جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز
رکوردهای DNS بخش مهمی از زیرساخت اینترنت هستند که بدون نیاز به داشتن اطلاعات خاصی به راحتی قابلیت مدیریت دارند .کاربرد اصلی رکوردهای DNS ایجاد آدرس IP اختصاصی و منحصر به فرد است . دراین مقاله شما را با انواع رکوردهای DNS دامنه و روش بررسی ثبت آن ها پس از خرید دامنه آشنا خواهیم کرد.

رکورد شروع اعتبار یا SOA :

رکوردهای DNS - رکورد شروع اعتبار یا SOA

این رکورد به عنوان اولین رکورد در فایل دیتای دی ان اس ذخیره میشود، SOA حاوی نیم سرور دی ان اس سرور اصلی میباشد.

در این رکورد محتویاتی شامل آدرس دی ان اس سرور، ایمیل مدیر سرور و مدت زمان کش شدن رکوردها پیش از بازگشت سرور دی ان اس لازم است تنظیم گردد.

پيشنهاد وب رمز: مدیریت DNS- سرویس جدید وب رمز

رکورد آدرس یا A:

رکورد A ایجادکننده لینک آدرس دامنه یا ساب دامین به یک آی پی میباشد. یک مثال کاربردی از این رکورد را میتوان اینگونه بیان کرد: فرض کنید شما یک دامنه دارید و هاست این دامنه روی سرور مجازی لینوکس میباشد و شما قسمتی از برنامه سایت را با زبان دات نت نوشته اید و نیاز به سرور ویندوز دارید، در این حالت شما میتوانید یک هاست ویندوز خریداری نموده و توسط رکورد A یک قسمت از دامنه خود را بر روی هاست ویندوز پیوند دهید. یا مثلا فرض کنید ایمیل سرور شما روی سرور دیگری میباشد میتوانید این ایمیل سرور را با رکورد A در دسترس قراردهید.

رکورد Cname یا دامنه مستعار:

رکوردهای DNS - رکورد Cname یا دامنه مستعار

در یک مثال ساده این رکورد را میتوان اینگونه بیان کرد که رکورد Cname ایجاد کننده نام های مختلف برای یک کامپیوتر در یک شبکه میباشد. کاربرد Cname در دامنه و هاستینگ را میتوان به داشتن چندین زیر دامنه و یا چندین دامنه با اسم های متفاوت (Alias) روی یک سرویس هاست بیان کرد. یکی از پرکاربردترین مباحث Cname بحث دسترسی به محتویات سایت با www و بدون آن بصورت یکسان میباشد. شما میتوانید با استفاده از ابزارهای چک کردن دی ان اس که در ادامه به بحث در مورد آن خواهیم پرداخت آدرس وب سروری که محتویات سایت شما از طریق آن پردازش میشود را مشاهده کنید (آی پی وب سرور ).

رکورد اشاره گر یا PTR:

این رکورد برای شناسایی آدرس آی پی یک سرور استفاده میشود و با نام Reverse DNS نیز شناخته میشود. PTR یک رکورد اختیاری میباشد ولی در اکثر سرویس های ایمیل عمومی مانند یاهو و جیمیل به هنگام دریافت ایمیل این مورد چک میگردد که در هدر هاست ایمیل این رکورد موجود باشد.

رکورد نیم سرور یا NS:

رکورد نیم سرور مشخص کننده دی ان اس های اولیه و ثانویه دامنه میباشد، این دی ان اس ها آدرسهایی هستند که برای سرور اصلی تنظیم میشوند، برای مثال ns1.name.com در تنظیمات چایلد دی ان اس دامنه فوق به آی پی 10.10.10.12 اشاره میکند و رکورد NS با محتویات

name.com. 172800 IN NS ns1.server.com.

name.com. 172800 IN NS ns2.server.com.

در دیتابیس دی ان اس ذخیره میشود.

این رکورد برای معرفی میل سرور و  سروری که ایمیل های ارسالی به دامنه بایستی به سوی آن هدایت شوند میباشد، در تنظیمات MX قابلیت انتخاب الویت وجود دارد، به اینصورت که میتوان ایمیل را با یک ترتیب خاص تعیین شده به سمت سرور ایمیل دیگری هدایت کرد.

رکورد متنی یا TXT :

این رکورد برای هر نوع توضیح اضافی به کار میرود، یکی از این کاربرد ها رکورد SPF میباشد که بایستی نوع رکورد آن متنی باشد و محتویات آن تایید آی پی ارسال کننده ایمیل میباشد.

نحوه چک کردن دی ان اس های دامنه:

یکی از ابزارهای چک کردن دی ان اس های دامنه سایت intodns.com میباشد.

در این سایت شما آدرس دامنه خود را بصورت intodns.com/name.com وارد مینمایید و در ابتدا دی ان اس های تنظیم شده روی دامنه را میتوانید مشاهده کنید، به عنوان مثال Ns1.webramz.com , Ns2.webramz.com

همچنین رکورد های NS تنظیم شده در دی ان اس سرور را نیز در سایت میتوانید مشاهده کنید که کدام ان اس ها برای دامنه فوق ثبت شده است، در صورتی که این مورد در سرور ثبت نشده باشد رنگ آن قرمز رنگ خواهد بود.

وضعیت NS ها را نیز میتوانید در این سایت مشاهده بفرمایید که ان اس های ثبت شده در سرور چه وضعیتی دارند.

SOA : محتویات رکورد شروع اعتبار SOA بصورت کامل نیز در این سایت قابل مشاهده برای هر دامنه بر اساس مقادیر ثبت شده در دی ان اس سرور میباشد.

MX : محتویات رکورد ایمیل یا MX را نیز میتوانید در این قسمت مشاهده فرمایید تا در صورت بروز مشکل یا عدم هماهنگی آن مطلع شوید.

www : رکورد www اشاره کننده به آی پی وب سرور میباشد که در همین سایت انتهای صفحه میتوانید آنرا مشاهده کنید.

رکورد PTR یا Reverse MX را نیز میتوانید همین جا مشاهده کنید.

تدوین و گردآوری: ه.روحی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.