در دنیای امروز اینترنت، لینک‌های خارجی به عنوان یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه‌بندی و اعتبار سایت‌ها در موتورهای جستجو از اهمیت بسزایی برخوردارند. وبمسترها به عنوان ناظران دائمی بر سایت‌های خود، ملزم به پایش و ارزیابی مداوم لینک‌هایی هستند که به سایت اشاره می‌کنند. این امر به منظور شناسایی و حذف لینک‌های مخرب و اسپمی از جمله وظایف اساسی آن‌ها است.

یکی از ابزارهای کاربردی در این زمینه، ابزار Disavow می‌باشد که توسط گوگل ارائه شده و امکان حذف لینک‌های مضر را فراهم می‌سازد. در این مطلب می‌خواهیم دیساوو و ابزار Disavow گوگل را با هم بررسی کنیم و به یک پاسخ کلی برای این سوال برسیم که در واقع Disavow چیست و کاربرد آن به چه صورت است؟

تعریف گوگل در باره ابزار DISAVOW BACKLINKS

یکی از جدیدترین و بهترین ابزارهایی که‌ گوگل امروزه ارائه کرده است، ابزار disavow backlinks است. این ابزار یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ابزارهایی است که شما می‌توانید برای امنیت و بهبود کیفیت سایت خود استفاده کنید. قبل از فهمیدن این‌که Disavow چیست؟ بیایید بررسی کنیم که بک لینک چیست و به چه کاری می‌آیند.

بک لینک‌ها در واقع همان لینک‌های معمولی‌ای در یک صفحه هستند که با کلیک روی آن‌ها شما به یک صفحه‌ی دیگر منتقل می‌شوید. این بک لینک‌ها کاربرد بسیار گسترده‌ای در سئوی محتوا و بالا بردن رتبه‌ی سایت در گوگل و دیده شدن آن دارند. اما برخی از این بک لینک‌ها، که به بک لینک‌های مخرب معروف‌اند، باعث افت کیفیت و سئو سایت شما می‌شوند و رتبه‌ی سایت را بسیار پایین می‌آورند.

اینجاست که ابزار Disavow Backlinks به کمک شما می‌آید. فرض کنید سایت شما در یک سایت دیگر لینک شده باشد و این لینک برای سایت شما مخرب به حساب بیاید. در این ابزار شما می‌توانید، لینک مخرب را گزارش کنید و از گوگل بخواهید که فرایند بک لینک این سایت را نادیده بگیرد. این‌گونه وضعیت سئوی سایت شما به وضع نرمال برمی‌گردد و شما می‌توانید سایت خود را از بک لینک‌های مخرب نجات دهید.

کاربرد DISAVOW چیست؟

کاربرد DISAVOW

یکی دیگر از قابلیت‌های این ابزار محبوب، تشخیص سئوی کلاه سیاه و انجام برخی الزامات برای از بین بردن هرزنامه‌ها و سایت‌های اسپم است. به همین دلیل معمولا از این ابزار به عنوان نوعی پشتیبان امنیتی در سئو استفاده می‌شود و طرفداران زیادی دارد.

لینک مخرب چیست؟

شاید کمی گیج شده‌اید و نمی‌دانید که بک لینک‌های مخرب را چگونه تشخیص دهید و هنوز تعریف درستی از اینکه لینک مخرب در Disavow چیست؟ در ذهن خود ندارید. لینک مخرب در واقع چیزی شبیه به همان لینک‌های کلاهبرداری‌ای است که برای همه‌ی ما روزانه پیامک می‌شوند.

لینک‌های مخرب در یک سایت معمولا لینک می‌شوند و سپس با کلیک روی آن‌ها شما به یک سایت کلاهبرداری منتقل می‌شود. حتی ممکن است که این لینک‌ها امنیت سایت یا سیستم شما را به خطر بیاندازند و یا اطلاعات شما را هک کنند و بخواهند از شما اخاذی کنند.

این‌ها دلایلی هستند که باعث می‌شوند که شما دیگر هر لینکی را به سرعت باز نکنید! اما چیزی که اهمیت دارد این است که از کجا تشخیص دهید که یک لینک مخرب است؟ یکی از مهم‌ترین چیزهایی که خود گوگل هم مدام به شما درباره‌اش هشدار می‌دهد، نداشتن گواهینامه SSL است.

همه‌ی سایت‌هایی که در ابتدای لینک خود، https ندارند، سایت‌ها و لینک‌هایی ناامن به حساب می‌آیند و خوشبختانه گوگل درباره‌ی آن‌ها به افراد هشدار می‌دهد و قبل از ورود به سایت، شما متوجه ناامن بودن آن می‌سازد.

اهمیت داشتن ssl برای سایت

کدام لینک‌ها بی کیفیت هستند؟

لینک‌های بی‌کیفیت معمولا شناسه‌هایی خاص دارند که تشخیص‌شان را راحت‌تر می‌کند. در این بخش یک لیست مختصر از لینک‌های بی‌کیفیت را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

۱- لینک‌های اسپم

لینک‌های اسپم در واقع بک لینک‌هایی هستند که به صورت هرزنامه به سایت‌ شما لینک شده‌اند. این بک لینک‌ها عمدتا برای آسیب زدن به سایت شما توسط رقبا ایجاد می‌شوند و هیچ فایده‌ای برای شما ندارند. شما می‌توانید از ابزارهای مختلف برای شناسایی این اسپم‌ها استفاده کنید.

۲- لینک‌های خریداری شده

برخی از بک لینک‌ها صرفا برای اهداف سئو یا حتی تخریب خریداری می‌شوند. این لینک‌ها از نظر گوگل مخرب هستند و توسط ابزارهایی مثل Disavow حذف می‌شوند.

۳- لینک سازی pbn

لینک‌های pbn یا Private Blog Network لینک‌هایی هستند که به صورت لایه‌ای مطالب و سایت‌های نامربوط را با هم لینک می‌کنند. این کار یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است که برای بالا بردن آمار بازدید و رتبه‌ی سایت‌ها انجام می‌شود. گوگل سر سازگاری با این لینک‌ها ندارد و به سرعت آن‌ها را حذف می‌کند.

۴- لینک گرفتن از وب سایت‌هایی با اسپم اسکور بالا

اسپم اسکور یا امتیاز اسپم‌ها در واقع نشان دهنده‌ی درصد اسپم یا هرزنامه بودن یک لینک است که می‌تواند در صورت تکرار باعث پنالتی شدن وب سایت شما توسط گوگل شود.

چه زمانی باید از DISAVOW استفاده کنیم؟

شاید برایتان سوال است که دقیقا در چه مواردی از دیساوو باید استفاده کنید. در زیر این موضوع را به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

۱- دچار جریمه دستی گوگل شده‌اید

جریمه‌ی دستی گوگل زمانی اعمال می‌شود که گوگل متوجه جرایم و خطاهای سایت شما بشود. در این حالت، سایت شما را از لیست نتایج گوگل خارج می‌کند و برای شما هشدار می‌فرستد. در این زمان شما می‌تپانید برای برگرداندن سایت‌تان به نتایج گوگل از ابزار Disavow استفاده کنید.

۲- رقیبتان بک لینک اسپم برای شما درج کرده است

یکی از کارهایی که معمولا رقبا برای سایت‌های موفق انجام می‌دهند، انجام سئوی منفی است. در این روش رقبا برای شما بک لینک‌هایی با کیفیت پایین لینک می‌کنند که باعث نزول رتبه‌ی شما در گوگل شود و گوگل آن‌ها را لینک مخرب تشخیص دهد.

در واقع گوگل فکر می‌کند که شما برای ارتقای سایت خود از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه استفاده کرده‌اید و این باعث آسیب به سئوی سایت شما می‌شود.

۳- ترافیک ورودی شما افت شدید دارد

ترافیک ورودی شما افت خیلی شدیدی دارد

اگر بازدید و ترافیک سایت شما به ناگهان افت بسیار شدیدی دارد، به این معناست که چیزی درست نیست و احتمالا عاملی خارجی به سایت شما آسیب می‌زند. در این وضعیت شما می‌توانید از ابزار Disavow برای شناسایی و رفع مشکلات استفاده کنید. البته در بیشتر موارد اگر وب سایت شما دچار افت شدیدی شده است، تنها بررسی بک لینک‌ها و Disavow کردن آنها مشکل را برطرف نخواهد کرد.

در این حالت بهتر است به شکل کامل وب سایتتان را آنالیز کنید تا متوجه دلیل یا دلایل اصلی افت سایت شوید. اگر نیاز به کمک داشتید، می‌توانید از مشاوره رایگان وب‌رمز و در صورت نیاز از آنالیز سئو سایت که توسط کارشناسان وب‌رمز (با بهره‌گیری از بروزترین ابزارهای سئو) ارائه می‌شود استفاده کنید.

۴- با استفاده از ابزارهای گزارش بک لینک به لیست حجم بالایی از اسپم ها رسیده‌اید

تعداد زیادی بک لینک اسپم دارید

اگر از ابزارهایی خاص برای شناسایی اسپم‌ها در سایت خود استفاده می‌کنید و متوجه حجم زیادی از بک لینک‌های مخرب شده‌اید، بهترین کار استفاده از ابزار Disavow برای از بین بردن این اسپم‌ها و لینک‌های مخرب است. در ادامه مراحل استفاده از این ابزار فوق‌العاده را به شما آموزش می‌دهیم.

بهترین ابزارهای پیدا کردن لینک های اسپم

همانطور که گفتیم اولین قدم برای انجام دیساوو این است که شما لیستی از بک لینک‌های رقبا پیدا کنید. برای انجام این کار شما می‌توانید از ابزارهایی تخصص یافته برای این کار استفاده کنید. بهترین ابزارها به شرح زیر است:

  • ahrefs
  • moz
  • semrush

۵- زمانی که توسط سئوکار شما خرید بک لینک (به اشتباه) انجام گرفته است

خرید بک لینک معمولا توسط کارشناس سئو انجام می‌شود. این کار تا زمانی که سایت لینک شده معتبر باشد، کاملا بدون مشکل است. اما مشکل از آن‌جایی آغاز می‌شود که گوگل، خرید بک لینک را تخلف و نوعی تقلب برای سایت شما به حساب می‌آورد و شما را جریمه خواهد کرد. در این شرایط شما به ابزاری نیاز دارید که همه چیز را به حالت عادی برگرداند.

کارهایی که باید پیش از disavow کردن انجام دهید؟

یک سری روش‌ها وجود دارند که شما قبل از انجام دیساوو باید بدانید و انجام دهید. یک نکته‌ی خیلی مهم در انجام دیساوو وجود دارد که به سرنوشت وب سایت شما گره خورده است، این نکته این است که اگر شما لینکی را به اشتباه دیساوو کنید و گوگل آن لینک را مخرب تشخیص ندهد، سایت شما بی اعتبار شده و بر سئوی سایت تاثیر می‌گذارد.

به همین دلیل بهتراست که قبل از گزارش کردن یک لینک، با پشتیبان سایت موردنظر ارتباط بگیرید و از او بخواهید که لینک را حذف کند. این راه ساده‌تر است و حذف آن معمولا نتایج مطلوب‌تری دارد. با این حال اگر اوضاع بر وفق مراد شما پیش نرفت می‌توانید در نهایت لینک را به گوگل گزارش کنید و آن را بی اثر کنید.

انجام مرحله به مرحله DISAVOW کردن بک لینک‌های اسپم و مخرب در سرچ کنسول

یکی از سوالاتی که تا اینجا ممکن است برای هر شخص پیش بیاید این است که مراحل استفاده از Disavow چیست؟ در این بخش از این مطلب می‌خواهیم مراحل مختلف Disavow کردن را به شما آموزش دهیم.

 مرحله به مرحله DISAVOW کردن بک لینک های اسپم در گوگل سرچ کنسول

  1. یک لیست از بک لینک‌های اسپم تهیه کنید: حتما توجه کنید که خود یک بک لینک url را Disavow کنید و کل دامنه‌ی یک سایت را جهت Disavow گزارش نکنید.
  2. یک فایل txt آماده کنید:‌ لیست لینک‌هایی که آماده کرده‌ای را در یک فایل txt وارد کنید و فایل را ذخیره کنید.
  3. به Disavow tool وارد شوید: حالا زمان آن رسیده که به سایت دیساوو وارد شوید و از آن برای از بین بردن لینک‌های مخرب استفاده کنید. برای اینکار روی این لینک کلیک کنید.
  4. فایل خود را در دیساوو تولز وارد کنید: وقتی وارد می‌شوید، کادری برای وارد کردن فایل تکست وجود دارد که با عنوان upload disavow list است. فایل تکست خود را اینجا وارد کنید و تمام. شما بعدا می‌توانید لیست جدید خود را وارد کنید و آن‌ را بروزرسانی کنید.

نکات مهم Disavow کردن بک لینک‎‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات دیساوو کردن، این است که شما برای بروز رسانی فایل تکست خود باید فایل را دانلود کرده، لیست جدید را به لیست قبلی اضافه کنید و باز آن را آپلود کنید.

علاوه بر این توجه کنید که کل دامنه‌ی یک سایت را به عنوان بک لینک اسپم وارد نکنید. این روند بررسی سایت‌ها و لینک‌ها ممکن است چند روز تا چند هفته طول بکشد.

چرا دیس اوو در سئو مهم است؟

اهمیت استفاده از ابزار disavow در سئو

برخی اوقات رقبای شما برای از بین بردن رتبه‌ی شما و تنزل رتبه‌ی آن در گوگل، از ترفندهای سئوی منفی در سایت شما استفاده می‌کنند. استفاده از بک لینک‌ها معمولا در افزایش رتبه‌ی گوگل بسیار اهمیت دارد و گوگل محتوای شما را با کیفیت تشخیص می‌دهد.

اما اگر یک سایت دیگر یا افرادی از این بک لینک‌ها به صورت مداوم و در مطلب بی‌ربط و بی‌کیفیت و یا حتی کلاهبرداری استفاده کنند، سئوی سایت به صورت برعکس برای شما اتفاق می‌افتد و زحمات سئوکار شما بی‌اثر خواهد شد و بر رتبه و کیفیت سایت شما تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت. پس حتما با سئوکار خود این مشکلات را در میان بگذارید و از او بخواهید که بک لینک‌های اسپم را شناسایی کند.

نتیجه گیری

انجام کارهای نظارتی برای سایت‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. یکی از این کارها استفاده از ابزارهای تشخیص اسپم و بک لینک‌های مخرب است. در این مطلب توضیح دادیم که یکی از مهم‌ترین ابزارهای گوگل برای گزارش بک لینک‌های پرخطر Disavow tool است و با هم بررسی کردیم که Disavow چیست و چه زمانی باید از این ابزار استفاده کرد.

چنانچه نیاز به خدمات سئو و بهینه سازی سایت داشتید، می‌توانید روی وب‌رمز حساب باز کنید. همچنین اگر خودتان کارشناس سئو هستید و نیاز به مشورت دارید، با ما تماس بگیرید. آیا تا حالا با بک لینک‌های مخرب سر و کار داشته‌اید؟ ما منتظر شنیدن تجربیات شما هستیم!

سوالات متداول

دیساوو یک ابزار محبوب گوگل، برای بی‌اعتبار کردن بک لینک‌های مخرب و اسپم‌ها است.

یکی از بهترین راه‌های تشخیص لینک‌های مخرب استفاده از ابزارهایی مثل moz و ahrefs است.

منبع : semrush.com support.google.com ahrefs.com

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.