جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

سئو سایت (SEO) یک فرآیند طبیعی برای رسیدن به رنک‌های بالای صفحه نتایج موتور جستجو است. اما در دنیای بازاریابی دیجیتال با مفهوم دیگری بنام SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو آشنا می‌شویم. در این مقاله شما را با تفاوت SEO‎ و SEM آشنا خواهیم کرد.

بازاریابی جستجو یا سرچ چیست؟

تفاوت SEO و SEM -بازاریابی سرچ

پیش از اینکه شما یک استراتژی استراتژیک بهینه‌سازی جستجو ایجاد کنید باید لغات مربوط به این نوع بازاریابی را بشناسید. بهتر است از اول شروع کنیم.

بازاریابی جستجو به هر تاکتیکی می‌گویند که به برند با ظاهر شدن در صفحات نتایج موتور جستجو در جلب توجه کمک می‌کند (SERP)  این نوع بازاریابی برای گرفتن رنک بالاتر و افزایش میزان مشاهده به درد می‌خورد و شما می‌توانید برای افزاریش ترافیک سایت از این روش استفاده کنید.

دو نوع دسته‌بندی اصلی در بازاریابی جستجو وجود دارد:

  • SEM که از استراتژی‌های پولی برای ظاهر شدن در جستجو استفاده می‌کند.
  • SEO که از استراتژی‌های ارگانیک برای ظاهر شدن در جستجو استفاده می‌کند.

تفاوت اصلی بین SEM و سئو این است که SEM یک استراتژی پولی است و سئو یک استراتژی ارگانیک.

همانند بیشتر چیزها در صنعت سرچ، تعاریف مربوطه به بازاریابی سرچ نیز تکامل پیدا کرده‌اند. بعضی از بازاریابان SEM را یک عبارت چتری می‌دانند که هم شامل استراتژی‌های پولی و هم شامل استراتژی‌های ارگانیک است، اما برای اینکه بتوانید نقشه بازاریابی خودتان را شفاف‌سازی کنید ما توصیه می‌کنیم که این عبارات را به دسته‌بندی‌های مشخصی تقسیم کنید.

به دلیل اینکه این عبارات می‌توانند قابل تعویض باشند و برای بازاریابان متفاوت معنای متفاوتی نیز دارند پیش از شروع به کار با شریک‌های جستجوی خود دامنه لغات و واژگان را مورد بررسی و شفاف‌سازی قرار دهید. درمورد تعاریف با شریک‌های بازاریابی خودتان بحث کنید تا اطمینان حاصل کنید که با همان دیدگاه به استراتژی نزدیک می‌شوید.

پیشنهاد وب رمز: تبلیغات موتور جستجو یا SEA و ۷ تکنیک موثر برای بهینه‌سازی آن‌ها

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM چیست؟

تفاوت SEO و SEM - SEM چیست

SEM یا بازاریابی موتور جستجو اغلب به عنوان بخشی از بازاریابی جستجو یا سرچ در نظر گرفته می‌شود که از تاکتیک‌های پولی برای مورد مشاهده قرار گرفتن در SERPها استفاده می‌کند. البته در SEM نیز باید بررسی سئو انجام گیرد.

یک استراتژی پولی شامل فعالیت‌هایی همانند تنظیم و بهینه‌سازی تبلیغات آنلاین و همچنین تعیین بودجه‌ای است که برای جایگذاری تبلیغات خرج می‌شود. این استراتژی را اغلب به عنوان بازاریابی جستجوی پولی یا پرداخت به ازای کلیک (PPC) می‌نامند.

گوگل ادز که سابقا آن را تبلیغات گوگل ادوردز نیز می‌نامیدند یک تهیه کننده جستجو است که خیلی زیاد برای این نوع استراتژی مورد استفاده قرار گرفته است. با این تاکتیک برندها پیدا کردن کلمات کلیدی خود را انجام داده و کمپین‌هایی را به وجود می‌آورند که بهترین کلمات کلیدی را برای صنعت، محصولات و یا خدماتشان مورد هدف قرار می‌دهد. زمانیکه کاربران به دنبال آن کلمات کلیدی می‌گردند تبلیغاتی را در بالا یا پایین SERPها مشاهده می‌کنند. هربار که کاربر روی یک تبلیغ کلیک کند برند شارژ می‌شود.

سئو چیست؟

تفاوت SEO و SEM - سئو چیست

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو بخشی از بازاریابی جستجو می‌باشد که از روش‌های ارگانیک برای دریافت مشاهده در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERPها) استفاده می‌کند. با کمک SERPها دیگر برندها برای جایگذاری در SERPها هزینه‌ای نمی‌پردازند.

در عوض آن‌ها از روش‌هایی استفاده می‌کنند که موتورهای جستجو را به فعالیت وا می‌دارند تا محتوای آن‌ها را در بالای SERP ها نشان دهد چراکه نتیجه ارزشمند و معتبر می‌باشد.

سئو شامل صدها تاکتیک است که می‌تواند به برند در افزایش رنک جستجویش کمک کند. این روش‌های کلاه سفید سئو اغلب به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سئوی داخلی سایت وب‌سایت را جوری بهینه‌سازی می‌کند تا یک کلمه کلیدی را مورد هدف قرار دهد و از نظر موتورهای جستجو مورد قبول واقع شود. این استراتژی‌ها شامل تحقیق کلمه کلیدی، ایجاد محتوا، بهینه‌سازی کلمه کلیدی می‌باشد. بهینه‌سازی داخل سایت در سئو به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای یک صفحه را درک کنند و به آن رنک بالاتری بدهند.
  2. سئوی فنی یا تکنیکال عناصری غیر محتوایی از وب‌سایت و وب‌سایت را به صورت یک کل بهینه‌سازی می‌کند تا ساختار بک اند و بنیان‌های آن را قوت بخشد. این استراتژی‌ها به موارد زیر مربوط می‌شوند:

سرعت سایت، مورد پسند بودن در موبایل، شاخص‌بندی، قدرت خزش، ساختار سایت، داده‌های ساختاربندی شده و امنیت. سئوی فنی تجربه کاربری و جستجو را بهبود می‌بخشد که این منجر به داشتن رنک بالاتر می‌شود.

  1. سئوی خارجی سایت با اتصال سایت به دیگر وب‌سایت‌های باکیفیت برای آن اعتبار و شهرت به همراه می‌آورد. روش‌های سئوی خارجی سایت شامل ایجاد لینک (کسب لینک‌های پشتیبان باکیفیت) از دیگر وب‌سایت‌ها و مدیریت تمام لیست‌های محلی و پروفایل‌های دایرکتوری می‌باشد. زمانیکه بیشتر وب‌سایت‌ها به وب‌سایت یک برند لینک می‌دهند این به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که وب‌سایت برند ارزشمند، قابل اعتماد و مشهور است، که این موجب افزایش رنک جستجو می‌شود.

یک نقشه قوی سئو تنها روی یکی از سه نوع از سئو تمرکز نمی‌کند، بلکه در عوض تمام این استراتژی‌ها را با هم ترکیب می‌کنند تا نتیجه بهتری بدست آورد.

همچنین وبسایت‌ها را از نظر سئو را می‌توان به ۲ دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. سئو سایت شرکتی
  2. سئو سایت فروشگاهی

تفاوت SEO و SEM در چیست؟

تفاوت SEO و SEM - سم و سئو

SEM و SEO عناصر یکتای بازاریابی جستجو می‌باشند، اما زمانیکه شما SEM را با SEO مقایسه می‌کنید متوجه می‌شوید که آن‌ها تشابه‌هاتی با  هم دارند که آن‌ها را به هم شبیه کرده و تفاوت‌هایی دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

تشابهات SEM و SEO

هر دوی آن‌ها به ظاهر شدن برند در نتایج جستجو کمک می‌کنند. یکی از پایه‌های SEO و SEM این است که هر دوی آن‌ها به برند در ظاهر شدن در جایگاه‌های برجسته در SERP ها کمک می‌کنند. هدف هر تاکتیک کمک به برند برای نمایش داده شدن در نتایج جستجو در زمانی است که کاربر به دنبال یک عبارت خاص مربوط به صنعت، کسب‌وکار یا پیشنهادات برند می‌گردد.

هر دوی آن‌ها باعث جذب ترافیک بیشتر به یک وب‌سایت می‌شوند. هدف هردوی آن‌ها کسب قابلیت دیده شدن در SERPها می‌باشد، اما از همه مهم‌تر آن‌ها به دنبال جذب ترافیک به یک وب‌سایت‌اند. هر استراتژی از تاکتیک‌هایی استفاده می‌کند تا نرخ کلیک (CTR) را افزایش داده و باعث شود کاربران بیشتری روی نتایج جستجو کلیک کنند .

هر دوی آن‌ها باید مخاطبین خود را بشناسند، برای موفقیت در هر دو استراتژی شما باید درک خوبی از مخاطبین خود و نحوه عملکرد آن‌ها داشته باشید. با استفاده از هویت خریدار و  دسته‌بندی روانی آن‌ها شما می‌توانید مخاطبین خود را بشناسید، از نیازهای آن‌ها مطلع شوید و بدانید که به دنبال چه چیزی می‌گردند. آن‌ها می‌توانند محتوای ارزشمندی را برای شما ایجاد کنند تا زمانیکه به دنبال راه حل مربوط به برند شما هستند خودش را نشان دهد.

هر دوی آن‌ها از تحقیق کلمه کلیدی برای افشا کردن عبارات معروف جستجو استفاده می‌کنند. اولین گام برای SEO و SEM اجرای تحقیق کلمه کلیدی به منظور شناسایی و هدف‌گیری بهترین کلمات کلیدی می‌باشد. این تحقیق شامل نگاه کردن به شهرت و معروفیت کلمه کلیدی به منظور تعیین کلمات کلیدی برتر و یا خرید کلمات کلیدی است که مخاطبین ایده‌آل شما به دنبال آن‌ها می‌گردند. این همچنین شامل نگاه ‌کردن به رقابت کلمه کلیدی نیز هست تا ببینید دیگر برندها کدام کلمات کلیدی مشابه را مورد هدف قرار دادند و تعیین کنید که برای اینکه بتوانید با آن شرکت‌ها به رقابت بپردازید باید چه کنید.

برای اجرای تحقیق کلمه کلیدی با ابزار الکسا با تعیین سختی کلمه کلیدی شروع کنید. یک عبارت جستجو مربوط به صنعت، کسب‌وکار، محصول یا خدمات خود را وارد کنید و لیستی از عبارات جستجوی مرتبط به همراه امتیاز معروفیت و رقابت آن‌ها را مشاهده کنید.

هر دوی آن‌ها کلمات کلیدی خاصی را مورد هدف قرار می‌دهند. هردو استراتژی روی هدف‌گیری کلمات کلیدی خاصی که در طول تحقیق کلمه کلیدی شناسایی شده‌اند تمرکز می‌کنند. در هسته هر تاکتیک کلمات کلیدی قرار دارند.

هر دو نیاز به ارزیابی و بهینه‌سازی مداوم دارند. به هنگام مقایسه SEM و SEO باید بدانید که استراتژی‌های مورد استفاده‌تان را می‌توانید مورد استفاده قرار داده و سپس آن را فراموش کنید. هر دوی آن‌ها نیاز به ارزیابی، نظارت و بهینه‌سازی مداوم دارند تا عملکردشان را بهبود بخشند.

 تفاوت‌های سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

تفاوت SEO و SEM -  تفاوت‌ سئو و بازاریابی موتورهای جستجو

جایگذاری جستجوی SEM شامل یک اسم AD است در حالیکه در سئو این گونه نیست. نتایج جستجویی که به عنوان نتیجه سم یا سئو ظاهر می‌شوند در SERPها متفاوتند. تبلیغات پولی که برای جایگذاری با روش‌های سم پول دریافت می‌کنند اغلب به عنوان یک تبلیغ  (برای مثال، آیکونی که در نزدیک مکان جایگذاری آن پدیدار می‌شود) شناسایی می‌شوند، در حالیکه نتایج جستجویی که به عنوان نتیجه سئوی ارگانیک ظاهر می‌شوند این گونه مارکدار نمی‌شوند.

نتایج جستجوی SEM دارای نسخه‌های تبلیغاتی می‌باشند نتایج جستجوی سئو دارای اسنیپت می‌باشند. به هنگام مقایسه سم و سئو  متوجه تفاوت‌های آن‌ها در ظاهر شدن در نتایج جستجو نیز خواهید شد.

نتایج جستجوی سم شامل فرمت‌های تبلیغاتی می‌باشد که می‌توان لینک‌های اضافه، شماره تلفن و یادداشت‌هایی را به آن اضافه کرد، از طرفی نتایج سئو با اسنیپت‌هایی در جستجو نمایش داده می‌شوند. شما هربار که کاربر بر روی یک نتیجه سم کلیک می‌کند پولی پرداخت می‌کنید، اما زمانیکه کاربر روی نتیجه سئو کلیک می‌کند هیچ پولی پرداخت نمی‌کنید. در واقع قیمت سئو نیز پایین‌تر از SEM است.

نتایج سم جایگاه‌هایی پولی‌اند و برند شما هربار که کاربر روی نتیجه کلیک کند شارژ می‌شود. بنابراین برای این که بتوانید پیوسته تبلیغ‌های سم را نشان دهید باید بودجه‌ای در دست داشته باشید تا بتوانید از تبلیغات ppc استفاده کنید.  از طرفی اگر کار بر روی نتیجه جستجوی ارگانیک کلیک  کند شما هیچ وقت شارژ نمی‌شوید.

نتایج SEM به مخاطبین هدف  انتخابیتان نمایش داده می‌شود، اما درمورد سئو این طور نیست. در حالیکه استراتژی‌های موفق SEM و سئو با اتصال آن‌ها به مخاطبین هدف انتخابی صورت می‌گیرد، شما تنها می‌توانید مخاطبین هدف خود را از طریق سم تعیین کنید. شما می‌توانید از طریق سم (بسته به نوع پابلیشر) انتخاب کنید که کدام مخاطبین با وجود فیلترهایی براساس سن، مکان، در آمد، تفریحات و غیره، نتایج جستجو را مشاهده کنند. شما نمی‌توانید از طریق سئو انتخاب کنید که چه کسی نتایج جستجوی شما را ببیند.

تاثیر SEM سریع است اما سئو زمان می‌برد. با تبلیغات پولی SEM می‌توانید نتایج خود را در عرض چند کلیک در برابر مخاطبین خودتان قرار دهید، به محض اینکه شما کمپینی را راه ‌ندازی کردید تبلیغات شما در SERP ها نشان داده می‌شود. شما می‌توانید هر زمانی تبلیغات خودتان را فعال کنید تا قابلیت مشاهده را افزایش داده و یا برای توقف در نشان دادن آن را خاموش کنید. در عوض در سئو این کار زمان‌بر است و پیاده‌سازی یک استراتژی سئو پیش از اینکه یک برند شروع به گرفتن رنک در موتورهای جستجو کند ماه‌ها زمان می‌برد.

SEM برای ارزیابی نسبت به سئو بهتر است. به این دلیل که شما می‌توانید به سرعت تبلیغات پولی SEM را خاموش یا روشن کنید. این استراتژی برای ارزیابی بسیار عالی است، شما می‌توانید به سرعت رونوشت تبلیغاتی خودتان را تغییر دهید، مخاطبین هدف جدیدی انتخاب کنید و محتوای صفحه فرود‌تان را تغییر دهید تا روش‌های جدیدی را تست کنید. این انعطاف‌پذیری به شما امکان دیدن تفاوت‌های موجود در استراتژی‌هایتان را می‌دهد. شما نمی‌توانید از طریق سئو چنین کاری را انجام دهید چراکه ایراد تغییرات و نظارت بر این تفاوت‌های نشان داده شده در نتایج زمان‌بر است.

سئو در طول زمان ارزش پیدا می‌کند اما در SEM این گونه نیست. SEM تا زمانی فعال است که شما برای نمایش نتایج از پولی پرداخت کنید. به محض اینکه شما تبلیغات خود را خاموش کنید استراتژی سم  پایان می‌یابد. سئو برخلاف سم عمل می‌کند. استراتژی سئو در طول زمان رشد پیدا کرده و باعث می‌شود نتایج ماندگار شوند.

اگر به نتایج برتر دست پیدا کنید سئو دارای نرخ کلیک بالاتری نسبت به SEM است. نتایج اولیه جستجوی ارگانیک اغلب دارای نرخ کلیک بالاتری می‌باشد، لذا اگر شما به نتایج برتر دست پیدا کنید می‌توانید نسبت به تبلیغات SEM عملکرد بهتری داشته باشید، اما اگر در صفحه دوم نتایج قرار بگیرید و یا در صفحات پایین‌تر، این احتمال وجود دارد که از طریق سیستم کلیک بیشتری دریافت کنید.

 کدام یک بهتر است SEM یا SEO؟

تفاوت SEO و SEM -  کدام بهتر است بازاریابی موتورهای جستجو یا سئو

اکنون که شما SEM و SEO را با هم مقایسه کردید تصمیم‌گیری درمورد اینکه کدام یک از آن‌ها برای استراتژی‌های بازاریابی شما مناسب‌اند راحت‌تر است. به منظور اینکه تصمیم بگیرید کدام یک از آن‌ها برای شما مناسب است از آنچه که اطلاع دارید کمک بگیرید و موارد زیر را به خاطر بسپارید .

رقابت را در نظر داشته باشید. به نحوه عملکرد رقبا در بازاریابی جستجو پیش از اینکه درمورد نحوه رقابت با آن‌ها تصمیم‌گیری کنید نگاهی بیاندازید. به دنبال عبارات جستجویی بگردید که آن‌ها به ازایش رنک ارگانیک دریافت کرده‌اند. ببینید آیا می‌توانید برای قرار گرفتن در جایگاه بالاتری از آن‌ها نقشه بکشید. همچنین به عبارات پولی که آن‌ها برای هدایت ترافیک به سایتشان استفاده می‌کنند نیز توجه کنید. با انجام این تحقیق به دنبال شکاف‌هایی بگردید که می‌توانید آ‌ن‌ها را پر کنید و همچنین حواستان به حوزه‌هایی که قادر به رقابت در آن از نظر جستجوی ارگانیک و پولی نیستید نیز باشد.

این الگوی تحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند که درمورد نحوه رقابت در جستجو و بدست آوردن فرصت‌هایی برای رشد، چشم‌اندازی بدست آورید. برای اینکه به استراتژی کلمات کلیدی رقبایتان دست پیدا کنید از ماتریکس کیورد کامپتتیو الکسا استفاده کنید.

۱۰ تا از رقیبانتان را در آن وارد کنید تا عبارات برتر پولی و ارگانیکی که ترافیکی را به سمت سایت شما هدایت می‌کنند ببینید. در نظر داشته باشید که چقدر از صنعت خودتان اطلاعات دارید. اگر مدتی است در یک کسب‌وکار مشغول هستید و هم اکنون از نیازهای مشتریانتان اطلاع دارید و می‌دانید که چگونه به آن‌ها دست پیدا کنید، شاید بخواهید که یک استراتژی بلندمدت سئو  بسازید که در طول زمان برای شما ارزشی را به بار آورد. اگر مطمئن نیستید که مشتریان و رقبا به پیشنهادات و یا محتوای شما چه واکنشی نشان می‌دهند یک کمپین SEM راه بیندازید که به شما امکان ارزیابی ایده‌ها، محصولات و خدمات را می‌دهد. از این سایت‌ها برای تحقیق بازاریابیتان استفاده کنید تا بهتر مخاطبین هدف و جایگاهتان در صنعت را بشناسید.

طول چرخه خرید مشتریان خودتان را در نظر بگیرید. اگر محصولات و خدمات شما دارای چرخه خرید مشتری کوتاهی است بدین معنی که مشتریانتان می‌دانند چه می‌خواهند، به دنبال آن می‌گردند و آن را می‌خرند. لذا ممکن است تبلیغات SEM که محصولات شما را در برابر چشم مشتریان قرار می‌دهد به دردتان بخورد. در چرخه‌های بلند خرید که در آن مشتری‌ها تحقیق می‌کنند و هفته‌ها و ماه‌ها را به مقایسه اختصاص می‌دهند ممکن است سم زیاد به درد شما نخورد چراکه بعد از دیدن تبلیغ فورا خرید صورت نمی‌گیرد.

هزینه متوسط به ازای هر کلیک در صنعت خود را مدنظر قرار دهید. پیش از اینکه تصمیم بگیرید آیا SEM برای کسب‌وکار شما مناسب است تحقیق کنید و ببینید برای اینکه در نتایج جستجوی پولی نشان داده شوید باید چقدر خرج کنید. کلمات کلیدی به دلیل رقابت دارای هزینه به ازای هر کلیک متفاوتی‌اند. اگر هزینه به ازای هر کلیک کم باشد شاید این استراتژی به درد شما بخورد از طرفی هزینه به ازای هر کلیک بالا ممکن است باعث شود که شما به سئو روی بیاورید.

قدمت کسب‌وکار خودتان را در نظر داشته باشید. اگر تازه کسب‌وکار خودتان را افتتاح کرده‌اید و جدیدا وب‌سایتتان را ایجاد کرده‌اید توسعه سئو و ظاهر شدن به صورت ارگانیک در نتایج و جستجوها زمان می‌برد. البته این بدین معنی نیست که شما نباید از استراتژی سئو استفاده کنید، بلکه بدین معنی است که شما می‌توانید تا زمانیکه سئوی خود را می‌سازید از SEM بهره ببرید. SEM یک راه موثر برای هدایت ترافیک و در عین حال ایجاد یک سئوی ارگانیک می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.