تفاوت رم سرور با رم معمولی این است که RAM سرور از ECC پشتیبانی می‌کند، در حالی که اکثر بردهای سیستم دسکتاپ، رایانه شخصی و لپ تاپ این گزینه را فعال نمی‌کنند. در عوض، اکثر رایانه‌های رومیزی از DIMM‌های غیر برابری استفاده می‌کنند که معمولاً بدون بافر و غیر ECC هستند. لپ‌تاپ‌ها از SODIMM استفاده می‌کنند که مخفف Small Outline Dual In-Line Memory Module است.در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت رم سرور با رم معمولی چیست و در ادامه با مزایا و معایب و انواع این دو رم آشنا خواهیم شد.

رم (RAM) چیست؟

رم (RAM) چیست

RAM (حافظه دسترسی تصادفی) در خرید سرور سخت افزار یک دستگاه محاسباتی است که در آن سیستم عامل (OS)، برنامه های کاربردی و داده های مورد استفاده فعلی نگهداری می‌شود تا پردازشگر سرورها از جمله سرور hp به سرعت به آنها دسترسی پیدا کند. RAM حافظه اصلی کامپیوتر است. خواندن و نوشتن در آن بسیار سریعتر از سایر انواع حافظه است، مانند هارد دیسک (HDD)، درایو حالت جامد (SSD) یا درایو نوری.

حافظه دسترسی تصادفی یعنی RAM فرار است. این بدان معناست که تا زمانی که رایانه روشن است، داده‌ها در RAM حفظ می‌شوند، اما با خاموش شدن رایانه از بین می‌روند. هنگامی‌که رایانه راه اندازی مجدد می‌شود، سیستم عامل و سایر فایل‌ها معمولاً از یک HDD یا SSD مجدداً در RAM بارگذاری می‌شوند.

به دلیل نوسانات، RAM نمی‌تواند داده های دائمی ‌را ذخیره کند. RAM را می‌توان با حافظه کوتاه مدت یک فرد و یک هارد دیسک را با حافظه بلند مدت یک فرد مقایسه کرد. حافظه کوتاه مدت بر کار فوری متمرکز است، اما فقط می‌تواند تعداد محدودی از حقایق را در هر زمان در نظر داشته باشد. وقتی حافظه کوتاه مدت یک فرد پر می‌شود، می‌توان آن راا به حقایقی که در حافظه بلند مدت مغز ذخیره شده است، منتقل کرد.

یک کامپیوتر نیز به این روش کار می‌کند. اگر RAM پر شود، پردازنده کامپیوتر باید بارها و بارها به هارد دیسک برود تا داده های قدیمی‌موجود در RAM را با داده های جدید پوشش دهد. این فرآیند عملکرد کامپیوتر را کند می‌کند.

پيشنهاد وب رمز: رک سرور چیست

رم معمولی چیست؟

8 گیگابایت مقدار استاندارد رم برای رایانه رومیزی متوسط شما است. گذشته از آن، بسیاری از مردم تا 16 گیگابایت می‌روند، و گاهی اوقات کاربران به سراغ 32 گیگابایت می‌روند.

RAM در داخل “Memory Stick” در رایانه شما قرار دارد. هنگام خرید رم، خواهید دید که این استیک‌ها در ترکیب های مختلفی وجود دارند – به عنوان مثال، اگر 16 گیگابایت دارید، می‌توانید آن را در موارد زیر خریداری کنید:

  • یک عدد Stick 16 گیگابایتی
  • دو عدد Stick 8 گیگابایتی
  • چهار عدد Stick 4 گیگابایتی

ترکیبی که به دست می‌آورید واقعاً مهم نیست. فقط باید مطمئن شوید که همه آن در جعبه کامپیوتر شما قرار می‌گیرد و با بقیه قطعات کامپیوتر شما سازگار است.

مزایا و معایب رم معمولی

بررسی مزایا و معایب هر چیز، به ما در شناخت آن کمک می کند.

مزایا
۱- سرعت بالا

سرعت بالا

رم مزایای زیادی دارد. RAM با سرعت بالاتری نسبت به سایر حافظه های کامپیوتر کار می‌کند. این بدان معنی است که باز کردن بسیاری از برنامه ها، اجرای فرآیندهای مختلف یا دسترسی به چندین فایل به طور همزمان احتمالاً از مقدار زیادی RAM استفاده می‌کند. به خصوص برنامه های پیچیده مانند بازی‌ها یا نرم افزارهای طراحی به بیشترین RAM نیاز دارند.

حافظه RAM قادر به انجام هر دو عملیات مانند نوشتن و پاک کردن است. افزودن رم بیشتر به افزایش سرعت و عملکرد سیستم کامپیوتر شما کمک می‌کند.

۲- عملکرد سریع‌تر نسبت به ذخیره ساز ثانویه

با توجه به RAM، پردازنده قادر است سریعتر کار کند، زیرا در طول زمان پردازش داده ها، RAM آن داده‌ها را در داخل خود ذخیره می‌کند. همزمان با افزایش سرعت پردازنده، کامپیوتر نیز سریعتر کار می‌کند. همچنین می‌تواند عملیات خواندن و نوشتن هر داده ای را انجام دهد.

۳- مصرف انرژی کمتر نسبت به درایوهای دیسک

RAM برای ذخیره اطلاعاتی که نیاز به استفاده سریع دارند استفاده می‌شود. همچنین این دستگاه نسبت به دستگاه های دیگر مانند هارد دیسک، درایو سی دی، صفحه کلید، ماوس و غیره انرژی کمتری مصرف می‌کند.

حافظه RAM به CPU اجازه می‌دهد تا سریعتر به داده‌ها دسترسی پیدا کند تا کامپیوتر بتواند دستورات را به سرعت تکمیل کند.

۴- افزایش عمر باتری سیستم

افزایش عمر باتری سیستم

سرعت و عملکرد سیستم شما به طور مستقیم با مقدار رم نصب شده شما ارتباط دارد. اگر سیستم شما رم کافی نداشته باشد، می‌تواند کند و کند باشد، به خصوص زمانی که می‌خواهید چند کار انجام دهید یا چندین برنامه یا برنامه را به طور همزمان باز کنید.

همچنین رم با صرفه جویی در انرژی باعث افزایش عمر باطری نیز میشود. رم ارزان تر از SSD است، اما در مقایسه با عملکرد، RAM هر دستورالعملی را از SSD به سرعت تکمیل می‌کند.

معایب

رم دارای معایب زیادی است که در ادامه به آنها اشاره شده است.

۱- عملکرد کند نسبت به حافظه پنهان CPU

RAM یک حافظه گران قیمت است. یعنی پرهزینه میباشد. RAM کندتر از حافظه نهان CPU است.

۲- احتمال خطا و از بین رفتن اطلاعات

حافظه رم فضای محدودی برای ذخیره داده‌ها دارد. RAM به معنی حافظه فرار است، داده های ذخیره شده در RAM نمی‌توانند دائمی‌باشند. همچنین احتمال خطا و از بین رفتن اطلاعات در ram میباشد.

۳- محدودیت فضا

حافظه رم کمتر از سایر دستگاه های حافظه است. RAM فقط داده های در حال پردازش را در حافظه خود ذخیره می‌کند و پس از پایان پردازش آن داده‌ها را حذف می‌کند. به همین دلیل است که این حافظه را حافظه فرار نیز می‌نامند.

به همین دلیل است که داده‌ها به طور دائم در آن ذخیره نمی‌شوند. رم نسبت به فضای ذخیره سازی آن گران تر است و بهمین دلیل دارای محدودیت فضا میباشد.

رم سرور چیست؟

رم سرور چیست

رم در سرور اختصاصی یا مجازی چیست؟ به طور خلاصه، RAM (حافظه دسترسی تصادفی) حافظه کوتاه مدت یک سرور است. رم سرور به طور موقت داده های تمام برنامه‌ها و فرآیندهای در حال اجرا بر روی سرور را ذخیره می‌کند و به CPU اجازه می‌دهد تا این داده‌ها را بسیار سریعتر از زمانی که قرار بود مستقیماً از هارد دیسک به داده‌ها دسترسی داشته باشد پردازش کند.

در خرید vps یا سرور، مقدار RAM تعیین می‌کند که چه تعداد فرآیند می‌تواند روی یک سرور اجرا شود، قبل از اینکه سرور دچار افت عملکرد یا در نهایت خرابی سرور شود. هر چه سرور شما حافظه بیشتری داشته باشد، بار بیشتری را می‌تواند تحمل کند، که معمولا به سرعت کلی و عملکرد وب سایت بهتر است.

با این حال، اضافه کردن رم بیش از حد توصیه نمی‌شود زیرا سیستم ظرفیت استفاده از پتانسیل کامل خود را نخواهد داشت. بودجه ای که برای آن رم اضافی و غیر ضروری استفاده می‌شود، بهتر می‌تواند صرف سایر اجزای سرور یا طرح های تجاری شود.

پيشنهاد وب رمز: Raid چیست

انواع رم سرور

رم سرور یا حافظه سرور اغلب عاملی است که هنگام انتخاب سخت افزار برای سرورها در نظر گرفته می‌شود. مانند حافظه موقت کوتاه مدت عمل می‌کند، داده‌ها را از درایوهای دیسک سخت یا درایوهای حالت جامد به CPU برای دسترسی سریع و آسان پردازش می‌کند.

رم طراحی شده در سرویس‌ها در انواع مختلفی با عملکرد منحصر به فرد خود عرضه می‌شود. شناخت انواع رم سرور به شما کمک می‌کند تا حافظه مناسبی را برای سرور خود انتخاب کنید و در نتیجه شبکه خود را تقویت کنید.

انواع رم سرور SRAM و DRAM هستند. ابتدا نگاهی به طبقه بندی حافظه محاسباتی می‌اندازیم همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است. دو نوع حافظه اصلی وجود دارد: رم استاتیک (SRAM) و رم پویا (DRAM) که داده‌ها را به روش های مختلف پردازش می‌کند.

SRAM داده‌ها را با استفاده از شش سلول حافظه ترانزیستوری ذخیره می‌کند در حالی که DRAM از دو قسمت تشکیل شده است: یک ترانزیستور و یک خازن که در یک مدار مجتمع قرار گرفته اند.

از آنجایی که تعداد ترانزیستورها ظرفیت را تعیین می‌کند، SRAM در ظرفیت ذخیره سازی محدود است. در مقابل، دستیابی به تراکم و ظرفیت ذخیره سازی بالا آسان تر است، که کاربران را قادر می‌سازد تا در هنگام استفاده از DRAM یک سیستم رم بزرگ ایجاد کنند.

با توجه به این واقعیت که SRAM از تعداد ترانزیستورهای بیشتری نسبت به DRAM استفاده می‌کند، ساخت SRAM پیچیده تر است در حالی که DRAM آسان تر است. بنابراین SRAM گرانتر از DRAM است.

با این حال، SRAM مزیت خود را دارد: سرعت حافظه نقدی بالایی دارد و SRAM بسیار سریعتر از DRAM است که باید هر چند وقت یکبار به روز شود.

پيشنهاد وب رمز: کلاستر سرور چیست

طراحی DRAM با هدف غلبه بر معایب SRAM است. اگرچه کاهش عناصر حافظه به کاهش هزینه و افزایش فضای ذخیره‌سازی کمک می‌کند، اما DRAM را کندتر می‌کند، اکثر رم‌هایی که امروزه به طور کلی استفاده می‌کنیم، DRAM هستند.

DDR2-vs-DDR3-vs-DDR4

  • DDR2

حافظه همگام با دسترسی تصادفی دینامیک Double Rate 2 (DDR2 SDRAM) یک رابط حافظه با دسترسی تصادفی دینامیکی همزمان (SDRAM) با سرعت داده دوگانه (DDR) است. این رم یک استاندارد JEDEC (JESD79-2) است.

اولین بار در سپتامبر 2003 منتشر شد. DDR2 جایگزین مشخصات اولیه DDR SDRAM شد و توسط DDR3 SDRAM در سال 2007 جانشین شد. DIMMهای DDR2 با DDR3 و با DDR قبلی سازگار نیستند.

  • DDR3

DDR3 مخفف کلمه double data rate 3، نوعی DRAM (حافظه با دسترسی تصادفی پویا) است که در ژوئن 2007 به عنوان جانشین DDR2 منتشر شد. تراشه های DDR3 دارای سرعت کلاک باس 400 مگاهرتز تا 1066 مگاهرتز هستند، اندازه آنها از 1 تا 24 گیگابایت است و تقریباً 30 درصد انرژی کمتری نسبت به مدل های قبلی خود مصرف می‌کنند.

استیک های رم DDR3 برای رایانه رومیزی دارای 240 پین هستند. برای کامپیوتر لپ تاپ، حافظه های رم DDR3 دارای 204 پین هستند. این تراشه های حافظه را فقط می‌توان بر روی مادربردی نصب کرد که از حافظه DDR3 پشتیبانی می‌کند و با اسلات های حافظه DDR2 سازگار نیست.

  • DDR4

مخفف کلمه double data rate 4، DDR4 نوعی حافظه سیستمی‌است که به نام SDRAM شناخته می‌شود و در سپتامبر 2014 به عنوان جانشین DDR3 منتشر شد. DDR4 دارای سرعت کلاک اتوبوس است که از 800 تا 1600 مگاهرتز متغیر است و ظرفیت ذخیره سازی آن از 4 تا 128 گیگابایت در هر DIMM است. DDR4 همچنین در ولتاژ 1.2 ولت در مقایسه با محدوده 1.5 تا 1.65 ولت DDR3 کارایی بیشتری دارد.

پيشنهاد وب رمز: Mail Server چیست


تکنولوژی ECC چیست؟

برای ارائه یک نمای کلی از RAM (حافظه دسترسی تصادفی)، توضیح دادیم که چگونه حافظه یک سیستم کامپیوتری به عنوان یک فضای کاری با کارایی بالا و موقت برای پردازش داده‌ها عمل می‌کند.

پاسخ به سوال “حافظه ECC چیست؟”، ECC RAM یا RAM کد تصحیح کننده خطا، نوعی حافظه تخصصی است که رایج ترین خطاهایی را که در غیر این صورت می‌تواند منجر به خراب شدن داده‌ها یا خرابی سیستم شود، شناسایی و رفع می‌کند. اینها به عنوان خطاهای تک بیتی شناخته می‌شوند و خود نیاز به توضیح دارند.


تفاوت رم سرور با رم کامپیوتر (معمولی)

تفاوت رم سرور با رم کامپیوتر

تفاوت اصلی این است که RAM سرور از ECC پشتیبانی می‌کند، در حالی که اکثر بردهای سیستم دسکتاپ، رایانه شخصی و لپ تاپ این گزینه را فعال نمی‌کنند. در عوض، اکثر رایانه‌های رومیزی از DIMM‌های غیر برابری استفاده می‌کنند که معمولاً بدون بافر و غیر ECC هستند. لپ‌تاپ‌ها از SODIMM استفاده می‌کنند که مخفف Small Outline Dual In-Line Memory Module است.

سرورها شامل حالت جدید ذخیره سازی داده‌ها و تسهیل شبکه برای رایانه های مختلف در مکان های مختلف هستند. اکنون هر کسی می‌تواند داده های خود را به صورت ایمن و با نگهداری خوب ذخیره کند.

همچنین سرورها منبع بزرگی برای تسهیل برق برای چندین رایانه از طریق سخت افزار و عملکردهای پرقدرت خود بوده اند. دسکتاپ‌ها سیستمی‌هستند که تمام عملکردهای ذخیره سازی داده‌ها و عملکردها را ارائه می‌دهند، اما محدود به تنها رایانه ای هستند که برای آن نیرو تولید کرده است.

۱- تفاوت بین منابع آنها

دسکتاپ‌ها یا سیستم های معمولی می‌توانند منابع محدودی را با قدرت خود مدیریت کنند، زیرا تنها یک کامپیوتر را تسهیل می‌کند. این بر روی پردازنده های 32 بیتی و احتمالا تک هسته ای شاید دو هسته ای کار می‌کند. از طرف دیگر سرورها مسئولیت میزبانی چندین رایانه را دارند که باعث می‌شود با منابع قوی تر ارائه شوند.

سرورها یک سیستم تخصصی برای اجرای سیستم‌ها و میزبانی داده‌ها با هارد دیسک های قدرتمند و پردازنده های چهار هسته ای همراه با قدرت 64 بیتی را حفظ می‌کنند. همچنین سرورها عملکرد عالی RAID را ارائه می‌دهند که از یک ساختار داده ویژه برای تصحیح خودکار درایوهای شکست خورده در صورت شناسایی بدون ایجاد مانع در عملکرد سرور استفاده می‌کند.

پيشنهاد وب رمز: ILO چیست

۲- تفاوت در پشتیبانی

دسکتاپ یا سیستم معمولی که فقط به یک رایانه اختصاص داده شده است، می‌تواند تنها از آن اتصال از طریق ایستگاه کاری مشتری خود پشتیبانی کند. دلیل این است که پردازنده‌ها با قدرت و CPU کمتر هستند. از سوی دیگر، سرورها ساختاری مستحکم برای میزبانی چندین رایانه از طریق قدرت سرور واحد خود دارند.

۳- تفاوت در مدیریت حافظه

وب سرور و سرورها به دلیل اجرا شدن بر روی عملکرد ECC، یعنی کد تصحیح خطا که نقص‌های مدیریت حافظه خود را بدون مانع شدن پردازنده و سایر عملیات‌های آن، آزمایش و تصحیح می‌کند، به خوبی از حافظه خود مراقبت می‌کنند. تابع ECC هنگامی‌که حافظه بارگیری می‌شود یک جمع کنترلی تولید می‌کند و هنگامی‌که بارگیری می‌شود دوباره محاسبه می‌شود.

از طرف دیگر دسکتاپ‌ها دارای مدیریت حافظه غیر ECC هستند که تصحیح پیش فرض های حافظه را بدون ایجاد اختلال در عملکرد دشوار می‌کند.

۴- تفاوت در حافظه خط

تفاوت زیادی بین سرورها و سیستم های حافظه خطی دسکتاپ وجود دارد. دسک‌تاپ‌ها از SIMMS استفاده می‌کنند، یعنی سیستم حافظه یک‌طرفه که تنها با داشتن پین‌ها در یک طرف، نگهداری حافظه را تسهیل می‌کند.

در حالی که سرورها با DIMMS کار می‌کنند یعنی ماژول حافظه دوگانه درون خطی که قدرت خوب مدیریت حافظه را با پین‌ها در دو طرف ماژول تسهیل می‌کند. لینوکس یا ویندوز سرور از حافظه قدرتمند برای مدیریت کارآمد تمام حافظه اتصال استفاده می‌کنند. آنها از معماری دینامیکی خاصی برای ایجاد حداقل خطا در عملیات اتصال خود استفاده می‌کنند.

پيشنهاد وب رمز: وب‌سرور IIS چیست

نتیجه گیری

در این مقاله، متوجه می‌شوید که چند نوع رم سرور وجود دارد و چگونه در این سال‌ها تکامل یافته است. با نگاهی به آینده نزدیک، افزایش سرعت پذیرش سرور DDR SDRAM را تسریع خواهد کرد، به خصوص تراشه‌های حافظه DDR4 و DDR5 و ماژول‌های حافظه DIMM همچنان در بازار سرور استفاده گسترده‌ای خواهند داشت.

شما می‌توانید با استفاده از سایت وب رمز اطلاعات بیشتر و دقیقتری را به دست آورید.

سوالات متداول

انتخاب نوع اشتباه رم به سادگی کار نمی‌کنند، در حالی که رم با مشخصات اشتباه برای رایانه شخصی شما ممکن است عملکرد ضعیفی داشته باشد. RAM به صورت دسته‌ها یا ماژول‌های حافظه عرضه می‌شود که به شکاف‌های حافظه روی مادربرد می‌چسبند. رمی‌که با سیستم شما ناسازگار است یا مناسب نیست یا به درستی کار نمی‌کند.

در حالی که سخت افزار سرور برای کاربردهای کمی‌متفاوت از سخت افزار رایانه شخصی طراحی شده است، تا زمانی که مادربرد سازگار باشد، هر حافظه ای را می‌توان در رایانه شخصی یا سرور استفاده کرد. از ابزار Crucial® Advisor™  یا ابزار اسکنر سیستم برای یافتن حافظه سازگار با مادربرد خود استفاده کنید.

ظرفیت رم سرور کولوکیشن نقش مهمی ‌در افزایش عملکرد دارد. با افزودن ماژول های حافظه بیشتر یا افزایش سرعت حافظه و پهنای باند. سرورها می‌توانند تعداد بیشتری از ماشین‌های مجازی (VM) را مدیریت کنند و بار کاری خود را به طور موثر مدیریت کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند کارآمدتر عمل کنند.

انواع رم چیست؟ دو نوع اصلی رم وجود دارد: رم دینامیک (DRAM)  و رم استاتیک (SRAM). حافظه  DRAM ، به طور گسترده ای به عنوان حافظه اصلی کامپیوتر استفاده می‌شود. هر سلول حافظه DRAM از یک ترانزیستور و یک خازن در یک مدار مجتمع تشکیل شده است و یک بیت داده در خازن ذخیره می‌شود.

محدوده RAM می‌تواند متفاوت باشد، با میانگین سرور از 16 گیگابایت تا 6 ترابایت (این مقدار RAM بسیار زیاد برای کاربردهای خاص است.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.