هک رشد (Growth hacking) شامل ترفندها و آزمایش‌هایی است که باعث افزایش سرعت رشد کسب‌و کار شما می‌شود. هک رشد با استفاده از روش‌های طبیعی و موثر مانند سئو سایت و بازاریابی محتوایی به بازاریابان دیجیتال کمک می‌کند تا با افزایش نرخ تبدیل به فروش بیشتر کسب‌وکارشان کمک کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعریف هکر رشد، ۳ نمونه موفق و ۱۲ تکنیک هک رشد که موجب افزایش نرخ تبدیل می‌شود آشنا کنیم.

هک رشد چیست؟

هک رشد - هک رشد چیست

تعریف هک رشد تعریف آسانی نیست اما به نظر من هک رشد به معنای تاکتیک‌های بازاریابی مختلف، تلاش‌های تبلیغاتی، تصمیم‌گیری‌های طراحی وب سایت و سایر وظایف به منظور تولید و فروش بیشتر و سریع‌تر می‌باشد.

مهم‌تر از همه در هک رشد تجزیه و تحلیل سود، هزینه‌های مربوط به بازاریابی و تبلیغات و هر کمیت دیگری اهمیت کمتری دارد.

اولا هک رشد بسیار سریع اتفاق می‌افتد. هدف هک رشد این است که فرایندهای تجربی را امتحان کنید، سپس آن‌ها را رد یا قبول کنید و به مرحله بعد بروید. درواقع هیچ هدف طولانی مدت دیگری غیر از  رشد وجود ندارد.

اما چرا هک رشد اهمیت دارد؟ زیرا رشد می‌تواند یک کسب‌وکار کوچک یا نوپا را بسازد یا خراب کند. ممکن است شنیده باشید که چندین رستوران در عرض چند ماه پس از باز شدن تعطیل شدند. این به دلیل آن است که نمی‌توانند رشد کافی برای تبدیل سود را داشته باشند.

هکر رشد چیست؟

تصور غلطی که وجود دارد این است که یک هکر رشد باید یک بازاریاب باشد. در حقیقت بسیاری از بازاریابان ذهنیت لازم برای هک کردن رشد را ندارند. بازاریابان برای کاهش هزینه‌ها، تمرکز بر تبدیل و انجام آزمایش‌های طولانی مدت آموزش داده می‌شوند. این تاکتیک‌ها به درد هک رشد نمی‌خورند.

یک هکر رشد چه کاری انجام می‌دهد؟

هک رشد - هکر رشد

هکر رشد کسی است که رشد را بر تمام عوامل کمی دیگر ترجیح داده و در اولویت قرار می‌دهد.

یک هکر رشد به جای تمرکز بر معیارهای خاص تلاش می‌کند تا با رشد هرچه بیشتر معیارهای ممکن را به حداکثر برساند و اغلب از بازاریابی کم هزینه برای رسیدن به این نتایج استفاده می‌کند.

به عنوان مثال یک استارت آپ می‌تواند از طریق سیل تبلیغات پولی رشد را به سرعت انجام دهد. در حالیکه هکرهای رشد این کار را نمی‌کنند. درواقع آن‌ها نمی‌توانند پولی را که هنوز بدست نیاورده‌اند هزینه کنند.

استراتژی‌های مختلف هک رشد ممکن است شامل بازاریابی محتوا، تخفیف‌های شدید برروی محصولات یا خدمات، رسانه‌های اجتماعی و تاکتیک‌هایی مشابه این‌ها باشد. بازاریابی اصلی آن‌ها اغلب خلاقیت آن‌ها است.

۳ نمونه موفق برای هک رشد

۱.Airbnb

احتمالا باید نام این شرکت معروف را شنیده باشید. آیا می‌دانید این استارت آپ موفق کار خود را با جستجو در Craigslist شروع کرد؟ Craiglist درواقع وبگاهی برای طبقه‌بندی تبلیغاتی درمورد خرید، انواع خدمات و استخدام است. Airbnb متوجه شد که مخاطبان در این وبگاه بیشتر به دنبال جستجوی مکان‌هایی برای ماندن هستند. آن‌ها کار خود را با خرید چند عدد رختخواب و اجاره آن به کسانیکه به دنبال مکان برای ماندن بودند شروع کردند.

Airbnb با استفاده از هک Craigslist توانست لیست 50 هزارتایی خود را به 550 هزار عدد ارتقا دهد.

۲.گوگل

درست است که گوگل در میان پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب‌ترین پلاگین نیست، اما من استراتژی هک رشد آن را در شروع کار خود تحسین می‌کنم. گوگل در ابتدا به جای اینکه درگاه‌های زیادی را ایجاد کند، تنها چند حساب ایجاد کرد. به عبارت دیگر، او فقط دعوت کرد و مردم دعوت آن را پذیرفتند.

زمانیکه شما در شروع کار نمی‌توانید مشتریان زیادی را بدست آورید انحصار می‌تواند یک هک رشد عالی باشد. مردم چیزی را که فقط در مقادیر محدود و کم وجود دارد دوست دارند.

۳.دراپ باکس

دراپ باکس یک مثال عالی از هک رشد است. این شرکت فضای ذخیره سازی رایگان را به عنوان خدمات به مشتریان خود عرضه کرد.

۱۲ مورد از بهترین تکنیک‌های هک رشد و نکاتی برای افزایش نرخ تبدیل

هک رشد - تکنیک‌های هک رشد

۱.سیستم عامل‌های اجتماعی که رقبای شما از آن استفاده نمی‌کنند را شناسایی کنید

اگر شما در یک صنعت با رقابت بالا فعالیت دارید ممکن است نتوانید بر رقیبان خود در شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیس‌بوک غلبه کنید. در اینجا شما باید به دنبال شبکه‌های اجتماعی کوچکتر باشید.

هنگامی که شما به یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی بیش از رقبای خود تسلط دارید می‌توانید از این طریق به مخاطبان خود دسترسی نامحدود داشته باشید. علاوه بر این از وب‌سایت خود به آن پلتفرم اجتماعی و بالعکس  افزایش ترافیک سایت و افزایش بازدید سایت دریافت کنید و یک محیط خوب برای استاده مخاطبانتان ایجاد کنید.

راه‌های زیادی برای استفاده از این نوع هک رشد وجود دارد. شاید شما از مخاطبانتان شنیده باشید که درباره یک شبکه اجتماعی خاص صحبت میکنند. می‌توانید برروی آن شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید و شروع به ارسال پست در آن شبکه اجتماعی کنید. بدین شکل می‌توانید بازاریابی شبکه های اجتماعی خود را گسترش دهید.

۲.با شرکت‌های دیگری در به اشتراک‌گذاری مخاطب همکاری کنید

هک رشد - همکاری با شرکت های دیگر

زمانیکه صحبت از مخاطب می‌شود مشارکت گزینه بسیار خوبی در دنیای هک رشد است. اگر شما 50 هزار عضو داشته باشید و یک کارآفرین دیگر در یک زمینه مرتبط 50 هزار عضو دیگر داشته باشد، می‌توانید برای رسیدن به 100 هزار عضو با یکدیگر مشارکت کنید. شما به جای اینکه به دنبال یک رقیب مستقیم باشید، در عوض بر یافتن کسب‌وکاری تمرکز می‌کنید که تکمیل کننده کسب‌وکار شما است. به عنوان مثال اگر کار شما فروش مواد غذایی حیوان خانگی است می‌توانید با کسب‌وکاری که بازی حیوانات خانگی یا سایر لوازم حیوانات خانگی را به فروش می‌رساند مشارکت کنید.

شما می‌توانید از طریق تماس تلفنی یا ایمیل به شرکای خود از این طریق دسترسی داشته باشید.

راه‌ها و ایده‌های مختلفی برای ترکیب مخاطبان با روش‌های آلی مانند تگ کردن یکدیگر در شبکه‌های اجتماعی، ارائه بسته‌بندی که باعث ترکیب محصولات شما با یکدیگر می‌شوند و مواردی از این قبیل می‌تواند برای این تکنیک هک رشد مناسب باشد.

۳.یک تخفیف یا محصول رایگان در نظر بگیرید

منظور ما از محصول رایگان یک پکیج کامل دستمال توالت 52 عددی نیست، بلکه منظور ما یک تنقلات رایگان است. این کار باعث می‌شود مردم خیلی سریع به نام تجاری شما علاقمند شوند.

تبلیغ خوب در رسانه‌های اجتماعی یکی از گزینه‌ها است. همچنین می‌توانید به افراد برای اشتراک‌گذاری مطالب با دوستانشان پاداش دهید. یا ممکن است همراه با هر محصولی که مشتریان خریداری می‌کنند هدیه یا چیز خاصی به آن‌ها ارائه دهید. مثلا ما در بالا درمورد غذای حیوانات خانگی مثال زدیم، شما می‌توانید در کنار این غذا یک درمان ویژه برای آن حیوان خانگی را به او هدیه دهید.

۴.تست ثابت A/B را انجام دهید

هک رشد - تست ثابت A/B

شاید ندانید که تست A/B تا چه اندازه در هک رشد اهمیت دارد. شما ممکن است متوجه یک مشکل نشوید و نتوانید منشا آن را پیدا کنید تا زمانیکه آن را در برابر تغییرات آزمایش کنید.

من پیشنهاد می‌دهم که همه چیز را درمورد کسب‌وکار خود تست و آزمایش کنید اما بیشتر در زمینه‌های مناطق سنگین وب‌سایت خود این کار را انجام دهید مانند:

  • صفحات فرود
  • صفحه نخست
  • پایان پست‌های وبلاگ
  • صفحات فروش
  • صفحه تماس

تمرکز برروی یک ناحیه از هر صفحه نتایج شما را تغییر نخواهد داد. اگر بیش از یک متغیر را تغییر دهید متوجه نخواهید شد که چه تغییراتی بدست آمده است.

۵.طرح ‌بندی صفحه فرود خود را تغییر دهید

اگر صفحه فرود شما مخاطبانتان را تحریک نمی‌کند شاید وقت آن رسیده که آن را تغییر دهید. این کار به خصوص اگر شما تست A/B را انجام داده‌اید و هنوز مخاطبان زیادی بدست نیاورده‌اید می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

به یک طراحی کاملا جدید برای صفحه فرود خود فکر کنید. خود را به جای مشتری بگذارید و ببینید چه نوع صفحه‌ای آن‌ها را متقاعد خواهد کرد.به عنوان مثال شاید مخاطبان شما افراد جوانی باشد که به دنبال بازی‌های ویدیویی هستند. اگر صفحه فرود شما مرتبط با بازی و یا به صورت یک بازی طراحی شود آن را برای مخاطبانتان بسیار جذاب‌تر می‌کند.

به همان مثال غذای حیوانات بازگردیم. شما می‌توانید مجموعه ای از سوالات مربوط به حیوان خانگی را برای مخاطب و بازدید‌کننده خود ایجاد کنید و از آن‌ها بخواهید تعیین کنند کدام نوع غذا برای یک حیوان مناسب است.

۶.از مخاطبان خود بخواهید به شما ایمیل ارسال کنند

من خود چندبار این کار را با موفقیت انجام داده‌ام. من گاهی اوقات مخاطبان خود را دعوت می‌کنم تا نظرات و پاسخ خود را درمورد یک سوال برای من ایمیل کنند.

با باز کردن خطوط ارتباطی از این طریق می‌توانید گفتگوها با مخاطبانتان را شروع کنید و اطلاعات مهیجی از آن‌ها کسب کنید.

۷.در رویدادهای کوچک و محلی شرکت کنید

هک رشد - شرکت در رویدادهای کوچک

یک هکر رشد واقعی هیچ راهی برای دستیابی به هدف را نادیده نمی‌گیرد. اگر شما در منطقه و ناحیه خود به خوبی شناخته نمی‌شوید سعی کنید در رویدادهای محلی کوچکی که حتی در خارج از شهر برگزار می‌شود شرکت کنید. می‌توانید به عنوان یک مهمان در آنجا شرکت کنید و یا یک غرفه برای کسب‌وکارتان در آنجا رزرو کنید.

روبرو شدن با افراد مختلف و پرسیدن درمورد نیاز آن‌ها می‌تواند یک راه حل جذاب برای یک شرکت بی‌روح باشد.

۸.تعاملات را دریافت کنید

پیش از این ذکر کرده بودیم که یک محتوای تعاملی بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. مردم دوست دارند با محتوای آنلاین در تعامل باشند، خواه این محتوا یک اینفوگرافیک باشد یا یک ویدیوی انیمیشن، به هرحال بسیار تاثیرگذار است. اما چرا برخی این محتوا را برای خود ایجاد نمی‌کنند؟

زیرا ساختن چنین محتوایی برای هر کسی ساده نیست. شما می‌توانید برای این امر از متخصصان این کار بهره بگیرید.

۹.چالش ایجاد کنید

یکی از راه‌های عالی برای ایجاد رابطه مثبت با مخاطبان و تقویت اعتبار کسب‌وکار شما این است که مخاطبانتان را به چالش بکشید. این چالش می‌تواند به یک هدف شخصی، یک علت خیرخواهانه یا یک خلاقیت مرتبط باشد.

به عنوان مثال الهام‌بخشی به مردم برای کمک به یک سازمان خیریه می‌تواند به تقویت صدای کسب‌وکار شما کمک کند. درگیر شدن در چیزی که به آن علاقه دارید به طور طبیعی دیگران را به سوی شما جذب می‌کند.

۱۰.شخصیت خود را منتشر کنید

مردم گاهی یک شخصیت را به خاطر خود آن شخصیت دوست دارند نه محصولات و خدمات آن. اگر شما یک شخصیت یا هویت قوی دارید می‌توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. با این کار از برند خود یک تصویر می‌سازید که با آن به دیگران الهام می‌بخشید و کمک می‌کنید. هک رشد اغلب شناسایی آنچه شما می‌توانید برای دیگران انجام دهید قبل از اینکه تبدیل به درخواست  یا فروش شود می‌باشد.

۱۱.یک گزینه فریمیوم پیشنهاد دهید

اگر شما مالک یک شرکت نرم‌افزار یا ارائه مدل‌های نرم‌افزاری هستید ممکن است یک مدل فریمیوم در نظر بگیرید. این کار برای تمام اپلیکیشن‌ها بسیار عالی است.

پیشنهاد یک فریمیوم رایگان ممکن است زیاد کار نکند اما مردم را به سوی شرکت شما سوق می‌دهد. زمانیکه آن‌ها می‌بینند که می‌توانند از محصول شما بهره ببرند مقدار بیشتری از آن را می‌خواهند.

گاهی نه داشتن مشتری از بدست آوردن آن آسان‌تر است. به همین دلیل مدل فریمیوم به خوبی کار می‌کند. شما با این کار آن‌ها را به کسب‌وکار خود وارد می‌کنید. تنها کافی است آن‌ها را متقاعد به پرداخت کنید.

۱۲.یک ابزار رایگان مفید بسازید

بازاریابان رشد مزایای بسیار شگفت‌انگیزی از ابزارهای رایگان را کشف کرده‌اند. این ابزارها می‌تواند برای شما تعداد زیادی ترافیک تولید کند. بهتر است آن را امتحان کنید.

نتیجه‌گیری

هک رشد - نتیجه‌گیری

هک رشد اغلب با بازاریابی تبدیل و بازاریابی سرنخ اشتباه گرفته می‌شود در صورتیکه خیلی با آن‌ها متفاوت است.

یک هکر رشد به تمام معیارهای کمی کوچک اهمیت نمی‌دهد. او درواقع یک رشد سریع در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایجاد می‌کند. گاهی اوقات این بدان معنی است که از طریق تبلیغات، هدیه‌ها، مسابقات و هدایای رایگان در مردم انگیزه ایجاد می‌کند.

این تنها شما هستید که می‌دانید چه چیزی برای کسب‌وکار خاص شما بهتر است. حداقل 3 مورد از این نکات هک رشد را امتحان کنید و بقیه را به شیوه خود انجام دهید.

منبع : crazyegg.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 954 - میانگین: 4.9

رأی شما ثبت شد.