جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing) که به اختصار SMM نیز گفته می‌شود یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ  است که شما می‌توانید با استفاده از آن مخاطبان زیادی را به سمت کسب‌وکار خود هدایت کنید و به فروش بیشتر و افزایش نرخ تبدیل وب‌سایت‌تان کمک کنید. در این مقاله شما را با ۱۱ استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا خواهیم کرد.

۱. اهدافی که در فضای مجازی دنبال می کنید را تعیین کنید

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - اهداف

به منظور  تعیین اهداف رسانه اجتماعی‌تان، در مورد نوع کاری که باید انجام دهید فکر کنید و هدفی را دنبال کنید که SMART باشد (اول کلمات خاص، قابل سنجش، قابل دستیابی، مربوط، و زمان محدود). کسب و کارهای متفاوت، دارای هدف های متفاوتی‌اند، لذا گزینه‌هایتان را مشخص کرده، و اجازه دهید هدف‌هایتان باقی استراتژی‌تان را هدایت کنند. در اینجا 5 هدف کلی در رسانه اجتماعی آورده شده‌است که می‌توانید از آنها به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنید:

  • افزایش آگاهی برند: این برای کسب‌وکارهای جدیدتری که در تلاشند برندشان را در فضای اجتماعی رو به رشد و متعامل‌تر معروف کنند، مناسب است.
  • ایجاد سرنخ‌های جدید: اگر به دنبال سرنخ‌های جدیدی هستید، می توانید از رسانه اجتماعی به منظور گرفتن ایمیل مشترکین، ثبت کننده ی وقایع و سرنخ‌های جدید استفاده کنید.
  • ایجاد ترافیک وب سایت: اکر کسب و کار شما به دنبال افزایش ترافیک به پست های بلاگ یا صفحات محصولات در وب سایتتان می‌باشد، می‌توانید لینک‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا ترافیک را به سایت خودتان برگردانید.
  • افزایش فروش‌های آنلاین: اگر دارای کسب‌وکار تجاری الکترونیکی هستید، می‌توانید از رسانه اجتماعی به منظور تبلیغات و افزایش فروش استفاده کنید.
  • استوار ساختن پشتیبانی از مشتری: اگر کسب‌وکار شما نیازمند یک جایگاه مرکزی برای پاسخ به سوالات و دغدغه‌های مشتری‌ست، می‌توانید از رسانه اجتماعی به عنوان یک هاب استفاده کنید تا به صورت آنلاین با مشتریانتان تعامل داشته‌باشید.

پیشنهاد وب رمز: بازاریابی دهان به دهان یا تبلیغات دهان به دهان؛ ۱۰ تکنیک و ۵ نمونه موفق آن

۲. تعیین کنید که کدام مجراهای رسانه اجتماعی به درد شما می خورند

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - کانال بازاریابی

انتخاب مجراهای مناسب رسانه اجتماعی با درک مخاطبین هدف و اینکه دوست دارند بیشتر از کدام شبکه‌های اجتماعی  استفاده کنند، شروع می شود. مجراهای رسانه اجتماعی‌ای که برای تمرکز روی آنها انتخاب می‌کنید، باید برای اهداف شما نیز مناسب باشند. برای مثال، اگر شما یک B2B هستید که می خواهید سرنخ های بیشتری به دست آورید، لینکدین یک مجرای به درد بخور برای شما به حساب می‌آید.

اگر تازه با رسانه اجتماعی آشنا شده‌اید، بهتر است که از ابتدا روی یک مجرا تمرکز کنید، و ابتدا حضورتان را آنجا پررنگ کرده و رشد کنید.  فیسبوک و اینستاگرام اغلب بهترین گزینه برای شروع می‌باشند. وقتی که بیشتر احساس راحتی کردید، می‌توانید در شبکه های بیشتری توسعه پیدا کنید تا در صورتی که مخاطبین تان از مجراهای بیشتری استفاده می‌کردند به آنها دسترسی بیشتری داشته‌باشد.

۳. ایجاد حساب‌های شبکه‌های اجتماعی

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - ایجاد اکانت

چند دقیقه را به ثبت نام برای حساب‌هایتان اختصاص دهید. این ساده ترین مرحله در این لیست است. ثبت نام در تمام مجراهای اصلی رسانه‌های اجتماعی رایگان است، و همه آنها نیز به راحتی در صفحه اصلی شان دارای لینک ثبت نام هستند. در بعضی از شبکه ها، همانند فیسبوک شما باید ابتدا یک حساب شخصی ایجاد کنید و سپس صفحه‌ای برای کسب‌وکارتان راه بندازید.

در اینجا لینک هایی که به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، آورده شده است:

  • فیسبوک: به منظور ایجاد صفحه کسب‌وکاری در فیسبوک، باید ابتدا یک پروفایل شخصی ایجاد کنید. ایجاد یک حساب کسب‌وکاری منوط به ایجاد حساب شخصی‌ست.
  • توییتر: ایجاد یک حساب شما را ملزم به داشتن یک نام می‌کند، اما زیاد به این مرحله فکر نکنید. در صورتی که خواستید می توانید بعدا نامتان را تغییر دهید.
  • اینستاگرام: اپ اینستاگرام را برای دستگاه موبایلتان دانلود کنید تا بتوانید حسابی را ایجاد کنید. برای تشخیص و تحلیل بهتر، حساب کسب‌وکاری را انتخاب کنید.
  • لینکدین: ابتدا یک حساب شخصی ایجاد کنید، تا بتوانید به سادگی برای کسب‌وکارتان یک صفحه شرکتی باز کنید.
  • پینترست: اطمینان حاصل کنید که حتما یک حساب کسب و کاری ایجاد کرده‌اید (  یا حساب شخصی تان را به حساب کسب و کاری تغییر دهید) تا بتوانید در آینده تبلیغات پینترست را اجرا کنید.
  • یوتیوب: گوگل مالک یوتیوب است، لذا ابتدا به یک حساب گوگل نیاز پیدا خواهید کرد. سپس می توانید یوتیوب را مشاهده کنید و صفحه تان را با اطلاعات کسب و کارتان شخصی سازی کنید. برای شروع کسب درآمد از یوتیوب همین امروز اقدام کنید.
  • اسنپ چت: اپ اسنپ چت را برای دستگاه موبایلتان دانلود کنید. به یاد داشته باشید که نمی توانید نام کاربری تان را در اسنپ چت تغییر دهید، لذا نامی انتخاب کنید که به عنوان کننده کسب و کارتان باشد.

۴. رقابت را تحلیل کنید

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - تحلیل رقابت

پیش از اینکه وارد مبحث تولید محتوا پست کردن شوید، کمی از زمانتان را به تحقیق در مورد رقابت و تحلیل رویکردهایش اختصاص دهید. از اینکه رقبا چندتا لایک و فالور دارند، چه محتوایی پست کرده‌اند، هرچند وقت یکبار پست می‌گذارند، و به طور متوسط تعداد لایک ها و کامنت‌هایشان چقدر است، یادداشت‌برداری کنید. به اینکه آنها کسب و کارشان را در رسانه اجتماعی چگونه نشان داده‌اند دقت کنید تا بتوانید مشابه‌ همان کار را بکنید و یا عمدا خلاف آن عمل کنید تا بتوانید تمایز پیدا کنید.

چیزهایی که از حساب آنها دوست دارید و کارهایی که فکر می‌کردید بهتر نیز می‌توانستند انجام دهند را یادداشت کنید. این تحلیل می تواند در نحوه نزدیک شدن شما به رسانه اجتماعی تان، و اینکه برای حساب تان از چه معیارهایی استفاده کنید، الهام بخش باشد.

۵. حضور اولیه‌ای برای خودتان به وجود آورید

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - حضور اولیه

ایجاد حضور اولیه به معنی کامل کردن اطلاعات کسب و کارتان، افزودن چند تصویر، و ایجاد اولین پست شماست. سعی کنید تا زمانی که دارای پایه قوی نشدید و تمام اطلاعات پایه را در صفحه تان نیاورده اید، فالوینگ ایجاد نکنید. بیشتر مجراها شما را به سمت مراحلی که لازم است بپیمایید، سوق می‌دهند.

در اینجا مراحلی که باید طی کنید آورده شده است:

  • اطلاعات کسب‌وکاری تان را وارد کنید: از کسب و کارتان چشم اندازی تهیه کنید، و جزئیات تماس و لینکی به وب سایتان را ذکر کنید.
  • تصاویری را آپلود کنید. شاید شما بخواهید که تصویر پروفایلتان چیزی قابل تشخیص باشد، همانند لوگویتان. اطمینان حاصل کنید که تصاویرتان دارای اندازه های مناسبی هستند و در موبایل و ویندوز درست دیده می شوند.
  • اولین پستتان را ایجاد کنید: اطمینان حاصل کنید افرادی که وارد صفحه تان می‌شوند تاثیر اولیه خوبی بگیرند. اولین پست شما می تواند چیز ساده ای همانند موارد ذیل باشد:  به صفحه فیسبوک [نام کسب و کار] خوش آمدید! صفحه ما را به دلیل [نوع محتوایی که تولید کرده اید] لایک کنید.
  • مخاطبین خودتان را دنبال کنید: از مشتریان وفادارتان که که می دانید اکانت جدیدتان را لایک و فالو می کنند شروع کنید. بیشتر مجراهای اجتماعی مخاطبینی را توصیه کرده که ارتباط اولیه ای خوبی ایجاد می کنند.

۶. ایجاد یک برنامه‌ زمانی برای شبکه‌های اجتماعی

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - ایجاد برنامه

یک برنامه‌ی رسانه اجتماعی یک تقویم از ایده‌های محتوایی‌ست که به شما کمک می‌کند به طور منسجم محتوایی با کیفیت را در رسانه اجتماعی پست کنید، که این در واقع کلید دستیابی به اهداف و افزایش فالویینگتان می‌باشد. رسانه اجتماعی تماما به انسجام ربط دارد، لذا شما باید 15 تا 20 دقیقه در روز را به رسانه اجتماعی‌تان اختصاص دهید تا با فالورهایتان به طور منظم تعامل داشته باشید و پست کنید.

برای شروع، لیستی از انواع محتوایی که می‌خواهید به طور منظم پست کنید تهیه کنید. در ذهن داشته باشید که نیاز نیست تمام محتواهایتان خودخواهانه و یا تبلیغاتی باشد. یک روش رایج در رسانه های اجتماعی تبعیت از قانون 20/80 است، بدین معنی که 80 درصد از محتوا مفید، آموزشی، و یا سرگرم کننده است و 20 درصد آن مربوط به فروش باشد.

برای مثال یک استودیوی یوگا ممکن است بخواهد ترکیبی از محتوا که شامل نقل‌قول‌های انگیزشی، نکاتی در قالب یک ویدیوی 30 ثانیه از سازندگانشان، لینک به برنامه ی هفتگی، مقالات مفید، تخفیف‌ها برای اعضای جدید، و عکس‌هایی از کلاس‌های اخیرشان را پست کند.

۷. تبلیغ کانال‌های شبکه‌های اجتماعی‌ بازاریابی شبکه های اجتماعی - تبلیغ

تبلیغ مجراهای رسانه اجتماعی‌تان به معنی پخش کردن نام مجرایتان است تا مردم بیشتری شما را دنبال کنند. این بهترین راه برای رشد فالویینگ‌تان می‌باشد تا تمام پست هایتان تا حد امکان توسط مردم دیده شود. شاید شما جایگاه‌های بیشتری برای ارتقای مجراهای رسانه اجتماعی‌تان داشته باشید و تاثیرگذاری از طریق آنها هزینه‌ای نداشته‌باشد.

در اینجا جاهایی که می توانید مجرایتان را تبلیغ کنید آورده شده است:

  • وب سایتتان: دکمه هایی را برای اتصال مجراهای اجتماعی‌تان ایجاد کنید، تا بازدیدکنندگان وب‌سایتتان بتوانند به سادگی حساب‌های اجتماعی‌تان را پیدا کنند.
  • لیست ایمیلتان: زمانی که شما حساب اجتماعی‌تان را راه اندازی کردید، به لیست ایمیلتان اطلاع دهید. سپس دکمه‌هایی را در مجراهایی اجتماعی‌تان در پاورقی هر ایمیل بازاریابی‌تان قرار دهید.
  • امضای ایمیل‌تان: لینک های رسانه اجتماعی را به امضای ایمیل کسب‌وکاری‌تان اضافه کنید.
  • ایمیلی به کارمندانتان ارسال کنید: کارمندان خود را تشویق کنید که مجرای رسانه اجتماعی شما را فالو کنند و مخاطبین آنها را به انجام این کار دعوت کنید.
  • نمادی در فروشگاه: نمادی را در فروشگاهتان با اسم یا URL رسانه اجتماعی‌تان قرار دهید.
  • دیگر رسانه های اجتماعی‌تان: مخاطبینتان را تشویق کنید تا شما را در رسانه های متعددی فالو کنند.
  • تبلیغات اجتماعی: می توانید تبلیغاتی را اجرا کنید تا به چشم اعضای مخاطب جدید بیایید.

۸. سنجش نتایج‌

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - سنجش نتایج

نتایج شما نشان می دهند که تلاش های رسانه اجتماعی‌تان چه نتیجه‌ای داشته اند و چقدر برای رسیدن به اهدافتان جنگیده‌اید. شما قادر خواهید بود که ببینید چقدر فالور به دست آورده اید، چقدر ترافیک به وب سایتتان روانه کرده‌اید،  پست هایتان چقدر تعامل دریافت کرده اند. تمام شبکه های اصلی رسانه اجتماعی به شما امکان دسترسی به معیارهایی را با وجود پلت فرمهای تحلیلی شان می‌دهند. اگر تصمیم گرفتید که از ابزار مدیریت رسانه اجتماعی استفاده کنید، می توانید از بخش تحلیل نیز استفاده کنید.

بهتر است معیارهایی رایجی که به دردتان می خورد را مرور کنیم:

  • فالورها/ لایکها- نشان دهنده مخاطبین رسانه اجتماعی تان
  • بازدید-نشان دهنده اینکه چند نفر واقعا پست های رسانه های اجتماعی‌تان را می‌بینند.
  • تعامل‌ها – تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، و به اشتراک‌گذاری‌هایی که محتوایتان دریافت کرده
  • کلیک ها- تعداد دفعاتی که روی پستتان کلیک شده

۹. بهینه‌سازی برای بهترین عملکرد

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - بهینه سازی

زمانی که شما دارای داده هایی در جیب پشتی‌تان باشید قادر خواهید بود که بعضی از اطلاعاتتان را در برنامه پست گذاری تان اعمال کنید و برای عملکرد بهتر بهینه‌سازی انجام دهید.  به اینکه کسب و کارتان در چه زمینه ای بیشتری کلیک، بازدید، و تعامل می گیرد دقت کنید و برنامه‌تان را بر مبنای محتواها و پست‌ها قرار دهید. برای مثال اگر استودیوی یوگا تعامل بیشتری را در ویدیوها مشاهده کند، شاید بخواهید که ویدیوهای بیشتری را در مجراهایی همانند لایو فیسبوک، استوری های اینستاگرام و یا یوتیوب ایجاد کنید.

بهینه‌سازی چیزی ست که به شما کمک می‌کند به اهداف خودتان برسید. اگر در افزایش مخاطب یا تعاملی با مشکل مواجه هستید، شاید زمان آن باشد که تبلیغات پولی را امتحان کنید تا در برابر چشم مخاطبی هدف جدیدی قرار بگیرید. هشتگ هایی را به پست هایتان اضافه کنید تا بازدیدتان را افزایش دهید، و یا سعی کنید یک نظر سنجی را پست کنید و از فالورهایتان مستقیم بپرسید که دوست دارند ار سمت کسب و کارتان چه مشاهده کنند.

۱۰. اجرای تبلیغات برای محصولات و خدماتتان بازاریابی شبکه های اجتماعی - اجرای تبلیغ

بعد از افزایش فالویینگ اولیه‌تان، تبلیغات رسانه اجتماعی راهی عالی برای قرار دادن محصولات و خدماتتان در مقابل چشم مخاطبین بزرگ‌تر و ایجاد فروش است. پیش از اینکه پولتان را در تبلیغات رسانه اجتماعی خرج کنید، سعی کنید که به صورت منظم پست بگذارید و در مجراهایتان آفری را ارائه دهید.  اطمینان حاصل کنید که از یک تصویر متقاعد‌کننده برای جلب توجه مخاطبین تان استفاده کنید.

شرکت در کانتی کافی و تی، کار بسیار عالی ای در زمینه ی تبلیغ سالگرد 25 سالگی شان انجام داده‌است. تبلیغات برای جشن این سالگرد است. آنها رونوشتی واضح و متقاعدکننده با تمام جزئیات آفرها می‌نویسند. در آخر، آنها تصویری رنگی را با تخفیفی که لحاظ شده ضمیمه می کنند تا در فید کاربران ظاهر شود.

۱۱. اجرای تبلیغات در رسانه های اجتماعی

 بازاریابی شبکه های اجتماعی - اجرای تبلیغات در رسانه

تمام پلت فرم های اصلی رسانه اجتماعی (فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، اسنپ چت، و یوتیوب) دارای ویژگی های تبلیغی برای کمک به افزایش بازدید سایت و افزایش فروش و میزان مخاطبین‌تان است. شما لزوما نباید تبلیغات رسانه اجتماعی را برای کسب‌وکارتان اجرا کنید. با این حال، اگر به دنبال تبلیغ محصول یا خدماتتان برای دست یابی به مخاطبین جدید هستید، تبلیغات رسانه اجتماعی یک راه بسیار عالی برای افزایش بازدیدتان است. اگر محصول یا خدماتی دارید، دوباره تبلیغات موفق ارگانیکی که در گذشته اجرا کرده اید را ببینید، و درباره اینکه چگونه می توانید از المان ها موفقیت آمیز این آفر در تبلیغات پولی‌تان استفاده کنید.

در اینجا مثال های متفاوتی از تبلیغات رسانه اجتماعی جهت اجرا آورده شده است:

  • تخفیف های فروشگاهی – به مخاطبینتان آزادی کامل دهید تا محصول یا خدماتی که می‌خواهند با قیمت تخفیف خورده بخرند را خریداری کنند.
  • تبلیغات محصول جدید – ایجاد آگاهی و فروش برای محصولات جدید با ارائه ی آنها در تبلیغات
  • سرنخ های مشتری جدید – کسانی که مشتری نیستند را با تبلیغات رسانه اجتماعی تان هدف قرار دهید، و آنها را تشویق کنید تا اولین خریدشان را با شما انجام دهند.
  • دانلودهای کتاب های الکترونیکی- خبرگی صنعت تان را نشان دهید و با تبلیغ کتابی الکترونیکی به مخاطبین هدف، فالویینگ های خود را افزایش دهید.
  • تبلیغات وبیناری/ رویداد – حضور آنلاین را برای رویدادهای آنلاین و آفلاینتان با تبلیغ یک دعوتنامه به رویداد پیش رویتان افزایش دهید.

پیشنهادات – با تبلیغ یک هدیه رایگان، توجهات را به خود جلب کنید. می‌توانید با یک صفحه فرود شرط بندی، جزئیات مخاطب را جمع اوری کنید و برنده را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 859 - میانگین: 4.9

رأی شما ثبت شد.