حتما برای‌تان پیش آمده که نام سایتی را بدون پسوند در وب جستجو کرده باشید. در این مواقع گوگل اسم آن سایت را با پسوندهای گوناگونی به شما پیشنهاد می‌دهد. دو مورد از آن‌ها که شاید از دیگر پسوندهای دامنه برای‌تان نام‌آشناتر باشد، com و net هستند که احتمالا سایت‌هایی را با این پسوندها بشناسید.

تا به حال برای‌تان سوال شده که تفاوت net. و com. دقیقا چیست؟ آیا اصلا تفاوتی دارند؟ استفاده از آن‌ها چه تاثیری بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو دارد؟ در این مطلب تفاوت پسوند دامنه com. و net. را باهم بررسی می‌کنیم و سوالات بی‌جواب شما را در این مورد پاسخ خواهیم کرد.

معرفی پسوند دامنه com

پسوند دامنه com محبوب‌ترین پسوندهای دامنه در جهان است که توسط سازمان منطقه‌ای ICANN (کنفرانس بین‌المللی نامگذاری و شماره‌گذاری اینترنت) مدیریت می‌شود. com مخفف واژه commercial به معنای تجارت یا تجاری می‌باشد و ابتدا برای دامنه سایت‌های شرکت‌های تجاری و بنگاه‌ها در نظر گرفته می‌شد اما استفاده از آن به مرور زمان عمومیت بیش‌تری پیدا کرد. از معروف‌ترین دامنه‌های com می‌توانیم به وب‌سایت آمازون و ایکیا اشاره کنیم.

معرفی پسوند دامنه net

دامنه Net نیز از دیگر پسوندهای دامنه است که پس از پسوند دامنه  com در میان مردمان جهان طرفداران بسیاری دارد. net مخفف network به معنای شبکه می‌باشد و در ابتدا برای سایت‌هایی که در حوزه فناوری شبکه فعالیت داشتند استفاده می‌شد و امروزه توسط شرکت‌های مختلف سراسر جهان برای تجارت آنلاین استفاده می‌شود. وب‌سایت‌های Behave.net و Php.netدو مورد از معروف‌ترین دامنه‌های net می‌باشند.

تفاوت بین پسوند دامنه Com و Net چیست؟

تفاوت بین پسوند دامنه Com و Net

دو پسوند دامنه com و net از پرطرفدارترین پسوندهای دامنه هستند. اگر چه امروز کاربرد آن‌ها دیگر به فعالیت‌ها و موارد خاصی محدود نیست، اما خوب است که تفاوت‌های میان این دو را بررسی کرده و با توجه به نوع  کسب و کار خود، پسوند دامنه مناسبی را انتخاب کنیم. برخی از این تفاوت‌ها عبارتند از:

فرق میان دامنه com و net از لحاظ تعداد استفاده در جهان (محبوبیت)

بیش از 1.8 میلیارد سایت در فضای وب وجود دارد که پسوند 60 درصد آن‌ها com می‌باشد. در صورتی که 4 درصد وب‌سایت‌های اینترنت فعالیت خود را با پسوند net شروع کرده‌اند.

بنابراین می‌توان گفت که پسوند دامنه com محبوبیت بیش‌تری داشته و اغلب افراد این پسوند را برای برندسازی کسب و کار خود ترجیح می‌دهد. این مسئله تا جایی پیش رفته که کاربرانی که پسوند net را برای نام دامنه خود انتخاب کرده‌اند، دامنه com را نیز برای برندسازی کسب و کار خود تهیه می‌کنند.

میزان در دسترس بودن آن‌ها 

تقریبا اکثر سایت‌هایی که ما روزانه استفاده می‌کنیم جزء دامنه‌های com هستند و به همین علت، راحت‌تر به خاطر سپرده می‌شوند و کاربران معمولا نام دامنه سایت‌ها را با این پسوند در موتورهای جستجو وارد می‌کنند.

همچنین اگر به کیبورد خود دقت کرده باشید، پسوند .com به طور خودکار در آن وجود دارد و نیازی به تایپ آن نیست. دسترسی آسان از طریق صفحه کلید باعث شده که این پسوند میان کاربران بسیار محبوب باشد و سایت‌هایی با این پسوند را به آسانی به خاطر بسپارند. 

تفاوت کاربرد دامنه net و com 

با این که هر دو این پسوندها محبوبیت زیادی در سطح جهانی دارند و کسب و کارها و افراد حقیقی و حقوقی مختلفی از آن‌ها برای حضور در فضای وسیع وب استفاده می‌کنند، توجه به کاربرد آن‌ها نیز برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو حائز اهمیت است.

به طور کلی، پسوند دامنه net برای شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت و IT و پسوند دامنه com، برای شرکت‌های تجاری، کسب و کارهای آنلاین، وب‌سایت‌های فروشگاهی، وب‌سایت‌های شخصی و وبلاگ و … مناسب است.

تفاوت از لحاظ قیمت 

با توجه به میزان محبوبیت و کاربردهای فراوان و همچنین دسترسی پسوند دامنه com نسبت به پسوند دامنه net، هزینه‌ای که برای ثبت آن می‌بایست پرداخت شود بیش‌تر است، اما در عوض کسب و کار شما امکان توسعه و پیشرفت بیش‌تری دارد.

توصیه ما این است که به هزینه‌ای که برای پسوند دامنه com می‌پردازید به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت نگاه کنید که در مسیر رشد کسب و کارتان به مثابه یک ابزار قدرتمند عمل خواهد کرد. مدت زمان ثبت پسوندهای دامنه معمولا یک سال است.

تفاوت‌های کلی این دو پسوند دامنه را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

جدول مقایسه کارایی دامین دات کام و دات نت

آیا انتخاب دامنه com یا net تاثیری بر سئو وب سایت می‌گذارد؟

تاثیر پسوند دامنه بر سئوی سایت توسط هیچ گزارشی از سمت موتورهای جستجو تایید نشده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که موتورهای جستجو وب‌سایت‌هایی با پسوند دامنه com را بیش‌تر به کاربران نشان می‌دهند در صورتی که این تصور اشتباه است و آن‌ها هیچ تفاوتی میان دو پسوندcom وnet قائل نیستند. اما لازم به ذکر است که پسوندcom به عنوان پسوند محبوب‌تر با مزایایی همراه است.

اگر کاربر پسوند شما را نداند، احتمال استفاده او از پسوند com در انتهای دامنه بیش‌تر است و اگر پسوند دامنه سایت شما net باشد، موتور جستجو سایت رقیب را به کاربر نشان می‌دهد. 

البته باید گفت که اگر تعداد بیش‌تری پسوند دامنه را در نظر داشته باشید، حتما باید به محدودیت جغرافیایی پسوندها توجه کنید تا موتور جستجو سایت شما را فقط به مخاطب هدف نشان دهد. همچنین استفاده از پسوندهایی که به فعالیت تخصصی سایت اشاره می‌کنند، باعث می‌شود که دامنه سایت‌تان اختصاصی شود.

آیا انتخاب دامنه com یا net تاثیری بر سئو وب سایت می‌گذارد؟

پسوند دامنه com برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

  • وب‌سایت شرکت‌های تجاری 
  • وب‌سایت‌های فعال در سطح بین‌الملل 
  • وب‌سایت‌های فروشگاهی 
  • وبلاگ‌های شخصی 
  • وب‌سایت‌هایی با هدف کسب درآمد آنلاین
  • وب‌سایت‌هایی که قصد دارند از تبلیغات گوگل استفاده کنند
  • وب‌سایت‌هایی که می‌خواهند تجربه کاربری را بهبود بخشند

چه زمانی بهتر است دامنه com بخریم؟

پسوند دامنه com محبوب‌ترین پسوند دامنه در سراسر جهان است و وب‌سایت‌های مشهور و موفقی از این پسوند برای دامنه سایت خود استفاده کرده‌اند. از طرفی، رقابت در فضای وب عرصه تنگاتنگی است.

پس اگر قصد دارید برای توسعه کسب و کار خود در سطح بین‌الملل فعالیت کنید و در بازارهای جهانی وارد رقابت با سایت‌هایی از سراسر جهان شوید، یا می‌خواهید اعتماد کاربران را جلب کنید و در سطح جهانی شناخته شوید، استفاده از پسوند دامنه com به شما پیشنهاد می‌شود.

پسوند دامنه net برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

  • وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدماتی مثل هاست، خرید و ثبت دامنه و …
  • سایت‌های طراحی وب 
  • ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP)
  • شرکت‌های نرم‌افزاری 
  • وب‌سایت‌های آموزشی مرتبط با شبکه و فناوری
  • سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات ایمیل 

چه زمانی بهتر است دامنه net بخریم؟

اگر فعالیت کسب و کار و سایت شما در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارائه خدمات اینترنتی، شبکه‌سازی، میزبانی پایگاه داده و … است، استفاده از پسوند دامنه net به شما توصیه می‌شود. اگر پسوند دامنه شما com باشد، می‌توانید با تهیه نسخه net و ریدایرکت کردن آن به پسوند فعلی از مشکلاتی از قبیل سرقت محتوا توسط رقیبان و … نیز پیشگیری کنید. همچنین، اگر دامنه com شما گرفته شده باشد، به علت این که افراد کم‌تری از دامنه net استفاده می‌کنند، می‌توانید شانس خود را در گرفتن این دامنه نیز امتحان کنید.

Net یا Com؛ کدام یک برای من مناسب‌تر است؟ 

هر صاحب کسب و کار و تولیدکننده محتوایی می‌بایست پسوندی مناسب مطابق با فعالیت خود برای نام دامنه سایت انتخاب کند. تصور کنید که یک کسب و کار فعال در حوزه‌ی خرید و فروش محصولات صنایع دستی از پسوند دامنه net استفاده کند، این مسئله نشان‌دهنده این است که صاحب کسب و کار اصلا حرفه‌ای نیست و قوانین و اصول بازاریابی دیجیتال را نمی‌شناسد. برای انتخاب پسوند دامنه مناسب دو معیار زیر را درنظر بگیرید:

بررسی نوع وب‌سایت و دسته بندی خدمات شما 

اولین معیاری که در انتخاب پسوند دامنه باید در نظر گرفته شود، نوع وب‌سایت و فعالیت آن، دسته‌بندی خدمات یا محصولات می‌باشد. پسوندهای اختصاصی متعددی وجود دارند که مربوط به فعالیت‌های خاصی مانند آموزش، خدمات تلویزیونی، خدمات پستی، کاریابی ،خدمات سازمانی و دولتی و … می‌شود.

با این که کاربرد این دو پسوند دامنه معتبر و مشهور دیگر به موارد خاصی محدود نیست و هر کسب و کاری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، توصیه می‌شود که حتما نوع فعالیت و خدمات شما ذیل موارد مربوط به هر کدام از این پسوندها قرار گیرد.

بررسی مخاطبان هدف 

هدف و مخاطبان کسب و کار می‌بایست قبل از طراحی سایت مشخص شوند. تعیین هدف گامی بسیار مهم در توسعه‌ی گام‌به‌گام یک کسب و کار محسوب می‌شود، زیرا از یک طرف به حرکت شما جهت و سرعت می‌دهد و از طرفی دیگر، مخاطب شما را مشخص می‌کند.

فرض کنید که فعالیت کسب و کار شما در زمینه ارائه خدمات طراحی سایت و هاست و ثبت دامنه می‌باشد. واضح است که مخاطب هدف شما شامل صاحبان کسب و کارهای آنلاین می‌باشد. پس بهترین پسوند برای دامنه سایت شما با توجه به حوزه فعالیت و البته مخاطب‌تان، net  می‌باشد.

چگونه متوجه شویم پسوند دامنه ما آزاد است و می‌توانیم آن را بخریم؟

برای این که بتوانید دامنه خود را ثبت کنید، باید از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کنید. برای ثبت بیش از ۵۰ پسوند دامنه فقط کافیست وارد لینک زیر شده و از باکس دامنه جستجو خود را انجام دهید:

جستجو و ثبت نام دامنه

سوالات متداول

پسوند دامنه یا دامنه سطح بالا (TLD) بخشی از نام دامنه شماست که با یک نقطه از نام دامنه جدا شده و در انتهای آن قرار می‌گیرد. پسوند دامنه حوزه کاری کسب و کار شما را تعیین می‌کند.

خیر، این دو پسوندهای بین‌المللی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در سطح بین‌المللی فعالیت داشته باشید.

در این صورت باید پسوند خود را عوض کنید. پیشنهاد می‌کنیم سمت پسوندهای خیلی ناشناخته و تخصصی نروید. همچنین می‌توانید تغییراتی در نام دامنه ایجاد کنید. از نظر شما بهترین دامنه کدام است؟

بسته به حوزه کاری و نوع فعالیت کسب و کار شما هر کدام از این پسوندها می‌توانند برای شما مناسب باشند. با این حال، پسوند com در بین کاربران شناخته‌شده‌تر است.

هیچ گزارشی مبنی بر این که صرفا استفاده از هر یک از این پسوندها روی سئوی سایت تاثیر به‌خصوصی داشته باشد، وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

70000
خدمات هاست و سرور
220000
خدمات ثبت دامنه
450
پروژه طراحی سایت
150
پروژه سئو سایت

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 2 - میانگین: 4.5

رأی شما ثبت شد.