اتاق سرور اتاقی است که برای ذخیره، تغذیه و راه اندازی سرورهای رایانه و اجزای مرتبط با آنها استفاده می‌شود. برای این که بدانید اتاق سرور چیست میتوان گفت این اتاق بخشی از یک مرکز داده است که به طور معمول چندین سرور فیزیکی را در کنار هم به شکل فاکتورهای مختلف، مانند رک نصب شده، یا در محفظه های برج یا تیغه در کنار هم قرار می‌دهد.

یک مرکز داده ممکن است از چندین اتاق سرور تشکیل شده باشد که هر کدام برای برنامه‌ها و خدمات جداگانه استفاده می‌شوند. در این مقاله خواهیم دید اتاق سرور چیست و در ادامه با اجزا و استاندارهای طراحی آن آشنا خواهیم شد.

اتاق سرور چیست؟

اتاق سرور چیست

اتاق سرور مولفه‌ها و خدمات عملیاتی و محیطی را برای راه اندازی سرورهای کلاس سازمانی فراهم می‌کند. به طور کلی، یک اتاق سرور ممکن است شامل 10 تا چند صد سرور باشد.

سرورهایی که در اتاق سرور قرار دارند معمولاً شامل اجزای اصلی CPU هستند و فاقد هر گونه نمایشگر یا دستگاه ورودی هستند. همه آنها می‌توانند از طریق یک سیستم مدیر سرور، که معمولاً در خارج از اتاق سرور یافت می‌شود، به صورت مرکزی قابل دسترسی و مدیریت باشند.

در صورت داشتن یا خرید سرور اتاق‌های سرور عمدتاً برای اجرای برنامه‌های کاربردی سازمانی استفاده می‌شوند که به منابع محاسباتی عظیم در زمان اجرا نیاز دارند، مانند نرم‌افزار بانکی، موتورهای جستجو یا برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی. یک اتاق سرور برای تامین برق مداوم و اضافی، برق پشتیبان/تناوب، روشنایی و تهویه مطبوع طراحی شده است و توسط یک یا چند مدیر سرور نظارت می‌شود.

علاوه بر این، اتاق‌های سرور معمولاً شامل محافظت در برابر زلزله، آتش‌سوزی و سایر بلایای طبیعی می‌شوند و باید به گونه‌ای طراحی شوند که توسعه را در خود جای دهد.

چرا به اتاق سرور نیاز داریم؟

در عصر اطلاعات، بیشتر سازمان‌ها از اتاق سرور یا «مرکز داده» خود برای ارائه منابع و خدمات آنلاین استفاده می‌کنند. چه بخواهید از ارائه دهندگان ابر عمومی‌بهره مند شوید یا نه، ایجاد و نگهداری اتاق سرور خود مزایای مشخصی دارد:

  • شما ستون فقرات IT سازمان خود را کنترل می‌کنید و دستیابی به اهداف عملکرد و کنترل هزینه، مانند به حداقل رساندن زمان خرابی و بهینه سازی مصرف انرژی را ممکن می‌سازد.
  • می‌توانید یک محیط امن بسازید که از داده های سازمان شما محافظت کند.
  • شما زیرساخت لازم برای اتخاذ آخرین اختراعات فناوری اطلاعات، مانند مجازی سازی در سرور مجازی، محاسبات با کارایی بالا (HPC) و داده های بزرگ را دارید.

البته حفظ اتاق سرور یک تعهد بلند مدت است. شما به طور مداوم اتاق سرور را ارتقا و گسترش خواهید داد تا با خواسته های سازمان خود مطابقت داشته باشید. به همین دلیل، سرمایه گذاری روی راه حل های مناسب و پیش نویس یک برنامه بلند مدت از همان ابتدا مهم است.

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر

اتاق های سرور فضاهای بسته ای هستند که یک نقطه مرکزی را برای سازمان‌ها برای مدیریت منابع سرور شبکه خود فراهم می‌کنند. در طراحی این محیط‌ها باید اتصال و برق شبکه، کنترل و تهویه دمای اتاق، امنیت اتاق و قفسه و حفاظت در برابر آتش و لرزه در نظر گرفته شود.

اتاق های سرور با دو محیط سرور مشابه متفاوت است یعنی مراکز داده و مراکز داده میکرو.

مراکز داده را می‌توان به عنوان ساختمانی متشکل از بسیاری از اتاق های سرور تصور کرد. با این حال، در عمل، مراکز داده واقعی با اتاق های سرور در پهنای باند شبکه ای که باید در خود جای دهند، متفاوت هستند.

در جایی که یک اتاق سرور معمولاً فقط منابع مورد نیاز یک سازمان را تامین می‌کند، یک مرکز داده ممکن است چندین سازمان و هزاران یا میلیون‌ها کاربر را به طور همزمان پشتیبانی کند. بنابراین، آنها به طراحی‌ها و تجهیزات بسیار تخصصی نیاز دارند. به طور موثر، این مراکز داده را در یک کلاس خاص قرار می‌دهد.

مراکز داده میکرو از نظر مفهومی‌به اتاق‌های سرور نزدیک‌تر هستند، اما آنها واحدهای قابل حمل کاملاً بسته هستند که می‌توانند برای گسترش ظرفیت‌های داده سازمان در صورت تقاضا مورد استفاده قرار گیرند.

به دلیل مزایای استقرار سریع، مراکز داده میکرو برای گسترش ظرفیت محاسباتی داده در مناطق دورافتاده، ایجاد ظرفیت در هنگام بلایای طبیعی و ایجاد ظرفیت موقت در هنگام جابجایی مراکز داده خدمت کرده‌اند.

اندازه مناسب اتاق سرور

در جوامع فناوری اطلاعات، اکثر مردم اتاق سرور را یک منطقه نسبتا کوچک با چند ده تا چند صد فوت مربع در نظر می‌گیرند. هنگامی‌که یک اتاق به طور قابل توجهی بزرگتر از آن می‌شود و شروع به نگهداری تجهیزات کامپیوتری می‌کند، می‌تواند به مرکز داده تبدیل شود. با این حال، از نظر فنی، یک اتاق سرور می‌تواند تقریباً هر اندازه ای داشته باشد.

اتاق های سرور نیز می‌توانند تقریباً به هر شکلی باشند. در بسیاری از موقعیت‌ها، اتاق سرور احتمالاً هدف دیگری مانند فضای ذخیره‌سازی، چاپخانه یا فضای اداری را انجام می‌دهد.

به همین دلیل، اتاق ممکن است به روشی غیر استاندارد چیدمان شود. دلیل اهمیت این موضوع این است که می‌تواند بر برنامه ریزی برای مدیریت محیط از جمله جریان هوا و خنک کننده تأثیر بگذارد.

پيشنهاد وب رمز: VPS چیست

اجزا اتاق سرور چیست

اجزا اتاق سرور چیست

۱- بخش ساختمانی

مشخصات اتاق شامل دیوارهای عایق صدا، درهای بزرگ برای دسترسی به تجهیزات، کف ضد الکتریسیته ساکن برای جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیک، و شمارش پنجره است که به امنیت سرور و کنترل دما کمک می‌کند.

۲- برق اتاق سرور

ملاحظات خنک‌کننده شامل توزیع هوای کف یا کانال‌های سقفی است که هوای خنک را به نقاط داغ یا پیکربندی راهروهای گرم/سرد که تهویه و بهینه‌سازی خنک‌کننده را ارتقا می‌دهد.

منابع برق اضافی – داشتن منابع برق اضافی نه تنها برای اطمینان از اینکه تجهیزات همیشه فعال و کار می‌کنند، مهم است، بلکه برای جلوگیری از نوسانات برق که می‌تواند به سرورها از جمله  و سایر موارد موجود در اتاق آسیب برساند، مهم است. جهت خرید سرور مجازی ایران با وب رمز تماس حاصل نمایید.

۳- تاسیسات اتاق سرور

ملاحظات پیشگیری از حریق شامل استفاده از سیستم های اطفاء حریق غیر مایع و درجه آتش سوزی مورد نظر برای اتاق های سرور است، به خصوص اگر کابل کشی از سقف یا کف عبور کند.

۴- تجهیزات اتاق سرور

ملاحظات تجهیزات شامل چگالی توان مورد نیاز (اندازه‌گیری شده بر حسب وات بر فوت مربع یا کیلووات در هر رک)، مهار لرزه‌ای و اتصال به زمین برق برای قفسه‌های سرور، فاصله اتاق لازم برای جابه‌جایی تجهیزات (با ارتفاع معمولی 9 فوت)، ارتفاع سقفی که می‌تواند در آن قرار گیرد.

تهویه مجرای بالاتر از فضای خالی اتاق، و گنجاندن حداقل یک تلفن در اتاق.

پيشنهاد وب رمز: ILO چیست

رک اتاق سرور

رک اتاق سرور

اتاق‌های سرور می‌توانند مایل‌ها کابل و چندین رک سرور داشته باشند. طراحی اتاق به گونه ای که کابل‌ها به درستی از سقف یا زیر زمین عبور کنند، به جلوگیری از آشفتگی های بزرگ کمک می‌کند.

سرور

البته این اتاق قرار است میزبان سرورها از جمله سرور اختصاصی باشد. اینها می‌توانند سرورهای مستقل، سرورهای تیغه ای یا حتی تجهیزاتی برای سرورهای مجازی باشند. نگهداری صحیح همه آنها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها بسیار مهم است.

روتر

روترها، سوئیچ‌ها و سایر تجهیزات شبکه برای ارسال، دریافت و مسیریابی داده هایی که وارد و خارج از اتاق سرور می‌شوند ضروری هستند.

فایروال

فایروال

اتاق های سرور هزاران یا حتی میلیون‌ها دلار تجهیزات از جمله سرور hp را در خود جای داده اند. علاوه بر این، داده های ذخیره شده در این اتاق‌ها می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. داشتن امنیت فیزیکی و فایروال لازم برای حفظ امنیت آن ضروری است.

دستگاه‌های ذخیره سازی اطلاعات

با شروع از رک سرور و در طول کل مسیری که کابل‌ها اجرا می‌شوند، مهم است که کابل‌ها را در جای خود ایمن کنید. تجهیزات مدیریت کابل شامل زیپ‌بندها، چشمک‌های نصب‌شده، دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات و انواع موارد دیگر برای هدایت و محافظت از کابل‌ها است.

جهت خرید سرور اختصاصی ایران و خرید سرور اختصاصی آلمان با وب رمز تماس حاصل نمایید.

طراحی اتاق سرور مناسب با استانداردهای جهانی

هنگام نزدیک شدن به طراحی محیط اتاق سرور، ویژگی های زیر باید در نظر گرفته شود: مشخصات اتاق، تجهیزات، پیشگیری از آتش سوزی و خنک کننده. انتخاب های طراحی باید با توجه به ظرفیت سرور مورد نیاز سازمان و کل ظرفیت سروری که فضای اتاق سرور متعهد اجازه می‌دهد انجام شود.

استفاده کم از فضا می‌تواند باعث ناکارآمدی شود، در حالی که استفاده بیش از حد از فضا می‌تواند خطراتی را افزایش دهد که می‌تواند منجر به هزینه های اضافی یا حتی حوادث خطرناک شود. جهت خرید سرور مجازی آلمان با وب رمز تماس حاصل نمایید.

۱- استفاده از تجهیزات برای کنترل دقیق محیط

در صورت امکان، رک های سرور خود را از افراد دور نگه دارید. سرورها می‌توانند گرما و نویز زیادی تولید کنند که می‌تواند برای کسانی که در اطراف کار می‌کنند بسیار آزاردهنده باشد.

علاوه بر این، هنگامی‌که افراد در نزدیکی رک سرور کار می‌کنند، تجهیزات را در معرض خطر ضربه خوردن یا حتی ریختن آب یا پاشیدن آب به روی رک قرار می‌دهند.

در حالی که یک رک سرور خوب محافظت زیادی از سرورهای درون خود ایجاد می‌کند، هرچه بیشتر بتوانید برای ایمن نگه داشتن آنها انجام دهید، بهتر است.

۲- تهویه هوا و کنترل دما

تهویه هوا و کنترل دما

هیچ چیز مهمتر از خنک نگه داشتن تجهیزات کامپیوتری نیست. خود رک سرور به تسهیل خنک‌سازی مناسب کمک می‌کند، اما این تنها یک تکه از پازل است. برای مثال، قرار دادن قفسه در نزدیکی دریچه حرارتی، اشتباه بزرگی است.

اگر پنجره هایی در اتاق وجود دارد که قفسه در آن قرار می‌گیرد، مطمئن شوید که آنها سایه دارند تا نور خورشید به دمای اتاق کمک نکند. اطمینان از اینکه قفسه در مقابل دیواری قرار نگیرد که می‌تواند جریان هوا را محدود کند نیز بسیار مهم است.

۳- برخورداری از سیستم اطفای حریق حرفه‌ای

اتاق های سرور یکی از گران ترین و با ارزش ترین مناطق تجاری هستند. زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت شما با وابستگی روزافزون ما به فناوری ضروری است. اگر قرار باشد چیزی به تجهیزات موجود در اتاق سرور شما آسیب برساند، این احتمال وجود دارد که تداوم کسب و کارتان را از دست بدهید.

به همین دلیل است که آتش‌سوزی اتاق سرور یکی از فاجعه‌بارترین اتفاقاتی است که می‌تواند برای هر کسب‌وکاری رخ دهد. انجام اقداماتی برای محافظت از اتاق سرور در برابر آتش سوزی بیشتر از محافظت از تجهیزات رایانه شما است – به محافظت از کل تجارت شما کمک می‌کند.

پيشنهاد وب رمز: Raid چیست

۴- سیم کشی اصولی

هنگام اضافه کردن تجهیزات به رک سرور، باید کابل‌ها را از دستگاه‌های مختلف به روترها، سوئیچ‌ها، سرورها یا سایر تجهیزات خود اجرا کنید. برچسب زدن این کابل‌ها در هر انتها به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که می‌توانید به سرعت مکان آنها را شناسایی کنید، که برای عیب یابی بسیار مهم است. در حالی که این کار کمی‌بیشتر است، اما از مشکلات زیادی در مسیر جلوگیری می‌کند.

۵- منبع تغذیه مناسب

هنگامی‌که تمام سرورها و سایر تجهیزات کامپیوتری خود را در یک رک قرار می‌دهید، اغلب باید از یک واحد توزیع برق و پاور سرور مناسب استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که برق ثابت و تمیز به رک تامین می‌شود.

یافتن یک PDU برای نصب رک سرور شما که قابل اعتماد باشد و بتواند نیازهای برق خاص شما را برطرف کند بسیار مهم است. صحبت با تامین کننده ای که می‌تواند توصیه های سفارشی را بر اساس نیازهای شما ارائه دهد، به شما کمک می‌کند که دقیقاً آنچه را که نیاز دارید داشته باشید.

۶- ایجاد مکان مناسب برای نگهبانی

ایجاد مکان مناسب برای نگهبانی

انتخاب اتاق مناسب و ایجاد مکان مناسب برای نگهبانی در ساختمان شما بسیار مهم است. برای شروع، اتاق باید تا حد امکان ایمن باشد زیرا رک های سرور اغلب حاوی سخت افزار با ارزشی هستند که اطلاعات ضروری شرکت روی آن وجود دارد.

اتاق‌هایی که در مرکز ساختمان قرار دارند، اغلب ایده‌آل هستند زیرا پنجره ندارند. داشتن قابلیت قفل کردن اتاق برای دور نگه داشتن کارمندان و بازدیدکنندگان نیز ایده خوبی است.

پيشنهاد وب رمز: centos یا ubuntu

۷- پوشش دیوار، سقف و سایر قسمت‌ها با متریال مناسب

پوشش دیوار، سقف و سایر قسمت‌ها با متریال مناسب و انتخاب قفسه مناسب بسیار مهم است. باید در نظر بگیرید که چه نوع تجهیزاتی داخل آن قرار می‌گیرد تا مطمئن شوید که فضای کافی وجود دارد و مطمئن شوید که تجهیزات می‌توانند به درستی در جای خود محکم شوند.

برخی از شرکت‌ها معتقدند که قفسه دیواری راه حل ایده آل است. دیگران یک قفسه بسته می‌خواهند و دیگران و مدل قاب باز. وقت گذاشتن برای بررسی تمام طرح های مختلف ارزش وقت و تلاش را دارد.

۸- بخش بندی اصولی با استفاده از کابینت و قفسه

رایج ترین اندازه رک سرور 42U ارتفاع و 19 اینچ عرض است. این رک های سرور معمولی مقرون به صرفه هستند زیرا برای استفاده در مراکز داده به صورت انبوه تولید می‌شوند. با این حال، برخی از شرکت‌ها یا برنامه‌ها به اندازه های مختلف یا منحصر به فرد رک سرور نیاز دارند.

اگر اندازه های استاندارد نیازهای شما را برآورده نمی‌کند، مطمئن باشید که می‌توانید یک راه حل را در هر سه بعد رک سرور سفارشی کنید تا کاملاً با نیازهای برنامه منحصر به فرد خود مطابقت داشته باشد.

نکات کلیدی در نگهداری از اتاق سرور

با افزایش پیچیدگی و اندازه مراکز داده در کنار گسترش تصاعدی اینترنت، رک‌های سرور نیز رشد کرده‌اند تا به جزء ضروری زیرساخت‌های شبکه تبدیل شوند.

امروزه محاسبات و فضای ذخیره سازی بیشتری از مراکز داده خواسته می‌شود که در مقابل نگهداری و حفاظت از سرورهای داخل با بهینه سازی عملکرد و هزینه مواجه هستند.

کارکنان مرکز داده باید چندین نگرانی از جمله ظرفیت شبکه، افزونگی برق، راندمان خنک‌کننده، نظارت بر امنیت و عملکرد، و مقیاس‌بندی زیرساخت را حل کنند.

برای کمک به معماران مرکز داده و کارکنان فناوری اطلاعات در این وظایف، قفسه‌های سرور مدرن، از واحدهای ارزان‌قیمت ساده گرفته تا کابینت‌های کاملاً یکپارچه با قابلیت‌های قابل تعویض گرم و محفظه‌های دارای تهویه مطبوع، استفاده می‌شوند.

انتخاب بهترین رک سرور با درک همه گزینه های موجود و اینکه چگونه می‌توانند نیازهای شبکه فعلی و آینده شما را برآورده کنند، شروع می‌شود.

پيشنهاد وب رمز: تفاوت VPS و VDS

نکات مهم برای افزایش امنیت اتاق سرور

نکات مهم برای افزایش امنیت اتاق سرور

امنیت و حفاظت از مرکز داده از دیگر ارکان نگرانی معماران مرکز داده است. با توجه به حساسیت اطلاعاتی که در سرورهای خود ذخیره می‌کنند، شرکت‌ها باید از سرورها در برابر مزاحمان فیزیکی محافظت کنند و همچنین از آنها در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله محافظت کنند. (با انتخاب مکان های مناسب مراکز داده، شرکت‌ها می‌توانند تهدیدات بلایای طبیعی مانند زلزله و طوفان را کاهش دهند.)

۱- شناسایی نقاط آسیب پذیر سرور

اتاق سرور در شرکت‌ها می‌تواند مهم ترین دارایی های آنها را در خود جای دهد. موارد زیر اقدامات امنیتی فیزیکی است که می‌تواند اتاق‌های سرور را ایمن و ایمن نگه دارد: دسترسی تأیید شده، نظارت تصویری، سیستم حفاظت در برابر آتش، و استراتژی پشتیبان و شناسایی نقاط آسیب پذیر سرور و خطای سرور.

۲- قرار دادن دوربین امنیتی

بر رک های سرور به طور فعال نظارت کنید. شرکت‌ها می‌توانند با نظارت بر اتاق‌های سرور با کارت‌های کلیدی و دوربین‌های امنیتی گام‌های بیشتری بردارند. برای افزایش امنیت و حفاظت حتی بیشتر، مدیران مرکز داده می‌توانند حسگرها را نصب کنند.

این حسگرها همه چیز را از شرایط محیطی، مانند رطوبت و نشت آب، مصرف آمپر و دمای اتاق گرفته تا جنبه‌های مربوط به وضعیت قفسه، مانند درب باز یا بسته و تجهیزات موجود یا مفقود را کنترل می‌کنند.

سپس، اگر شرایط غیرعادی تشخیص داده شود، به کارکنان فناوری اطلاعات هشدار می‌دهد که چیزی تغییر کرده است.

۳- استفاده از سنسورهای حرکتی

استفاده از سنسورهای حرکتی

قفسه‌ها را در برابر فعالیت‌های لرزه‌ای ایمن کنید. قفسه‌های سرور را می‌توان با نصب پایه‌های ضربه‌گیر، پایه‌های ضد نوک جمع شونده و تراز برای سرورهای دارای کاستور در برابر فعالیت لرزه‌ای ایمن کرد.

فراتر از خود قفسه های سرور، سیستم های ایزوله پایه را می‌توان برای ایجاد جدایی جزئی از کف و سطح زمین برای جذب فعالیت های لرزه ای نصب کرد.

سیستم های ایزوله که در مکان هایی مانند ژاپن محبوب هستند، در ایالات متحده کمتر رایج هستند، اما به تدریج به صورت تجربی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۴- ایمن سازی کابینت‌های سرور

قفسه های سرور را با درب ایمن کنید. بسیاری از درهای قفسه ای قفل های امنیتی و سوراخ برای تهویه را ارائه می‌دهند. قفل کردن درب‌ها یک اقدام ساده، مقرون به صرفه و اولین اقدام امنیتی برای اکثر کاربردها است.

پيشنهاد وب رمز: Putty چیست

نتیجه گیری

طراحی یا بهسازی یک اتاق برای کار به عنوان اتاق سرور یک کار بزرگ است. با این حال، هنگامی‌که به درستی انجام شود، به کسب و کار شما یک مکان متمرکز می‌دهد تا طیف گسترده ای از تجهیزات را ایمن نگه دارد.

همچنین مدیریت تجهیزات فیزیکی کامپیوتر و نرم افزار مورد استفاده برای تقویت کسب و کار شما را آسان تر می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

اتاق های سرور فضاهای بسته ای هستند که یک نقطه مرکزی را برای سازمان‌ها برای مدیریت منابع سرور شبکه خود فراهم می‌کنند. در طراحی این محیط‌ها باید اتصال و برق شبکه، کنترل و تهویه دمای اتاق، امنیت اتاق و قفسه و حفاظت در برابر آتش و لرزه در نظر گرفته شود.

مانند هر مرکز داده، سه لایه اصلی در اتاق سرور وجود دارد: محاسبات، ذخیره سازی و شبکه. لایه‌های محاسباتی و ذخیره‌سازی شامل سرورهایی هستند که ممکن است برای دسترسی آسان و صرفه‌جویی در فضا روی قفسه‌ها نصب شوند. سرورها از راه دور از طریق لایه شبکه اداره می‌شوند.

یکی از مهمترین اهداف اتاق سرور، محدود کردن دسترسی به سرورها و محتویات آنهاست. همیشه نیاز به درب قفل شده با دسترسی کنترل شده به اتاق سرور شما وجود خواهد داشت. داشتن فضای مشترک اتاق سرور با یک دفتر اداری توصیه نمی‌شود.

سرور داده‌ها را ذخیره، ارسال و دریافت می‌کند. در اصل، به سیستم دیگری "خدمت" می‌کند و برای ارائه خدمات وجود دارد. یک کامپیوتر، برنامه نرم افزاری یا حتی یک دستگاه ذخیره سازی ممکن است به عنوان یک سرور عمل کند و ممکن است یک یا چند سرویس را ارائه دهد.

کابل کشی شبکه، اتاق سرور به طور معمول دارای چندین نوع کابل کشی شبکه است (کابل های CAT-5 و فیبر نوری دو گزینه رایج هستند). اکثر اتاق‌ها همچنین دارای تجهیزات مدیریت کابل مانند زیپ بند و بند هستند که به سازماندهی کابل‌ها کمک می‌کند.

منبع : linkedin.com techopedia.com vertiv.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.