انتخاب بین دامنه‌های مختلف در ابتدا می‌تواند دشوار به نظر برسد. ممکن است فکر کنید که این یک میدان نبرد دائمی‌ میان دامنه COM و دامنه CO است و شما به شدت متعجب هستید که کدام یک از این گزینه‌های محبوب برای هدف شما مناسب است.

دامنه .CO در ابتدا برای کلمبیا محفوظ بود، اما از سال 2010 برای ثبت نام توسط همگان آزاد شد. علیرغم اینکه .co یکی از TLD های اصلی ایجاد شده در سال 1985 نیست، اگر یک مقایسه .CO در مقابل دامنه COM برگزار شود، .co رقیب شایسته ای خواهد بود.

در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه co چیست و در ادامه با انواع و دلایل استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

دامنه CO. چیست؟

ممکن است حدس زده باشید که معنای واقعی .CO کلمبیا است، اما اکنون هر کسی می‌تواند آن را ثبت نام کند، و می‌تواند چایگزین پسوند .com باشد. چه شما یک سایت آنلاین شلوغ، یک شرکت موفق یا یک سایت فروشگاهی یا وبلاگ را اداره کنید، این یک دامنه برای شما مناسب است. شما مجبور نیستید که فکر کنید یک CO.  باید برای نوع خاصی از سایت مانند سایر TLD‌ها استفاده شود و تحت فشار باشید.

اگر برای خرید دامنه و انتخاب از بین پسوندهای مختلف دامنه تصمیم می‌گیرید، ممکن است در مورد تفاوت بین یک COM و یک .CO تعجب کنید. اگرچه .CO به اندازه یک COM محبوب نیست، اما این به این معنی است که شما شانس بیشتری برای دریافت دامنه رویاهای خود و با قیمت بهتر دارید.

با این حال، .CO مسلماً آنقدرها شناخته شده نیست، و بنابراین ممکن است توسط کاربر غیر متبحر وب قابل اعتماد نباشد. دلیل دیگری که ممکن است با هدف شما مطابقت نداشته باشد این است که افراد ممکن است ناخواسته “m”  را در انتها اضافه کنند، با این تصور که قرار است در آنجا وجود داشته باشد و در نهایت به وب سایت اشتباهی ختم شود.

انتخاب نام دامنه ممکن است دشوار به نظر برسد. خرید نام دامنه به عنوان یک تصمیم تاثیر زیادی بر هر برند و شرکت دارد. پسوندهای دامنه مختلفی مانند .CO در دامنه، XYZ، ABC و غیره وجود دارد، اما دو مورد رایج ترین آنها دامنه .com و .co هستند. هر کدام از کاربران را انتخاب کنند در نهایت به نیازهای خاص آنها بستگی دارد.

می‌توان دید که دامنه .COM چگونه نقش بزرگی را برای مشاغل بازی می‌کند. به همین دلیل است که افرادی که دامنه های com را خریداری می‌کنند هزینه بالایی برای آن می‌پردازند.

در سال 2009، Internet.com به قیمت 18 میلیون دلار فروخته شد. اوایل امسال با پیشنهاد افتتاحیه 35 میلیون دلاری برای فروش مجدد قرار گرفت.

پسوند COM هنوز هم رایج ترین پسوند هنگام انتخاب نام دامنه برای یک وب سایت تجاری است. با این حال، پسوند دامنه .CO نیز در طول زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

از آنجایی که پسوند .COM یک پسوند جهانی است، هر برند یا شرکتی می‌خواهد دامنه com را خریداری کند.

اما در این قسمت به دامنه اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی‌دانید دامنه چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

تاریخچه دامنه CO

تاریخچه دامنه CO

پسوند .co دامنه سطح بالای کد کشور اینترنتی (ccTLD) است که به کلمبیا اختصاص داده شده است. این توسط .CO Internet S.A.S اداره می‌شود. از 10 جولای 2010، هیچ محدودیتی برای ثبت دامنه های سطح دوم .co وجود ندارد. هر فرد یا نهادی در جهان می‌تواند یک دامنه .co ثبت کند.

.co به طور فزاینده ای در بین استارتاپ های فناوری محبوب شده است. دامنه .co همچنین توسط بسیاری از برندهای معتبر برای رسانه های اجتماعی و تلفن همراه، مانند Twitter (t.co)، Google Inc. (g.co)، Amazon.com (a.co)، American Express (amex.co) استفاده می‌شود. ) و استارباکس (sbux.co).

امروزه نام دامنه .co برای ثبت جهانی از طریق ثبت کنندگان معتبر در دسترس است.

.CO Internet S.A.S از بوگوتا، کلمبیا، از طریق فرآیند تدارکات عمومی‌که در اوایل سال 2009 انجام شد، به عنوان مدیر برای .co TLD منصوب شد. در 9 دسامبر 2009، و تایید رسمی‌درخواست توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده در 23 دسامبر 2009 را دریافت کرد.

زمانی که آنها مدیریت دامنه .CO را به دست گرفتند، .CO Internet S.A.S.  سیاست های دامنه جدیدی را اجرا کرد که نسبت به سیاست های تاریخی که توسط دانشگاه آند اداره می‌شد، انعطاف پذیرتر بود.

سیاست های جدید با بهترین شیوه های بین المللی تنظیم شده و با مشورت با جوامع محلی و بین المللی تعریف شده است. با سیاست‌های جدید، کلمبیا می‌تواند نام‌های دامنه سطح دوم مانند widgets.co را که قبلاً فقط نام‌های دامنه سطح سوم مانند widgets.com.co در دسترس بود، به جهان بفروشد.

اما در این قسمت به tld اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی‌دانید tld چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

چرا از پسوند دامنه Co. استفاده کنیم؟

۱- به راحتی به یاد می‌ماند

به راحتی به یاد می‌ماند

وقتی صحبت از نام دامنه به میان می‌آید، معمولاً کوتاه و ساده بهتر است. طبق Gaebler.com، پنج وب سایت برتر دارای حدود شش کاراکتر در نام دامنه خود هستند. و اگر به فهرست سایت های محبوب نگاه کنید، به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی‌بین طول نام دامنه و ترافیک وب دریافتی وجود دارد.

به نظر می‌رسد طول ایده آل برای نام دامنه بین 6 تا 14 کاراکتر باشد. فقط به یاد داشته باشید، کوتاهتر به طور کلی بهتر است.

همچنین باید به راحتی تایپ شود. شما نمی‌خواهید بیش از یک بار نحوه املا یا تلفظ آن را توضیح دهید. اگر خیلی پیچیده باشد، یک فرصت عالی برای برندسازی را از دست داده اید، و اگر مردم نام دامنه شما را اشتباه املایی کنند، ممکن است به طور تصادفی از سایت اشتباه بازدید کنند! پسوند .co نیز میتواند به ایجاد یک نام به یادماندنی و در عین حال ساده برای وب سایت شما کمک کند.

۲- مناسب برای افراد، مشاغل و سازمان‌ها

همانطور که گفته شد، .com بهترین پسوند دامنه است که باید در نظر بگیرید. برای یک وبلاگ یا سایت قروشگاهی، ممکن است بهتر باشد با برخی از گزینه‌های خلاقانه جدیدتر خلاق شوید، اما اگر از پسوند دامنه کلاسیک و رایج استفاده کنید، پیدا کردن محتوای شما آسان‌تر خواهد بود.

اگر سراغ گزینه های محبوب دیگر مانند .net یا .co یا ثبت دامنه ir بروید. این پسوندها امروزه برای تمامی‌‌مشاعلها و کسب و کارها رایج و متداول هستند و به خوبی جایگزین پسوند .com میشوند.

۳- ایجاد برند جهانی برای کسب و کارها

ایجاد برند جهانی برای کسب و کارها

اکنون زمان خلاقیت و برندسازی است. ایجاد سایتی عمومی‌هیچ لطفی به شما نمی‌کند زیرا باید در بین این همه سایت به یاد ماندنی باشد. نام دامنه شما که در یک سرویس میزبانی دامنه میزبانی می‌شود، نحوه یافتن شما توسط مردم در اینترنت است، بنابراین باید شرکت خود را به درستی در وب به اشتراک بگذارید.

یک دامنه قابل برند ایجاد کنید که بتواند از رقبا متمایز باشد و مختص کسب و کار شما باشد. اگر در عوض ایجاد یک نام دامنه عمومی‌را انتخاب کنید، به یاد ماندنی نخواهد بود و به طور کلی پر از کلمات کلیدی است.

به برخی از شرکت های برتر فکر کنید … آمازون، گوگل، فیس بوک. همه آنها یک نام منحصر به فرد و نام دامنه در اطراف نام شرکت خود ایجاد کردند. آنها از bigstore.com، searchforthings.com و socialmedia.com استفاده نکردند. اگر انتخاب کنید یک نام عمومی‌ایجاد کنید، گم شدن شما و وب سایتتان در سر و صدای اینترنت آسان می‌شود.

۴- برای افراد و کارآفرینان شبکه اجتماعی امروزی جذاب است.

برای برندسازی موثر شرکت خود، می‌خواهید مطمئن شوید که می‌توانید از همین نام برای دامنه و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. این می‌تواند به ایجاد شهرت و آشنایی شما کمک کند و می‌تواند به بازدیدکنندگان شما کمک کند تا کمی‌راحت تر شما را پیدا کنند.

البته به یاد داشته باشید، لازم نیست نام دامنه خود را با کلمات کلیدی پر کنید. مولر همچنین گفت: “من معتقدم که این یک عامل رتبه بندی بسیار کوچک است. بنابراین چیزی نیست که واقعاً بخواهم آن را مجبور کنم.

و این چیزی نیست که بتوانم بگویم حتی ارزش تلاش شما برای بازسازی سایت خود را دارد تا بتوانید کلمات کلیدی را در URL خود دریافت کنید.” اگر به دنبال تغییر URL از قبل ایجاد شده و رتبه بندی خود به آدرسی هستید که حاوی کلمات کلیدی باشد، ممکن است ایده خوبی نباشد و در سئو به شما کمکی نکند.

۵- جدید و کوتاه است

اگر نام دامنه شما طولانی باشد، به خاطر سپردن آن برای افراد سخت تر خواهد بود، که می‌تواند ترافیک کمتری را برای شما به همراه داشته باشد. فراتر از آن، اگر املا یا تلفظ آن سخت باشد، نام دامنه کوتاه مفید نیست، زیرا کاربران هنگام تلاش برای تایپ URL وب سایت شما احتمالاً راه خود را گم می‌کنند.

با ثبت پسوند .co به راحتی میتوانید دامنه خود را ساده تر و جدیدتر و خلاقانه تر انتخاب نمایید. همچنین امکان فعال نمودن و خرید SSL برای دامنه .co میباشد.

انواع دامنه Co

انواع دامنه Co

۱. تجاری (com.co)

COM.CO پسوند دامنه کد کشور (ccTLD) برای کلمبیا بوده است اما امروزه COM.CO به عنوان یک دامنه جهانی استفاده می‌شود. COM.CO به طور گسترده ای محبوب است و به عنوان پسوند نام دامنه برای انواع وب سایتهای تجاری شناخته می‌شود.

۲. سازمانها (org.co)

پسوند دامنه .org.co نوعی نام دامنه است که در درجه اول توسط سازمان های غیرانتفاعی ثبت و استفاده می‌شود. این فرمت ظاهر حرفه ای تری به وب سایت شما می‌دهد و می‌تواند به افزایش آگاهی برند کمک کند.

۳. آموزشی (edu.co)

دامنه edu یکی از هفت دامنه سطح بالای عمومی‌است که در ابتدا در سیستم نام دامنه اینترنت (DNS) ایجاد شده است. Edu مخفف “آموزش” است و پسوند edu.co برای موسسات آموزشی و دانشگاهی ایالات متحده مانند دانشگاه ها، کالج‌ها یا موسسات تحقیقاتی ایجاد شده است.

۴. دولتی (gov.co)

دامنه gov یک دامنه سطح بالا (TLD) است که برای سهولت شناسایی سازمان های دولتی در اینترنت ایجاد شده است. نام دامنه gov.co از کلمه دولت گرفته شده است که نشان دهنده استفاده محدود آن توسط نهادهای دولتی است.

۵. زیرساخت شبکه (net.co)

به عنوان یک دامنه عمومی‌سطح بالا (TLD)، . net به طور گسترده ای برای وب سایت‌ها پذیرفته شده و شناخته شده است. همچنین .net.co می‌تواند حرفه ای بودن و قابل اعتماد بودن را منتقل کند و آن را به یک انتخاب معتبر برای حضور آنلاین شما تبدیل کند.

۶. نظامی‌ (mil.co)

نظیر دامنه us، دامنه .MIL.co از مرجع اصلی به وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) واگذار شده است. فقط خدمات نظامی، دستورات یکپارچه یا مشخص، و آژانس های عملیاتی وزارت دفاع که از طریق زنجیره های خدمات نظامی‌گزارش نمی‌دهند، می‌توانند به عنوان دامنه سطح دوم تحت دامنه “.MIL.co”  ثبت شوند.

۷. شخص خصوصی (nom.co)

اگر در کلمبیا زندگی می‌کنید یا می‌خواهید در آنجا حضور آنلاین داشته باشید، به یک دامنه .nom.co نیاز دارید. “nom”  به یک شخص خصوصی اشاره دارد، در حالی که “co”  مخفف کشور کلمبیا است.

در کنار هم قرار دادن همه اینها، افراد مستقر یا شاغل در کشور به این دامنه نیاز دارند تا دامنه دسترسی خود را گسترش دهند. این یک راه عالی برای نشان دادن وبلاگ، نمونه کارها یا رزومه خود به مردم کلمبیا است و همچنان در بین مردم متمایز است.

۸. سازمان های مردم نهاد (ngo.co)

نام دامنه ngo مخفف non-governmental organization به معنای “سازمان غیر دولتی” است که نشان دهنده استفاده عمومی‌از این نوع پسوند دامنه است.

۹. اطلاعات (inf.co)

inf.co یک TLD دیگر است. دامنه inf.co برای انواع سازمان‌ها و صنایع، به ویژه آنهایی که محتوای اطلاعاتی یا منابع دیگر را به اشتراک می‌گذارند، مناسب است.

۱۰. پسوند دامنه مخصوص ایران (co.ir)

کلیه شرکت‌ها ویا کلیه دارندگان علایم تجاری(Trademarks) ثبت شده در ایران یا سایر کشورها و نیز کلیه شرکت‌هایی که در کشورهای دیگر به ثبت رسیده‌اند. میتوانند از این پسوند برای دامنه خود استفاده نمایند. جهت اطلاع از شرایط و راهنمای ثبت دامنه .co.ir  با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

تفاوت اصلی میان دامنه‌های .co و .com

تفاوت اصلی میان دامنه‌های .co و .com

۱- رتبه بندی

استفاده از دامنه .co بر رتبه بندی موتور جستجوی شما تأثیر بدی نخواهد داشت. گوگل این دامنه را به عنوان یک دامنه سطح بالای عمومی‌- GCCTLD می‌شناسد. وب سایتی با این پسوند نیز در جستجو در رتبه پایین تر از وب سایت a.com قرار نخواهد گرفت. با شما مانند یک .com رفتار می‌شود.

تا زمانی که محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو داشته باشید، این شانس را دارید که در جستجوی گوگل رتبه خوبی داشته باشید. بنابراین اگر این پسوند را دارید، همچنان بر استراتژی سئو و کمپین بازاریابی خود تمرکز کنید. کسب و کار شما می‌تواند از وب سایتهای com که از استراتژی SEO خوبی استفاده نمی‌کند برتری یابد.

۲- قیمت

متأسفانه راه روشنی برای تعیین اینکه کدام یک از این دو دامنه سطح بالا از نظر هزینه‌ها مقرون به صرفه تر است وجود ندارد. به صورت موردی، فرد باید هزینه‌ها را بررسی کند. به عنوان مثال، برای خرید پسوند دامنه com، گاهی اوقات ممکن است به طور قابل توجهی بالاتر باشد.

می‌توان پسوند دامنه دات کام را خریداری کرد که نسبت به سایر دامنه‌ها کمی‌ارزان تر است. مردم باید تحقیقات زیادی انجام دهند زیرا ممکن است قیمت گذاری بسیار غیرمنتظره باشد.

خوشبختانه، برای خرید نمای لیست قیمت گذاری دامنه com، مقایسه قیمت های مرتبط با TLD‌ها را ساده می‌کند.

برای اطمینان از اینکه وب سایت شانس خوبی برای یافتن دارد، باید نام دامنه co را به طور کلی تجزیه و تحلیل کرد. یک نام دامنه قوی بسیار کوتاه، به یاد ماندنی و ساده است.

علاوه بر این، می‌توان نام تجاری اصلی و/یا کلیدواژه‌های حیاتی را در نظر گرفت. بسیار مهم است که ترجیح ندهید پسوند دامنه com را بر این ملاحظات دیگر ترجیح دهید.

۳- تقاضای جهانی

دامنه های TLDs .com و .co هر دو به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، .com از محبوبیت قابل توجهی نسبت به دامنه .co برخوردار است.

در واقع، بیش از نیمی‌از وب‌سایت‌های روی کره زمین از .com TLD استفاده می‌کنند، در حالی که دامنه .co حتی در 10 سایت برتر قرار نمی‌گیرد.

به عنوان مثال، توجه به این نکته قابل توجه است که لیست gTLD های پیشرو جدید شامل دامنه هایی که به .com ختم می‌شوند (همچنین دامنه های .co نیستند) نمی‌شود. برای وب سایت های کاملاً جدید، محبوب ترین gTLD دامنه xyz.  است. همچنین سایر پسوندهای جدید دامنه نظیر دامنه .io، دامنه info، دامنه top، دامنه shop و دامنه news میباشند.

پسوندهای دامنه مد روز به طور مداوم ظاهر می‌شوند زیرا تعداد خرید پسوندهای دامنه .com محدود است. بعید است که تطبیق آن با gTLD .com قابل دستیابی باشد مگر اینکه یک نام دامنه بسیار متمایز .co بخواهد.

از سوی دیگر، پسوند دامنه .co به احتمال زیاد در دسترس است. البته، اگر کسی نام مطلوبی برای خرید دامنه .com پیدا کند، همیشه می‌تواند آن را پارک کند تا زمانی که آماده استفاده از آن باشد، اگر بداند نمی‌تواند فوراً از آن استفاده کند.

استفاده از این روش برای خرید نام های تجاری دامنه com منطقی است. همیشه می‌توانید دامنه را به یک خریدار بالقوه بفروشید یا در صورت تغییر برنامه های آنها اجازه دهید منقضی شود.

ثبت دامنه CO

درست مانند تمام پسوندهای دامنه قدیمی‌(.com، .net، دامنه .org، و غیره)، مهم است که بدانید وقتی یک نام دامنه .CO را ثبت می‌کنید، در واقع «مالک» دامنه نیستید.

در عوض شما حق ثبت نام دامنه را برای یک دوره 1 تا 5 ساله تضمین کرده اید و این فرصت را خواهید داشت که نام دامنه را قبل از انقضای آن تمدید کنید. حهت اطلاع از هزینه دامنه با کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

انتقال دامنه CO

جهت انتقال دامنه شما، می‌توانید دامنه خود را بدون اختلال به وب سایت موجود خود تغییر دهید یا انتقال دهید، چه در وردپرس، جوملا، دروپال یا سایر سیستم های مدیریت محتوا. نقل و انتقالات حداکثر 10 روز طول می‌کشد.

نام‌های .co مشابه دامنه‌های سطح بالای دیگر(مانند .com، دامنه .net، .org و info) معمولاً 5 تا 10 روز طول می‌کشد، معمولاً ظرف 10 روز منتقل می‌شوند، مالکان یا مدیران تعداد زیادی از نام‌های دامنه می‌توانند آن‌ها را به صورت انبوه انتقال دهند و فرآیند تعویض را ساده می‌کند. جهت انتقال دامنه شما نیاز به کد انتقال یا EPP code دارید.

پيشنهاد وب رمز: EPP Code چیست

تمدید دامنه CO

نام‌های دامنه قابل تمدید هستند تا اطمینان حاصل شود که نام‌هایی که دیگر مورد نظر نیستند از پایگاه داده رجیستری حذف می‌شوند و برای ثبت در دسترس دیگران قرار می‌گیرند.

نام‌های دامنه .CO باید پس از انقضا تمدید شوند و در صورتی که ثبت‌کننده رکورد اجازه دهد، ممکن است به‌طور خودکار مشروط به قوانین و شرایط تمدید دامنه و ثبت کامل این ثبت‌کننده. تمدید شوند (“تمدید خودکار”).

نتیجه گیری

تمایز بین دامنه .com و .co دلخواه است، هر دو دامنه بسته به صنعت مورد استفاده شما مهم هستند. اگر محبوبیت مبنای مقایسه باشد، می‌توان به سراغ خرید دامنه های .com رفت. پسوند .com غیرقابل انکار در محبوبیت است. علاوه بر عمومی‌بودن، به وب سایت ارزش تجاری می‌دهد، اما اگر در دسترس نباشد، دامنه .co نیز می‌تواند کار کند.

اگر بخواهید یک نام دامنه برای کسب و کار آنلاین خود دریافت کند، وب رمز می‌تواند به او در خدمات دامنه خود کمک کند، و نیز می‌تواند یک دامنه .co را با قیمت مناسب برای شما ثبت کند.

اطلاعات کامل راجع به پسوند دامنه‌های زیر را بخوانید:

سوالات متداول

بله، یک. دامنه co یک پسوند قانونی TLD است که توسط شرکت اینترنت برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته (ICANN) شناسایی و پذیرفته شده است.

امروزه . co یک دامنه سطح بالای عمومی‌(TLD) است و مخفف "company"  است. در سطح جهانی، بسیاری «co»  را به عنوان مخفف شرکت یا شرکت می‌شناسند و بسیاری از پسوندهای دامنه کد کشور از آن برای متمایز کردن زمینه تجاری استفاده می‌کنند (مثلاً amazon.co.uk)

اگر نام دامنه شما منقضی شده است، باید فوراً با ثبت کننده (یا فروشنده) که خدمات ثبت نام دامنه شما را ارائه کرده است تماس بگیرید تا گزینه های احتمالی تمدید در دسترس شما باشد. برای تعیین ثبت کننده فعلی خود، می‌توانید با مراجعه به whois.icann.org جستجوی WHOIS را انجام دهید.

پسوندهای دامنه .co به دلیل کوتاهی و سادگی جذاب هستند. ماهیت کوتاه و به یاد ماندنی آن‌ها امکان نام‌های دامنه خلاقانه و جذاب را می‌دهد، که می‌تواند به میزان قابل توجهی در برندسازی یک کسب‌وکار یا پروژه کمک کند.

COM پسوند دامنه قدیمی‌با بیش از 100 میلیون ثبت نام است. اگر با وضعیت موجود موافق هستید، از .com استفاده کنید. .CO از طرفی تازه، کوتاهتر، اجتماعی و ساده تر و به راحتی قابل ثبت است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.