شاید هنگام خرید هاست این سوال در ذهن شما باشد که whm چیست. whm یک ابزار کنترل مدیریتی است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بک‌اند چندین حساب cPanel را مدیریت کند. WHM به شما اجازه می دهد تا حساب های فردی را مدیریت کنید و محدودیت های سمت سرور را نیز تعیین کنید.

در این مقاله به طور مفصل گفته خواهد شد که whm چیست و چه کاربردهایی دارد. پس پیشنهاد می کنیم که مقاله را تا انتها بخوانید و از تمامی ابعاد و مزایا و کاربرد های whm با خبر شوید.

Administrative Control چه معنایی دارد؟

Administrative control اداری کنترل را نمایان می‌کند و به مجموعه‌ای از فرآیندها، قوانین، سیاست‌ها، و اقدامات مرتبط با مدیریت و نظارت بر یک سازمان یا سیستم اشاره دارد.

این اصطلاح به معنای داشتن قدرت و صلاحیت برای انجام و تنظیم امور و فعالیت‌های مرتبط با یک سازمان یا سیستم به وسیله مدیران و اراعه‌دهندگان خدمات اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرید هاست وردپرس میتواند تمامی نیاز های شما را برای مدیریت صحیح سایت برطرف نماید.

whm چیست؟

whm چیست

مدیر میزبان وب (WHM) یک پلت فرم مدیریت سرور است که به شما امکان می دهد تا چندین سایت را در سرور خود از طریق یک رابط گرافیکی مبتنی بر مرورگر کنترل کنید. شما با WHM می توانید از یک داشبورد به چندین حساب cPanel دسترسی داشته باشید و آن را مدیریت نمایید.

این امر به شما کمک کرده تا سرور خود را بدون دانش کامل از دستورات سیستم عامل اجرا کنید. هنگامی که چندین پروژه را روی یک سرور مدیریت می کنید، WHM قدرت و تطبیق پذیری بسیار بیشتری را به شما خواهد داد.

همچنین شما می توانید از آن برای پیکربندی و کنترل سرور خود استفاده کنید. این کار با خرید سرور HP نیز امکانپذیر است.

چه کسانی به whm دسترسی دارند؟

  • مدیران سیستم (System Administrators): افرادی که مسئولیت مدیریت سیستم‌ها و سرورهای وب را دارند معمولاً به WHM دسترسی دارند. آن‌ها می‌توانند تنظیمات سرورها را تغییر دهند و نظارت بر عملکرد آن‌ها داشته باشند.
  • مدیران میزبان (Web Host Managers): افرادی که وب‌سایت‌ها و برنامه‌های میزبانی شده را مدیریت می‌کنند. خرید هاست لینوکس میتواند پیشنهاد خوبی باشد.
  • مدیران امنیتی (Security Administrators): این افراد مسئولیت تعیین و اجرای تدابیر امنیتی برای سرورها و سیستم‌های وب را دارند.
  • تیم پشتیبانی (Support Team): در برخی موارد، اعضای تیم پشتیبانی نیز به WHM دسترسی دارند تا به مشکلات مشتریان و مشکلات سرورها پاسخ دهند.

دلایل محبوبیت whm

دلایل محبوبیت whm

WHM به دلایل متعددی مورد توجه مدیران سرور و میزبان‌های وب قرار می‌گیرد. به طور مثال WHM به مدیران سرور امکان مدیریت و کنترل کامل بر سرورها و میزبانی وب را با سادگی، امنیت، و امکانات گسترده ارائه می‌دهد. در این بخش قرار است تا از دیگر دلایل محبوبیت آن بگوییم.

۱- امنیت بالاتر برای وب‌سایت‌ها

WHM (Web Host Manager) می‌تواند امنیت سایت‌ها را بالاتر ببرد. WHM به عنوان یک ابزار مدیریت سرور و میزبانی وب، قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که به مدیران سرور وب کمک می‌کند امنیت سایت‌ها و سرورها را بهبود بخشند.

WHM به خوبی قابلیت این را دارند که اجازه تنظیم فایروال‌ها و تنظیمات امنیتی را برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به سرورها و سایت‌ها فراهم کنند. هاست ویندوز بسیار ایمن میباشد.

۲- حریم خصوصی

WHM دارای حریم خصوصی است. WHM به عنوان یک ابزار مدیریتی برای میزبان‌های وب و سرورهای وب عمل می‌کند و اطلاعات مهم مانند تنظیمات سرور، حساب‌های مشتریان، و مشخصات فنی سرور را در اختیار مدیران سیستم و مدیران میزبانی قرار می‌دهد.

WHM همیشه از پروتکل‌های امنیتی برای رمزنگاری ارتباطات استفاده می‌کند تا اطلاعات ارسالی و دریافتی بین مدیران و سرورها را محافظت کند.

۳- مدیریت هزینه‌ها

مدیریت هزینه‌ها

WHM به عنوان یک ابزار مدیریتی مخصوص میزبان‌های وب و سرورهای وب، قابلیت‌های مختلفی را ارائه می‌دهد که یکی از آن ها مدیریت هزینه ها با whm است. برای مدیریت هزینه‌ها و محاسبه مالیات، اکثراً نیاز به ابزارهای مالی مستقل دارید که معمولاً به عنوان سیستم مالی و صورتحساب مشتریان بر روی WHMCS نرم‌افزارهای مشابه تنظیم می‌شوند.

این ابزارها به شما امکان مدیریت هزینه‌ها، تعرفه‌ها، فاکتورها، پرداخت‌ها، و مدیریت مالی مشتریان را می‌دهند. هاست دانلود میتواند در مدیریت هزینه ها به شما کمک کند.

پيشنهاد وب رمز: بهترین نرم افزارهای FTP

۴- مدیریت ساده تر

مدیریت ساده تر با WHM (Web Host Manager) به این معناست که از ابزارها و ویژگی‌های WHM به صورت کارآمد و کمکی به مدیریت وب‌سرورها و میزبانی وب کمک می‌شود. WHM به شما امکان می‌دهد حساب‌های مشتریان را به راحتی ایجاد، تنظیم و مدیریت کنید.

شما می‌توانید به سادگی پلن‌ها و تنظیمات مشتریان را تغییر دهید. همچنین WHM به مشتریان شما امکان دسترسی به پنل کنترل مشتری (مانند cPanel) را می‌دهد تا آن‌ها بتوانند وب‌سایت‌های خود را مدیریت کنند.

۵- کنترل کامل سرور

کنترل کامل سرور از طریق WHM به مدیران سیستم و میزبان‌های وب امکان می‌دهد تا به موارد زیر دسترسی داشته باشند:

  • مدیریت حساب‌های مشتریان: WHM به شما اجازه می‌دهد حساب‌های مشتریان را ایجاد، تنظیم و مدیریت کنید. شما می‌توانید پلن‌ها، محدودیت‌ها و تنظیمات مشتریان را مدیریت کنید.
  • مانیتورینگ و نظارت: WHM به شما ابزارها و اطلاعات مفصلی برای نظارت بر عملکرد سرورها و مصرف منابع را ارائه می‌دهد. هاست پایتون از نظر مانیتورینگ بسیار عالی می باشد.

۶- امکان تغییر تنظیمات سیستم برای بهینه‌سازی عملکرد

امکان تغییر تنظیمات سیستم برای بهینه‌سازی عملکرد

WHM به مدیران سرور امکان تغییر تنظیمات سیستم برای بهینه‌سازی عملکرد سرورها را فراهم می‌کند. WHM به عنوان یک ابزار مدیریتی برای سرورهای وب امکانات متنوعی ارائه می‌دهد که به مدیران اجازه می‌دهد تا تنظیمات سیستم را تغییر دهند و بهینه‌سازی‌های مختلفی را انجام دهند.

همچنین WHM به شما امکان مدیریت منابع سرور را می‌دهد، از جمله تخصیص مقادیر CPU، حافظه، و پهنای باند به میزبان‌ها و سرویس‌ها.

۷- رصد کردن لاگین‌های سرور با هدف عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل

رصد کردن لاگین‌های سرور و عیب‌یابی مشکلات با استفاده از WHM می‌تواند به مدیران سرور کمک کند تا به مشکلات احتمالی سریعاً پی ببرند و آن‌ها را برطرف کنند.

با استفاده از WHM و رصد منظم لاگ‌های سرور، شما می‌توانید از عملکرد بهتر سرورها اطمینان حاصل کنید و به طور سریع به مشکلات احتمالی واکنش نشان دهید. در ادامه قرار است تا در مورد اکانت سی پنل صحبت کنیم.

۸- اکانت سی‌پنل منحصربه‌فرد

اکانت WHM  منحصر به فرد برای مدیریت سرورها و میزبانی وب است. WHM ابزاری قدرتمند برای مدیریت و کنترل سرورها و حساب‌های میزبانی وب ارائه می‌دهد. در واقع، هر اکانت WHM منحصر به فرد است.

به طور کلی، WHM یک ابزار کارآمد و منحصر به فرد برای مدیریت سرورها و میزبانی وب است که به مدیران سرور امکان مدیریت و کنترل کامل بر سرورها و سایت‌ها را می‌دهد. یکی از ویژگی های اکانت سی پنل منحصر به فرد میتواند هاست ایمیل باشد.

کاربردهای whm که باید بدانید!

کاربردهای whm

کاربرد های whm  میتواند بسیار زیاد باشد. در ابتدا میتوان به این مورد اشاره کرد که شما به راحتی به هاست بکاپ دسترسی خواهید داشت. یکی از کاربردهای اصلی WHM، مدیریت هاست‌های مشتریان است.

WHM به مدیران هاستینگ اجازه می‌دهد تا به صورت مرکزی هاست‌های وب مشتریان خود را مدیریت کنند. در ادامه به طور کامل با کاربرد های whm آشنا خواهیم شد.

۱- ایجاد، حذف یا تعلیق حساب‌ها

WHM به مدیران امکان ایجاد، حذف، و تعلیق حساب‌های میزبانی وب را می‌دهد. این ابزار قدرتمند به آن‌ها این امکان را می‌دهد که حساب‌های مشتریان را با سادگی مدیریت کنند.

شما می توانید حساب‌های مشتریان را با تعیین مشخصات مخصوصیتی مانند دامنه، پلن میزبانی، و غیره… محدودیت‌هایی را ایجاد کنید. ایجاد، تعلیق و حذف حساب ها یکی از بهترین کاربرد های whm است.

۲- مانیتورینگ سرورها

مانیتورینگ سرورها از طریق WHM راهکاری است برای اطمینان حاصل کردن از عملکرد بهینه سرورها، امنیت اطلاعات، و ارائه خدمات بهتر به مشتریان میزبانی وب. مانیتورینگ سرورها از طریق WHM (Web Host Manager) به معنای نظارت و پایش مستمر بر عملکرد و وضعیت سرورها و سرویس‌های میزبانی وب است.

WHM ابزارها و قابلیت‌هایی را فراهم می‌کند تا مدیران سرور بتوانند عملکرد سرورها را نظارت کرده و از وضعیت عملیاتی بهتری اطمینان حاصل کنند.

۳- مدیریت چند هاست مختلف

مدیریت چند هاست مختلف

مدیریت چندین هاست مختلف توسط WHM (Web Host Manager) به معنای مدیریت چندین سرور میزبانی وب از یک محیط مرکزی و متمرکز است. مدیریت چندین لوکال هاست مختلف از طریق WHM به میزبان‌های وب امکان می‌دهد تا خدمات میزبانی وب را به چندین مشتری ارائه دهند و از مرکزیت و کنترل دقیق بر سرورها بهره‌برند. این به میزبان‌های وب امکان مدیریت بهتر و بهینه‌تر خدمات وب خود را می‌دهد.

۴- قرار دادن نام و لوگوی خودتان روی اکانت نمایندگی

در WHM  می‌توانید نام و لوگوی خودتان را بر روی اکانت‌های نمایندگی خود قرار دهید. این کار اهمیت دارد چرا که نمایندگان وب که از شما خدمات میزبانی می‌گیرند، می‌توانند نام و لوگوی شما را در محیط مدیریتی خود مشاهده کنند.

این تنظیمات به شما امکان می‌دهند تا شناخته‌شدگی و برندینگ خود را تقویت کنید. در ادامه به دیگری کاربرد های whm  اشاره شده است.

۵- ارائه محصولات به مشتریان

ارائه محصولات به مشتریان یکی از کاربردهای WHM  می‌باشد. WHM به میزبان‌های وب این امکان را می‌دهد تا نقش نمایندگی وب را برای مشتریان خود ایفا کنند و محصولات و خدمات میزبانی وب را به آن‌ها ارائه دهند.

این کاربرد به عنوان “نمایندگی میزبانی وب” شناخته می‌شود. برای مثال WHM به شما این امکان را می‌دهد تا دامنه‌ها را به مشتریان بفروشید و تنظیمات DNS و مدیریت دامنه‌ها را از طریق یک رابط کاربری متمرکز انجام دهید.

۶- انتقال فایل‌ها

مدیران سرور می‌توانند وب‌سایت‌ها، پوشه‌ها، فایل‌ها و داده‌ها را بین سرورها انتقال دهند و همچنین امکان فول بکاپ از هاست دارد. این کاربرد معمولاً زمانی مفید است که می‌خواهید وب‌سایت‌ها را از یک سرور به سرور دیگر منتقل کنید یا نیاز به تهیه پشتیبان از داده‌ها دارید.

به طور کلی، WHM امکانات متعددی را برای انتقال، مدیریت و مدیریت فایل‌ها و داده‌ها در سرورهای وب فراهم می‌کند که برای مدیران سرور و میزبان‌های وب بسیار مفید است.

۷- نام تجاری فروشنده خود را سفارشی کنید

نام تجاری فروشنده خود را سفارشی کنید

در WHM، می‌توانید نام تجاری (Brand) فروشنده خود را سفارشی کنید. این کاربرد به میزبان‌های وب اجازه می‌دهد تا نمایندگی میزبانی وب خود را بسازند و به شکل شخصی‌سازی شده و با نام تجاری خود به مشتریان خدمات میزبانی وب ارائه دهند.

این امر به شما کمک می‌کند تا برندینگ و شناخته‌شدگی خود را تقویت کنید و به مشتریان اطمینان بیشتری از خدماتتان بدهید.

۸- مدیر ارائه دهنده بازار

مدیر ارائه دهنده بازار (Market Provider Manager) یکی از کاربردهای WHM است که به میزبان‌های وب این امکان را می‌دهد تا محصولات و خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان بازار (Market Providers) را به مشتریان خود ارائه دهند.

در این کاربرد، ارائه دهنده بازار نقش واسطه‌ای بین میزبان‌های وب و ارائه دهندگان بازار دارد و این امکان را می‌دهد تا به راحتی محصولات و خدمات جدید به مشتریان خود ارائه دهند.

۹- مدیریت گواهینامه های SSL

مدیریت گواهینامه‌های SSL در WHM به میزبان‌های وب امکان مدیریت و نصب گواهینامه‌های امنیتی SSL برای وب‌سایت‌های خود را می‌دهد. این کاربرد میزبان‌ها را قادر می‌سازد تا ارتباطات بین وب‌سرور و مرورگرهای کاربران را امن کنند و اطلاعات حساس را رمزگذاری کنند. در ادامه از پنج کاربرد دیگر whm خواهیم گفت.

۱۰- فعال کردن cPHulk برای امنیت بیشتر

فعال کردن cPHulk در WHM (Web Host Manager) یک اقدام مهم برای افزایش امنیت سرور و محیط میزبانی وب است. cPHulk یک سیستم حفاظتی و پیشگیرانه برای محافظت در برابر حملات و تلاش‌های نفوذ است.

اصولاً وظیفه cPHulk این است که برنامه‌های مخرب و حملات امنیتی را شناسایی و متوقف کند. از طریق فعال کردن cPHulk، میزبان‌های وب می‌توانند بهبود امنیت سرورها و حفاظت از اطلاعات مشتریان خود را تضمین کنند.

۱۱- بکاپ‌گیری و بازگردانی فایل‌ها

بکاپ‌گیری و بازگردانی فایل‌ها

بکاپ‌گیری و بازگردانی فایل‌ها یکی از کاربردهای مهم WHM  است که به میزبان‌های وب این امکان را می‌دهد تا داده‌ها و فایل‌های مختلف مرتبط با وب‌سایت‌ها و محیط میزبانی را به منظور پشتیبان‌گیری و در صورت نیاز، بازگردانی کنند.

به کمک این ویژگی‌ها، WHM به میزبان‌های وب امکان مدیریت و حفاظت از داده‌های مشتریان و وب‌سایت‌های خود را فراهم می‌کند و در صورت نیاز به بازگردانی سریع و بدون از دست دادن اطلاعات، اقدام می‌کند.

۱۲- ارائه CMS برای کاربران سی پنل

ارائه CMS (سیستم مدیریت محتوا) به کاربران سی‌پنل (cPanel) به آن‌ها امکان می‌دهد تا به راحتی وب‌سایت‌ها و محتوای خود را مدیریت و اداره کنند. ارائه CMS به کاربران سی‌پنل امکان می‌دهد تا وب‌سایت‌های خود را به صورت مستقل مدیریت کنند و به راحتی محتوا و قابلیت‌های جدید را به وب‌سایت اضافه کنند.

این امکان می‌دهد که بدون نیاز به مهارت‌های تخصصی در زمینه توسعه وب، تجربه کاربری بهتری برای بازدیدکنندگان خود فراهم کنند.

۱۳- قابلیت شخصی‌سازی

قابلیت شخصی‌سازی یکی از کاربردهای اساسی WHM  است و به میزبان‌های وب امکان می‌دهد تا محیط میزبانی خود را به صورت شخصی‌سازی و تطبیق‌پذیر با نیازها و برند خود تنظیم کنند.

با قابلیت شخصی‌سازی WHM، میزبان‌های وب می‌توانند محیط میزبانی وب خود را به شکلی شخصی‌سازی کنند که با برند و نیازهای خود همخوانی دارد و تجربه بهتری را به مشتریان ارائه دهند.

۱۴- دسترسی به پلاگین‌های سی‌پنل

دسترسی به پلاگین‌های سی‌پنل

دسترسی به پلاگین‌های سی‌پنل (cPanel plugins) یکی از کاربردهای مهم WHM  است و به میزبان‌های وب این امکان را می‌دهد تا به وب‌سرورهای خود افزونه‌ها و ابزارهای مختلف را اضافه کنند تا تجربه مشتریان خود را بهبود بخشند.

به طور کلی، دسترسی به پلاگین‌های سی‌پنل از طریق WHM به میزبان‌های وب امکان می‌دهد تا تجربه مشتریان خود را بهبود بخشند و از امکانات گسترده‌تری در مدیریت سرورها و وب‌سایت‌ها بهره‌برند.

پيشنهاد وب رمز: htaccess چیست

نحوه خرید WHM چگونه است؟

  1. انتخاب سرور و سیستم عامل: ابتدا باید یک سرور و سیستم عامل مناسب برای نصب WHM انتخاب کنید.
  2. مشتریان میزبانی وب: باید تعیین کنید که برای چه مشتریانی WHM را ارائه می‌دهید.
  3. خرید مجوزها: باید مجوزهای WHM را از تامین‌کنندگان معتبر مثل cPanel Inc خریداری کنید.
  4. نصب و پیکربندی: WHM را بر روی سرور خود نصب کنید و پیکربندی‌های مربوط به آن را انجام دهید. این شامل تنظیمات امنیتی، مدیریت کاربران و سرویس‌ها، و تنظیمات مرتبط با میزبانی وب است.

لطفاً توجه داشته باشید که WHM یک محصول پراپریتری (غیررایگان) است و نیاز به مجوزهای مناسب دارد.

تفاوت WHM و CPanel چیست؟

تفاوت WHM و CPanel

WHM (Web Host Manager)

  • WHM یک ابزار مدیریتی برای مدیران سرورها یا میزبان‌های وب است.
  • WHM به مدیران سرورها امکان مدیریت و مانیتورینگ سرورهای وب خود را می‌دهد.
  • با WHM، می‌توانید محیط‌های cPanel را برای میزبانی وب به کاربران نهایی ایجاد کنید.
  • WHM برای تنظیمات ارتقاء سرور، مدیریت امنیت، تخصیص منابع سرور و مدیریت دامنه‌ها و کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

cPanel

  • cPanel یک پنل کنترل میزبانی وب برای کاربران نهایی (مشتریان) است.
  • با cPanel، کاربران می‌توانند وب‌سایت‌ها، پست‌های الکترونیکی، پایگاه‌داده‌ها و سایر منابع وب خود را مدیریت کنند.
  • cPanel ابزارهای گرافیکی و تعاملی برای مدیریت وب‌سایت‌ها را ارائه می‌دهد و به کاربران اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دانش فنی عمیق، وب‌سایت‌های خود را مدیریت کنند.

نتیجه گیری

به طور کل در این مقاله متوجه شدیم که WHM یک ابزار قدرتمند مدیریت سرور برای مدیران سرورها و میزبان‌های وب است. با WHM می‌توانید سرورهای وب خود را به آسانی پیکربندی، مانیتورینگ کنید و به کاربران نهایی امکان میزبانی وب‌سایت‌ها را با استفاده از cPanel ارائه دهید.

این نکته را فراموش نکنید که اگر نیاز به خدمات طراحی سایت، فروش دامنه و دیکر خدمات سایت داشتید، تیم وب رمز چنین خدماتی را با بهترین کیفیت ممکن به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

سوالات متداول

WHM (Web Host Manager) ابزار مدیریتی برای مدیران سرورها و میزبان‌های وب است. از طریق WHM، می‌توانید سرورهای وب را پیکربندی، مانیتورینگ کنید و میزبانی وب‌سایت‌ها و ایجاد محیط‌های cPanel برای کاربران نهایی انجام دهید. همچنین، WHM برای مدیریت امنیت سرور، تخصیص منابع، و نصب افزونه‌ها و ابزارهای مختلف استفاده می‌شود.

برای نصب WHM، باید یک سرور مناسب با سیستم عامل CentOS یا Red Hat Enterprise Linux انتخاب کنید و سپس نصب از طریق دستورات مربوطه انجام دهید. سپس با استفاده از وب مرورگر، به آدرس "https://آی‌پی-سرور:2087" بروید و از طریق مراحل راه‌اندازی اولیه، WHM را پیکربندی کنید.

در WHM، می‌توانید از قسمت "Account Functions" دامنه‌ها و وب‌سایت‌ها را مدیریت کنید. می‌توانید اکانت‌های کاربری (cPanel accounts) بسازید، دامنه‌ها را اضافه کنید، مدیریت DNS را انجام دهید و ویژگی‌های مختلف وب‌سایت‌ها را تنظیم کنید.

WHM امکانات امنیتی گسترده‌ای ارائه می‌دهد، از جمله تنظیمات فایروال، مدیریت SSL، مانیتورینگ و لاگین‌های سرور برای تشخیص تهدیدات امنیتی، و مدیریت دسترسی‌ها و مجوزهای کاربران. همچنین WHM ابزارهای مخصوص برای حفاظت از سرور در برابر حملات DDoS و امکان اجرای پشتیبان‌گیری‌های منظم ارائه می‌دهد.

بله، WHM به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا افزونه‌ها و ابزارهای مخصوصی خود را ایجاد و به آن اضافه کنند. این امکان به میزبان‌ها اجازه می‌دهد تا WHM را به تنظیمات و ویژگی‌های خاصی که برای مشتریان خود نیاز دارند، سفارشی‌سازی کنند و امکانات جدیدی به محیط WHM اضافه کنند.

منبع : hostinger.com scalahosting.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.