دامنه com چیست. همه با دات کام آشنایی دارند، اما بسیاری از کاربران اینترنت نمی‌دانند که این دامنه به چه معناست. سند RFC 920 که در اکتبر 1984 منتشر شد، .com را به عنوان پسوند برای کاربردهای “تجاری” تعریف کرد. با این حال، جک هاورتی، پیشگام اینترنت، حدس زده است که .com ممکن است در ابتدا مخفف “شرکت” باشد. در این مقاله به شما خواهیم گفت دامنه com چیست و در ادامه با دلایل مهم استفاده از دامنه دات کام و نکات پیش از خرید آن آشنا خواهیم شد.

دامنه COM. چیست؟

دامنه com

“نام دامنه” یا به سادگی “دامنه” آدرس وب سایت است. همانطور که ممکن است آدرس خانه یا شماره تلفن یکی از اعضای نزدیک خانواده را به خاطر بسپارید، ممکن است بتوانید دامنه های شناخته شده خاصی مانند www.facebook.com را به راحتی فراخوانی کنید.

ما در این قسمت به دامنه اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید دامنه چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

این آدرس های وب ساده شده توسط سیستم نام دامنه (DNS) امکان پذیر شده است. به طور خلاصه، DNS یک نام دامنه انسان پسند را به یک آدرس IP متصل می‌کند، بنابراین سرورها می‌توانند صفحه وب صحیح را برای بازدیدکنندگان نمایش دهند. برخی از افراد DNS را به عنوان دفترچه تلفن اینترنت می‌نامند، زیرا به کاربران امکان می‌دهد بدون به خاطر سپردن یک سری اعداد طولانی، یک وب سایت را جستجو کنند.

در خرید دامنه، نام دامنه دارای یک “پسوند” یا دامنه سطح بالا (TLD) است. این قسمت آخر نام دامنه است. به عنوان مثال، .com در www.facebook.com پسوند دامنه است. در حالی که اکثر وب سایت‌ها به .com ختم می‌شوند، در واقع ده‌ها پسوند دیگر وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

در دهه 1980، شش دامنه اصلی سطح بالا (TLD) وجود داشت. هر کدام یک هدف واقعی داشتند. دامنه سطح بالا .edu مخفف آموزش، .org مخفف سازمان‌ها و غیره بود.

اما دات کام به چه معناست؟ تعریف .com چیست؟ قیمت دامنه دات کام چقدر است؟

به طور ساده، معنی .com ” تجاری” بود و برای استفاده توسط سازمان های تجاری در نظر گرفته شده بود.  امروزه قوانین چندان سخت گیرانه نیستند و دامنه‌ها و خرید هاست می‌توانند توسط هر کسی و برای هر هدفی استفاده شوند. TLD های جدیدی وجود دارند که تمرکز بیشتری دارند. برای مثال، اگر طیف وسیعی از مکمل‌های سلامتی ایجاد می‌کنید و می‌خواهید آنها را به صورت آنلاین بفروشید، می‌توانید .health را انتخاب کنید، یا اگر یک آژانس استخدامی ‌دارید، ممکن است یک .work را انتخاب کنید و سپس از طریق dns، اتصال دامنه به هاست را انجام دهید.

نمونه هایی از TLD های جدید .desi، .direct، .doctor، .earth، .fans، .fit، .tube و… هستند.

در هر صنعتی که کار می‌کنید، فراموش نکنید که اگر به دنبال یک دامنه ارزان هستید، ما طیف وسیعی از TLD های هیجان انگیز را در اینجا در وب رمز ارائه می‌دهیم.

ما در این قسمت به dns اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید dns چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

آیا com محبوب ترین پسوند دامنه است؟

محبوب ترین پسوند دامنه

پسوند .com یک دامنه سطح بالای عمومی‌(gTLD) است که توسط شرکت آمریکایی Verisign از ویرجینیا اداره می‌شود. همانند سایر TLD ها، تخصیص آن توسط ICANN نظارت می‌شود. دامنه .com در 1 ژانویه 1985 معرفی شد. در مارس همان سال، این سه حرف به عنوان پسوند دامنه برای اولین بار به شرکت آمریکایی Symbolics اعطا شد. حدود یک سال بعد، شرکت‌های کامپیوتری آی‌بی‌ام و سان نیز از این روش پیروی کردند. برای مقایسه، دامنه .co.uk خاص کشور به عنوان دامنه سطح بالای بریتانیا در جولای 1986 ثبت شد.

سایت های .com به اندازه هر سایت دیگری محبوب و قابل اعتماد هستند. تصور کنید به دنبال یک شرکت فناوری هستید تا به شما در ایجاد یک فروشگاه تجارت الکترونیک جدید کمک کند. چه فروشگاه از دامنه io استفاده کرده باشد یا از یک پسوند .com یا دامنه gov، تصمیم خود را بر این اساس می‌گیرید که چگونه آنها را پیدا کرده‌اید، آیا وب‌سایت آنها یا ساب دامنه را قابل اعتماد می‌دانید، بررسی‌های آنلاین انجام داده که اینکه آیا آنها هر چیزی را که به دنبال آن هستید ارائه می‌دهند.

ما در این قسمت به ساب دامین اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید ساب دامین چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

پيشنهاد وب رمز: DNS HIJACKING چیست

چرا از دامنه com استفاده کنیم؟

۱- امکان فعالیت در سطح بین المللی

امکان فعالیت در سطح بین المللی

با توجه به تاریخچه و برجستگی آن در تصور عمومی، چیزی که .com بیشتر به آن توجه کرده است، قابل تشخیص بودن آن است. کلمات “dot com”  جوهر اینترنت را فرا می‌خوانند.

امروزه در سطح بین الملل بدون اینکه نام دامنه خود را به مشتریان بگویید، شرکت شما را با .com در پایان جستجو می‌کنند، تا جایی که گنجاندن دات کام تقریباً اضافی است.

درک و ایجاد هدف کاربر مهم است. اگر وبلاگ دستور پخت پیتزا به زبان انگلیسی نوشته شده است و هدف این است که در سطح بین المللی از آن استفاده شود، .com انتخاب خوبی است.

با این حال، اگر صاحب یک پیتزا فروشی در نیویورک هستید، ممکن است بهتر باشد از یک ccTLD برای نشان دادن مکان هایی که می‌توان پیتزا را سفارش داد، مانند .nyc یا .us  (یا حتی gTLD، .pizza) استفاده کنید.

۲- افزایش اعتبار وب سایت

افزایش اعتبار وب سایت

برخلاف نام‌های دامنه «محلی» ، مانند دامنه‌های کد کشور، .com اغلب رتبه‌بندی بهتری را در موتورهای جستجو نسبت به معادل‌های کد کشور کسب می‌کند(که مناطق جغرافیایی خاصی را هدف قرار می‌دهند.)

۳- امکان استفاده از گوگل ادوردز

از آنجایی که .com یک دامنه محبوب و شناخته شده است، انتخاب ایده آلی برای رتبه بندی خوب در سطح بین المللی است و همچنین امکان استفاده از گوگل ادوردز را نیز دارد.

اگر کاربر بخواهد منحصراً در یک مکان جغرافیایی خاص رتبه بندی کند، ممکن است عاقلانه باشد که ccTLD یا GeoTLD را برای آن منطقه انتخاب کند.

پيشنهاد وب رمز: تاثیر نام دامین در رتبه بندی موتورهای جستجو

آیا دامنه کام معایبی هم دارد؟

۱- اشباع بیش از حد

از طرف دیگر یکی از معایب ثبت دامنه .com این است که همه موارد خوب از قبل گرفته شده اند. نه فقط خوب ها، بلکه غلط املایی های خوب نیز گرفته شده اند. اگر نام شرکت یا ایده ای تا حدودی عمومی‌دارید، .com ممکن است بهترین مکان برای شما نباشد.

۲- بیش از حد تجاری است

شاید شما به دنبال نام دامنه برای یک وب سایت تجاری نیستید، اما نوع دیگری از استفاده یا نوع دیگری از سازمان را در ذهن دارید. اگر یک سازمان غیرانتفاعی، یک سازمان دولتی، یک انجمن سیاسی، یک گروه فعال یا سازمان مذهبی هستید، .com ممکن است برای شما بسیار تجاری باشد.

۳- خیلی عمومی‌ است

یک دامنه عمومی‌مزایای زیادی دارد، اما شاید بخواهید نام دامنه شما بیشتر در مورد شما بگوید. راه های زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق انتخاب نام دامنه خود با آن ارتباط برقرار کنید. در اینجا چند راه وجود دارد که ممکن است بخواهید متمایز شوید:

  • منطقه جغرافیایی
  • تخصص یا حرفه
  • صنعت
  • هویت شخصی
  • مد روز

پيشنهاد وب رمز: Cloudflare چیست

دامنه com یا ir؟ کدام یک در ایران بهتر است؟

دامنه com یا ir؟ کدام یک در ایران بهتر است؟

اگر مشتریان شما در ایران هستند، بهترین انتخاب هم دامنه .ir و هم دامنه .com هردو میباشد و ثبت دامنه ir  پیشنهاد میگردد. اما اگر مشتریان و بازدیدکنندگان شما در سطح بین الملل هستند، و یا خدمات شما به صورت بین المللی هستند، بهتر است پسوند دات کام را انتخاب نمایید.

آیا دامنه .com در سئو سایت تاثیرگذار است؟

با توجه به محبوبیت و انتشار زودهنگام آن، نام های دامنه کوتاه با .com در حال حاضر گرفته شده است. مزیت نام های دامنه کوتاه این است که به خاطر سپردن آنها آسان تر است. اخیراً پسوندهای دامنه عمومی، به اصطلاح nTLD اضافه شده‌اند و انتخاب قابل توجهی بیشتری از نام‌های دامنه کوتاه موجود را ارائه می‌دهند. به شرکت‌ها و برندها توصیه می‌شود که علاوه بر دامنه nTLD، یک دامنه .com را نیز خریداری و از طریق خرید SSL ایمن کنند.

پيشنهاد وب رمز: گواهینامه ssl چیست

TLD‌ها می‌توانند بر سئو و عملکرد کلی بازاریابی شما تأثیر بگذارند. با این حال، TLD‌ها در مقایسه با سئو داخلی صفحه، پروفایل های بک لینک و سایر جنبه های تلاش های بازاریابی شما یک عامل جزئی هستند.

گوگل تایید کرده است که:

استفاده از یک TLD سفارشی که شامل کلمات کلیدی است، هیچ مزیت یا ضرری در جستجو ایجاد نمی‌کند.

اما در حالی که دامنه های سطح بالا مستقیماً بر رتبه شما در Google تأثیر نمی‌گذارند، می‌توانند بر نحوه درک مردم از برند شما تأثیر بگذارند. مسئله اعتماد است. انتخاب پسوند نام دامنه مناسب قطعا روی دید بازدیدکنندگان شما تاثیرگذار است. برای کاربران، برخی از دامنه های سطح بالا قانونی تر از بقیه به نظر می‌رسند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2022 نشان می‌دهد که .com و .org از جمله قابل اعتمادترین TLD‌ها برای استفاده برای وب سایت شما هستند. جهت اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر پسوند دامنه بر سئو سایت کلیک نمایید.

چند نکته مهم قبل از ثبت دامنه com

مدت زمان لازم جهت ثبت دامنه کام چقدر است؟

مدت زمان لازم جهت ثبت دامنه کام

مدت زمان ثبت دامنه دات کام ده سال میباشد. تاریخ انقضا هرگز نمی‌تواند بیش از 10 سال  در آینده باشد، بنابراین یک دامنه تنها حداکثر تا 9 سال در یک زمان قابل تمدید است.

تمدید دامنه برای اطمینان از اینکه یکی از ارزشمندترین دارایی های تجاری خود را از دست نمی‌دهید بسیار مهم است.

اگرچه ممکن است بپرسید، “چرا نام های دامنه اصلاً باید تمدید شوند؟”

اگر در دنیای دامنه‌ها تازه کار هستید، ممکن است فکر کنید که ثبت نام دامنه یک معامله «یک و تمام شده» است.

هنگامی‌که یک نام دامنه را ثبت می‌کنید، این کار را برای یک دوره مشخص انجام می‌دهید، معمولاً از یک تا ده سال، بسته به TLD و رجیستری. فرض کنید نام دامنه خود را پس از پایان دوره ثبت اولیه تمدید نمی‌کنید. در این صورت، می‌تواند آزاد شود و برای خرید در دسترس دیگران باشد.

از دست دادن نام دامنه چیزی بیش از یک دست انداز جزئی در راه است – این ضربه ای به تجارت، برند شما و روابط شما با مشتری است.

همچنین امکان انتقال دامنه به شخص دیگر نیز میباشد.

محدودیت های ثبت دامنه com را بشناسید.

 

ثبت کننده نام دامنه (DNS Registrar) کسب و کاری است که نام دامنه های اینترنتی را می‌فروشد و ثبت نام را انجام می‌دهد. علاوه بر این، این شرکت‌ها آدرس های IP را برای نام هایی که ارائه می‌دهند اختصاص می‌دهند.

یک ثبت کننده DNS باید توسط یک استاندارد سطح بالا یا رجیستری دامنه با کد کشور تأیید شود. یک ثبت کننده همچنین باید طبق دستورالعمل های ثبت DN تعیین شده عمل کند.

یک سوء تفاهم رایج این است که رجیسترارها نام‌ها را می‌فروشند. اما آنها مالک آنها هستند (در whois) و کاربران فقط آنها را اجاره می‌کنند.

ما در این قسمت به whois اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید whois چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

۱- طول دامنه باید حداقل ۳ و حداکثر ۶۴ کاراکتر باشد.

طول دامنه

هنگام ثبت دامنه COM، باید الزامات خاصی را رعایت کنید. طول نام دامنه باید 3-63 کاراکتر باشد. در نام دامنه نمی‌توان از نویسه های ویژه (مانند، & و #) استفاده کرد.

۲- فقط می‌توان از حروف، اعداد و خط فاصله استفاده کرد و به کار بردن کاراکترهای دیگر مجاز نیست.

دامنه‌ها می‌توانند شامل حروف انگلیسی زبان a-z و ارقام 0-9 باشند.

۳- نام دامنه نباید با خط فاصله شروع و یا به اتمام برسد.

از خط فاصله نیز می‌توان استفاده کرد اما نمی‌توان از آن در ابتدا و انتهای نام دامنه استفاده کرد. دو خط تیره با هم معمولاً مجاز نیستند و همچنین خط تیره نمی‌تواند در هر دو موقعیت سوم و چهارم ظاهر شود.

۴- محدودیتی در بزرگ یا کوچک بودن حروف وجود ندارد.

در دامنه های دات کام محدودیتی در بزرگ یا کوچک بودن حروف وجود ندارد. به عنوان مثال شما هم میتوانید webramz.vom را ثبت کنید و هم میتوانید WEBRAMZ.COM را ثبت نمایید.

پيشنهاد وب رمز: Addon domain چیست

۵- نام دامنه باید کاملا باید منحصر به فرد باشد.

هر نام دامنه منحصر به فرد است. هیچ دو وب سایتی نمی‌توانند یک نام دامنه داشته باشند. اگر شخصی در www.yourdomain.com تایپ کند، به وب سایت شما می‌رود و به وب سایت هیچ کس دیگری نمی‌رود.

۶- از نامی‌ که ممکن است باعث نقض حقوق یک برند تجاری دیگر شود، استفاده نکنید.

توجه داشته باشید که از نامی‌که ممکن است باعث نقض حقوق یک برند تجاری دیگر شود، استفاده نکنید، چرا که علاوه بر مشکلات قضایی ممکن است باعث افت شدید رتبه سئو سایت نیز شود.

همچنین جهت اطلاع از تاثیر هاست بر سئو اینجا کلیک نمایید.

چگونه باید دامنه com را ثبت کنیم؟

 

چه در حال راه اندازی یک وبلاگ، نمایش نمونه کارها به صورت آنلاین یا باز کردن یک فروشگاه آنلاین باشید، دامنه شما به عنوان نقطه مرجع اصلی برای کاربرانی که به دنبال یافتن وب سایت شما هستند عمل می‌کند و آن را از برند شما جدا نمی‌کند.

به همین دلیل بسیار مهم است که نام دامنه خود را به دقت در نظر بگیرید، یکی را با پتانسیل طولانی مدت انتخاب کنید و مطمئن شوید که آن را به درستی ثبت کرده اید.

ما شما را از طریق فرآیند دقیق نحوه ثبت نام دامنه در چند مرحله ساده راهنمایی می‌کنیم:

  1. نام دامنه را انتخاب کنید
  2. در دسترس بودن دامنه را بررسی کنید
  3. یک ثبت کننده نام دامنه انتخاب کنید
  4. نام دامنه خود را خریداری و ثبت کنید

پيشنهاد وب رمز: DNSSEC چیست

نتیجه گیری

امیدواریم که احساس خوبی داشته باشید! قبل از اینکه مستقیماً به تولید کننده نام دامنه انبوه ما بروید تا نام های دامنه هیجان انگیز .com را کشف و ثبت کنید، فکر کردیم چند واقعیت جالب در مورد .com به شما بگوییم.

  • گران ترین دامنه (اعلام شده عمومی) voice.com است. 30 میلیون دلار فروخته شد.
  • به گزارش Moz، در زمان نگارش این مقاله، هشت وب‌سایت برتر در اینترنت همگی از دات کام استفاده می‌کنند.
  • تا ژوئن 2022، 50.9 درصد از وب سایت های جهانی از دامنه سطح بالا com استفاده می‌کردند.

جهت اطلاعات بیشتر و ثبت و خرید دامنه ارزان قیمت میتوانید با متخصصین و کارشناسان وب رمز تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

gTLD یک «دامنه سطح بالای عمومی» است و به پسوند انتهای یک آدرس وب سایت، مانند .com، .org یا .net اشاره دارد. دامنه های سطح بالای عمومی‌می‌توانند توسط هر کسی خریداری و استفاده شوند و محدود به یک منطقه جغرافیایی نیستند. gTLDهای «جدیدتر» و دامنه پرمیوم که می‌توان آنها را nTLD نیز نامید، به بیش از 1000 پسوند دامنه اشاره دارد که اخیراً برای استفاده عمومی‌توسط ICANN  (شرکت اینترنت برای نام‌ها و شماره‌های اختصاص‌یافته) تأیید شده‌اند. این gTLD های جدیدتر عبارتند از xyz.، .online، .vip و بسیاری دیگر.  ما در این قسمت به ican اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید آیکان چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

خیر. در حالی که بیش از 700 gTLD وجود دارد (و در حال افزایش است) که برای ثبت هر کسی در دسترس است، مجموعه خاصی از نام های تجاری - FORD، .GUCCI، .DUPONT، و غیره - وجود دارد که برای استفاده داخلی در آن‌ها رزرو می‌شود. مگر اینکه مالکان gTLD‌ها را برای عموم مردم باز کنند.

10 مورد از انواع پسوند دامنه برتر عبارتند از:
  •       .COM
  •       .NET
  •       .ORG
  •       .INFO
  •       .CA
  •       .CO
  •       .IR
  •       .CO.IR
  •       .BIZ
  •       .COM.AU

خیر. پیش ثبت نام دامنه، تنها جای شما را در صف ما برای آن دامنه محفوظ می‌دارد. به محض اینکه مرحله ثبت نام باز می‌شود، لیست ثبت نام های خود را به صورت الکترونیکی با استفاده از فناوری پیشرو صنعت خود ارسال می‌شود.

بله. نزدیک به چندین زبان - از جمله فارسی، عربی، چینی، و زبان‌های مبتنی بر الفبای سیریلیک، دامنه‌های خاص خود را دارند. این یک امتیاز بزرگ برای شرکت هایی است که محصولات خود را در کشورهایی که به این زبان‌ها صحبت می‌شود تبلیغ می‌کنند.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.