جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

فریم ورک فلاتر چیست در سالهای اخیر، اپلیکیشن‌های موبایل محبوبیت بیشتری پیدا کردند. خوشبختانه ابزارهای برنامه نویسی زیادی در دسترس توسعه دهندگانی هستند که می‌توانند آنها را ایجاد کنند. از جمله این ابزارها فلاتر است که اخیراً از دیگر ابزارها بسیار متمایز شده است. اما فریم ورک فلاتر چیست. در این مقاله به شما خواهیم گفت فریم ورک Flutter چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

فریم‌ورک چیست؟

فریم‌ورک چیست؟

از آنجایی که چارچوب‌های نرم افزاری اغلب توسط چندین مهندس نرم افزار و برنامه نویس با تجربه ساخته، آزمایش و بهینه سازی می‌شوند، چارچوب‌های نرم افزاری در طراحی سایت همه کاره، قوی و کارآمد هستند.

استفاده از چارچوب نرم‌افزاری برای توسعه برنامه‌ها به شما این امکان را می‌دهد که روی عملکرد سطح بالای برنامه و نیز طراحی سایت فروشگاهی تمرکز کنید.

توسعه نرم افزار یک فرآیند پیچیده است. این کار به کارهای زیادی از جمله کدنویسی، طراحی و آزمایش نیاز دارد. فقط برای بخش کدنویسی، برنامه نویسان باید از نحو، اعلان‌ها، جمع آوری زباله، عبارات، استثناها و موارد دیگر روی وب سرور مراقبت می‌کردند. جهت اطلاع از اینکه وب سرور چیست اینجا کلیک نمایید.

چارچوب‌های نرم‌افزاری روند را برای توسعه‌دهندگان و نیز طراحی سایت شرکتی آسان‌تر می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا کنترل کل فرآیند توسعه نرم‌افزار یا بیشتر آن را از یک پلتفرم واحد در دست بگیرند.

امروزه انواع مختلفی از فریم ورک‌ها نظیر فریم‌ ورک‌ های PHP، (جهت اطلاع از اینکه php چیست اینجا کلیک نمایید. ) فریمورک nodjs و فریم ورک‌های جاوا اسکریپت، فریمورک فلاتر ، فریم ورک های پایتون (جهت اطلاع از اینکه پایتون چیست اینجا کلیک نمایید.) وجود دارند.  همچنین جهت اطلاع از اینکه nodejs چیست اینجا کلیک نمایید.

تاریخچه فریمورک فلاتر

تاریخچه فریمورک فلاتر

فلاتر به عنوان پروژه ای به نام Sky راه اندازی شد که در ابتدا فقط روی اندروید کار می‌کرد. هدف فلاتر این است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برای هر پلتفرمی‌با استفاده از لایه گرافیکی خود که توسط موتور Skia ارائه شده است، کامپایل کنند.

فلاتر یک فریم ورک رایگان و منبع باز برای تلفن همراه است که توسط گوگل ایجاد شده و در ماه می‌2017 منتشر شده است. در چند کلمه، این امکان را به شما می‌دهد تا یک برنامه موبایل بومی‌تنها با یک کد ایجاد کنید. به این معنی که می‌توانید از یک زبان برنامه نویسی و یک کد پایه برای ایجاد دو برنامه مختلف (IOS و Android) استفاده کنید.

نسخه بتای فلاتر در 13 مارس 2018 راه اندازی شد و اولین بار در 4 دسامبر 2018 منتشر شد. در مدت زمان کوتاهی، فلاتر موقعیت خود را در بازار تثبیت کرده است.

فریم ورک Flutter چیست

فریم ورک فلاتر چیست

چارچوب فلاتر هم از یک کیت توسعه نرم افزار (SDK) و هم از کتابخانه UI مبتنی بر ویجت تشکیل شده است. این کتابخانه از عناصر مختلف رابط کاربری قابل استفاده مجدد، مانند لغزنده، دکمه‌ها و ورودی‌های متن تشکیل شده است.

توسعه دهندگانی که برنامه‌های موبایلی را با فریم ورک فلاتر می‌سازند، این کار را با استفاده از یک زبان برنامه نویسی به نام دارت انجام می‌دهند. دارت با سینتکسی مانند جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی تایپ شده است که بر توسعه front-end تمرکز دارد.

فلاتر چگونه کار می‌کند؟

فلاتر چگونه کار می‌کند؟ (معماری فلاتر)

امروزه طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم می‌باشد. فلاتر از دو بخش مهم تشکیل شده است:

SDK (کیت توسعه نرم افزار): مجموعه ای از ابزارهایی که به شما در توسعه برنامه‌های کاربردی کمک می‌کند. این شامل ابزارهایی برای کامپایل کد شما به کد ماشین بومی‌(کد برای iOS و Android) است.

یک چارچوب (کتابخانه UI بر اساس ویجت‌ها): مجموعه ای از عناصر UI قابل استفاده مجدد (دکمه‌ها، ورودی‌های متن، لغزنده و غیره) که می‌توانید برای نیازهای خود شخصی سازی کنید.

برای توسعه با فلاتر، از یک زبان برنامه نویسی به نام Dart استفاده خواهید کرد. این زبان توسط گوگل در اکتبر 2011 ایجاد شد، اما در طول سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته است.

دارت بر توسعه front-end تمرکز دارد و می‌توانید از آن برای ایجاد برنامه‌های موبایل و وب استفاده کنید.

اگر کمی‌برنامه نویسی می‌دانید، Dart یک زبان برنامه نویسی شی تایپ شده است. می‌توانید سینتکس Dart را با جاوا اسکریپت مقایسه کنید.

چرا باید فلاتر را یاد بگیریم؟

چرا باید فلاتر را یاد بگیریم؟

در ادامه برخی از دلایلی را انتخاب کردیم که چرا از فلاتر مخصوصا در طراحی پورتال سازمانی استفاده کنیم. فلاتر طیف گسترده ای از مزایای را برای افراد تجاری و توسعه دهندگان به طور یکسان ارائه می‌دهد. فلاتر کیفیت خوبی را برای هزینه‌های معقول و همچنین قابلیت استفاده و سرعت عالی ارائه می‌دهد.

۱. ساده برای یادگیری و استفاده

ساده برای یادگیری و استفاده

فلاتر یک چارچوب مدرن است و شما می‌توانید آن را در ساخت سایت نیز احساس کنید! ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل با آن بسیار ساده تر است. اگر از جاوا، سوئیفت یا React Native استفاده کرده باشید، متوجه تفاوت فلاتر خواهید شد.

چیزی که من در مورد فلاتر بسایر محبوب است این است که می‌توانید یک برنامه بومی‌واقعی بدون تعداد زیادی کد و حتی برای ساخت فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید. جهت اطلاع از قیمت طراحی سایت اینجا کلیک نمایید.

۲. جمع آوری سریع و حداکثر بهره‌وری

با استفاده از فلاتر، می‌توانید کد خود را تغییر دهید و نتایج را در زمان واقعی مشاهده کنید. این ویژگی، Hot-Reload نام دارد. به روز رسانی برنامه پس از ذخیره کد، فقط مدت کوتاهی طول می‌کشد.

۳. ایده‌آل برای MVP‌های راه‌اندازی

ایده آل برای MVP‌های راه اندازی

اگر می‌خواهید محصول خود را در اسرع وقت به سرمایه گذاران نشان دهید، فلاتر انتخاب خوبی است.

در اینجا ۴ دلیل اصلی برای استفاده از فلاتر برای MVP شما آورده شده است:

  • توسعه یک برنامه تلفن همراه با فلاتر ارزان تر است زیرا نیازی به ایجاد و نگهداری دو برنامه تلفن همراه (یکی برای iOS و دیگری برای Android) ندارید.
  • یک توسعه دهنده تنها چیزی است که برای ایجاد MVP خود نیاز دارید.
  • عملکرد خوبی دارد – تفاوت بین یک برنامه بومی‌و یک برنامه فلاتر را متوجه نخواهید شد.
  • فلاتر زیبا است – می‌توانید به راحتی از ویجت‌های ارائه شده توسط فلاتر استفاده کنید و آن را شخصی سازی کنید تا یک رابط کاربری ارزشمند برای مشتریان خود ایجاد کنید.

۴. مستندات خوب

مستندات خوب

برای فناوری جدید داشتن اسناد خوب مهم است. شما می‌توانید از مستندات فلاتر چیزهای زیادی بیاموزید، و همه چیز با مثال‌های آسان برای موارد استفاده اولیه بسیار دقیق است. به عنوان مثال هر بار که با یکی از ویجت‌هایم در کد مشکل داشتید، بتوانید اسناد را بررسی کنید و پاسخ را بیاید.

فلاتر Awesome فهرستی عالی که بهترین کتابخانه‌ها و ابزارهای فلاتر را ارائه می‌کند. این وب سایت محتوای روزانه را با مثال‌های فراوان، قالب‌های کاربردی، مشاوره و غیره منتشر می‌کند.

همچنینAwesome فلاتر  یک مخزن GitHub  (مرتبط با فلاتر Awesome) با لیستی از مقالات، ویدیوها، مؤلفه‌ها، ابزارهای کمکی و غیره میباشد.

۵. IDE‌های مختلف

IDE‌های مختلف

فلاتر در IDE‌های مختلف موجود است. دو ویرایشگر اصلی کد برای توسعه با این فناوری Android Studio (IntelliJ) و VS Code هستند.

Android Studio یک نرم افزار کامل با همه چیز از قبل یکپارچه است. برای شروع باید افزونه‌های فلاتر و دارت را دانلود کنید.

VS Code یک ابزار سبک وزن است و همه چیز از طریق پلاگین‌های موجود در بازار قابل تنظیم است.

شما آزاد هستید که IDE مورد نظر خود را انتخاب کنید!

۶. توسعه سریع

توسعه سریع

زمانی که کد یکسان برای برنامه‌های iOS و Android استفاده می‌شود، توسعه سریع‌تر انجام می‌شود. پایگاه کد منحصر به فرد فلاتر زمان ورود به بازار را سرعت می‌بخشد در حالی که هزینه‌های توسعه اپلیکیشن موبایل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

۷. عملکرد اپلیکیشن

عملکرد اپلیکیشن

فلوتر برنامه‌های بلادرنگ بومی‌است. برخلاف سایر فریم ورک‌ها، برنامه‌های فلاتر برای تعامل با اجزای اصلی نیازی به پل ندارند. از آنجایی که این پل‌ها معمولاً باعث مشکلات عملکردی می‌شوند، این به فلاتر یک مزیت قطعی می‌دهد.

۸. بارگیری سریع تغییرات

بارگیری سریع تغییرات

ویژگی «بارگذاری مجدد داغ» فلاتر به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد که کد را در شبیه سازها، شبیه سازها یا دستگاه‌های واقعی تغییر دهند و نتایج را در زمان واقعی مشاهده کنند. پس از آن، کد تغییر یافته بلافاصله در حین اجرای برنامه دوباره بارگیری می‌شود. نیازی به راه اندازی مجدد نیست. بارگذاری مجدد داغ، ساخت رابط‌های کاربری، افزودن ویژگی‌ها و رفع اشکال را ساده‌تر از همیشه می‌کند.

۹. سفارشی سازی کامل و رندر سریع

سفارشی سازی کامل و رندر سریع

به لطف معماری لایه ای فلاتر «به شما امکان کنترل بر روی هر پیکسل روی صفحه‌نمایش را می‌دهد» و به شما این امکان را می‌دهد تا گرافیک، ویدیو، متن و کنترل‌ها را بدون محدودیت همپوشانی و متحرک کنید.

۱۰. رابط کاربری ساده

رابط کاربری ساده

همچنین فلاتر برای وب کار می‌کند و مستندات مناسبی را ارائه می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد کنترل‌های بومی‌را بررسی کنید. همچنین رابط کاربری را از کنترل‌های بومی‌جدا می‌کند، که بسیاری از تفاوت‌های ظریف و خطاهای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند را حذف می‌کند. اینها ممکن است خیلی اوقات اتفاق نیفتند، اما حذف آنها با توسعه بومی‌دشوار است. رابط کاربری جداگانه همچنین به معنای داشتن یک دید یکپارچه در تمام نسخه‌های سیستم بدون تلاش است.

معایب فلاتر

معایب فلاتر

در حالی که توسعه اپلیکیشن فلاتر نکات مثبت زیادی را ارائه می‌دهد، توجه به جنبه‌های منفی چارچوب نیز مهم است:

۱. فلاتر نسبتا جدید است.

در حالی که فلاتر پلاگین‌ها و مؤلفه‌های رابط کاربری زیادی را ارائه می‌دهد، فریم ورک‌هایی مانند Xamarin و React Native انتخاب بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند.

۲. دارت خیلی محبوب نیست.

در حالی که دارت یک زبان برنامه نویسی عالی است، توسعه دهندگان اغلب تمایل بیشتری به در نظر گرفتن زبان‌هایی مانند جاوا یا کاتلین دارند.

۳. برخی از اجزا فقط برای iOS یا Android در دسترس هستند، اما نه هر دو.

این نوع کامپوننت‌ها بیشتر از اندروید پشتیبانی می‌کنند زیرا فلاتر از Google می‌آید، و توسعه‌دهندگان اندروید معمولاً بیشتر از توسعه‌دهندگان iOS به فلاتر علاقه‌مند هستند.

۴. توسعه برنامه

هیچ راهنمای واحدی در مورد توسعه برنامه‌های فلاتر وجود ندارد، که می‌تواند هنگام ساختن نرم افزارهای پیچیده تر مشکل ساز باشد.

۵. نگهداری کد در طولانی مدت

فریم ورک و همچنین زبان دارت گاهی به سرعت در حال تغییر هستند که می‌تواند حفظ کد را در دراز مدت دشوار کند.

فلاتر برای ساخت چه اپلیکیشن‌هایی مناسب است؟

فلاتر برای ساخت چه اپلیکیشن‌هایی مناسب است؟

واضح است که فلاتر حداقل در حال حاضر به اندازه کافی برای انجام پروژه‌های پیچیده تر مناسب نیست. با این حال، راه حل خوبی برای یک MVP  (به ویژه برای استارتاپ‌ها) است. در واقع، این یک الگوی مشترک با تمام فناوری‌های نسبتا جدید است.

اساساً، هر زمان که ایده ای برای یک برنامه موبایل دارید اما دقیقاً مطمئن نیستید که آیا برنامه خوبی است یا خیر MVP خود را با فلاتر بسازید تا هزینه‌ها را کاهش دهید و ایده خود را عملی کنید. اگر MVP موفق شد، باید به تبدیل آن به برنامه‌های موبایل بومی‌فکر کنید.

توسعه دو برنامه جداگانه از همان ابتدا زمان و هزینه بیشتری را می‌طلبد. این نیز یکی از دلایلی است که استارت آپ‌هایی با منابع محدود به راه حل‌های چند پلتفرمی‌مانند فلاتر روی می‌آورند. استفاده مجدد از کد به آنها کمک می‌کند تا ایده‌های خود را بدون سرمایه گذاری قابل توجه زنده کنند.

کلام آخر

چارچوب فلاتر فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن موبایل و کسب‌وکارها ارائه می‌کند. ساخت برنامه‌های iOS و Android با یک کد یکسان بر روی یک رابط کاربری بسیار کاربرپسند، توسعه اپلیکیشن موبایل را سریع و مقرون‌به‌صرفه می‌سازد.

امیدوارم این مقدمه مورد توجه و انگیزه شما قرار گرفته باشد. اگر دوست داشتید این مقاله را به اشتراک بگذارید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر درباره پلتفرم فلاتر می‌توانید با کارشناسان مجرب وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

[faq]

سوالات متداول

برای توسعه با فلاتر ، از یک زبان برنامه نویسی به نام Dart استفاده خواهید کرد. این زبان توسط گوگل در اکتبر ۲۰۱۱ ایجاد شد، اما در طول سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته است. دارت بر توسعه front-end تمرکز دارد و می‌توانید از آن برای ایجاد برنامه‌های موبایل و وب استفاده کنید.

فلاتر فناوری منبع باز گوگل برای ایجاد برنامه‌های موبایل، دسکتاپ و وب با یک پایگاه کد واحد است. بر خلاف راه حل‌های محبوب دیگر، فلاتر یک چارچوب یا کتابخانه نیست. این یک کیت توسعه نرم افزار SDK کامل است.

فلاتر یکی از بهترین راه حل‌ها برای توسعه برنامه‌های اندروید و iOS است، بدون اینکه نیازی به نوشتن در یک پایگاه کد متفاوت برای هر پلتفرم باشد. نسخه‌های تلفن هوشمند این برنامه‌ها به عنوان برنامه‌های واقعی و بومی‌در دستگاه‌های اپل و اندروید عمل می‌کنند و قبل از انتشار برای پلتفرم مربوطه کامپایل می‌شوند.

فلاتر یک فریم ورک توسعه ظاهری یعنی فرانت اند محبوب از گوگل است که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا صفحات ظاهری زیبایی برای هر صفحه‌ای بسازند. فلاتر برای ساده سازی توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی‌ و در عین حال حفظ تجربه کاربری ثابت طراحی شده است. جهت اطلاعات بیشتر به فریم‌ ورک‌های فرانت اند مراجعه نمایید.

می‌توانید از فلاتر برای قطعات غیر UI نیز استفاده کنید. اما در حال حاضر اگر مجبور هستید با پلتفرم برای مثال برداشتن تصاویر ارتباط برقرار کنید، باید از جاوا (زبان پلتفرم) استفاده کنید. اما اگر روش‌های پلتفرم را فراخوانی نمی‌کنید، فلاتر می‌تواند بخش‌های رابط کاربری و غیر رابط کاربری را مدیریت کند.

منبع : hackr.io

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.