استفاده از آی پی ثابت امروزه لازمه‌ی کار هر بیزینس من و بیزینس وومن موفقی است و استفاده از آن امروزه خوشبختانه بسیار رایج شده است. همان‌طور که می‌دانید یکی از آدرس‌هایی که وب سایت‌ها از ما دریافت می‌کنند، آدرس ip است.

متاسفانه با توجه به محدودیت‌های اینترنت در ایران یکی از مشکلاتی که ما اکثرا هنگام کار کردن با وب سایت‌های خارجی داریم ارورها و تحریم‌های زیاد است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای حل این مشکل انجام دهید، استفاده از آی پی ثابت است.

آی پی ثابت معمولا محدودیت‌های اینترنت را از بین می‌برد و فضایی آزادتر به شما می‌بخشد. با ما همراه باشید تا با هم انواع کاربرد و نحوه‌ی استفاده از IP ثابت را بررسی کنیم.

آی پی ثابت چیست؟

آی پی ثابت

بگذارید قبل از بررسی آی پی ثابت ثابت با همدیگر بررسی کنیم که اصلا آی پی چیست؟‌ در تعریف می‌توان گفت آی پی هر دستگاه در واقع آدرس آن دستگاه یا دیوایس می‌باشد.

در واقع درست شبیه خانه‌ها و مکان‌ها که آدرس دارند، دستگاه‌های موبایل و کامپیوتر و هر دستگاه دیگری که به اینترنت وصل می‌شود، در جهان اینترنت برای خودش آدرسی دارد که شما با آن شناسایی می‌شوید.

آی پی ثابت همان آدرس دستگاه شماست که ثابت است! این به چه معناست؟ این به این معناست که هر تغییری در شبکه، دستگاه و وضعیت شما پیش بیاید، آی پی شما تغییر نخواهد کرد و شما با همان آی پی همیشگی می‌توانید به اینترنت متصل شوید.

تفاوت ip ثابت (static ip) و ip دینامیک (dynamic ip)

تفاوت ip ثابت و ip دینامیک

در ابتدا همان طور که از نام این دو مفهوم پیداست، تفاوت اصلی این دو آی پی این است که آی پی ثابت آدرسی ثابت و آی پی دینامیک، آدرسی متغیر دارد. همچنین می‌توان گفت که آی پی‌ها ثابت به صورت دستی تنظیم می‌شوند و آی پی‌های متغیر یا دینامیک کاملا به شکل خودکار و به وسیله‌ی DHCP ایجاد می‌شوند.

DHCP مخفف کلمه‌ی Dynamic Host Configuration Protocol است که یک پروتکل برنامه ریزی شده برای ایجاد آی پی است. این پروتکل معمولا آی پی‌های مختلف را برای دیتگاه‌های مختلف تعریف می‌کند. در واقع آی پی داینامیک آدرسی است که هربار که شما به اینترنت وصل می‌شوید، برای دستگاه شما تغییر خواهد کرد.

این آی پی می‌تواند باعث برخی از مشکلات در استفاده از اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی خاص شود. در واقع آی پی دینامیک شبیه هر باری است که شما به پیک‌های مختلف از نقاط مختلف شهر آدرس خانه‌تان را می‌دهید. ممکن است از یکی از آن‌ها بخواهید به شرق بیاید و از دیگری بخواهید به جهت غرب بپیچد، مقصد همان است اما آدرس‌ها متفاوت می‌شود.

علاوه بر این‌ها به این موضوع هم توجه کنید که آی پی ثابت به دلیل ثابت بودن و تغییر نکردن‌اش معمولا، امنیت پایین‌تری دارد، اما آی پی دینامیک چون مدام تغییر می‌کند احتمال ردیابی شما را کم‌تر خواهد کرد.

از لحاظ سرعت شبکه، سرعت اینترنت در آی پی‌های ثابت بسیار بیشتر است و کارکردن با آن برای کاربر راحت‌تر خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی ساز و کارهای افزایش سرعت سایت مطلب زیر را بخوانید.

پيشنهاد وب رمز: افزایش سرعت سایت با ۱۷ روش تست‌ شده

مزایای آی پی ثابت (Fixed IP)

حالا با این همه صحبت شاید با خودتان فکر کنید که چرا اصلا آی پی ثابت به درد شما می‌خورد؟ در پاسخ به این سوال در این بخش قرار است که مزایای این نوع آی پی را بررسی کنیم.

۱- میزبانی وب‌ موثرتر

استفاده از هاستینگ وب با آی پی ثابت معمولا راحت‌تر است و این موضوع بر سرعت وب سایت هم تاثیر خواهد گذاشت. تمام سرورهای مجازی وب‌رمز از ip ثابت بهره‌مندند.

۲- برقراری ارتباط صوتی راحت از راه دور

برای کسانی که تماس‌های خارجی مداوم دارند و یکی از مشکلاتشان کیفیت و دشوار بودن ارتباط برقرار کردن است، این مورد می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

۳- دسترسی‌ آسان از راه دور به کامپیوتر

دسترسی‌ از راه دور به کامپیوتر

به دلیل اینکه آدرس کامپیوتر و دیوایس شما مدام تغییر نخواهد کرد، شما می‌توانید به خوبی از راه دور کار خود را با کامپیوترتان انجام دهید. این موضوع یکی از مهم‌ترین کاربردهای آی پی ثابت به حساب می‌آید.

۴- پیدا شدن راحت‌تر وب سایت برای کاربران

یکی از کارهایی که برای وجود آدرس وب سایت شما در اینترنت، شرکت‌های هاستینگ انجام می‌دهند، استفاده از DNS است. DNS ابزاری است که دامنه‌ی شما را به یک آی پی تبدیل می‌کند تا مخاطبان با سرچ دامنه، آدرس شما را پیدا کنند. حالا فرض کنید که این آدرس به صورت مداوم تغییر نکند و ثابت باشد. در این صورت قطعا این فرایند، ساده‌تر خواهد شد.

۵- سرعت بیشتر اتصال به وب‌سایت

استفاده از هاست‌های آی پی ثابت امروزه بسیار پرطرفدار شده است و یکی از دلایلش هم سرعت بالاتر اتصال به وب سایت است.

معایب ip ثابت

رسیدیم به بخش مهم معایب آی پی ثابت. آی پی ثابت علاوه بر تمامی مزایای بالا که ذکر شد، دو مشکل دارد که گاها برای  افراد ناامن جلوه می‌کند. در این بخش این دو معایب را معرفی خواهیم کرد.

۱- در معرض هک شدن

خطر هک شدن

فرض کنید که یک آدرس ثابت به خانه‌ی شما وجود دارد و شما برای رسیدن به خانه‌تان فقط می‌توانید از یک پل استفاده کنید و هیچ راه دیگری برای رسیدن به خانه وجود ندارد.

در این صورت احتمالا احساس ناامنی کل وجودتان را خواهد گرفت و کاملا در این مورد حق دارید. آی پی ثابت هم شبیه این وضعیت است. شما فقط یک راه به وب سایت‌تان یا دستگاه‌تان دارید و احتمال هک شدن و شناسایی شدن آن راه بسیار زیاد است.

۲- هزینه بالاتر

یکی از دلایلی که شاید به خاطر آن خیلی از افراد سراغ آی پی ثابت نمی‌روند، هزینه‌ی بسیار بالای آن است که اکثر افراد ترجیح می‌دهند که ریسک نکنند و از همان آی پی‌های معمول استفاده کنند.

آی پی ثابت مناسب چه کسب و کارهایی است؟

ip ثابت مناسب چه کسب و کارهایی است

اگر صاحب یک کسب و کار هستید احتمالا تا حالا افراد زیادی به شما استفاده از آی پی ثابت را پیشنهاد کرده‌اند. اما آیا واقعا آی پی ثابت برای هر کسب و کاری مناسب است؟ خیر.

در این بخش ده کسب و کاری که نیاز دارند از آی پی ثابت استفاده کنند را به شما معرفی می‌کنیم و اگر شما یکی از این کسل و کارها هستید، بهتر است که عجله کنید و یک آی ثابت تهیه کنید!

۱- سرویس‌دهنده‌های میزبان وب‌سایت

شرکت‌های هاستینگ معمولا اولین گزینه‌ای هستند که به ذهن می‌آیند. این شرکت‌ها به دلیل استفاده مداوم‌شان از اینترنت و ارائه خدمات هاستینگ، قطعا باید یک آی پی ثابت برای اتصال داشته باشند.

۲- تریدرها

یکی از بزرگ‌ترین لطف‌هایی که آی پی ثابت در حق افراد تریدر می‌کند، از بین بردن محدودیت‌ها و فیلترهای بین‌المللی است. به همین دلیل این افراد معمولا از آی پی ثابت برای ارتباطات کاری خود استفاده می‌کنند.

۳- معامله گران فارکس و بازارهای مالی

برای ارتباط با بازارهای مالی و صرافی‌های بین‌المللی شما نیاز دارید که محدودیت‌های اینترنت را کنار بگذارید. به همین دلیل استفاده از آی پی ثابت کاملا ضروری است.

۴- سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات تماس اینترنتی VOIP

در واقع همان سیستم برقراری تماس صوتی از طریق اینترنت است. همان خدماتی که تلگرام، واتساپ و غیره ارائه می‌دهند. شاید برای‌تان جالب باشد، که این شرکت‌های بزرگ چند ملیتی هم از آی پی‌های ثابت برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.

۵- گیمرهای حرفه‌ای (برای بازی‌های تحت شبکه)

یکی از مشکلاتی که افراد در بازی‌‌های اینترنتی و آنلاین با آن مواجه می‌شوند، بالا بودن پینگ است. یکی از کاربردهای آی پی ثابت، از بین بردن محدودیت‌های اینترنت و پایین آوردن پینگ در بازی است.

۶- متخصصان سیستم‌ها و نرم‌افزارها

افراد حرفه‌ای که در زمینه‌ی نرم‌ افزارها کار می‌کنند و نیاز دارند همیشه به روز باشند می‌توانند از آی پی ثابت برای از بین بردن مشکلات اینترنت خود و تست نرم‌افزارها استفاده کنند.

۷- استفاده کنندگان از دوربین‌های مداربسته تحت وب

برخی از دوربین‌های مداربسته قابلیت کنترل از راه دور را دارند که برای ارتباط باید از طریق اینترنت اقدام کرد. همان‌طور که می‌دانید این دوربین‌ها هم به یک آدرس آی پی نیاز دارند که به دستگاه‌های دیگر وصل شوند. برای این دوربین‌ها و اتصال بهتر معمولا از آی پی ثابت استفاده می‌کنند.

۸- کسانی که نیاز به اتصال به ویدیو کنفرانس خارج از شبکه داخلی دارند

اتصال به ویدئو کنفرانس‌ها و ویدئوکال‌هتی خارجی برای ما ایرانی‌ها می‌تواند سخت باشد، یکی از راه‌های کم کردن محدودیت‌ها برای اتصال به ویدئو کنفرانس‌ها معمولا استفاده از آی پی ثابت است.

۹- استفاده کنندگان از کامپیوتر به عنوان وب سرور

اگر تا حالا تلاش کرده باشید که کامپیوتر خود را به یک سرور تمام عیار تبدیل کنید، حتما می‌دانید که یکی از راه‌ها برای این‌کار داشتن آی پی ثابت است.

پيشنهاد وب رمز: وب سرور چیست؟

۱۰- افرادی که به دنبال محدود کردن دسترسی به حساب‌های کاربری خاص هستند. (دسترسی همه کارمندان به اطلاعات و به اشتراک‌گذاری فایل‌ها)

شما می‌توانید به وب سایت خود دستور بدهید که فقط برخی از آی پی‌های خاص را بپذیرد و به آن‌ها دیترسی‌های خاص بدهید. در این صورت شما به عنوان ادمین نیاز دارید که آی‌ پی‌ای خاص برای خود داشته باشید.

چگونه آی پی ثابت را فعال کنیم؟

در لینوکس

برای فعال کردن آی پی ثابت در لینوکس مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد ترمینال لینوکس دبیان شوید.
  2. حالا به مسیر etc/network/ بروید و فایلی به نام interfaces را با ویرایشگر VI باز کنید.
  3. حالا در این بخش از شما اژلاعات آی پی و دستگاه خواسته می‌شود که آن را طبق چیزی که هست پر خواهید کرد.
  4. حالا دکمه‌ی insert را بزنید و چیزهایی که از شما خواسته شده مثل نام آدرس و گیت وی را تایپ کنید و در پایان دکمه‌ی ESC را فشار دهید و عبارت wq: را وارد کنید.
  5. در مرحله‌ی پایانی شبکه‌ی خود را ریست کنید و /etc/init.d/networking restart را وارد کنید.
  6. حالا آدرس آی پی شما تغییر کرده‌است!

در ویندوز

  • وارد تنظیمات ویندوز شوید.
  • وارد network connection شوید.
  • در پنجره run عبارت ncpa.cpl را وارد کنید.

وارد کردن عبارت ncpa.cpl در پنجره run

  • در پنجره‌ای که باز می‌شود روی کانکشنی که می‌خواهید در آن آی پی خود را تغییر دهید، کلیک کنید و سپس گزینه‌ی Properties را بزنید.

انتخاب connection

  • حالا در پنجره‌ی حدید که باز می‌شود روی گزینه‌ی Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) کلیک کنید و دوباره گزینه‌ی Properties را بزنید.

انتخاب internet protocol version

  • برای این‌که بتوانید به صورت دستی آی پی خود را تنظیم کنید باید گزینه‌ی Use The Following IP Address را فعال کنید.
  • پس از آن طبق تصویر سه گزینه دارید که آن‌ها را پر کنید.

وارد کردن ip address

  • روی کیبورد کلید Tab را بزنید و منتظر بمانید که بخش Subnet mask کامل شود.
  • حالا اگر ok را بزنید، پنجره Local Area Connection باز خواهد شد. روی همین گزینه کلیک کنید و دوباره Properties را بزنید.
  • حالا دوباره به قسمت  TCP/IP بروید و مورد obtain and IP address را انتخاب کرده و ok را بزنید. حالا به طور کامل آی پی شما تغییر کرده است.

چگونه آدرس ip ثابت خود را پیدا کنیم؟

شاید سوال اصلی‌ای که در پایان مطلب پیش می‌آید این است که اصلا آی ثابت از کجا پیدا کنیم؟ آی پی ثابت را شما می‌توانید از برخی از شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنت و هاستینگ خریداری کنید.

روند گرفتن آی پی ثابت این است که شما از شرکت خود درخواست آی پی ثابت می‌کنید و طبق یک قرار داد که منعقد می‌شود به شما به یک مدت زمان مشخص یک آی پی ثابت تعلق می‌گیرد. باید عنوان کرد که گرفتن آی پی ثابت اصلا روند سخت و پیچیده‌ای ندارد.

نتیجه گیری

داشتن یک آی پی ثابت در روند کسب و کار شما می‌تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. شما با داشتن یک آی پی ثابت می‌توانید یک آدرس همیشگی برای کنترل دستگاه‌های خود داشته باشید و سرعت کار خود را بالاتر ببرید.

در مطلب امروز تلاش کردیم که آی پی ثابت را تعریف کنیم و کاربردها و روش‌های اتصال آن را عنوان کنیم. اگر به دنبال جایی با اعتبار برای خرید هاست و سرور مجازی هستید، شما می‌توانید خدمات هاستینگ را از شرکت با سابقه‌ی وب رمز دریافت کنید. فقط کافی است که نام وب رمز را سرچ کنید و با کارشناسان اسن شرکت ارتباط بگیرید.

سوالات متداول

آی پی ثابت آدرسی ثابت برای دستگاه یا نرم افزار شما و آی پی دینامیک آی پی‌ای متغیر است.

با توجه به اینکه پیدا کردن دستگاه و وب سایت شما با یک آی پی ثابت راحت‌تر است، سرعت آی پی ثابت هم بیشتر است.

امنیت آی پی دینامیک به دلیل تغییر مداوم آدرس دستگاه شما، بسیار بیشتر است.

بله با داشتن یک آی پی ثابت، استفاده و کاربری هاست و سرور مجازی شما بسیار بهتر خواهد شد.

منبع : techtarget.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 4 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.