جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

ساخت ویدئوی خلاقانه و با کیفیت یک عامل مهم در وایرال مارکتینگ یا بازاریابی ویروسی است. اما علاوه بر جذابیت ویدئو بحث سئو ویدئو در سئو داخلی سایت نیز حائز اهمیت است.  در این مقاله شما را با ۲۱ تکنیک‌ سئو ویدئو برای بهبود نرخ تبدیل و افزایش رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل آشنا خواهیم کرد.

بهینه‌سازی ویدئو

سئو ویدئو - محتوای چند رسانه‌ای

اضافه کردن ویدئو به سایت شما گاهی می ‌تواند مانند یک شمشیر دو لبه باشد. کاربران وب عاشق فیلم‌های با وضوح بالا هستند اما اگر وب‌سایت شما برای این منظور بهینه نباشد، چنین محتوایی می‌تواند باعث مشکلات در عملکرد سئو سایت شما شود. ما در اینجا راهنمایی برای بهینه‌سازی ویدئو آورده‌ایم که توضیح می‌دهد چگونه می‌توانید محتوای چند رسانه‌ای شما به جای از دست دادن کاربران افزایش نرخ تبدیل را به همراه داشته باشد.

سئو ویدئو چیست؟

تعریف ساده از سئو ویدئو به معنای بهینه‌سازی ویدئوهای وب‌سایت شما به منظور فهرست‌بندی و رتبه‌بندی در صفحات نتایج جستجو براساس جستجوی کلمات کلیدی است. بسیاری از استراتژی‌های بهینه‌سازی وجود دارد که به ویدئوهای شما این امکان را می‌دهد در رتبه‌بندی بالاتری قرار گیرد که در این مقاله به شرح آن پرداخته‌ایم.

سئو ویدئو چگونه تغییر کرده است؟

سئو ویدئو - تغییر سئو ویدئو

در چند سال گذشته بازاریابی ویدئویی در بین مشاغل بیش از پیش محبوب شده است. از اواخر سال 2000 که بازاریابان شروع به دستیابی به دوربین‌های DSLR کردند (به لطف یوتیوب) تهیه فیلم به صورت آنلاین بدون داشتن مدرک ویدئوگرافی بسیار آسان‌تر شد. در حال حاضر ما نمی‌توانیم اینترنت را بدون دیدن یک ویدئو مرور کنیم و همه ما این روزها در جیب‌هایمان تلفن‌های همراهی داریم که توانایی فیلمبرداری با کیفیت بالا در هر نقطه را دارند. با توجه به حجم زیاد ویدئو‌ها به نظر می‌رسد که رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج جستجوی جهانی سخت‌تر شود.

Phil می‌گوید: همه وب‌سایت‌ها می‌توانند در رتبه‌بندی ویدئویی قرار گیرند اما همه آن‌ها نمی‌توانند با یک ویدئو در نتایج جستجوی جهانی رتبه‌بندی شوند.

کسب رتبه با ویدئو در جستجوی جهانی، ارتباط بسیاری با اقتدار وب‌سایت شما، چگونگی تمرکز ویدئو و نحوه رتبه‌بندی آن برای نمایش داده‌های مربوط به ویدئو دارد. Phil در این باره توصیه می‌کند که تأکید زیادی برروی جستجوی جهانی نداشته باشید و به جای آن به دنبال رتبه‌های بالاتر در جستجوی ویدئو باشید.

پيشنهاد وب رمز: ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی؛ انواع و ۷ مزیت کاربردی آن

چرا بهینه‌سازی ویدئو اهمیت دارد؟

ارائه مطالب چند رسانه‌ای راهی عالی برای درگیر کردن کاربران است، به همین دلیل توسعه‌دهندگان بیشتری در حال اضافه کردن فیلم‌ به وب‌سایت‌های خود هستند. اندازه متوسط صفحه وب از سال 2011 تا 2017 از حدود 1 مگا بایت به بیش از 3 مگا‌بایت افزایش یافته است و  این به دلیل افزایش تولیدمحتوای ویدئویی است.

اندازه متوسط ویدئوی وب نیز در دوسال گذشته از 204 کیلو‌بایت به 729 کیلو‌بایت افزایش یافته است. اگر محتوای زیادی در وب‌سایت خود دارید می‌توانید با رعایت برخی از روش‌های بهینه‌سازی ویدئو عملکرد خود را توسعه دهید.

کدام قالب‌های ویدئو برای وب بهتر هستند؟

سئو ویدئو - قالب ویدئو برای وب

MP4 و WebM با توجه به توانایی بالای آن‌ها در قرار دادن فیلم‌های باکیفیت در فایل‌هایی با اندازه کوچک به قالب های استاندارد برای سیستم عامل‌هایی مانند YouTube و Vimeo تبدیل شده‌اند. ویدئوهای MP4 توسط همه مرورگرها پشتیبانی می‌شوند در حالیکه WebM در حال حاضر فقط توسط Chrome و Firefox پشتیبانی می‌شوند.

همچنین فایل‌های WebM نسبت به فایل‌ها MP4 سبک‌تر هستند اما ویدئوهای MP4 در دستگاه‌های تلفن همراه کمی بهتر به نظر می‌رسند.

افزایش نرخ تبدیل‌

مطالعاتی که توسط Eye View Digital صورت گرفته است نشان می‌دهد که استفاده از ویدئو می‌تواند تا 80 درصد نرخ تبدیل را افزایش دهد. درواقع وقتی به آن فکر کنید منطق این امر بسیار ساده است. کاربران برای دیدن ویدئو ها وقت کمتری نسبت به خواندن متن صرف می‌کنند در نتیجه تلاش بیشتری برای تماشای کلیپ ویدئویی می‌کنند. ویدئو باعث صرفه‌جویی آن‌ها در زمان می‌شود.

تکنیک‌های بهینه‌سازی ویدئو

۱.کاربران موبایل را در اولویت قرار دهید

بهینه‌سازی موبایل نه تنها بخشی از بهینه‌سازی ویدئو است بلکه امروزه بهینه‌سازی موبایل تمرکز اصلی بهینه‌سازی وب است. چند سال پیش موبایل از نمای دسکتاپ پیشی گرفت و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. علاوه بر این بخش عمده‌ای از مصرف ویدئو در دستگاه‌های تلفن همراه است. زمانی که شما ویدئوهای خود را در سایت‌هایی مانند YouTube و Vimeo بارگذاری می‌کنید باید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما برای موبایل پاسخگو است.

هر روز بر تعداد افرادی که از طریق تبلت و تلفن‌های هوشمند به وب دسترسی پیدا می‌کنند افزوده می‌شود. اصول طراحی وب را دنبال کنید تا وب‌سایت شما با اندازه‌های مختلف صفحه نمایش و وضوح صفحه نمایش سازگار باشد. وب‌سایت شما همچنین می تواند جهت نمایش درست ویدئو جهت‌گیری دستگاه را تشخیص دهد.

حتی اگر شما یک توسعه‌دهنده متخصص باشید طراحی صفحاتی که در همه اندازه‌های صفحه عالی به نظر برسد می‌تواند برای شما چالش برانگیز باشد. می‌توانید نسخه جداگانه‌ای از وب‌سایت خود را به طور خاص برای دستگاه‌های تلفن همراه بسازید اما این کار وظایف شما را دو برابر می‌کند. خوشبختانه معمولا روش‌های ساده‌تری برای اسکان کاربران موبایل وجود دارد.

۲.ابرداده یا متا دیتا

دقیقا مانند بهینه‌سازی که در وب‌سایت خود برای عنوان متا مناسب و توضیحات متا مناسب انجام دادید باید اطمینان حاصل کنید که این کار را برای ویدئوی خود نیز انجام داده‌اید. موتورهای جستجو از آن برای شناسایی و رتبه‌بندی نتاجی ویدئو استفاده می‌کنند.

موتورهای جستجو عنوان توضیحات و همچنین برچسب‌ها را (که باید شامل کلمات کلیدی هدفمند باشند) ارزیابی می‌کنند تا موضوع ویدئو را بهتر درک کنند. این کار بسیار ساده است و به زمان کمی نیاز دارد.

۳.یک نقشه سایت ویدئویی ایجاد کنید

اگر مقدار زیادی محتوای ویدیویی ایجاد کرده و آن فیلم‌ها را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید اما احساس می‌کنید رتبه‌بندی آن‌ها به چالش کشیده شده است ممکن است بهتر باشد نقشه سایت ویدئویی جداگانه ایجاد کنید.

درمورد گوگل این نقشه سایت به شما کمک می‌کند تا بگویید چه صفحه‌هایی دارای ویدئو هستند و برروی محتوای کلی فیلم تمرکز می‌کند.

۴.اشتراک‌گذاری در کانال‌های مختلف

محتوای ویدئویی را در کانال‌های مختلف بازاریابی مانند شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. محتوای ویدئویی خود را در فیسبوک، یوتیوب یا اینستاگرام بارگذاری کنید و ببینید که چه نوع پستی بیشترین جذابیت را دارد. افزودن ویدئو به شبکه‌های اجتماعی همچنین به تشویق برای اشتراک‌گذاری اجتماعی کمک می‌کند و باعث می‌شود تعداد بیشتری به گوگل بک لینک داده شود و سایت شما را معتبرتر کند .

۵.ویدئو را به وب‌سایت خود اضافه کنید

در کنار اشتراک‌گذاری ویدئو در سایت‌هایی مانند YouTubeو Vimeo، افزودن ویدئو به وب‌سایت خودتان نیز می‌تواند به افزایش تعامل و تجربه کاربر در سایت شما کمک کند.

همانطور که قبلا ذکر شد، محتوای ویدئویی جذاب‌تر است. همچنین شما می‌توانید مواردی مانند طرح‌واره ویدئویی را به صفحه خود اضافه کنید تا به خزنده‌ها کمک کند تا بیشتر بدانند محتوای ویدئویی شما چه چیزی را پوشش می‌دهد.

۶.ویدئو را رونویسی کنید

خزنده‌های موتورهای جستجو واقعا نمی‌توانند محتوای ویدئویی را تماشا کنند، حداقل هنوز این امکان وجود ندارد. رونوشت‌های ویدئویی به ارائه ایده در مورد این خزنده‌ها کمک می‌کند تا بفهمند یک ویدئو راجع‌به چه چیزی است، بنابراین این کار درک بهتری از مطالب به آن‌ها می‌دهد.

۷.یک تصویر بند انگشتی جذاب ایجاد کنید

کاربران زمانی که تصمیم می‌گیرند فیلمی را انتخاب کنند با حجم وسیعی از گزینه‌های ویدئویی مواجه هستند. یک تصویر کوچک ویدئویی احتمالا اولین چیزی است که در آن نتایج مشاهده می‌کنند. به همین دلیل اهمیت دارد که شما تصویر بند انگشتی برای ویدئوی خود ایجاد کنید که به بهترین شکل ممکن از دیگران متمایز باشد و  توجه کاربر را جلب کند.

به طور کلی می‌توانید یک تصویر کوچک از خود فیلم انتخاب کنید یا یک تصویر جداگانه بارگذاری کنید. اطمینان حاصل کنید که تصویر که انتخاب می‌کنید موضوع ویدئو را به خوبی منعکس کند.

۸.نام فایل ویدئویی

این ممکن است ساده‌ترین تکنیک بهینه‌سازی باشد. نام فایل‌های ویدئویی را در رایانه خود به همان روشی که می‌توانید فایل‌ها را تصویری کنید انتخاب کنید یعنی شامل یک کلمه کلیدی هدفمند یا توضیحی دقیق درمورد موضوع فیلم با استفاده از کلمات کلیدی باشد.

۹.مدت زمان آن را در نظر بگیرید

این موضوع براساس صنعت و همچنین موضوع ویدئوی می‌تواند متفاوت باشد اما بسیار مهم است که مدت زمان ویدئو را در نظر داشته باشد. دامنه توجه ما در عصر دیجیتال به هیچ وجه طولانی نیست.

گفته می‌شود اگر شما در حال  تولید محتوای آموزشی هستید منطقی است که این فیلم طولانی‌تر باشد. با این حال اگر شما یک ویدئوی تبلیغاتی سرگرم‌کننده ایجاد می‌کنید ممکن است بهتر باشد آن را کوتاه‌تر نگه دارید، از جمله مهم‌ترین جنبه‌های اولیه برای اینکه کاربر را به مشارکت در محتوا تبدیل کنید کوتاه بودن ویدئو است.

۱۰.تشویق به گذاشتن لایک و کامنت

این‌ها از جمله مهم‌ترین عوامل درگیر کردن مخاطب هستند. با ایجاد یک اقدام به عمل قانع‌کننده کاربران را به کامنت گذاشتن و لایک کردن درمورد محتوای ویدئویی خود تشویق کنید به ویژه در YouTube.

آشنایی با بهینه‌سازی ویدئو برای وب‌سایت

ارائه محتوای ویدئویی با کیفیت بالا به کاربران یک فرایند دو مرحله ای است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بهینه‌سازی فایل ویدئویی به منظور به حداقل رساندن تأخیر در سرعت صفحه
  • بهینه‌سازی صفحه وب به منظور جاسازی و نمایش درست محتوای ویدئویی

برای گرفتن بهترین نتیجه، قبل از افزودن فیلم به وب‌سایت خود این نکات را دنبال کنید:

۱۱.از ابزارهای فشرده‌سازی داده استفاده کنید

ابزارهای فشرده‌سازی مانند Blazemp و HandBrake حجم فایل‌های ویدئویی را بدون کاهش کیفیت تصویر کاهش می‌دهند. فایل‌های رسانه‌ای کوچک‌تر سریع‌تر بارگذاری می‌شوند، بنابراین می‌توانید با فشرده‌سازی کلیه ویدئوهای خود زمان قابل توجهی را برای کاربر ذخیره کنید.

سعی کنید در زمان تلاش برای فشرده‌سازی به کیفیت فیلم لطمه وارد نکنید. ویدئوهایی با کیفیت بالا باعث می‌شوند وب‌سایت شما حرفه‌ای‌تر به نظر برسد، اما فیلم‌های بی‌کیفیت می‌توانند تاثیر بدی برروی کاربران بگذارند.

۱۲.تبدیل به قالب‌‌های پشتیبانی شده HTML5

یکی از مزیت‌های مهم HTML5 این است که توسعه‌دهندگان می‌توانند محتوای ویدئویی را بدون کمک یک افزونه تحویل دهند. می‌توانید از مبدل ویدئوی آنلاین برای تبدیل فایل‌های ویدئویی خود به قالب‌های HTML5 مانند MP4 و WebM استفاده کنید.

۱۳.حذف داده‌‌های صوتی از ویدئوهای صامت

اگر یک ویدئوی خوب صامت دارید درواقع می‌توانید داده‌های صوتی را از فایل ویدئو حذف کنید تا در اندازه فیلم صرفه‌جویی شود. اگر این فیلم را خودتان تهیه کرده باشید ممکن است صدا را هنگام بارگذاری فایل حذف کنید. در غیر اینصورت می‌توانید از یک ابزار ویرایش ویدئویی برای این کار استفاده کنید.

۱۴.جریان مستقیم از سرور خود

در عصر تاریک اینترنت کاربر مجبور بود  قبل از مشاهده فایل‌های ویدئویی آن‌ها را در دستگاه خود به طور کامل بارگیری کند. امروزه فناوری جریان اجازه می‌دهد که فیلم‌ها در قسمت‌های کوچکی که برای پخش در مرورگر کاربر آماده هستند به آن‌ها تحویل داده شود.

۱۵.استفاده از یک شبکه تحویل محتوا

CDN شبکه‌ای از سرورها است که نسخه‌های ذخیره شده دارای استاتیک سایت شما را ذخیره می‌کند. علاوه بر این CDN برای بهبود افزونگی ارائه سریع‌تر محتوا از نزدیک‌ترین سرور را انجام می‌دهد. این کار برای فایل‌های بزرگی مانند ویدئوها ضروری است. به این ترتیب کاربران مجبور نیستند برای بارگیری فیلم‌ها بیشتر صبر کنند.

استفاده از CDN می‌تواند عملکرد کلی وب‌سایت شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد.

بهینه‌سازی صفحه وب برای محتوای ویدئویی

انتخاب قالب مناسب فیلم و بهینه‌سازی نحوه تحویل داده ها می‌تواند یک شروع خوب باشد. با این حال برای داشتن یک تجربه خوب کاربر وب‌سایت شما باید برای پشتیبانی از ویدئوهای با کیفیت بالا بهینه شود. به این منظور چند نکته در اینجا برای شما آورده‌ایم:

۱۶.اندازه فیلم را مشخص کنید

در HTML یا CSS حتما عرض و طول فیلم‌ها را مشخص کنید تا مرورگر بتواند پهنای باند لازم را بدون کار اضافی اختصاص دهد.

۱۷.تعویق بارگیری ویدئوها تا زمانی که صفحه بارگیری کامل شود

اگر ویدئویی داری که به طور خودکار هنگام ورود کاربر به صفحه باز می‌شود بهتر است برای ایجاد تجربه بهتر کابر آن را از زمان بارگیری تا زمانی که صفحه کامل شود به تعویق بیندازید.

۱۸.بستر مناسب میزبانی ویدئو را انتخاب کنید

سئو ویدئو - بستر مناسب میزبانی ویدئو

هنگام انتخاب سکوی میزبانی ویدئو باید دلایل رتبه‌بندی ویدئوهای خود را  در نظر بگیرید. آیا باید برای بدست آوردن ترافیک سایت و موارد جدید ویدئوی خود را بهینه کنید؟ و آیا هدف شما از رهبری فکری و آگاهی برند کلی‌تر است؟

۱۹.اطمینان حاصل کنید که بقیه صفحه شما با ویدئو مرتبط است و برای سئو بهینه شده است

شما نمی‌توانید فقط به بهینه‌سازی ویدئوی خود برای دریافت محل قرارگیری در SEPRها اعتماد کنید. اگر برای شما مهم نباشد که خود صفحه نیز برای سئو بهینه شده باشد موتورهای جستجو رتبه‌بندی خوبی برای ویدئوی شما در نظر نخواهند گرفت.

۲۰.ویدئوهایی بسازید که روی صفحه وب متمرکز هستند

بارها و بارها سایت‌هایی را دیده‌ایم که ویدئو در آن‌ها مخفی شده است. بنابراین کاربران مجبور هستند روی صفحه بگردند تا اینکه سرانجام ویدئو را بیابند. این به طور کلی باعث کاهش کلیک کاربر برروی ویدئو خواهد شد چراکه کاربران نمی‌خواهند برای دیدن ویدئو از مسیر خود خارج شوند. همچنین بعید به نظر می‌رسد که خزندگان جستجو نیز از این طریق یک فیلم پنهان را در فهرست‌بندی خود قرار دهند.

Phil می‌گوید که اگر یک ویدئو بسیار پنهان باشد احتمال اینکه رتبه‌بندی آن به سرعت کاهش پیدا کند وجود خواهد داشت. بهترین راه برای افزایش ضریب رتبه‌بندی ویدئوی خود توسط خزندگان جستجوگر این است که آن را به کانون توجه صفحه تبدیل کنید.

۲۱.همان فیلم را در چندین مکان قرار ندهید

آیا تا کنون با خودتان مسابقه تنیس داده‌اید؟ خوب این همان کاری است که شما با قرار دادن یک فیلم در چند صفحه انجام خواهید داد. اجتناب از این کار اهمیت دارد زیرا هیچ منطقی در اینکه شما با خودتان رقابت کنید وجود نخواهد داشت.

Phil می‌گوید: اگر صفحه و ویدئوی شما هر دو با یکدیگر مرتبط هستند و شما امیدوار هستید که از طریق این صفحه و ویدئو رتبه‌بندی بالاتری کسب کنید بنابراین منطقی نیست که فیلم را در جای دیگری در وب‌سایت عمومی قرار دهید، با این کار شما اساسأ با خود  رقابت می‌کنید که منطقی نیست.

یک پاسخ به “۲۱ تکنیک کاربردی سئو ویدئو برای افزایش رتبه سایت در گوگل”

  1. حامد گفت:

    توضیحات خوب و کاملی بود. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 887 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.