صاحبان کسب و کارهای نوپا برای شروع فعالیت خود در فضای وب هیجان بسیاری دارند و تا زمانی که طراحی سایت تکمیل نشود و سایت خود را تحویل نگیرند این هیجان باقی می‌ماند.

به محض تحویل سایت و شروع فعالیت، این هیجان اولیه کم‌کم فروکش کرده و از بین می‌رود، در صورتی که تحویل سایت و شروع فعالیت در وب تازه آغاز مسیر هیجان‌انگیز و پرپیچ و خم بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود.

وب‌سایت‌ها مانند هر محصول و خدمات دیگری نیاز به نگهداری و پشتیبانی دارند. نگهداری سایت، برخلاف اسمش، یک دانش فنی و تخصصی است که نیاز به تبحر بالایی برای اجرا دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با اقداماتی که در راستای تعمیر و نگهداری سایت خود می‌توانید انجام دهید، آشنا کنیم.

منظور از نگهداری سایت چیست؟

نگهداری وب سایت چیست

شما به عنوان یک صاحب کسب و کار در مسیر توسعه و پیشرفت کار خود و ورود به بازار آنلاین، احتمالا با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهید شد. به عنوان مثال، ایجاد یک باگ امنیتی یا احساس نیاز به امکانات بیش‌تر در سایت.

علاوه‌بر آن، در دنیایی که روز به روز در حال حرکت رو به جلو است، بدیهی است که وب‌سایت کسب‌وکار آنلاین شما نیز در طول زمان به به‌روزرسانی‌های اساسی احتیاج دارد تا در مسیر رشد باقی بماند و از چرخه رقابت حذف نشود.

منظور ما از نگهداری سایت در واقع اجرای فرآیندهایی در همین راستا به جهت عملکرد بهینه وب‌سایت‌ها می‌باشد که وظایف مختلفی را شامل می‌شود.

چرا نگهداری وب‌سایت مهم است؟

هنگامی که تصمیم به تهیه محصولی مثل خودرو می‌گیرید، قطعا می‌دانید که با شروع استفاده از آن اقداماتی در جهت نگهداری آن نیز انجام دهید تا خودروی شما طول عمری بیش‌تری داشته باشد. این موضوع در مورد وب‌سایت‌ها نیز صدق می‌کند. در حقیقت، نگهداری از وبسایت تاثیر مستقیمی روی میزان فروش کسب و کار شما داشته باشد، در صورتی که افراد غالبا به آن بی‌توجه‌اند.

وقتی مخاطب برای اولین بار وارد سایت شما می‌شود، امکانات و ویژگی‌های آن او را جذب می‌کند و احتمال تبدیل شدن او به یک خریدار بالفعل افزایش پیدا می‌کند.

حال تصور کنید که سایت شما برای مدت طولانی نگهداری و تعمیر اصولی نشده باشد، در این صورت اولا احتمال این که مخاطبان سایت شما را در صفحات نخست جستجوی گوگل مشاهده کنند بسیار کم است و دوما، به دلیل مشکلات احتمالی در اثر عدم نگهداری مانند سرعت پایین سایت، ورودی ناکام را تجربه خواهد کرد و به سرعت آن را ترک می‌کند.

کارهایی که باید برای نگهداری وب‌سایت خود انجام دهید

۱- آپدیت باشید

ویژگی بارز کسب و کارهای موفق و مشهور، به‌روز بودن آن است. با به‌روزرسانی امکانات و افزونه‌ها، تم سایت، وصله‌های امنیتی و محتوای وبلاگ و توضیحات محصولات به گسترش عملکرد وب‌سایت و وفاداری مشتریان شما می‌انجامد.

۲- بک آپ بگیرید

مشکلات فاجعه‌آمیزی همچون از بین رفتن بخش مهمی از محتوای سایت بر اثر عواملی مثل هک شدن و نصب افزونه‌های ناامن، اجتناب‌ناپذیر اما قابل‌پیشگیری است. با تهیه نسخه پشتیبان و بک‌آپ گرفتن از محتوای وب‌سایت خود به سادگی می‌توانید در صورت بروز این مشکل، سایت را بازیابی کنید.

۳- عملکرد سایت را کنترل کنید

پروسه نگهداری و تعمیر سایت با نظارت و ردیابی عملکرد سایت بسیار آسان‌تر انجام می‌شود، به این دلیل که مشکلات احتمالی را به شما یادآور می‌شود و شما می‌توانید طی اقداماتی ساده از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. پس حتما نظارت بر سرعت بارگذاری صفحه و کارکرد آن را در دستور کار خود قرار دهید.

۴- محتوا مفید درج کنید

تجربه نشان داده که قرار دادن محتوای مفید و همیشه سبز که به خوبی به سوالات ذهنی کاربران پاسخ دهد، نقش مهمی در جلب اعتماد آن‌ها ایفا می‌کند و همچنین سئو سایت را بهبود می‌بخشد.

پس مهم است که برای نوشتن محتوا از منابع به‌روز و البته مفید و کاربری و با توجه به پرسونا و نیازهای مخاطب خود استفاده کنید.

آیا برای کارهای جانبی و نگهداری سایت باید یک نیروی متخصص استخدام کنم؟

بسیاری از کسب‌وکارهای خرد و کوچک هنگام شروع فعالیت خود در فضای وب، وظیفه پشتیبانی و نگهداری سایت را خود به عهده می‌گیرند. باید گفت که در ابتدای فعالیت که سایت هنوز در ابتدای مسیر رشد و توسعه قرار دارد و وارد رقابت جدی نشده است، عهده‌دار شدن نگهداری و تعمیر سایت توسط خود صاحب کسب و کار صرفه‌جویی در منابع محسوب می‌شود.

اما در صورتی که سایت و کسب و کارتان به رشد حداقلی رسید، نیاز به وجود یک نیروی متخصص برای نگهداری سایت حس می‌شود، چرا که وظیفه پشتیبانی سایت‌های بزرگ و پسچیده به مهارت و سرعت بالایی احتیاج دارد. بهتر است از همان شرکتی که سایت شما را طراحی کرده خدمات پشتیبانی دریافت کنید.

نگهداری وب‌سایت با کمک متخصص

مزایا

  • وقتتان صرف تخصص اصلی خودتان است: نگهداری و تعمیر سایت در صورتی که در این کار تبحر و تجربه کافی نداشته باشید، کاری زمان‌بر است. با استخدام یک متخصص در این زمینه می‌توانید روی جنبه‌های دیگر کسب و کار که به تخصص شما مربوط است زمان بگذارید.
  • نیرویی که استخدام کردید تخصص فنی دارد: متخصصان خبره و باتجربه، زمانی از عمر خود را صرف کسب مهارت و تجربه در زمینه‌ی کاری خود کرده‌اند و دانش و تخصص فنی آن‌ها در حل مشکلات جزئی و پیچیده فنی سایت شما می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

معایب

  • باید هزینه بپردازید: اگر کسب و کار کوچکی دارید یا کسب و کارتان هنوز به درآمد بالایی نرسیده و بودجه کمی در اختیار دارید، استخدام یک متخصص می‌تواند برایتان گران تمام شود.

موارد جزئی نگهداری سایت که نیاز به استخدام نیرو متخصص ندارد

مزایا

  • مقرون به صرفه: کسب و کارها همواره به دنبال کاهش هزینه‌های جانبی مربوط به سایت خود هستند. یکی از راهکارهایی که در کم کردن خرج شما می‌تواند کارساز باشد این است که نگهداری و تعمیر سایت توسط خودتان انجام شود.
  • کنترل: با عهده‌دار شدن وظیفه نگهداری سایت، دست شما در نوع، میزان و حتی زمان تغییراتی که می‌خواهید در سایت ایجاد کنید کاملا باز است و کنترل کاملی بر وب‌سایت خود دارید.
  • محتوا تخصصی‌تر در سایت درج می‌کنید: یک صاحب کسب و کار بیش از همه کس به زوایای مختلف محتوای مربوط به آن آگاهی و اطلاع دارد و می‌تواند تغییرات مناسب و تخصصی را با توجه به علم و دانش خود در سایت ایجاد کند.

معایب

  • زمان بر بودن: نگهداری سایت می‌تواند یک تجربه یادگیری شگفت‌انگیز باشد، اما یادتان باشد که صاحب یک کسب و کار احتمالا زمان کافی برای فراگیری این مهارت و اجرای آن روی سایت خود نداشته باشد.
  • چالش‌های فنی: کسی که در کاری تخصص و مهارت بالا نداشته باشد، بعید نیست که در حین کار با چالش‌های فنی مواجه شود و جوابی برای آن‌ها نداشته باشد.
  • تخصص محدود در نگهداری: به یاد داشته باشید که نگهداری سایت حرفه تخصصی شما نیست و بنابراین، هرگز نمی‌توانید توقع داشته باشید که نتیجه کارتان مانند نتیجه کار یک متخصص مجرب باشد.

هر چند وقت یکبار در نگهداری سایت باید موارد زیر را بررسی کنیم؟

هر موردی زمان مشخص خود را دارد. برخی موارد باید به صورت روزانه بررسی و مدیریت شوند و برخی به شکل سالانه.

مواردی که در نگهداری سایت نیاز به رسیدگی سالانه دارد

۱- تمدید هاست و دامنه

منقضی شدن دامنه و هاست و فراموش کردن تمدید آن‌ها سایت شما را از دسترس خارج می‌کند، پس حتما تمدید هاست و دامنه را در چک لیست سالانه مربوط به کسب و کارتان وارد کنید.

۲- کارکرد سایت از جمله المان های سایت جدید و جذاب هستند؟

احتمال این که المان‌هایی مثل لوگوی سایت، دسته‌بندی محصولات و سرصفحه و پاورقی‌ها در طول یک سال جذابیت خود را برای کاربران از دست بدهند زیاد است، پس با بررسی سالانه این موارد می‌توانید به‌روزرسانی‌ها و تغییرات لازم را اجرا کنید.

۳- راحتی کاربر

بررسی راحتی کاربر یا تجربه کاربری شما را از ضعف‌های خود در این زمینه آگاه می‌کند و فرصتی برای ارائه خدماتی در راستای بهبود تجربه کاربری مخاطبان به شما می‌بخشد.

۴- تست ریسپانسیو بودن

طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرای سایت از مواردی است که در بهبود تجربه کاربری تاثیر حداکثری دارد. پس در سالگرد تاسیس سایت بررسی ریسپانسیو بودن صفحه‌تان را در دستگاه‌های مختلف مثل موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و حتی تلویزیون در اولویت‌ها قرار دهید.

۵- به‌روز کردن نسخه‌های بستر مورد استفاده

به‌روزرسانی نسخه‌های بستر مورد استفاده مثل php از این جهت اهمیت دارد که پایان عمر آن‌ها به معنی از دست دادن پشتیبانی امنیتی است و این مسئله سایت را آسیب‌پذیر می‌کند.

مواردی که در نگهداری سایت نیاز به رسیدگی فصلی دارد

از جمله مواردی که در نگهداری سایت نیاز به بررسی فصلی دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سبد خرید و تست پرداخت موفق: اختلال در فرآیند پرداخت می‌تواند منجر به کاهش دریافتی شود که موضوعی بسیار ناراحت‌کننده برای کسب و کارهاست.
  2. فرم‌ها: بررسی فصلی فرم‌هایی مثل ورود به سایت و ایجاد حساب کاربری از این منظر دارای اهمیت است که ورودی کاربر به به درستی ثبت شود.
  3. اتصال وب میل: وب میل یک ابزار قدرتمند برای ارتباط بیش‌تر با مخاطبان است. اگر اتصال وب میل شما خراب باشد فرصت‌های بازاریابی فراوانی را از دست خواهید داد.
  4. لینک‌های شکسته: لینک‌های شکسته و خراب در اثر عوامل متعددی مثل حذف یک صفحه یا اجرای اشتباه تغییر مسیر به‌وجود می‌آیند. برای برطرف کردن لینک شکسته، استفاده از ریدایرکت یا حتی تنظیم دستی توصیه می‌شود.

مواردی نگهداری سایت که باید بصورت ماهانه انجام دهیم

مواردی که نیاز است به صورت ماهانه بررسی شوند شامل موارد مختلفی می‌شود:

  1. سرعت سایت: سرعت بارگذاری سایت را می‌توانید با استفاده از ابزار GTmetrix بسنجید.
  2. بک‌آپ گیری: اگر میزان تغییراتی که در سایت ایجاد می‌کنید بالاست، بک‌آپ گیری را هر دو هفته یک بار انجام دهید.
  3. به‌روزرسانی امنیتی

مواردی در سایت که باید بصورت روزانه یا هفتگی انجام دهیم

موارد مهمی در نظارت هفتگی و روزانه وبسایت باید در نظر گرفته شوند. ۲ مورد از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

۱- تولید محتوای متناسب با نیاز کاربر

تولید محتوای مناسب تصویری و متنی و حتی ویدئویی پیش‌تر ها به صورت ماهانه انجام می‌شد، اما با فراگیری استفاده از وب برای جستجو در میان مردم، به‌روزرسانی محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. پس حتما با شناسایی سوالات و دغدغه‌های ذهنی کاربران به طور روزانه و هفتگی محتوای مناسب را در اختیارشان بگذارید.

۲- تعامل با مخاطبان

بخش کامنت‌های کاربران یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک سایت است که به بهبود رابطه آن‌ها و شما کمک بسیاری می‌کند. خوب است که به طور روزانه یا هفتگی کامنت‌های مخاطبان را بررسی کرده و پاسخ سوالات آن‌ها بدهید و کامنت‌های نامناسب را پاک کنید.

نکات نگهداری وب‌سایت وردپرسی

بسیاری از سایت‌هایی که امروزه در فضای وب وجود دارند با سیستم مدیریت محتوا وردپرس ساخت شده‌اند. در مورد نگهداری و تعمیر سایت‌های طراحی شده با وردپرس نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • پلاگین‌ها و افزونه‌ها را به‌روزرسانی کنید.
  • امنیت سایت را تقویت کنید.
  • سرعت بارگذاری سایت را بهبود دهید.
  • در بازه‌های زمانی منظم بکاپ بگیرید.
  • پلاگین و فایلهای غیر ضروری را پاک کنید.
  • پلاگین غیرمطمئن نصب نکنید.
  • اگر کدنویسی شخصی دارید، تمیز کدنویسی کنید و کامنت بگذارید.
  • ریسپانسیو را چک کنید.
  • رمزهای قوی استفاده کنید و مسیر ورد را تغییر دهید.
  • نظرات هرزنامه را حذف کنید.
  • پایگاه داده را بروز کنید.
  • لینک‌های شکسته و خراب را رفع کنید.
  • صفحه 404 زیبا بسازید.
  • ارورهای 404 را مدیریت کنید (حذف یا ریدایرکت).

نتیجه گیری

نگهداری یک وب‌سایت از طراحی آن بسیار مهم‌تر است، چرا که برای دستیابی به سود همیشگی باید مراقب سایت خود باشید. نگهداری و تعمیر سایت یک مهارت تخصصی است که اجرای آن به دانش فنی کافی احتیاج دارد.

اگر این مهارت‌ها را بلد نیستید اصلا نگران نباشید! متخصصان وب رمز برای ارائه خدمات نگهداری و تعمیر سایت در کنار شما هستند. سایت وب رمز یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات وب مانند طراحی سایت وردپرس و نگهداری و پشتیبانی آن است. اگر در این مورد ابهامی برای‌تان باقی مانده حتما با مشاوران وب رمز در تماس باشید.

سوالات متداول

با توجه به نیازهایی که سایت‌های نوپا دارند، کمک گرفتن از یک متخصص در این زمینه به توسعه و رشد کسب و کارتان تاثیر بسزایی دارد.

هر اقدامی در راستای برطرف کردن نقاط ضعف و مشکلات سایت و بهبود عملکرد آن بعد از طراحی اولیه در دسته نگهداری سایت قرار می‌گیرد.

این اقدامات بهتر است در بازه‌های هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه انجام شود.

سایت‌های ارائه دهنده خدمات طراحی سایت معمولا خدمات پشتیبانی هم ارائه می‌دهند.

بسته به نوع، کیفیت و میزان خدمات مربوطه و همچنین شهرت شرکت ارائه‌دهنده خدمات هزینه تمام شده می‌تواند متفاوت باشد.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 4 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.