اگر به دنبال بهینه سازی منابع محاسباتی و ارتقای زیرساخت فناوری اطلاعات خود هستید، ساخت سرور مجازی در VMware می‌تواند راه حل خوبی باشد. امروزه مجازی سازی و سرورهای مجازی مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند.

در این مقاله، شما را در فرآیند ایجاد یک سرور مجازی با استفاده از VMware که یک نرم افزار مجازی سازی پیشرو است، راهنمایی می‌کنیم. در پایان، شما درک کاملی از مجازی سازی، VMware و نحوه ساخت سرور مجازی خود خواهید داشت.

مجازی سازی به چه معناست؟

مجازی سازی فرآیند ایجاد یک نسخه مجازی از چیزی است، از جمله سیستم عامل‌ها، دستگاه‌های ذخیره سازی و شبکه‌های کامپیوتری. در این مقاله، ما بر مجازی سازی سرورها تمرکز خواهیم کرد.

با مجازی سازی سرورها، می‌توانید چندین سیستم عامل و برنامه را بر روی یک کامپیوتر فیزیکی اجرا کنید و استفاده از سخت افزار را به حداکثر برسانید و هزینه‌ها را کاهش دهید. در واقع سرورهای مجازی، مزایای منحصر به فردی را نسبت به سرور اختصاصی ارائه می‌کنند.

پيشنهاد وب رمز: مجازی سازی چیست؛ ۶ نوع Virtualization و نرم‌افزارهای آن

آشنایی با VM یا ماشین مجازی

ماشین مجازی چیست؟

ماشین مجازی (VM) یک نمایش مجازی از یک سیستم کامپیوتری است که می‌تواند سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی خود را اجرا کند. ماشین‌های مجازی از طریق نرم افزار مجازی سازی مانند VMware ایجاد می‌شوند.

آنها یک محیط ایزوله را فراهم می‌کنند و به چندین ماشین مجازی اجازه می‌دهند به طور همزمان روی یک ماشین فیزیکی واحد کار کنند. این کار تخصیص بهتر منابع، صرفه جویی در هزینه‌ها و موارد دیگر از این قبیل، کمک زیادی می‌کند.

نرم افزار VMware چیست؟

مجموعه VMware یک ارائه‌ دهنده نرم‌افزار مجازی‌سازی و محاسبات ابری است که در سال 1998 تأسیس شد و اکنون یکی از شرکت‌های تابعه Dell Technologies است. نرم افزار VMware به چندین ماشین مجازی (VM) اجازه می‌دهد تا روی یک سرور فیزیکی واحد اجرا شوند که هر کدام دارای سیستم عامل خاص خود هستند.

این نرم افزار بر اساس یک هایپروایزر فلزی به نام ESX/ESXi است که امکان اشتراک گذاری کارآمد منابع را در بین ماشین‌های مجازی فراهم می‌کند. فناوری VMware ایجاد دسکتاپ مجازی، راه‌ حل‌های ذخیره‌ سازی و زیر ساخت‌های ابری را امکان‌ پذیر می‌کند و مزایایی مانند امنیت، دسترسی، مدیریت بازیابی تهدیدات و تخصیص کارآمد منابع را ارائه می‌دهد.

آموزش گام به گام نحوه ساخت سرور مجازی با VMware ESXi

VMware ESXi یک Hypervisor نوع 1 است، به این معنی که مستقیماً روی سخت افزار میزبان بدون نیاز به سیستم عامل اصلی اجرا می‌شود. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای ایجاد یک سرور مجازی با استفاده از VMware ESXi آورده‌ایم:

مرحله ۱- اتصال به ESXi

ابتدا از طریق هاست VMware یا vSphere web client به ESXi وصل شوید.

مرحله 1: اتصال به ESXi

مرحله ۲- فایل سیستم‌عامل ویندوز را در VMFS آپلود کنید.

برای آپلود سیستم عامل دو راه وجود دارد:

  • اولین راه استفاده از رابط گرافیکی مخزن Datastore Browser است که از طریق مسیر Storage > Datastore browser قابل دسترس است. سپس باید روی گزینه Datastore browser کلیک کنید تا پنجره جدیدی نمایش داده شود. حالا برای آپلود فایل iso گزینه Upload را انتخاب کنید تا در ادامه بتوانید مسیر فایل مورد نظر را مشخص کنید.

استفاده از رابط گرافیکی مخزن Datastore Browser

  • دومین راه آپلود فایل با استفاده از سرویس SSH است. برای استفاده از این روش باید از مسیر  Host > Actions > Services > Enable Secure Shell (SSH) استفاده کنید تا سرویس SSH را فعال کنید. سپس به سرور وصل می‌شوید و به مسیر  vmfs > volumes > datastore1 رفته و توسط دستور wget فایل iso را در سرور دانلود می‌کنید.

استفاده از سرویس SSH

مرحله ۳- ساخت ماشین مجازی

بعد از اینکه فرآیند آپلود سیستم عامل تمام شد، گزینه Creat/Register VM را از بخش Host انتخاب کنید تا عملیات ساخت ماشین مجازی آغاز شود.

مرحله 3: ساخت ماشین مجازی

بعد از اینکه به کنسول ساخت ماشین مجازی وارد شدید، در قسمت select creation type گزینه Create a new virtual machine را انتخاب کنید تا وارد مرحله بعد شوید.

مرحله ۴- مشخصات ماشین مجازی

در پنجره جدید برای ماشین مجازی‌ از فیلد name یک اسم انتخاب کنید. سپس از فیلد Guest OS family و Guest OS version نوع سیستم‌ عامل و نسخه‌ آن را مشخص کنید.

مرحله 4: مشخصات ماشین مجازی

در این پنجره Datastore مربوط به ذخیره فایل تنظیمات ماشین مجازی و دیسک‌های مجازی را انتخاب کنید. دوباره روی Next کلیک کنید و مراحل نصب را ادامه دهید.

انتخاب Datastore مربوط به ذخیره فایل تنظیمات ماشین مجازی و دیسک‌های مجازی

مرحله ۵- پیکربندی ماشین مجازی

در این مرحله از ساخت ماشین مجازی روی VMware Esxi 7.0 باید تنظیمات رو شخصی‌ سازی و سخت‌ افزار ماشین مجازی را پیکربندی کنید. این تنظیمات شامل تعداد پردازنده‌ها، میزان حافظه، مقدار مخزن مورد نیاز و کارت شبکه‌ است. سپس روی گزینه Next کلیک کنید.

مرحله 5: پیکربندی ماشین مجازی

در این قسمت ابتدا باید مطمئن شوید که Datastore iso file که قبلاً آپلود کرده بودید انتخاب شده و بعد به مرحله بعدی بروید.

اطمینان از آپلود Datastore iso file

سپس روی گزینه Finish کلیک کنید تا ماشین مجازی آماده راه‌اندازی شود.

ماشین مجازی آماده است

در این قسمت فرآیند تنظیمات ساخت ماشین مجازی تمام می‌شود و باید در ادامه مراحل نصب سیستم‌ عامل را بر اساس OS مورد نظر خود انجام دهید.

مراحل نصب سیستم عامل

آموزش گام به گام ساخت سرور مجازی با VMware vSphere

VMware vSphere یکی دیگر از محصولات محبوب VMware است که شامل VMware ESXi، سرور vCenter و اجزای کلاینت است.

مرحله ۱- انتخاب گزینه ماشین مجازی جدید

برای ایجاد یک ماشین مجازی جدید در vCenter بر روی کلاستر یا میزبانی که قصد ایجاد این ماشین مجازی بر روی آن را دارید، کلیک راست نموده و گزینه New Virtual Machine را انتخاب کنید. در پنجره باز شده چند گزینه در دسترس شما قرار خواهد گرفت. گزینه Create a Virtual Machine را انتخاب کنید.

مرحله ۱- انتخاب گزینه ماشین مجازی جدید

مرحله ۲- انتخاب نام و میزبان ESXi

در قسمت Virtual machine name یک نام برای ماشین مجازی در نظر گرفته و دیتا سنتر و فولدر مورد نظر را انتخاب کنید. سپس باید میزبان ESXi که قصد ایجاد ماشین مجازی بر روی آن را دارید، انتخاب کنید.

مرحله ۲- انتخاب نام و میزبان ESXi

مرحله ۳- مشخص کردن محل ذخیره سازی

در این مرحله، محل ذخیره سازی ماشین مجازی را مشخص کنید. در این سناریو از دیسک Local میزبان انتخاب شده استفاده خواهیم نمود.

مرحله ۳- مشخص کردن محل ذخیره سازی

مرحله ۴- انتخاب ورژن ماشین مجازی

در این بخش سازگاری ماشین مجازی با ورژن مورد نظر را انتخاب کنید. با توجه به اینکه ورژن‌های جدیدتر همواره قابلیت‌های بیشتر و به روزتری دارند، پیشنهاد می‌شود تا حد امکان آخرین ورژن‌ها را انتخاب کنید.

مرحله ۴- انتخاب ورژن ماشین مجازی

سپس در پنجره بعدی سیستم عاملی که قصد نصب آن بر روی ماشین مجازی را دارید، انتخاب کنید. در نظر داشته باشید این انتخاب به منظور نصب سیستم عامل نیست و صرفا تنظیمات لازم برای نصب سیستم عامل را اعمال خواهد نمود و نصب سیستم عامل باید به صورت مجزا و توسط فایل ISO انجام پذیرد.

انتخاب سیستم عامل

مرحله ۵- تخصیص منابع

در این مرحله منابع مورد نیاز ماشین مجازی را پیکربندی کنید. طبق سناریویی که در نظر ماست، در قسمت هارد دیسک گزینه Disk Provisioning را بر روی Thin قرار دادیم تا کل فضای 48 گیگابایت در ابتدا استفاده نگردد.

همچنین در قسمت CD/DVD Drive نیز این امکان وجود دارد تا فایل ISO را با استفاده از گزینه Datastore ISO File انتخاب کنیم. فقط باید در نظر داشت که فایل ISO را از قبل بر روی یکی از Datastore ها از پیش Upload کرده باشیم.

همچنین در قسمت Network نیز سوئیچ و Portgroup مورد نظر را انتخاب نموده تا اتصال ماشین مجازی با شبکه به درستی انجام گیرد.

مرحله ۵- تخصیص منابع

با ادامه فرایند یک گزارش از تنظیمات انجام شده مشاهده و با کلیک بر روی Finish مرحله ایجاد ماشین مجازی را به پایان خواهید رساند. پس از پیکربندی ماشین مجازی جدید بعد از روشن نمودن آن امکان نصب سیستم عامل با توجه به فایل ISO انتخاب شده فراهم خواهد شد.

نتیجه گیری

با دنبال کردن این آموزش‌های گام به گام، اکنون می‌توانید سرورهای مجازی را با استفاده از VMware ESXi و vSphere ایجاد کنید. مجازی سازی مزایای متعددی از جمله بهینه سازی منابع، کاهش هزینه و انعطاف پذیری بهبود یافته را ارائه می‌دهد.

با راه‌ حل‌های مجازی‌ سازی قدرتمند VMware، می‌توانید زیرساخت مجازی خود را به طور مؤثر مدیریت کنید و پتانسیل کامل منابع محاسباتی خود را باز کنید. اگر می‌خواهید سرور مجازی خود را راه اندازی کنید یا یک سرور مجازی موجود در دیتاسنتر آماده خریداری کنید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه وب رمز تماس بگیرید و از خدمات سرور مجازی این تیم حرفه‌ای بهره مند شوید.

سوالات متداول

مجازی سازی چندین مزیت را ارائه می‌دهد، از جمله بهبود استفاده از منابع، کاهش هزینه‌های سخت‌ افزار، افزایش انعطاف‌ پذیری، ساده‌سازی بازیابی اطلاعات و افزایش امنیت.

Hypervisor یک لایه نرم‌افزاری است که بین ماشین مجازی و سخت‌افزار فیزیکی زیربنایی هماهنگ می‌شود و تضمین می‌کند که هر کدام به منابع فیزیکی مورد نیاز برای اجرا دسترسی دارند.

هایپروایزرهای نوع 1، مانند VMware ESXi، مستقیماً روی سخت افزار میزبان اجرا می‌شوند، در حالی که‌ هایپروایزرهای نوع 2، در یک سیستم عامل موجود کار می‌کنند.

ماشین مجازی یک کامپیوتر نرم افزاری تعریف شده است که بر روی یک کامپیوتر فیزیکی با یک سیستم عامل مجزا اجرا می‌شود. ماشین فیزیکی یک دستگاه سخت افزاری است که سیستم عامل خود را اجرا می‌کند و به‌هایپروایزر وابسته نیست.

بله، VMware نسخه‌های رایگان محصولات خود را ارائه می‌کند، مانند VMware ESXi Free و VMware vSphere Hypervisor (که قبلاً با نام VMware ESXi Free شناخته می‌شد). این نسخه‌های رایگان قابلیت‌های مجازی‌سازی ضروری را برای محیط‌های کوچکتر یا استفاده شخصی فراهم می‌کنند.

VMware ESXi به یک پردازنده 64 بیتی x86، حداقل 4 گیگابایت رم و حداقل 512 مگابایت فضای ذخیره سازی برای نصب کننده ESXi نیاز دارد. برای جزئیات دقیق الزامات سخت افزاری و سازگاری، به مستندات رسمی ‌VMware مراجعه کنید.

VMware vSphere مجموعه‌ای از محصولات است که شامل VMware ESXi، سرور vCenter و اجزای کلاینت است. vSphere مدیریت متمرکز و ویژگی‌های پیشرفته را برای زیر ساخت‌های مجازی در مقیاس بزرگ فراهم می‌کند.

VMware ESXi یک‌هایپروایزر است که به شما امکان می‌دهد ماشین‌های مجازی را روی یک سرور فیزیکی ایجاد و مدیریت کنید. VMware vSphere پلتفرمی‌ است که یک رابط مدیریت متمرکز برای ماشین‌های مجازی فراهم می‌کند.

منبع : techtarget.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 3 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.