جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

طراحی لوگو زیبا و حرفه‌ای ویترین وب‌سایت شما محسوب می‌شود و یکی از مهمترین اقدامات اولیه در شروع طراحی وب سایت است. طراحی لوگوی حرفه ای در برندینگ بهتر کسب‌وکارتان نقش کلیدی خواهد داشت. در این مقاله شما را با ۲۵ تکنیک کاربردی برای طراحی یک لوگوی جذاب آشنا خواهیم کرد.

هنگامی که یک لوگوی مناسب هم‌راستا با یک محصول بی‌نظیر ارائه شود و برای مدت زمان قابل توجهی موجود باشد سرانجام می‌تواند به یک دارایی باارزش برای هر شرکتی تبدیل شود. لوگوهایی مثل نایک، مک دونالد، ستاره سه نقطه‌ای مرسدس و غیره چند نمونه برجسته از این نوع لوگوها هستند. اما علاوه بر ماهیت همه‌گیر آن‌ها چگونه می‌توانید به یک لوگو بهترین فرصت برای رسیدن به چنین وضعیتی را بدهید؟ در هر پروژه لوگوی موفق جهانی صفاتی وجود دارد. در اینجا بعضی از مواردی را که به بهبود کیفیت لوگو کمک می‌کند برای شما آورده‌ایم.

۱.کارهای اساسی را انجام دهید

طراحی لوگو - انجام کارهای اساسی

یکی از جالب ترین قسمت‌های طراح بودن این است که شما با هر پروژه جدید می‌توانید چیزهای جدید یاد بگیرید. هر مشتری حتی در یک حرفه یکسان، متفاوت  است وافراد کارهای مختلفی را به روش‌های مختلف انجام می‌دهند.

۲.طرح خود را تبدیل به گنج کنید

طراحی لوگو - تبدیل طرح به رنج

 

استفاده از طرح فرصتی است که ما بتوانیم  درخششی در زندگی خود ایجاد کنیم. اما مهم‌تر از همه ضبط ایده‌های مختلف طراحی در مغز ما سریع‌تر از هر دستگاه دیجیتالی می‌باشد. بنابراین اگر شب با ایده‌ای در سر از خواب بیدار می‌شوید قلم و کاغذ یک راه ایده‌آل برای به یاد آوردن آن طرح است. طرح‌بندی همچنین باعث می‌شود شکل‌ها را راحت‌تر پیاده کنید. برای ثبت دیجیتال یک طرح همیشه وقت هست اما همان زمان که ایده‌ای به ذهن شما می‌رسد باید آن را طراحی کنید و بعد آن را به صورت دیجیتال پیاده‌سازی کنید.

پیشنهاد وب رمز: طراحی کاتالوگ و بروشور؛ ۲۵ نکته که کاتالوگ شما را جذاب‌تر می‌کند

۳.سیاه و سفید کار کنید

طراحی لوگو - طراحی سیاه و سفید

استفاده نکردن از رنگ تا انتهای کار به شما کمک می‌کند تا توجه خود را بر اصول ایده متمرکز کنید و تغییرات آن را بتوانید به سادگی انجام دهید. با استفاده از رنگ‌بندی جالب یک ایده ضعیف نجات پیدا نمی‌کند، در صورتیکه یک ایده خوب حتی بدون توجه به  رنگ نیز خوب می‌باشد. اگر یک لوگوی معروف را در ذهن خود تصور کنید تصویری که از آن در ذهن ما به وجود می‌آید یک تصویر بدون رنگ است. این خطوط، شکل‌ها و ایده‌ها هستند که یک طرح خوب را می‌سازند و فرقی نمی‌کند که این طرح یک سیب گاز زده باشد، سه نوار موازی یا چهار حلقه به هم پیوسته و یا هرچیز دیگری باشد.

۴.آن را اختصاصی نگه دارید

طراحی لوگو - طراحی لوگو اختصاصی

یک لوگو باید با ایده‌ها و فعالیت‌هایی که ارائه می‌دهد مرتبط باشد. به عنوان مثال یک فونت زیبا برای رستوران مناسب‌تر است تا برای یک مهدکودک. یا استفاده از رنگ صورتی و زرد فلورسنت به شما کمک نمی‌کند تا پیام شما ذهن مردان بازنشسته را درگیر کند. شما این موارد را می‌دانید که برای یک صنعت چه نوع لوگویی کار می‌کند و این‌ها مواردی آشکار هستند. اما باید کمی عمیق‌تر شوید. هرچه دلیل طراحی شما در پشت یک طراحی خاص مناسب‌تر باشد فروش ایده به مشتری آسان‌تر می‌شود. و این اغلب می‌تواند چالش برانگیزترین بخش یک پروژه باشد. طراحان فقط طراحی نمی‌کنند بلکه باید به فکر فروش طرح خود نیز باشند.

۵.هدف شما باید فراخوانی آسان مخاطب باشد

طراحی لوگو - فراخوانی آسان مخاطب

سادگی همیشه در به رسمیت شناختن کمک می‌کند، به خصوص هنگامی که بسیاری از برندها برای جلب توجه مخاطب با یکدیگر رقابت می‌کنند. شما می‌خواهید به بینندگان و مخاطبان این فرصت را بدهید که تنها پس از یک نگاه ساده یک علامت و یک لوگو را یادآوری کنند و این با یک طراحی دقیق و  پر از جزئیات امکان‌پذیر نمی‌باشد. یک لوگوی تجاری باید در مفهوم متمرکز شود، یک داستان واحد داشته باشد و در بیشتر موارد ساده باشد. این امر به این دلیل است که این لوگو باید از یک نماد وب‌سایت گرفته تا درج لوگو برروی یک ساختمان، در افتتاحیه‌ها و در طیف وسیعی از برنامه‌های دیگر به کار برده شود.

۶.تلاش کنید متفاوت باشید

طراحی لوگو - متفاوت باشید

هنگامی که رقبای مشتریان شما همگی از یک سبک تایپوگرافی خاص با همان رنگ و نمادی که در سمت چپ نام تجاری قرار دارد استفاده می‌کنند شما باید کاری متفاوت انجام دهید. این کار یک موقعیت عالی را به شما می‌دهد تا بتوانید مشتریان خود را از هم تفکیک کنید. اما به خاطر داشته باشید وجود لوگوهای مشابه در بازار لزوما به این معنی نیست که کار شما آسان‌تر شده است، زیرا مدت زیادی ممکن است طول بکشد تا مشتری بتواند این تفاوت را بپذیرد و با دیگران متفاوت باشد. با نشان دادن تصورات خود می‌توانید مشتری مورد نظر خود را جلب کنید.

۷.هویت گسترده‌تری را در نظر بگیرید

طراحی لوگو - هویت گسترده طراحی لوگو

بسیار نادر است که شما یک لوگو را به تنهایی بدون زمینه وب‌سایت یا کارت ویزیت یا نماد یک برنامه به تنهایی مشاهده کنید. به همین دلیل است که نمونه‌ای که به مشتری ارائه می‌دهید باید انواع مختلفی از زمینه‌های مختلف را در بر بگیرد تا نشان دهد یک لوگو هنگام مشاهده توسط مشتریان بالقوه چگونه به نظر می‌رسد. شما باید در زمان طراحی به عقب برگردید، به تصویر به صورت بزرگ‌تر نگاه کنید و مواردی از این دست تا ببینید که کجا هستید و چه چیزی را احاطه کرده‌اید.

۸.خیلی دقیق نباشید

طراحی لوگو - دقت در طراحی لوگو

یک لوگو لازم نیست نشان دهد که شرکت چه کاری را انجام می‌دهد. درواقع بهتر است که اینگونه نباشد زیرا هر چه این لوگو انتزاعی‌تر باشد ماندگاری آن نیز بیشتر است. ممکن است لوگو تاریخچه یک کارخانه را نشان دهد یا یک نماد از یک کار خانوادگی باشد اما لوگوها نباید نشان دهند چه کاری انجام می‌دهید. درعوض آن‌ها باید نشان دهند که شما چه کسی هستید. معنای یک لوگو در چشم مردم پس از آشنایی با آن بیشتر می‌شود. یعنی زمانی که ارتباطی بین آن‌ها و آنچه شرکت انجام می‌دهد و شکل و رنگ لوگو ایجاد شود.

۹.به یاد داشته باشید که نمادها ضروی نیستند

طراحی لوگو - استفاده از نماد

غالبا یک کلمه کلیدی موقت می‌تواند کارساز باشد به  خصوص هنگامی که شرکت دارای نامی منحصر به ‌فرد باشد مثل Google، Pirelli و غیره. اما یک نسخه از لوگو که در محدوده‌های کوچک‌تر کار می‌کند می‌تواند به شما کمک کند. این می‌تواند استفاده از یک رنگ خاص یا یک نشانه باشد که به عنوان عنصر طراحی ثانویه شناخته می‌شود مانند کلمه اول، نماد دوم و غیره.

۱۰.برروی لب مردم لبخند ایجاد کنید

طراحی لوگو - طراحی جالب

تزریق کمی شوخ طبعی در کار نه تنها می‌تواند باعث جالب کردن کار شود بلکه می‌تواند در جذب مشتری نیز موفق‌تر عمل کند. البته این کار برای هر حرفه‌ای مانند تولید‌کنندگان سلاح و یا شرکت‌های دخانیات مناسب نخواهد بود. امروزه بخش‌های اقتصادی با لوگوهای دست و پاگیر و استریل شده پر شده است. قرار دادن کمی شوخ‌طبعی در یک لوگو یک راه برای جذب مشتری می‌باشد.

۱۱.رقبای خود را بشناسید

قبل از شروع کار حتی قبل از طراحی مفهوم لوگو اطمینان حاصل کنید که درمورد بازار هدف خود به طور کامل تحقیق کرده‌اید. مشتری باید قبل از  شروع کار برخی اطلاعات درمورد رقبا را به شما ارائه دهد. تمام لوگوها را در مجموعه رقابتی خود با یکدیگر مقایسه کنید. این تحقیق ممکن است از طریق انجمن‌های بصری یا از طریق کنوانسیون‌های تجاری نیز انجام گیرد و به شما در طراحی یک لوگوی مناسب کمک کند.

۱۲.سوالات درست بپرسید

طراحی لوگو - پرسش صحیح

این روزها استراتژی در حال تبدیل شدن به یک بخش فزاینده مهم در روند برندسازی است. این به این معنی است  که در عمل پرسیدن سوالات مناسب از مشتری می‌تواند به شما کمک کند تا طراحی خود را به بهترین شکل انجام دهید.

۱۳.در  طی فرایند پروژه انعطاف‌پذیر باشید

طراحی لوگو - انعطاف‌پذیر باشید

پس از تدوین استراتژی مجبور نیستید به یکباره همه کار را به بهترین نحو انجام دهید. شما باید سوال چگونه این کار را انجام دهم را از خود بپرسید که این کار نشان دهنده فضای خاکستری بین استراتژی و طراحی می‌باشد.

۱۴.به یاد داشته باشید که لوگو تنها یکی از جزئیات است

طراحی لوگو - لوگو در برندسازی

داورانی که در سال 2016 جوایز برند تاثیرگذار را به برندهای داکورت و بونر دادند اینگونه بحث می‌کنند که طراحی لوگو تنها یک بخش کوچک از فرایند برندسازی مدرن است.

درواقع مردم همیشه از طریق طیف گسترده ‌از نقاط مختلف با یک برند درگیر می‌شوند و لوگو همیشه اولین نقطه تماس با یک برند نیست. بنابراین در هنگام طراحی لوگو این نکته را در نظر داشته باشید که متنوع و انعطاف‌پذیر بمانید و نحوه تعامل لوگو با دیگر تجربه‌های تجاری از بسته‌بندی گرفته تا پیام برند را در نظر داشته باشید.

۱۵. فونت نوشتن طرح خود را با دقت انتخاب کنید

یک فونت خوب هنوز هم می‌تواند انتخاب صحیحی برای پروژه طراحی شما باشد. به خصوص اگر شما در طراحی لوگوی خود به یک احساس شیک یا مجلل و یا سنتی و حرفه‌ای نیاز دارید. بنابراین وقت خود را برای انتخاب فونت تایپ مناسب بیشتر صرف کنید.

۱۶.برای هویت بخشیدن به یک برند از ترفند استفاده کنید

طراحی لوگو - استفاده از ترفند در طراحی لوگو

اگر شما از یک فونت موجود برای یک لوگو استفاده می‌کنید که فونت معمول و همگانی است می‌توانید برای هویت بخشیدن به طراحی خود برروی دیگر جنبه‌های لوگو مانند رنگ، پیام، تصویر و غیره کار کنید و از این طریق هویت برند را افزایش دهید.

۱۷.طراحی مصور و سفارشی را در نظر بگیرید

طراحی لوگو - طراحی مصور و سفارشی

گاهی یک نوع موجود و رایج از یک فونت نمی‌تواند برای شما کارساز باشد و چاپ دستی با دستخط واقعی می‌تواند برای لوگو بسیار مناسب‌تر عمل کند. شاید نمادین‌ترین نمونه برای این موضوع که بیش از یک قرن تکامل یافته است کوکاکولا باشد. در مقایسه با رقیب سرسخت خود پپسی که 7 بار در طول این مدت فونت خود را عوض کرده است و شاید اگر کوکاکولا فونت خود را مانند پپسی تغییر داده بود اکنون رهبر بازار در صنعت خود نبود.

۱۸.به ترکیب حروف اصلی دقت کنید

طراحی لوگو - ترتیب حروف در طراحی لوگو

مونوگرام‌ها تنها به لباس‌ها و کارت دعوت‌های عروسی محدود نمی‌شوند و هنگامی که به طور مناسب استفاده شوند می‌توانند یک نشان ساده اما موثر برای یک برند باشند.

۱۹.سعی کنید یک نوع تایپ انحصاری داشته باشید

طراحی لوگو - تایپ انحصاری

اگر مشتری شما توانایی پرداخت آن را دارد می‌توانید با یک آژانس طراحی فونت کار کنید. از این طریق می‌توانید یک نام تجاری کاملا انحصاری طراحی کنید که هویت منحصر به فردی دارد و می‌تواند از تمام عناصر برندسازی عبور کند و در راس قرار گیرد.

۲۰.آن را به اصول اولیه برگردانید

طراحی لوگو - سادگی در طراحی لوگو

چند قانون طلایی وجود دارد که در تمام بهترین نمونه‌های طراحی لوگو رعایت شده است. اولین و شاید مهم‌ترین این قوانین سادگی است. به مفهوم خود بیندیشید اما آن را بیش از حد پیچیده نکنید و فقط طراحی خود را به آن مفهوم محدود نکنید. طرح شما باید سهولت شناخت و همچنین تطبیق‌پذیری را نیز دارا باشد. باید به این فکر کنید که آیا لوگویی که طراحی می‌کنید اگر در پاورقی یک وب‌سایت کوچک استفاده شود به همان مقدار تاثیرگذاری دارد که روی نمای یک ساختمان کار شود؟

۲۱.روانشناسی تصویر را در نظر بگیرید

طراحی لوگو - روانشناسی تصویر

کلیشه‌های بصری به سبک کلیپ‌آرت وجود دارد که هر طراح لوگو ممکن است از آن‌ها استفاده کند. از عوامل بصری مشترک و ممنوعه تا جایی که ممکن است اجتناب کنید.

۲۲.از شبکه‌ها و ساختارهای راهنما استفاده کنید

طراحی لوگو - ساختار راهنما

بسیاری از آژانس‌های طراحی کتاب‌های خود را به صورت عمومی و یا برروی سیستم عامل‌های آنلاین منتشر می‌کنند که می‌توانید از این موارد برای طراحی‌های خود راهنمایی و کمک بگیرید.

۲۳.از فضای منفی استفاده کنید

طراحی لوگو - فضای منفی

استفاده هوشمندانه از فضای منفی در یک لوگو می‌تواند به ایجاد حس شوخ‌طبعی و آوردن لبخند بر لب مخاطب کمک کند. نمونه‌های بسیاری زیادی از برندهای مختلف وجود دارد که در لوگوی خود به خوبی از فضاهای منفی استفاده کرده‌اند.

۲۴.از شوخ‌طبعی استفاده کنید

طراحی لوگو - شوخ‌طبعی در طراحی لوگو

فضای منفی تنها یک راه برای ایجاد لبخند بر لب مخاطب است. آلن فلچر شریک و بنیانگذار پنتاگرام یکی از پیشگامان در بکارگیری شوخ‌طبعی ساده در طراحی گرافیک بود. عملی که زیبایی خاص خود را در طراحی لوگو به طور منحصر به فرد نشان می‌داد.

۲۵.چرخه رنگ را در نظر بگیرید

در هسته اصلی تئوری چرخه رنگ ابزاری اساسی برای ترکیب رنگ‌ها به روش‌های مختلف وجود دارد که ابتدا توسط سر آیزاک نیوتون در سال 1666 ترسیم شده است. رایج‌ترین نسخه دارای 12 رنگ است که براساس مدل BYB ساخته شده است.

در اینجا رنگ‌های اولیه قرمز، زرد و آبی است و سه رنگ ثانویه سبز، نارنجی و بنفش می‌باشد که با مخلوط کردن دو رنگ اصلی ایجاد می‌شود. سرانجام شش رنگ سوم با ترکیبی از رنگ‌های اولیه و ثانویه ایجاد می‌شود.

 

برچسب ها :

منبع : creativebloq.com

16 پاسخ به “طراحی لوگو حرفه ای با ۲۵ تکنیک کاربردی”

  1. زهرا قنبری گفت:

    چقدر عالی توضیح دادید

  2. حدیثه احمدی گفت:

    خیلی مطالب آموزنده، عالی وجامعی بود.

  3. محمد جواد گفت:

    سلام ممنون بابت مقاله خوبتون
    تکنیک هایی که نام بردید بسیار مهم هستند و در صورتی که حتی چند تا از این موارد رو در طراحی لوگو رعایت کنیم میتونیم لوگو های خیلی حرفه ای و زیبایی طراحی کنیم به خصوص مراحل سوم تا ششم خیلی مهم هستند

  4. بهجت گفت:

    سلام . ممنونم از شما تبریکتون مطالب خوبتون و … بله حتما با کمال افتخار میپذیرم این پیشنهاد همکاری رو فقط اینکه خیلی بی اطلاعاتم نسبت به این بخش. اما قطعا برای مشاوره و پیشبرد کار حتما با شما تماس خواهم گرفت. با سپاس فراوان. راستی بعد از خوندن مطلب شما لوگو شرکتم رو هم طراحی کردم و در نهایت گفتم فتبارک الله احسن الخالقین 🙂

  5. علی اکبری گفت:

    مقاله خوبی بود تشکر ازتون

  6. بهجت گفت:

    سلام چقدر خوب و عالی بود مطلبتون و البته چالش برانگیز. حالا با دید بهتری مجدد میرم به سایر لوگوها نگاه میکنم. تا در اخر بتونم لوگو خوبی رو برای شرکت تازه تاسیس خودم طراحی و اجرا کنم.

  7. علی مولایی گفت:

    توضیحاتتون خیلی بود راحت میشه متوجه شد.عالیه

    • مینو تیموری گفت:

      همراهی شما باعث دلگرمی ماست. خوشاحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.

  8. مهسا یزدانی گفت:

    سلام خیلی آموزنده و خوب بود.بیشتر جنبه آموزشی داشت ولی تو آموزشی هم یکم نقص داشت.یعنی توضیحاتی که برای هر بخشی دادین کم بود و میتونست بهتر از این باشه.من خودم بعضی جاهاروکامل متوجه نشدم.و فکر کنم برا بقیه هم اینجوری باشه.به نظر من بهتره یک بروزرسانی داشته باشین.درسته مطالبتون زیاده ولی کیفیت باید بهتر باشه به نظر من و تو مقاله های دیگتونم که خوندم متوجه شدم که مهم تعداد کلمات نبود اگه اشتباه نکنم.در کل مقاله هاتون خوبه ولی بهتره دوباره بعضی از اونهارو بروزرسانی کنین و مطلب جدیدی بهش اضافه کنین.خیلی ممنون تشکر میکنم از تیم خوبتون خسته نباشید

    • مینو تیموری گفت:

      انتقادات سازنده کاربران سایت به ما در به‌روزرسانی بهتر محتوا کمک بسیاری می‌کند. دوست عزیز ممنون که همراه ما هستید و با کامنت خود ما در جریان نواقص کارمان می‌گذارید.

  9. neda mohamadi گفت:

    سلام خیلی عالی و مفید بود ممنون

    • مینو تیموری گفت:

      خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است. دوست عزیز ممنون که همراه ما هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 818 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.