در رابطه با برنامه‌های کارآمدی که برای توسعه برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، شاید برایتان سؤال باشد که ومپ چیست؟ ومپ به عنوان یک ابزار کاربردی برای بررسی و آزمایش برنامه‌های تحت وب و به جهت اجرای صحیح آنها می‌باشد که توسط توسعه‌دهندگان بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار به شکل یک فضای ایمن برای بسیاری از سایت‌ها کاربرد دارد و بدین شکل مزایای بسیاری را به همراه خود می‌آورد. برای اینکه بهتر بدانید که ومپ سرور چیست؛ در ادامه با ما همراه باشید تا شناخت بهتری را از آن پیدا کنید.

WAMP مخفف چیست؟

عبارت WAMP مخفف چهار کلمه مختلف است که به ابزارهای مختلفی که در این بسته ابزاری قرار گرفته است نیز اشاره دارد. WAMP به ترتیب مخفف Windows، Apache، MySQL و PHP می‌باشد که در هنگام دریافت فایل ومپ، شما می‌توانید از هر کدام یک از این بسته‌های نرم‌افزاری (به جز ویندوز؛ زیرا منظور از ویندوز محیط پشتیبانی آن است) استفاده کنید.

Windows

منظور از ویندوز در WAMP در واقع این است که این بسته ابزاری برای سیستم‌عامل ویندوز (windows) کاربرد دارد. یعنی برای نصب این نرم‌افزارها که به طور خودکار یا به انتخاب شما فعال می‌شوند، نیاز به سیستم‌عامل ویندوز در نوع ۳۲ بیت و یا ۶۴ بیت دارید. همانطور که LAMP تنها برای سیستم‌عامل لینوکس و MAMP فقط برای سیستم‌عامل MAC کاربرد دارد.

Apache

Apache

حرف (A) در مخفف عبارت WAMP به لغت یا ابزار Apache اشاره دارد. آپاچی یک سرور است که برای سرویس‌دهی صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگامی که یک کاربر درخواست مشاهده و یا بازدید صفحه‌ای از یک وب‌‌سایت را داشته باشد، سرور آپاچی درخواست او را از طریق پروتکل HTTP ارسال نموده و صفحه مورد نظر را برای کاربر مورد نظر به نمایش در می‌آورد.

پيشنهاد وب رمز: Apache چیست

MySQL

منظور از حرف (M) در عبارت wamp، ابزار MySQL است. برای کسانی که طراحی وب‌ سایت انجام می‌دهند، ابزار MySQL می‌تواند کاربرد با اهمیتی را برای توسعه‌دهندگان به همراه داشته باشد.

این ابزار وظیفه مدیریت پایگاه داده سرور را بر عهده دارد؛ یعنی محتوای سایت، اطلاعات کاربران و هر آن چیزی که برای توسعه‌دهندگان سایت اهمیت داشته و نیاز به نگهداری دارد نیز توسط MySQL ذخیره و نگهداری می‌گردد.

پيشنهاد وب رمز: MySQL چیست

PHP

PHP

در عبارت مخفف WAMP حرف آخر آن یعنی (P) به معنای PHP می‌باشد. PHP یکی از پر طرفدارترین زبان‌ های برنامه‌ نویسی دنیا شناخته می‌شود که بیش‌تر در زمینه وردپرس برای نمونه ساخت قالب نیز کاربرد دارد.

البته جای اشاره دارد که از این زبان برای ساخت ربات تلگرام، ساخت نرم‌افزار دسکتاپ و برخی موارد دیگر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که PHP همراه با Apache اجرایی شده و سپس با MySQL نیز ارتباط را برقرار می‌سازد.

پيشنهاد وب رمز: Php چیست

نرم افزار ومپ سرور wamp server چیست؟

wamp server چیست

زمانی که شما یک سرور مجازی تهیه می‌کنید تا وب‌سایت خود را بر روی آن لانچ کنید؛ قبل از آن به یک سری ابزار مهم و کاربردی نظیر WAMP نیاز خواهید داشت که به شما در داشتن وب‌سایتی کارآمد و بدون مشکل کمک ‌کند. یعنی به کمک WAMP تمامی مشکلات وب‌سایت جدید، بررسی و ایرادات آن مشخص می‌گردد و سپس می‌توان تأیید نهایی را برای بارگذاری نهایی وب‌سایت ارائه نمود.

بدین شکل تا قبل از ارائه نهایی نیازی به خرید هاست نخواهید داشت و چه بسا می‌توانید از آن به صورت لوکال هاست استفاده نمایید. البته جای اشاره دارد که در نهایت به خرید هاست نیاز پیدا خواهید کرد.

ومپ سرور در نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی توسط فردی به نام رومِین بوردون (Romain Bourdon) طراحی و ساخته شد. همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، این نرم‌افزار به صورت انحصاری برای استفاده در بستر ویندوز کاربرد دارد و امکان استفاده از آن برای سیستم‌عامل‌های دیگر مقدور نیست.

در رابطه با WAMP باید اشاره کنیم، کسانی که از نسخه‌های قدیمی ویندوز مثل ویندوز XP، SP3 یا Windows Server 2003 استفاده می‌کنند، امکان بهره‌مندی از ومپ سرور برای آنها وجود ندارد و از دور خارج هستند.

کاربرد ومپ چیست؟

کاربرد ومپ چیست

ومپ به عنوان ابزاری مفید برای توسعه‌دهندگان به مانند نرم‌افزارهایی چون فایل زیلا (در بروزرسانی قالب‌ها نقش دارد) می‌تواند در اجرای بی‌نقص و بروز برنامه‌های تحت توسعه، بسیار کاربردی عمل کند.

برای نمونه زمانی که شما شما قصد دارید تا یک وب‌سایت را در وردپرس ایجاد کنید، قبل از اینکه طراحی و فعالیت وب‌سایت خود را شروع نموده و یا هاست وردپرس را برای آن خریداری کنید، می‌توانید موارد مرتبط با آن را به صورت لوکال هاست یعنی به شکل محلی و شخصی داشته باشید و تغییرات لازم را بر روی آن ایجاد کنید.

پيشنهاد وب رمز: هاست چیست

برخی در استفاده از ابزارهای کمکی مثل XAMPP، با خرید SSL، اطلاعاتی که میان مرورگر کاربر و وب سرور رد و بدل می‌شود را به صورت رمزنگاری شده ارسال و دریافت می‌کنند. اینکار باعث افزایش امنیت ارتباطات و جلوگیری از نفوذ و سرقت اطلاعات حساس می‌شود. اگر به دنبال SSL برای WAMP هستید، باید بگوییم که استفاده از آن برای WAMP مقدر نیست.

به طور کلی با استفاده از ومپ می‌توان برای آزمایش و تست وب‌سایت برای از بین بردن خطاها، توسعه سریع وب‌سایت برای بهره‌برداری هر چه سریع‌تر و بسیاری از موارد مشابه را دریافت کنید.

مزایای WAMP

همانطور که اشاره داشتیم، استفاده از ومپ سرور به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از بسته‌های نرم‌افزاری آن، بهترین خدمات ممکن را دریافت نمایند. این خدمات ارزشمند حاصل مزایای WAMP هستند که در ادامه به طور ویژه با این مزایا آشنا می‌شویم. آشنایی با مزایای ومپ، تأثیر بسزایی در نحوه استفاده از آن خواهد داشت.

۱- نصب آسان

زمانی که نرم‌افزار WAMP را دانلود می‌کنید، مشکل خاصی را در نصب آن تجربه نخواهید کرد. فرایند نصب این نرم‌افزار به‌قدری ساده است که افراد مختلف می‌توانند با تجربه کم‌تر هم به راحتی آن را نصب کنند.

عملاً نصب ومپ ساده و خودکار است. یعنی با چند کلیک ساده شما می‌توانید یک محیط توسعه محلی را بر روی سیستم‌عامل ویندوز خود نصب و اجرا نموده و همچنین بسیاری از پیکربندی‌های پیش‌فرض را به‌ طور خودکار انجام دهید.

۲- رایگان

رایگان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، استفاده از نرم‌افزار ومپ و تمام ماژول‌های قرار گرفته در آن کاملاً رایگان هستند. بدین شکل واضح است که صرف هزینه‌ برای هاست در ابتدای توسعه فرایند، عملی غیر ضروری بوده و ما می‌توانیم بدین شکل در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنیم. در این مسیر می‌توان یقین داشت که نصب ومپ سرور، یک راه اقتصادی و به ‌صرفه برای انجام کارهای روزمره برنامه‌نویسی تحت وب است.

۳- سرعت عمل بالا

در نصب این برنامه وقتتان تلف نخواهد شد، شما می‌توانید به راحتی و بسیار سریع، این برنامه را به همراه ماژول‌های آن نصب کنید. بعد از نصب این ابزار رایگان در استفاده از آن می‌توانید بالاترین سطح سرعت را تجربه کنید.

مدیریت کدها، دسترسی آسان و مستقیم به انواع فایل‌ها، خطایابی سریع و… همگی این خدمات با سرعت عمل بالای ومپ سرور، به موقع و به شکل ثابت در دسترس خواهند بود.

۴- کاربری آسان

استفاده از ومپ سرور بسیار آسان است. این ابزار به همراه ماژول‌های خود به شکلی طراحی و توسعه داده شده است که هر کسی با درک اندک آن می‌تواند بدون بروز مشکل و به نحو آسان از آن استفاده کند.

WAMP از ۲۲ زبان کاربری مختلف پشتیبانی می‌کند که امکان استفاده از آن را در نقاط مختلف دنیا ممکن می‌کند. همانطور که می‌دانید، دسترسی به هاست و استفاده از آن گاهی می‌تواند دردسرساز و وقت‌گیر باشد؛ این در حالی است که ومپ سرور، شرایط مساعدی را برای کاربران فراهم نموده است.

۵- امنیت

امنیت

هیچ چیزی در استفاده از نرم‌افزار به اندازه امنیت آنها حائز اهمیت نیست. هر سیستم و یا پلتفرمی، زمانی در معرض خطرات و ریسک‌های متعدد قرار می‌گیرد که فعالیت آن به صورت آنلاین باشد.

در این راستا، توسعه‌دهندگان ومپ با آگاهی نسبت به این موضوع، استفاده از بستر WAMP را در حالت لوکال هاست مهیا نموده‌اند تا بدون ارتباط با موارد خارجی و فعالیت به شکل محلی، امنیت و پایداری آن را حفظ نمایند.

۶- امکان کار با تمام سیستم‌های مدیریت محتوا

امکان کار با تمام سیستم‌های مدیریت محتوا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، ومپ سرور از انواع سیستم مدیریت محتوا مثل جوملا، وردپرس، دروپال و… پشتیبانی می‌کند. به همین منظور می‌توان گفت که فرقی نمی‌کند شما از کدام یک از CMSها استفاده می‌کنید؛ به هر صورت ومپ این قابلیت را دارد که از تمام سیستم‌های مدیریت محتوا پشتیبانی کرده و بدین شکل قدرت و مفید بودن خود را نمایان سازد.

۷- صرفه جویی در زمان

چه چیزی برای یک فرد بالاتر از زمان آن است؟ قطعاً هیچ چیز؛ این زمان افراد است که تعیین کننده تمام فعالیت‌های یک فرد می‌باشد. پس چه بهتر است که در طراحی و بارگذاری سایتمان از نرم‌افزارهایی استفاده کنیم که ما را از خطاهای احتمالی و تلف شدن وقتمان باز داشته و همچنین دارای سرعت بسیار خوبی در حین استفاده باشد.

اگر به دنبال صرفه‌جویی در زمان خود برای رسیدن به خیلی از کارهای دیگر هستید، به طور حتم، ومپ با داشتن چنین مزیتی می‌تواند پاسخگوی نیازتان باشد.

نصب WAMP Server

نصب WAMP Server

بعد از این که بسته کامل نرم‌افزار WAMP Server را دانلود کردید، برای نصب این برنامه به همراه ماژول‌های قرار گرفته در آن، کار آسانی را پیش روی خود خواهید داشت.

مرحله اول نصب ومپ سرور

هنگامی که فایل این برنامه را باز کردید، سپس با باز شدن آن در ابتدا باید زبان مورد استفاده خود را انتخاب نمایید. بعد با رفتن به صفحه بعدی می‌بایست گزینه (I Agree The Agreement) را به منظور پذیرش توافقنامه یا قرارداد انتخاب کنید.

مرحله دوم نصب ومپ سرور

در مرحله بعدی باید محل نصب ومپ را مشخص کنید. یعنی باید از بین دیسک‌های خود یک دیسک را انتخاب نمایید.

مرحله سوم نصب ومپ سرور

حال به صفحه‌ای وارد می‌شوید که باید ماژول‌های مدنظر خود را تیک زده و هر کدام را که خواستید برای نصب فعال کنید. در اینجا با زدن گزینه next، فرایند ومپ آغاز می‌گردد.

مرحله چهارم نصب ومپ سرور

بعد از گذشت دقایقی ابزار مورد نیاز شما در اختیارتان خواهد بود و شما قادر به استفاده رایگان و پیوسته از آن هستید.

مقایسه نرم افزار WAMP با نرم افزار های مشابه

در زمان بررسی انواع نرم‌افزارهای کاربردی برای بررسی و آزمایش صفحات وب تعبیه شده، با ابزارهای متعددی رو به رو می‌شوید که برای استفاده از آنها باید سیستم‌عامل، ماژول‌ها و هر آن چیزی که آن ابزار دربردارد را مورد بررسی خود قرار دهید تا در انتخاب آنها دچار مشکل نشوید.

برای این موضوع قصد داریم تا انواع ابزارهای مشابه را با WAMP مقایسه کنیم تا در این موضوع کمکی کرده باشیم.

تفاوت نرم افزار WAMP با XAMPP

تفاوت نرم افزار WAMP با XAMPP

یکی از مشهورترین نرم‌افزارهای مشابه به WAMP، به حتم XAMPP شناخته می‌شود که جامعه بسیار گسترده‌ای از کاربران را به سمت خود جذب نموده است. در جدول زیر به طور خاص WAMP و XAMPP را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

ویژگیWAMPXAMPP
ماژول‌هاApache، MySQL، PHPApache، FileZilla ،  MySQL، PHP، Perl، Mercury، Tomcat
سیستم‌عاملبرای ویندوز بهینه‌سازی شده استسازگار با ویندوز، لینوکس، مک و سولاریس
پایگاه دادهپشتیبانی از MySQLاز MySQL یا MariaDB استفاده می‌کند
مدیریت پایگاه دادهphpMyAdminphpMyAdmin
زبان‌های برنامه‌نویسیPHPPHP، Perl، Python
نسخه‌های PHPبه ‌طور دیفالت با یک نسخه همراه استقابلیت انتخاب نسخه PHP هنگام نصب
استفاده از OpenSSLبلهبله
قابلیت انتخاب پورتبلهبله
سازگاری با IPv6بلهبله
آپدیت و بروزرسانیبلهبله
رایگان بودنبلهبله
به کارگیری SSLممکن استغیر ممکن

در جدول بالا موارد مختلف میان این دو ابزار با یکدیگر مقایسه شد. به پیوست جدول، جای اشاره دارد که حجم مورد نیاز برای دانلود WAMP نزدیک به پنج برابر حجم معمول برای دانلود XAMPP می‌باشد که این تفاوت حجم، یکی از دلایل جذب کاربران بیش‌تر برای XAMPP است. البته پشتیبانی از تمام سیستم‌عامل‌ها را هم نمی‌توان از وجود این شرایط تفکیک کرد.

پيشنهاد وب رمز: XAMPP چیست

تفاوت نرم‌ افزار WAMP با LAMP

تفاوت نرم‌ افزار WAMP با LAMP

یکی دیگر از نرم‌افزارهای مشابه به ومپ، ابزار انحصاری‌سازی شده‌ی لینوکس می‌باشد که به عبارت LAMP در بین جامعه توسعه‌دهندگان مشهور است.

تفاوت اصلی بین WAMP وLAMP  تنها در سیستم‌عاملی است که هر کدام به ‌طور ویژه بر روی آنها بهینه‌سازی شده‌اند؛ یعنی حتی ماژول‌های قابل استفاده آنها نیز مشترک است.

WAMP به عنوان یک محیط توسعه بر روی ویندوز شناخته می‌شود، این در حالی ‌که LAMP برای استفاده بر روی سیستم‌عامل‌های لینوکس کاربرد دارد. با توجه به کاربران بیش‌تر ویندوز، میزان استفاده از WAMP بیش‌تر است؛ هر چند که اکثر توسعه‌دهندگان استفاده از سیستم‌عامل لینوکس را ترجیح می‌دهند.

تفاوت نرم افزار WAMP با MAMP

تفاوت نرم افزار WAMP با MAMP

از ابزارهای کاربردی مشابه به ومپ، حال به مقایسه تفاوت آن با MAMP می‌رسیم. MAMP هم به مانند ابزار قبلی از ماژول‌های مشترکی استفاده می‌کند که شامل Apache، MySQL و PHP است.

اما بین WAMP و MAMP تفاوتی وجود دارد که مرتبط با سیستم‌عامل مورد استفاده آنهاست. در WAMP همانطور که چندباره اشاره داشتیم، تنها می‌توان از آن در ویندوز استفاده کرد؛ ولی برای نصب و استفاده از ابزار MAMP باید حتماً از سیستم‌عامل مک استفاده کنید. برای تهیه نسخه مک به مانند سایر مدل‌ها، هیچ نیازی به پرداخت هزینه ندارید. این نرم‌افزار مشابه ومپ از قابلیت لوکال هاست نیز برخوردار است.

نتیجه گیری

ما در این مقاله با نرم‌افزار کاربردی WAMP آشنا شدیم که ابزار اختصاصی ویندوز بوده و برای توسعه بهتر وب‌سایت‌ها و برخی موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که اشاره داشتیم، ومپ از مزایا و کاربردهای خاصی برخوردار است که این موارد می‌توانند در جذب و استفاده از آن تأثیر بسیاری داشته باشند.

شرکت وب‌رمز یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه‌های مشابه فعالیت داشته و کاربرد اصلی آن در ارائه خدماتی چون خرید هاست، ثبت دامنه، تهیه سرور اختصاصی و سرور مجازی، طراحی سایت، سئو و… می‌باشد که خدمات آن همیشه در دسترس است.

سوالات متداول

ومپ یک بسته نرم‌افزاری است که Apache (سرور وب)، MySQL (سیستم مدیریت پایگاه داده)، و PHP (زبان برنامه‌نویسی) را در یک بسته جمع‌آوری می‌کند. این ابزار به توسعه‌دهندگان وب امکان اجرای بدون مشکل را می‌دهد.

استفاده از ومپ سرور دارای مزایایی مثل نصب آسان، استفاده راحت، سرعت عمل مناسب، بهره‌مندی از امنیت کافی، رایگان بودن و صرفه‌جویی از زمان است که این موارد ارزش این بسته ابزاری را افزایش می‌دهد.

بعد از نصب ومپ، می‌توانید پروژه‌های وب خود را در Apache قرار داده و از MySQL برای مدیریت پایگاه داده‌ها استفاده کنید. توسعه وب با PHP نیز امکان‌پذیر است.

اجزای موجود در این بسته ابزاری شامل Apache (سرور وب)، MySQL (سیستم مدیریت پایگاه داده)، و PHP (زبان برنامه‌نویسی) است. همچنین، ابزارهای مانند phpMyAdmin نیز برای مدیریت پایگاه داده نیز ارائه می‌گردند.

ومپ به‌ عنوان یک محیط توسعه کلی برای PHP و MySQL مناسب است، بنابراین برای توسعه وردپرس یا دیگر CMS‌ها می‌توان از آن بهره گرفت. پس از نصب ومپ، می‌توانید وردپرس را به محیط مربوط به Apache منتقل کنید و از MySQL برای ذخیره و بازیابی اطلاعات پایگاه داده نیز استفاده نمایید.

منبع : hostinger.com themeisle.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.