بازاریابی دیجیتال طیف گسترده ای از فعالیت هایی است که در حوزه تبلیغات آنلاین برای افزایش ترافیک سایت و افرایش نرخ تبدیل انجام می‌شود . در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت‌های بازاریابی دیجیتال و سنتی و ابزارهای آن بپردازیم.

بازاریابی دیجیتال شامل تمامی تلاش‌های بازاریابی است که از دستگاه‌های الکترونیکی یا اینترنت استفاده می‌کنند؛ بنابراين بازاريابي ديجيتال شامل بازاریابی اينترنتي هم مي‌شود. به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از تکنولوژی‌های دیجیتالی است که عمدتاً بر روی بستر اینترنت قرار دارند اما بجز اینترنت شامل تلفن‌های همراه، تبلیغات نمایشی و یا هر رسانه‌ی دیجیتال دیگر نیز می‌شود.

پس به همان سادگی که به نظر می‌رسد، بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی  است که در آن از ابزار دیجیتال استفاده می‌شود. از دلایل اصلی ایجاد دیجیتال مارکتینگ، ایجاد ارتباطات است. مارکتینگ برای مشتریان ارزش قائل هست و به طور مشابه مشتریان برای ارتباطات ارزش قائل‌اند. سوال اصلی که پیش می‌آید این است که «ابزار بازاریابی دیجیتال کدامند و چه فرقی با ابزار بازاریابی به صورت سنتی دارند؟»

تفاوت بازاریابی دیجیتال با سنتی و ابزارهای آن چیست؟

بازاریابی دیجیتال - ابزارهای بازاریابی دیجیتال

بازاریابی سنتی بر روی ابزارها و رسانه‌هایی مانند روزنامه، بیلبورد، رادیو، تلویزیون، صندوق پستی، و هر گونه ابزار چاپی کار می‌کند اما از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ از ابزارهایی مانند موتورهای جستجو،‌ رسانه‌های اجتماعی،‌ سرویس ایمیل مارکتینگ، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا مثل وبلاگ نویسی، ایجاد تصویر، پادکست (تولید محتوا صوتی) و ویدئو کلیپ (تولید محتوای ویدیویی) استفاده می‌کند.

البته مقایسه بالا موشکافانه و دقیق نیست. یعنی به صورت خلاصه و تنها در مورد ابزار مورد استفاده در بازاریابی سنتی و دیجیتال صحبت شده و در خصوص استراتژی بکار رفته در آن‌ها صحبتی به میان نیامده است. همچنین برخی موارد ذکر شده در بالا به عنوان ابزار بازاریابی سنتی، در بازاریابی دیجیتال نیز به کار گرفته می‌شوند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ به صورت خوب و درست در رسانه‌ها و ابزارهای بازاریابی سنتی بکار گرفته شوند، باز هم به خوبی نتیجه می‌دهند. با این وجود به صورت کلی در مقایسه بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ به این نتیجه می‌رسیم که دیجیتال مارکتینگ از لحاظ هزینه به صرفه‌تر است. همچنین این امکان را فراهم می‌کند که تست و آنالیز یا تجزیه و تحلیلی دقیق با سرعتی بسیار بالاتر نسبت به روش سنتی داشته باشیم. با وجود این شرایط، آنقدر سرعت تبدیل مارکتینگ از نوع سنتی به دیجیتال بالاست که در آینده‌ای نزدیک شاهد مرجع دانستن کلمه مارکتینگ تنها برای نوع آنلاین و دیجیتال آن یعنی دیجیتال مارکتینگ خواهیم بود.

پس به صورت خلاصه می‌توان گفت بر خلاف بازاریابی آفلاین، در بازاریابی آنلاین می‌توان به صورت آنی نتایج را مشاهده کرد. برای مثال اگر تبلیغی را در صفحه‌ای از روزنامه قرار دهید،‌ به سختی می‌توانید حدس بزنید چه تعداد از افراد به آن صفحه مراجعه کرده و به تبلیغ شما توجه کرده‌اند. هیچ راه مطمئنی وجود ندارد که بوسیله‌ی آن بتوان فهمید که آیا از طریق آن تبلیغ، محصول یا سرویسی به فروش رسیده است یا خیر. در دیجیتال مارکتینگ نتیجه برعکس است.

همچنین به وسیله دیجیتال مارکتینگ می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را از طریق هر بخش و اقدام بازاریابی صورت گرفته به راحتی بدست آورد. در مقاله‌های بعدی به صورت جزئی‌تر به همراه مثال به بیان اقدامات و تاکتیک‌های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

 

نویسنده: اردشیر بهبود

منبع : blog.hubspot.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.