گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی کاری یا بازی سازی به استفاده از المان‌های بازی در جهت برانگیختن احساسات مشتریان و تلاش برای ایجاد حس کنجکاوی و رقابت برای رسیدن به اهدافی همچون افزایش فروش و نرخ تبدیل، افزایش برندینگ و بهبود عملکرد افراد در یک سازمان است. در این مقاله شما را با نحوه کار گیمیفیکیشن، مزایا، معایب، خطرات و ۱۰ نمونه موفق استفاده از گیمیفیکیشن برای بازاریابی را بررسی خواهیم کرد.

گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن - نقش فزاینده گیمیفیکیشن

طی چند سال گذشته گیمیفیکیشن تبدیل به یک نقش فزاینده در سازمان‌ها شده است. شرکت‌ها که به دنبال راهی برای درگیر کردن، آموزش، پاداش و حفظ کارمندان بودند اکنون هنگام برخورد با مسائل به گیمیفیکیشن روی آورده‌اند. مفاهیم بازی‌ها در فرایندهای دنیای واقعی مانند استخدام، یادگیری و توسعه گنجانده شده‌اند. با رشد سریع در این زمینه مکانیک بازی اکنون در بهبود عملکرد فروش، خدمات به مشتریان و آموزش نقش مهمی دارد.

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن به زبان ساده به معنای گرفتن عناصر سرگرم‌کننده و تعاملی از بازی‌ها و استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های روزمره و سازنده است. هدف این است که شرکت‌ها با استفاده از این روش محصول یا خدمات کم‌تر کسل‌کننده و جذاب‌تری و در نهایت جذب مشتری بیشتری داشته باشند.

مردم دوست ندارند زمانشان را برای کارهای خسته‌کننده بگذرانند اما از داشتن ساعات بازی و تفریح لذت می‌برند.

بازی‌ها قدرتمند هستند و باعث می‌شوند احساس کنیم چیزی را بدست آورده‌ایم و این همان چیزی است که باعث جذب مشتری می‌شود. هرچند نباید این را به عنوان یک بازی در نظر بگیرید چراکه این چیزی بیشتر از یک بازی است.

گیمیفیکیشن درواقع مفهومی است که شامل بهترین قسمت از بازی‌ها و اعمال آن‌ها در فعالیت‌های معمول ما است.

پيشنهاد وب رمز: بوم مدل کسب و کار؛ اجزای ۹ گانه، ۳ مثال کاربردی و دانلود رایگان قالب نمونه

گیمیفیکیشن چگونه کار می‌کند؟

گیمیفیکیشن کاربران را با نشان دادن راهی برای تسلط بهتر از طریق بهره‌گیری از تمایل روانشناختی انسان برای انجام بازی به مشارکت ترغیب می‌کند.

بازاریابان باهوش از این روش برای افزایش تعامل مصرف‌کننده و تاثیر بر رفتار مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. برای رسیدن به این هدف مصرف‌کنندگان باید برای یک رفتار خاص به صورت مجازی پاداش بگیرند (مانند امتیاز گرفتن در بازی). این رفتار خاص می‌تواند خرید، ثبت نام، استفاده از محصول، پر کردن مشخصات یک فرم و غیره باشد.

مزایای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن - مزایای گیمیفیکیشن

مزایای سرگرم کردن کاربران و یا اتصال آن‌ها به عناصر الهام گرفته از بازی‌ها می‌تواند وفاداری به برند و ایجاد روابط عمیق‌تر با مصرف‌کننده باشد.

بازی‌ها باعث ایجاد انگیزه در کاربران شما می‌شوند. رضایت آن‌ها را برآورده می‌کند و باعث می‌شود که بیشتر بخواهند.

به عنوان مثال امتیازی را در ازای انجام کارهایی توسط کاربر مانند پر کردن یک فرم نظرسنجی در نظر بگیرید. این کار علاوه بر اینکه کاربر را خوشحال می‌کند به او الهام می‌بخشد تا کارهای بیشتری انجام دهد. شما با این کار کاربران را وفادارتر خواهید کرد و ارتباط آن‌ها را با خود قوی‌تر می‌کنید. این به نوبه خود باعث می‌شود که بتوانید کاربران خود را حفظ کرده و از آنجا که کاربران شما  راضی هستند شما را به دیگران معرفی خواهند کرد و بدین ترتیب می‌توانید از مزایای بازاریابی دهان به دهان نیز استفاده کنید.

معایب و خطرات گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن - معایب گیمیفیکیشن

مانند هر استراتژی رشد این روش نیز چالش‌ها و خطرات خاص خود را دارد. ما به شما هشدار می‌دهیم که گیمیفیکیشن را فقط به این دلیل که مد روز است و همه آن را این روزها انجام می‌دهند اعمال نکنید.

این روش تنها می‌تواند اهرمی باشد برای جلب کاربر و درگیر کردن او، اما باید از مشکلات آن نیز آگاه باشید. این روش یا کار می‌کند و یا شکست می‌خورد و اگر ضعیف انجام شود می‌تواند یک فاجعه باشد، برای استفاده از روش گیمیفیکیشن به سه عنصر مهم نیاز دارید:

۱.متن یا محتوای نوشتاری

عنصر گیمیفیکیشن باید به صنعت یا موضوع بسیار خاصی مرتبط باشد. اگر مردم نتوانند کاری با آن‌ها انجام دهند شما نمی‌توانید کاری کنید.

۲.ارزش

کاربران باید با کارهایی که انجام می‌دهند احساس ارزشمندی کنند، این احساس ارزشمندی می‌تواند از طریق پاداش دانش یا هر وضعیت دیگری باشد.

۳.موفقیت

اگر یک استراتژی گیمیفیکیشن را بیش از حد پیچیده کنید هیچکس قادر نخواهد بود این چالش را کامل کند و در نتیجه به جای ایجاد مشارکت ناامیدی را ایجاد خواهید کرد. هدف باید قابل دستیابی باشد.

مثال‌هایی برای گیمیفیکیشن

گیمیفیکیشن - مثال‌هایی برای گیمیفیکیشن

۱.سامسونگ

گیمیفیکیشن - سامسونگ

این شرکت برای ایجاد انگیزه در کاربران خود برای تعامل بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر از یکدیگر عملکردی را معرفی کرده است که کاربران را قادر به مشاهده کلیپ‌ها و بحث درمورد مسائل می‌کند. به عنوان امتیاز یا پاداش فعال‌ترین افراد را در سطوح پیشرفته نشان می‌دهد.

۲.ارتش ایالات متحده

گیمیفیکیشن - ارتش ایالات متحده

برای شروع با یک مثال جالب از گیمیفیکیشن در عمل از یک ابزار تبلیغاتی و استخدام نام می‌بریم که جنجال‌های زیادی را ایجاد کرده است. ارتش ایالات متحده از این روش به عنوان یک ابزار استخدام استفاده کرده است. داوطلبان علاقه‌مند به ثبت‌نام در ارتش می‌توانند پس از ثبت‌نام بازی American’s Army را به صورت رایگان دانلود کنند و مهارت‌های خود را در این محیط استراتژیک با تیرانداز چند نفره آزمایش کنند تا ببینند که چگونه می‌توانند یک سرباز باشند.

در  ابتدا از متقاضیان خواسته می‌شود تا مشخصات آنلاین را با داده‌های واقعی خود پر کنند و به بخشی از جامعه به عنوان ارتش آنلاین تبدیل شوند. در طول بازی بازیکنان بااستعداد با نشان‌های افتخار پاداش می‌گیرند، درست مانند شکل واقعی در ارتش آمریکا.

البته یک بازی مجازی فقط یک بازی است و منعکس‌کننده ماهیت واقعی مبارزه نیست. به همین دلیل هدف از این استراتژی دو چیز است. در درجه اول به عنوان یک ابزار بازاریابی در ارتقا ارتش ایالات متحده و در نتیجه افزایش تعداد افراد جدید استخدام شده می‌باشد.

۳.برنامه تناسب اندام Jillian Michaels

گیمیفیکیشن - برنامه تناسب اندام Jillian Michaels

این مربی بدنسازی با معرفی نشان‌های مختلف موفقیت افراد را به ایجاد شرایط مناسب ترغیب می‌کند. در این سیستم شما یک هدف را انتخاب کرده و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید.

۴.استارباکس

گیمیفیکیشن - استارباکس

استارباکس به منظور ایجاد تعهد کارکنان و وفاداری مشتریان برنامه‌های «پاداش من» را راه‌اندازی کرده است. مشتریان میزان وفاداری خود را بسته به تعداد خریدها افزایش می‌دهند تا علاوه بر محصولات رایگان بیشتر درآمد کسب کنند.

۵.نایک + Run Club

گیمیفیکیشن - نایک + Run Club

محصولات و خدمات نایک قصد دارند تجربه نایک را به فراتر از خرید گسترش دهند. برنامه Nike+Run Club نیز از این قاعده مستثنی نیست و به همه ورزشکارانی که از این برنامه استفاده می‌کنند امکان پیوستن به جامعه دوندگان با استفاده از این برنامه را می‌دهد. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد که تلاش‌های خود را اندازه‌گیری کرده و یک برنامه آموزشی شخصی‌سازی شده متناسب با سطح و اهداف خود را دنبال کنید. این برنامه نه تنها امکان اشتراک آمار مسابقه در شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند، بلکه در چالش‌ها شرکت می‌کند و نشان‌ها و جایزه‌ها را بدست می‌آورد. همه این ویژگی‌ها یک مکانیزم رقابتی را تشکیل می‌دهند که در اجرای گیمیفیکیشن بسیار موثر است. نقش این اپلیکیشن نه تنها حفظ کاربران برند بلکه بهبود تصویر نایک در جامعه ورزشی می‌باشد.

۶.جنگ پیشرفت

گیمیفیکیشن - جنگ پیشرفت

با این روش شما یک نوار در حال اجرا دارید تا منعکس‌کننده پیشرفت پروژه خود باشید. این می‌تواند تا حد زیادی به مردم کمک کند و آن‌ها را با انگیزه‌تر کند.

۷.Nissan Carwings

گیمیفیکیشن - Nissan Carwings

در  این برنامه که توسط نیسان در مدل‌های اتومبیل برقی معرفی شده است عملکرد راننده را می‌توان با دیگران مقایسه کرد و براساس آن برنز، نقره و طلا را برای آنان بدست آورد.

۸.Beat The GMAT

گیمیفیکیشن - Beat The GMAT

این برنامه توسط یک دانشجوی MBA شروع شد که دانشجویان MBA را برای رسیدن به اهداف خود با اعطای امتیازات و نشان‌های مربوط به کارهایی که به  خوبی انجام داده‌اند یاری می‌کند.

۹.AccorHotels

گیمیفیکیشن - AccorHotels

هتل‌های اکرو از این برنامه برای کلوپ وفاداری مشتریان خود استفاده کرده‌اند به این صورت که:

در  این برنامه اعضا به همگام‌سازی برنامه فیسبوک با حساب وفاداری Accor خود می‌شوند و سپس ثبت‌نام می‌شوند.

۱۰.Stride Rite

گیمیفیکیشن - Stride Rite

برخی‌ها حتی از گیمیفیکیشن استفاده‌ای فراتر می‌کنند تا تجربه فروشگاهی را غنی‌سازی کنند. به عنوان مثال مشتریان با امتحان یک مقاله می‌توانند درآمد کسب کنند. این کاری است که اخیرا Stride Rite که یک برند کفش کودکان است انجام داده است. در رسانه‌های خود از بچه‌ها دعوت کرده است که مدل‌ها را امتحان کنند و در مقابل صفحه نمایش برقصند تا امتیاز بگیرند. به بهترین امتیاز پاداش داده می‌شود که این پاداش کوپن خرید است.

با نگاهی به این برنامه‌های کاربردی از طریق این استراتژی بازاریابی متوجه می‌شویم که این مفهوم تا حد زیادی موفق است. در حقیقت همه سازمان‌های مختلفی که از این مفهوم استفاده کرده‌اند افزایش رضایت مشتری، بررسی‌های عالی و علاقه بیشتر مصرف‌کننده نسبت به آنچه ارائه می‌دهند را تجربه کرده‌اند.

۱۱.M&M’s Eye-Spy Pretzel

این یک نمونه قدیمی از گیمیفیکیشن است. در سال 2013 M&M’s بازی فوق‌العاده موفقی را راه‌اندازی کرد که به عنوان بخشی از بازاریابی پیشرانه‌ این شرکت محسوب می‌شود. این بازی براساس منطق چشم جاسوسی بنا شده بود که ارزان و ساده بود و تبدیل به یک چالش در بین مخاطبان شد. در اصل به کاربران یک طراحی گرافیکی بزرگ از آبنبات M&M’s داده شده بود که یک بیسکوییت کوچک در میان آن پنهان شده بود.

اما این بازی چه مزایایی را برای M&M’s به ارمغان آورد؟ این بازی درواقع باعث افزایش درگیر کاربر با این برند شده بود و باعث ایجاد بیش از 25000 لایک در صفحه رسمی فیسبوک و  همچنین ۶۰۰۰ اشتراک و ۱۰۰۰۰ کامنت شد.

این بازی جزئی از یک کمپین گسترده بازاریابی بود اما یک راه جالب و جدید برای تعامل با محصولات جدید این شرکت ارائه داد و به طور موثر کمک کرد تا حرف آن در رسانه‌های اجتماعی بپیچد.

۱۲.Autodesk

Autodesk یک ارائه‌کننده نرم‌افزار شناخته شده است. این شرکت به منظور جذب کاربران تصمیم گرفت تا از گیمیفیکیشن و انتخاب اجزای منطقه کشف نشده استفاده کند و یک تجربه جدید در آزمایش سه بعدی برای کاربران ایجاد کند. هدف اصلی در اینجا افزایش استفاده از این نرم‌افزار در طول دوره آزمایشی و بهبود احتمال خرید بود. در این برنامه کاربران می‌توانند به پروفایل‌های خود دسترسی بیندازند و به ماموریت‌های کامل شده خود، اطلاعات درمورد رتبه خود در هیئت مدیره برنامه، تعداد امتیازات کسب شده، نشان‌های خود و سایر دستاوردها نگاهی بیندازند. خود بازی نیز مانند نسخه آزمایشی بسیار موفق بود. ۱۰ درصد کاربران تصمیم گرفتند آن را دانلود کنند و میزان استفاده از نسخه آزمایشی نیز ۴۰ درصد افزایش یافت.

۱۳.Bluewolf

در سال ۲۰۱۲ Bluewolf برای کارمندان داخلی خود یک برنامه راه‌اندازی کرد که می‌توانید گزارش مفصل از نتایج آن را در وبلاگ این شرکت مشاهده کنید.

این شرکت تصمیم گرفت با استفاده از اهداف خود زمینه‌های مختلف فعالیت‌های کارمندان را با یک هدف در نظر بگیرد و با وارد کردن اجتماع در هسته اصلی استراتژی تجارت همکاری را بیشتر کند.

در ابتداا Bluewolf وضعیت فعلی شبکه داخلی را بررسی و ارزیابی کرد. هنگامی که طراحان بازی نیازهای کارمندان را تشخیص دادند قادر به ایجاد پروفایل‌های بسته اشتراکی با تمرکز برروی دانش اجتماعی شدند و به طور موثر به  کارکنان در ایجاد برندهای خاص خود کمک کردند.

این شرکت به کارکنان الهام بخشید که دانش خود را از طریق این بازی به اشتراک بگذارند. همچنین برنامه‌ای به نام Nitro for Salesforce اجرا کرد که امتیازات را شمارش می‌کرد و برای هر تلاش برای همکاران داخلی و خارجی پاداش‌هایی به کارمندان می‌داد. علاوه بر این کارمندان برای به اشتراک گذاری مطالب در پست‌های توییتر و لینکدین خود در حساب‌های شرکت نیز امتیاز کسب می‌کردند.

در نتیجه این کار Bluewolf به پیشرفت در ارتباطات داخلی شرکت و همچنین بهبود بهره‌وری کارمندان خود اشاره کرد.

۱۴.Engine Yard

Engine Yard یک سیستم عامل مشهور است که برای توسعه برنامه‌ها و بیشتر برای استقرار، مقیاس‌گذاری و نظارت بر برنامه‌های جدید استفاده می‌شود. این شرکت یک پایگاه دانش Zendesk را انتخاب کرد، اما هنگامی که این راه‌حل درگیری زیادی را در بین کاربران ایجاد نکرد آن‌ها تصمیم گرفتند  عناصر سایر تاکتیک‌های شبیه به بازی را در خود جای دهند تا مشارکت و پاداش کاربران از طریق مشارکت در جامعه فراهم شود.

به این ترتیب Engine Yard توانست محتوای تولید شده توسط کاربر را برای پرتال خودیاری مشتری افزایش دهد، در نتیجه تعداد بلیط‌های پشتیبانی شده صادر شده را کاهش داده و تقاضای عمومی کارکنان پشتیبانی را کاهش دهد.

۱۵.Keas

Keas یک بستر سلامتی کارمندان هوشمند است که توسط بسیاری از سازمان‌ها برای حفظ هزینه‌های بیمه درمانی برای رویدادهایی مانند روزهای بیمار غیرضروری استفاده می‌شود. در این عملیات کارمندان Keas با استفاده از روش گیمیفیکیشن برای ورود به داشبورد شخصی خود از بازی استفاده می‌کنند. در اینجا آن‌ها می‌توانند آمار خود را مشاهده کنند، جوایزی را برای دستاوردهایی مانند انجام وظایف و یا حمایت از همکاران برای نزدیک‌تر شدن به اهداف خود کسب کنند.

۱۶.ChoreWars

حتی اگر کودکانه به نظر برسد ChoreWars یک ابزار عالی برای تقویت انگیزه در دفتر بود. به خصوص برای انجام کارهای روزمره که به سادگی لازم است انجام شود. این برنامه را می‌توان به نحوی پیکربندی کرد که به صورت یک رقابت یک طرفه خدمت کند و یک برنامه کامل برای بازگرداندن کارمندان به حالت عملی است.

همچنین می‌توان از آن به عنوان یک برنامه مداوم استفاده کرد که از طریق آن هیئت مدیره رهبر هفتگی را انتخاب می‌کند و جوایز به بازیکنان برتر هر هفته اهداف می‌گردد.

این برنامه راه‌حلی است که مشاغل می‌توانند برای تبدیل وظایف معمولی به رقابت‌های درگیر کننده از آن استفاده کنند که در آن کاربران به عنوان کاراکترهای بازی کارهایی را انجام می‌دهند و به ماجراهای خود می‌پردازند.

4Food .۱۷

وب‌سایت 4Food به طور کلی مانند یک بازی هیجان‌انگیز است. با استفاده از آن می‌توانید به ارزش‌های شرکت ارائه شده در نشان‌ها نگاهی بیندازید و از پیشنهادات تخفیف و یا حتی ساخت برگر مورد علاقه خود استفاده کنید. این نوعی تجربه مشتری است که کاربران آن را به راحتی فراموش نخواهند کرد.

کمکی که گیمیفیکیشن در اینجا به این کمپانی کرد درگیر مشتری و جذب بیشتر آن، کمک به مشتریان در درک ارزش‌های اصلی شرکت و قدردانی از ارادات سازمان برای رسیدن به کیفیت عالی مواد غذایی ضمن حمایت از خیریه‌های مختلف در همان زمان است.

همانطور که مشاهده کردید گیمیفیکیشن واقعا می‌تواند اهداف بسیاری را تحقق بخشد و اگر به درستی انجام شود می‌تواند عملکرد یا اعتبار یک شرکت را تقویت کرده و به او در رقابت با سایر برندها در شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.