داغ‌ترین موضوع بحث این روزها درباره هوش مصنوعی و چت جی پی تی است. این chatgpt چیست که یک دنیا را حیرت زده خود کرده است؟ کاربرد آن و مزایای استفاده از آن چیست؟

در واقع هر هوش مصنوعی به همراه مزایای خود، معایبی را با خود به همراه دارد. البته بهتر است که درباره چت جی پی تی زود قضاوت نکنیم! بگذارید در ابتدا به مفهوم chatgpt چیست بپردازیم و آن را توضیح دهیم؛ سپس در انتهای مقاله به قضاوت درباره آن اقدام کنید.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی شاخه‌ای گسترده از علوم کامپیوتر است که به ساخت ماشین‌های هوشمند می‌پردازد. این ماشین‌ها از طریق هوش انسانی که به آن‌ها داده می‌شود، قادر به انجام وظایفی هستند؛ به عبارتی هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های ذهن انسان را مدل‌سازی کنند یا حتی آن‌ها را بهبود بخشند. هوش مصنوعی با تولید ابزارهای مولد، مانند چت جی پی تی و گوگل جمینی وارد بخشی از زندگی روزمره ما شده‌اند.

در بسیاری از موارد، انسان‌ها بر فرآیند یادگیری هوش مصنوعی از طریق برنامه نویسی نظارت می‌کنند و تصمیم‌های خوب را تقویت می‌کنند و از تصمیم‌های بد جلوگیری می‌کنند. اما برخی از سیستم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری بدون نظارت طراحی شده‌اند، مانند بازی‌های رایانه‌ای!

چت جی پی تی چیست؟

هوش مصنوعی چت جی بی تی چیست

چت جی پی تی مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است؛ به عبارتی chatgpt یک ربات هوش مصنوعی مولد و یک ابزار پردازش زبان طبیعی است. که از طریق آن برای ایجاد گفتگو و مکالمه‌ای شبیه به انسان استفاده می‌شود. چت جی پی تی همانند سرویس‌های چت خودکار که در وب سایت‌های خدمات مشتری موجود هستند، عمل می‌کند؛ چرا که افراد می‌توانند از آن سوال بپرسند و از آن توضیح و پاسخ دریافت کنند.

البته چت جی پی تی تنها برای تولید محتوا متنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و خدمات دیگری در زمینه ساخت تصاویر، کد نویسی، زبان‌های برنامه نویسی و … نیز دارد.

در حال حاضر استفاده از چت جی پی تی برای همه افراد رایگان است و نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست. در اوایل ماه فوریه یک نسخه اشتراک پولی به نام ChatGPT Plus راه اندازی شده است.

در ایران مردم در زمان استفاده از این هوش مصنوعی نیاز به vpn دارند؛ چرا که این هوش مصنوعی در ایران فیلتر است.

سازندگان ChatGPT چه کسانی هستند؟

ChatGPT یک چت بات است که توسط OpenAI بر اساس GPT-3.5 توسعه یافته است. OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو است که ChatGPT را ایجاد کرده و این ابزار را در 30 نوامبر 2022 راه‌اندازی کرده است. این شرکت توسط گروهی از کارآفرینان و محققان از جمله ایلان ماسک و سام آلتمن در سال 2015 تأسیس شد.

OpenAI توسط چندین سرمایه‌گذار حمایت می‌شود که مایکروسافت یکی از آن‌ها است. با این حال، OpenAI یک نهاد جداگانه است و متعلق به مایکروسافت نیست، بنابراین شایعاتی مبنی بر اینکه این غول فناوری مالک ChatGPT است و عملاً OpenAI را کنترل می‌کند، نادرست است.

برخی از مهم‌ترین سرمایه گذاران این حوزه عبارت‌اند از:

  • Sam Altman
  • Greg Brockman
  • Elon Musk
  • Wojciech Zaremba
  • Ilya Sutskever

ChatGPT چطور کار می‌کند؟ با مدل زبانی Transformer آشنا شوید!

مدل زبانی Transformer

ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر یک مدل زبان بزرگ (LLM) است. این مدل‌ها بر روی مجموعه داده‌های عظیم که از صدها میلیارد کلمه و متن تشکیل شده‌اند، تمرکز دارند. این کلمات و متن‌ها را به چت جی پی تی آموزش می‌دهند که بر اساس آن آموزشی که دیده است، به طور موثر به سوالات شما پاسخ دهد.

چت جی پی تی کمی شبیه به یک نسخه فوق العاده پیشرفته از متن پیشگو است. این نیز یکی از محدودیت‌های ChatGPT است؛ چون پاسخ‌های آن بر اساس احتمالات است و همیشه قابل اعتماد نیست.

چت جی پی تی مدل‌های زبانی مختلفی دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید به انجام خدمات تولید محتوا یا دیگر مواردی مثل طراحی سایت نیز بپردازید. با 4 مدل زبانی چت جی پی تی آشنا شوید:

Generative Pre-Trained

ترانسفورماتور از پیش آموزش‌دیده مولد، جی پی تی یا همان (Generative Pre-Trained GPT) نشان‌دهنده پیشرفت قابل‌توجهی در حوزه پردازش زبان طبیعی است که ما را به سمت توسعه ماشین‌هایی سوق می‌دهد که می‌توانند با استفاده از زبان به شیوه‌ای بسیار شبیه به زبان انسان ارتباط برقرار کنند. GPT بر اساس معماری ترانسفورماتور، یک شبکه عصبی عمیق برای انجام وظایف پردازش زبان طبیعی طراحی شده است.

GPT به دلیل عملکرد چشمگیر خود در انجام وظایف پردازش زبان طبیعی و توانایی مکالمه مؤثر، محبوبیت قابل توجهی در بین محققان و جوامع صنعتی به دست آورده است و آن را به یکی از پرکاربردترین و مؤثرترین مدل‌ها در پردازش زبان طبیعی و زمینه‌های مرتبط تبدیل کرده است.

Large Model Language

Large Model Language یا مدل زبان بزرگ (LLM) یک الگوریتم یادگیری عمیق است که می‌تواند انواع وظایف پردازش زبان طبیعی (NLP) را انجام دهد. مدل‌های زبان بزرگ از مدل‌های ترانسفورماتور استفاده می‌کنند و با استفاده از مجموعه داده‌های عظیم آموزش داده می‌شوند. این به آن‌ها (چت جی پی تی) امکان می‌دهد متن یا محتوای دیگر را تشخیص دهند، ترجمه کنند، پیش بینی کنند یا تولید کنند.

به مدل‌های زبانی بزرگ، شبکه‌های عصبی (NN) نیز گفته می‌شود که سیستم‌های محاسباتی الهام گرفته از مغز انسان هستند. این شبکه‌های عصبی بسیار شبیه به نورون‌ها کار می‌کنند.

Machine Learning

Machine Learning یا یادگیری ماشینی یکی از زیرشاخه‌های هوش مصنوعی (AI) است. نمونه‌های مختلفی از یادگیری ماشینی در زندگی روزمره وجود دارد. به عنوان مثال گوگل یا هر موتور جستجو دیگری که برای پیش‌بینی و تکمیل خودکار استفاده می‌شوند.

یادگیری ماشینی (ML) به توسعه و مطالعه الگوریتم‌های آماری نیز مربوط می‌شود. ChatGPT از طریق یادگیری ماشینی آموزش دیده است؛ زیرا تعداد زیادی داده را درون خود جای داده است. این مجموعه داده، شامل مدل‌های زبانی مختلفی است که قادر به ایجاد مکالمه‌ای شبیه به انسان هستند.

Transfer Learning

Transfer Learning یا یادگیری انتقالی (TL) تکنیکی در یادگیری ماشینی (ML) است که با توجه به دانشی که آموخته است به حل مسئله‌ای دیگر اما مرتبط می‌پردازد.

مزیت اصلی که یادگیری انتقالی دارد این است که سرعت و زمان شما را کاهش می‌دهد. ChatGPT بر روی مجموعه گسترده‌ای از داده‌های متنی آموزش داده شده است که طیف گسترده‌ای از موضوعات و سبک‌ها را پوشش می‌دهد. یادگیری انتقالی ChatGPT را قادر می‌سازد تا دانش آموخته‌شده در یک دامنه را به حوزه مرتبط دیگر منتقل کند، و به آن اجازه می‌دهد به طیف متنوعی از اعلان‌های ورودی پاسخ دهد.

کاربردهای Chat GPT

با مفهوم chatgpt چیست آشنا شدید، حال زمان آن رسیده است که با برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که در دل چت جی پی تی نهفته است نیز آشنایی پیدا کنید. Chat-GPT برای خدمات مشتری، بازاریابی و فروش، پردازش زبان طبیعی (NLP) و سایر کاربردهای تجاری از جمله تحقیق، تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.

جدا از کاربردهایی که در بالا ذکر شد برخی از مهم‌ترین کاربردهایی که از چت جی پی تی می‌توان انتظار داشت، شامل:

۱- حل مسائل برنامه نویسی

حل کردن مسائل برنامه نویسی

برنامه ChatGPT در حل مسئله فوق العاده است. متقاضیان می‌توانند سؤالاتی که مربوط به برنامه‌نویسی و کد نویسی چیست، دارند را از Chat-GPT را بپرسند و می‌توانند از او راهنمایی گام به گام در مورد چگونگی حل مشکلات مربوط به کدنویسی دریافت کنند.

علاوه بر این، Chat-GPT می‌تواند نکات، ترفندها و بهترین شیوه‌های کدنویسی را ارائه دهد و به متقاضیان کمک کند تا مهارت‌ها و دانش خود را در برنامه‌نویسی بهبود بخشند. Chat-GPT با پایگاه دانش گسترده و توانایی پردازش و تجزیه و تحلیل سریع داده‌ها، منبع ارزشمندی برای متقاضیانی است که به دنبال کمک در زمینه کدنویسی نیز هستند، می‌باشد.

پيشنهاد وب رمز: کدنویسی چیست

۲- جستجوی اطلاعات

فرض کنید قصد دارید برای تحقیق خود به سراغ مطالعه مقالات علمی اساتید دانشگاه یا به جستجو در گوگل بپردازید، چقدر زمان و وقت شما را می‌گیرد؟
یک راه آسان‌تر نیز برای این کار وجود دارد و آن هم استفاده از چت جی پی تی است که حتی برای جستجوی اطلاعات نیز کارساز است.

هر اطلاعاتی که نیاز داشته باشید را به شما می‌دهد یا سایت‌هایی که در آن زمینه اطلاعات داشته باشند را به شما معرفی می‌کند تا از طریق آن‌ها در کمترین زمان ممکن به اطلاعات بسیاری دست پیدا کنید.

۳- نوشتن کدهای مربوط به زبان‌ های برنامه‌ نویسی

نوشتن کدهای برنامه‌ نویسی

در مرحله اول، قبل از نوشتن کد از طریق چت جی پی تی، باید زبان برنامه نویسی خود را انتخاب کنید. Chat GPT می‌تواند برای زبان‌ های برنامه نویسی مختلف مانند پایتون، جاوا اسکریپت، سی پلاس پلاس و غیره کد تولید کند.

هنگامی که زبان برنامه نویسی را انتخاب کردید، در مرحله دوم باید ورودیی برای Chat GPT را ارائه دهید. ورودی می‌تواند توضیحی از مشکلی باشد که می‌خواهید حل کنید یا کدی که قبلاً نوشته‌اید.

پس از ارائه ورودی، Chat GPT برای شما کد تولید می‌کند. می‌توانید کد تولید شده را اصلاح کنید یا آن را همانطور که هست استفاده کنید. پس از تولید کد، باید آن را تست کنید تا ببینید درست کار می‌کند یا خیر! اگر کد به درستی کار نمی‌کند، می‌توانید با ارائه ورودی بیشتر به Chat GPT آن را اصلاح کنید. در صورتی که کد به درستی کار می‌کند، می‌توانید آن را نهایی کنید و در پروژه خود از آن استفاده کنید.

۴- دیباگ‌کردن کد

دیباگ گردن کد به معنای رفع مشکل از کد است. استفاده از ChatGPT-4 برای نوشتن کد مانند این است که یک برنامه نویس باتجربه کد شما را بررسی کند. ChatGPT می‌تواند زمان زیادی برای رفع اشکال کدهای شما صرفه جویی کند. اگر می‌توانید قبل از هر چیز مشخص کنید که:

  • کدام قسمت از کد باعث ایجاد خطا می‌شود؟
  • آیا پیام‌های خطایی وجود دارد؟
  • چه اتفاقی می‌افتد و قرار بود چه اتفاقی بیفتد؟
  • ChatGPT با اطلاعات بیشتر می‌تواند مشکل را با دقت بیشتری پیدا و حل کند.

۵- ترجمه‌ متون

با وارد کردن جملات یا عبارات به یک زبان، ChatGPT می‌تواند ترجمه‌های قابل اعتمادی را به زبان دیگر ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید جملات انگلیسی را به اسپانیایی ترجمه کنید، می‌توانید به سادگی متن انگلیسی را به ChatGPT وارد کنید؛ سپس چت جی پی تی ترجمه‌های اسپانیایی را به شما تحویل می‌دهد.

این ویژگی، ChatGPT را به ابزاری مناسب برای ترجمه سریع و دقیق زبان تبدیل کرده است که ارتباط مؤثر بین زبان‌های مختلف را تسهیل می‌کند.

۶- نوشتن داستان یا شعر

نوشتن شعر یا داستان می‌تواند یک کار چالش برانگیز و ارزشمند باشد، اما همچنین می‌تواند برای کسانی که در آن تجربه ندارند ترسناک باشد. ولی از زمانی که چت جی پی تی آمده است حتی این کار هم آسان شده است.

زمانی که چت جی پی تی برای شما شعر یا داستانی می‌نویسد، شما می‌توانید به احساسی که درون این ابزار نهفته است پی ببرید. البته اگر احساسی هم داشته باشد!

۷- تولید محتوا متنی

با کار وقت گیر ایجاد توضیحات محصول و محتوای سئو به صورت دستی خداحافظی کنید؛ چرا که چت جی پی تی مجهز به تولید محتوای متنی نیز هست.

تنها کافی است موضوعی را به او بدهید، او برای شما چندین خط و پاراگراف درباره موضوعی که به او داده‌اید برای شما می‌نویسد. در صورت ناراضی بودن از متن، گزینه دیس لایک را بزنید تا برای شما محتوا متنی جدیدی را نمایش بدهد.

۸- ویراستاری متون

به وب سایت چت جی پی تی بروید و متن خود را وارد نمایید. از ChatGPT می‌توان برای طیف وسیعی از وظایفِ ویرایش، مثل تصحیح اولیه تا ویرایش پیشرفته‌تر استفاده کرد. ChatGPT می‌تواند به یافتن خطاهای اساسی مانند غلط املایی، تایپی و خطاهای گرامری کمک کند.

ChatGPT همچنین می‌تواند برای کارهای پیشرفته‌ترِ ویرایش، مانند بهبود ساختار جمله، انتخاب کلمه و خوانایی کلی نیز استفاده شود. ویراستاری متون از طریق چت جی پی تی چندین نقطه قوت بزرگ مثل افزایش سرعت، افزایش دقت و انعطاف پذیری را با خود به همراه دارد.

۹- پاسخ به پرسش

پاسخ به پرسش های کاربران

چت جی پی تی این قابلیت را در اختیار کاربران خود قرار داده است که از طریق او برای سوالاتی که دارند، پاسخ دریافت کنند. اما این که پاسخ دقیق و شفافی از او دریافت کنید نیازمند این است که سوالات خود را به صورت شفاف و واضح بپرسید.

زمانی که شما از طریق او به جستجوی اطلاعات می‌پردازید، حتی اگر چت جی پی تی پاسخ آن سوال را نداشته باشد به شما اطلاع می‌دهد. از طرف دیگر برای شما گزینه لایک و دیس لایک را قرار داده است که در صورت ناراضی بودن از مطلب، گزینه دیس لایک را بزنید؛ در این شرایط به شما پاسخ دیگری را نشان می‌دهد.

۱۰- خلاصه نویسی

خلاصه نویسی متون

به غیر از توضیح درباره chatgpt چیست به ادامه توضیح درباره کاربردهای آن نیز می‌پردازیم. یکی از بهترین کاربردهای آن خلاصه نویسی است.

  1. برای خلاصه نویسی در مرحله اول نیاز است که به وب سایت ChatGPT بروید و متنی را که می‌خواهید خلاصه کنید، وارد کنید.
  2. مرحله 2 طول خلاصه را بر حسب جملات یا کلمات انتخاب کنید، سپس روی “Enter” کلیک کنید.
  3. مرحله 3 منتظر بمانید تا ChatGPT خلاصه را تولید کند، که ممکن است چند ثانیه طول بکشد.
  4. در مرحله 4، خلاصه را برای اطمینان بیشتر با دقت بررسی و اصلاح کنید.

۱۱- مکالمه و پاسخ سریع با انسان

مکالمه با انسان

چیزی که آن را از ابزارهای قبلی چت هوش مصنوعی متمایز می‌کند، این است که چگونه می‌تواند به زبان طبیعی پاسخ دهد؟! اگر نمی‌دانستید که هوش مصنوعی پشت آن است، به راحتی می توانستید آن را با یک انسان واقعی اشتباه بگیرید.

مثلا می‌توانید با او درباره اتفاقاتی که در طول روز برایتان رخ داده است صحبت کنید و او به شما پاسخ دهد. البته سوالاتی درباره این که امروز آب و هوا چطور بود یا این که امروز هوا بارانی است یا برفی را نمی‌تواند پاسخ دهد.

۱۲- آنالیز احساسات

فراموش نکنید که چت جی پی تی یک هوش مصنوعی است و داده‌های او از قبل برنامه نویسی و برنامه ریزی شده‌ است. با این حال زمانی که به او بگویید “من امروز احساس تنهایی می‌کنم” او به شما پاسخی درباره این که این احساس یک امر طبیعی است و هر انسانی ممکن این احساس را در طول روز داشته باشد، به شما خواهد داد.

برای سرگرمی و کمی دردودل چندان هم بد نیست!

ویژگی‌های مهم چت جی پی تی

کم کم به انتهای مقاله نزدیک می‌شویم. تا به این بخش از مقاله درباره chatgpt چیست، کاربرد آن و بسیاری از مفاهیم دیگر آشنا شده‌اید. اما زمان آن رسیده است که درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن نیز کمی بیشتر بدانید.

ابزار Chat GPT ویژگی‌ها و مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد که می‌تواند برای کاربران داخلی و شرکت‌ها اهمیت زیادی داشته باشد و می‌تواند کار را در بسیاری از زمینه‌ها تسهیل کند. در اینجا برخی از مزایا و ویژگی‌های اصلی Chat GPT آورده شده است.

ویژگی‌های مهم chatgbt

شامل بیش از ۱۷۵ میلیارد پارامتر

خبر خوب این است که ChatGPT-3 دارای 175 میلیارد پارامتر است که آن را به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین مدل‌های زبان تا به امروز تبدیل کرده است. این پارامترها برای تجزیه و تحلیل و پردازش زبان طبیعی و تولید پاسخ‌هایی شبیه به انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انتظار می‌رود این افزایش در پارامترها به طور قابل توجهی توانایی مدل را برای درک و پاسخ به زبان انسان افزایش دهد. این پارامترها می‌توانند بر دقت، سرعت و اثربخشی کلی مدل تأثیر بگذارند.

تغذیه‌شده با الگوریتم‌های ازپیش آموزش‌داده‌شده

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، چت جی پی تی به عنوان یک ابزار هوش مصنوعی است که از قبل به او داده‌هایی را آموزش داده‌اند که طبق آن داده‌ها به شما پاسخ می‌دهد.

پاسخ‌هایی که به شما می‌دهد تقریبا متفاوت است؛ چرا که از پارامترهای زیادی برای آن استفاده شده است. استفاده بیشتر از پارامترها به معنای ذخیره بیشتر داده‌ها درون او است.

انجام چندین وظیفه‌ به صورت همزمان

مانند هر فناوری هوش مصنوعی، ChatGPT دارای نقاط ضعف و چالش‌های خاصی است که می‌تواند بر عملکرد و دقت آن تأثیر بگذارد. هیچ محدودیتی برای چندین بار استفاده از چت جی پی تی در طول یک روز وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید چندین بار در طول روز از آن استفاده کنید.

اما اگر از ChatGPT بخواهید چندین کار را به طور همزمان انجام دهد، در اولویت بندی آن‌ها مشکل دارد که منجر به کاهش اثربخشی و دقت او می‌شود.

سرعت بسیار بالا

چت جی پی تی به دلیل سرعت بالایی که در پاسخ دهی به سوالات و مکالمات شما دارد، توانسته است طرفداران بسیاری پیدا کند. تنها کافی است موضوع، سوال یا مکالمه‌ای با او داشته باشید در عرض چند ثانیه به شما درباره موضوع، سوال یا مکالمه‌ای که با او داشته‌اید به شما پاسخ داده می‌شود. این کار زمانی که پروژه‌های تحقیقاتی داشته باشید، سرعت و عکس العمل شما را بالا می‌برد و زمان و تایم کمی از شما می‌گیرد.

مزایا و معایب chatgbt

مزایای ChatGPT

۱- در نسخه‌های پایه رایگان است

بله، استفاده از Chat GPT رایگان است. اگر قصد دارید چت ربات انقلابی OpenAI را امتحان کنید، هزینه‌ای جز زمان برای شما ندارد.طبق برخی تحقیقات، OpenAI تقریباً 3 میلیون دلار در ماه برای ادامه استفاده مردم از آن هزینه می‎‌کند. بله، درست است که می‌توانید به صورت رایگان ثبت نام کنید و دسترسی نامحدودی به این سرویس داشته باشید.

اما به دلیل ترافیک بالا، انتظار داشته باشید که ChatGPT کدهای خطا را منتشر کند، خرابی را تجربه کند و هر از گاهی با مشکلات سرور مواجه شود.

۲- استفاده راحت

تنها چیزی که نیاز دارید گوگل کروم، فایرفاکس یا هر مرورگر دسکتاپ یا موبایل دلخواه شما است.

  1. مرحله اول برای دسترسی به صفحه ورود به سیستم Chat GPT به chat.openai.com بروید و برای شروع روی دکمه «ثبت نام» کلیک کنید.
  2. در مرحله دوم تنها کافی است که فرم ثبت نام را با آدرس ایمیل و رمز عبور خود پر کنید.
  3. مرحله سوم این است که هنگامی که حساب خود را تأیید کردید، جزئیات مورد نیاز را ارائه دهید (نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را برای نهایی کردن حساب ChatGPT خود وارد کنید).
  4. مرحله چهارم باید یک شماره موبایل معتبر وارد کنید و کدی را که از طریق متن دریافت خواهید کرد وارد کنید.
  5. مرحله پنجم که مرحله آخر است به ChatGPT دسترسی پیدا می‌کنید. به همین راحتی و آسانی!

۳- استفاده از پردازش زبان طبیعی

چت جی پی تی یک ربات هوش مصنوعی است که از طریق زبان طبیعی که دارد برای مکالمه شبیه به انسان استفاده می‌کند. کافی است چندین بار از او سوال بپرسید یا با او مکالمه کنید به شما شبیه به یک انسان واقعی، پاسخ‌ها و مکالمات واقعی می‌دهد.

فرقی ندارد با چه زبانی از او سوال بپرسید؛ چرا که با هر زبانی پاسخ شما را می‌دهد اما پاسخ‌هایی که در زبان انگلیسی از او دریافت می‌کنید بسیار دقیق‌تر است.

۴- همه کاره

این تطبیق پذیری، Chat GPT را به ابزاری ارزشمند برای مشاغل تبدیل کرده است تا گردش کار خود را ساده کرده و کارایی را افزایش دهند. Chat GPT می‌تواند به چندین زبان ارتباط برقرار کند و ترجمه‌های هم‌زمان ارائه کند.

این همه کاره بودن چت جی پی تی باعث شده است که در حوزه‌های مختلف از دانش آموز گرفته تا اساتید دانشگاه از آن استفاده مفید به عمل آورند.

معایب ChatGPT

۱- احتمال ارائه پاسخ نادرست

ChatGPT می‌تواند در طیف وسیعی از وظایف فوق العاده خوب عمل کند، اما مانند سایر مدل‌های از پیش آموزش دیده برای دامنه‌های تخصصی، بهینه سازی نشده است. این امر می‌تواند منجر به نتایج نادرست یا نامربوط برای برخی مقاصد شود و آموزش و برنامه ریزی مجدد چت جی پی تی را برای دامنه یا وظیفه خاصی که می‌خواهید از آن استفاده کنید ضروری می‌سازد.

علاوه بر این، داده‌های آموزشی ChatGPT تا تاریخ پایانی سپتامبر 2021 جمع آوری شده است، بنابراین برخی از پاسخ‌ها ممکن است منعکس کننده به روزترین اطلاعات نباشند.

۲- دانش محدود

مانند بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی، ChatGPT محدودیت‌هایی در داده‌های آموزشی خود دارد. هم محدودیت در آموزش داده‌ها و هم تعصب در داده‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر خروجی مدل ایجاد کنند.

بنابراین زمانی که از او سوال یا تحقیقی می‌پرسید، حتما خروجی خود را بار دیگر مطالعه و بررسی کنید تا دچار چنین سوگیری‌هایی نشوید.

۳- پایداری

ChatGPT پایداری و ثبات در منابع و داده‎های خود ندارد. چت جی پی تی منبع معتبری از اطلاعات واقعی نیست و نمی‌توان از آن برای نوشته‌های دانشگاهی استناد کرد. در حالی که سعی می‌کند پاسخ‌های دقیق ارائه کند، اغلب اشتباه می‌کند، زیرا پاسخ‌هایش بر اساس الگوها است، نه حقایق و داده‌ها.

۴- سوگیری در پاسخ‌ها

در برخی موارد نشان داده شده است که چت جی پی تی با تعصب به سوالات پاسخ می‌دهد؛ به همین خاطر چندان نباید به پاسخ‌هایی که دارایی چنین سوگیری‌هایی هستند اطمینان کرد.

مقاله‌ای از محققان مستقر در بریتانیا نشان می‌دهد که ChatGPT OpenAI یک سوگیری لیبرال دارد و نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌های هوش مصنوعی برای کنترل رفتار ربات‌ها تلاش می‌کنند، حتی زمانی که آن‌ها را به میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان معرفی می‌کنند.

آیا باید نگران ChatGPT بود؟

با توجه به محبوبیت آن، دیوید روزادو، در یک مطالعه MDPI، نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از چت جی پی تی برای کنترل اجتماعی، انتشار اطلاعات نادرست، محدود کردن آزادی انسان‌ها و مانع تراشی در مسیر حقیقت‌جویی استفاده کرد.

چنانچه شما در جهت استفاده صحیح از آن برآیید چندان جای نگرانی نیست. اما در این میان برخی از افراد هستند که نگران از بین رفتن مشاغل و حرفه‌های خود هستند؛ چرا که ممکن است چت جی پی تی جای آن مشاغل را بگیرد.

مشاغلی که امکان نابودی دارند

برخی از مشاغل هستند که در آینده‌ای نه چندان دور ممکن است تحت تاثیر چت جی پی تی قرار گیرند. مارک مورو، یکی از همکاران ارشد موسسه بروکینگز که در مورد تاثیر هوش مصنوعی بر نیروی کار آمریکا تحقیق کرده است، به اینسایدر گفت: در واقع، فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند ChatGPT می‌توانند کد را سریع‌تر از انسان تولید کنند، به این معنی که کار می‌تواند با کارمندان کمتری تکمیل شود.

برخی از مهم‌ترین مشاغلی که در معرض خطر هستند عبارت است از:
کد نویسی، برنامه نویسی کامپیوتری، توسعه دهندگان نرم افزار، توسعه دهندگان وب، نویسندگی، روزنامه نگاری، مشاغل تبلیغاتی و مشاغلی که در حوزه تولید محتوا قرار دارند.

مشاغلی که بعید است نابود شوند

در این میان برخی از مشاغل که در خطر نابودی هستند، برخی دیگر هیچ خطی از سمت جی پی تی آن‌ها را تهدید نمی‌کند. افرادی که در مشاغل زیر هستند، نگرانی به دل خود راه ندهند و با خیال راحت به کار و شغل خود ادامه دهند.

برخی از مهم‌ترین مشاغل که چت جی پی تی آن‌ها را تهدید به نابودی نمی‌کند، شامل:

  • ورزشکار
  • دیجیتال مارکتر
  • مکانیک خودرو
  • آشپز
  • گارسون
  • مهماندار هواپیما
  • پزشکان

مشاغلی که خلق خواهند شد

با وجود چت جی پی تی ممکن است برخی مشاغل جدید خلق شوند و برخی دیگر رونق بیشتری بگیرند. در حالی که ChatGPT یک پیشرفت فن‌آوری باورنکردنی است، بسیار مهم است که آنچه را که ما را انسان می‌سازد، از جمله هوش هیجانی، همدلی و خلاقیت، گرامی بداریم. فناوری باید برای تکمیل نیروی انسانی به جای جایگزینی آن استفاده شود؛ زیرا ممکن است راه حل کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تری برای کارهای تکراری ارائه دهد.

با این حال مشاغلی همچون ریاضیدان‌های ماهر، مترجمی، تحلیل گران خبری، فیلسوفان، مدیران مالی و … خلق می‌شوند و رونق پیدا می‌کنند.

سه سوالی که چت جی پی تی به آن‌ها پاسخ نمی‌دهد!

در متن مقاله اشاره کوچکی به این موضوع شد. در این بخش به طور مفصل آن را توضیح می‌دهیم. در واقع هرگونه سوالی درباره هک کردن، یا دریافت رمز عبور یا اطلاعات حساس را Chat GPT پاسخ نمی‌دهد.

رویدادهای آینده، مانند تغییرات در بازار سهام، نتایج قرعه کشی، یا هر رویداد دیگری که هنوز اتفاق نیفتاده است، توسط Chat GPT قابل پیش بینی نیست. به غیر از موارد گفته شده به برخی از مهم‌ترین سوالاتی که چت جی پی تی به آن پاسخ نمی‌دهد، اشاره می‌کنیم.

سوال اول: رویدادهایی که بعد از سپتامبر ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است

چت جی پی تی در پاسخ به برخی از سوالات این گونه جواب می‌دهد:

به‌عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، من روی مجموعه داده بزرگی از متن آموزش دیده‌ام که فقط تا سال 2021 ادامه داشته است.

این بدان معناست که چت جی پی تی به اطلاعات یا رویدادهایی که پس از آن تاریخ رخ داده‌اند، دسترسی ندارد.

سوال دوم:‌ پرسش‌هایی که جواب‌دادن به آن‌ها به اتصال به اینترنت نیاز داشته باشد

چت جی پی تی بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که به او داده شده است، دسترسی دارد و نمی‌تواند در گوگل یا دیگر مرورگرها به جستجوی آنلاین و لحظه‌ای بپردازد. از طرف دیگر چت جی پی تی به حقوق کپی رایتینگ اهمیت زیادی می‌دهد و مالکیت معنوی دیگران را به خطر نمی‌اندازد.

سوال سوم: پرسش‌هایی که جواب به آن‌ها مخالف قانون یا اخلاق است

مسائل سیاسی حزبی می‌توانند مناقشه‌برانگیز و تفرقه‌انگیز باشند، و مهم است که از ترویج یک دستور کار یا دیدگاه سیاسی خاص اجتناب شود. علاوه بر این، مسائل سیاسی اغلب پیچیده و چند وجهی هستند و دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی باید در نظر گرفته شوند. چت جی پی تی به‌عنوان یک مدل زبان هوش مصنوعی، نباید از حزب سیاسی خاصی طرفداری کند یا از موضع خاصی دفاع کند.

علاوه بر این، بحث در مورد مسائل سیاسی حزبی ممکن است برای برخی از کاربران مغرضانه یا توهین آمیز تلقی شود. هوش مصنوعی برای خدمت به طیف گسترده‌ای از کاربران با پیشینه‌ها و باورهای مختلف طراحی شده است؛ به همین خاطر مهم است که بی طرف بماند و از ایجاد یک محیط بالقوه ناراحت کننده یا تفرقه انگیز اجتناب کند.

ثبت نام در ChatGPT

ثبت نام ChatGPT

در ایران

نحوه ثبت نام چت جی پی تی در ایران کمی متفاوت با خارج از کشور است. آن هم تنها به یک دلیل است!

در گوگل ChatGPT را سرچ بزنید. بر روی اولین سایتی که در داخل گوگل نمایش داده می‌شود، کلیک کنید؛ سپس برای شما صفحه جدیدی باز می‌شود که باید بر روی گزینه Sign Up کلیک کنید. (اگر پیش از این در چت جی پی تی اکانت ساخته‌اید باید بر روی گزینه Log In کلیک کنید).

زمانی که اثبات کردید ربات نیستید، وارد بخش و صفحه جدیدی می‌شوید که باید آدرس ایمیل خود را به همراه نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد خود را وارد کنید. بعد از آن از شما یک شماره تلفن همراه می‌خواهد که با شماره ایرانی ممکن نیست؛ به همین خاطر باید برای ساخت اکانت چت جی پی تی یک شماره مجازی خریداری کنید و آن شماره را وارد کنید تا کد بر روی آن ارسال شود. کد را وارد کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود. در این صفحه باید هدف خود را از ساخت اکانت در چت جی پی تی معین کنید.

مرحله بعدی که مرحله آخر است وارد صفحه اصلی چت جی پی تی می‌شوید و از طریق vpn می‌توانید از آن استفاده کنید.

خارج از ایران

با رفتن به chat.openai.com شروع کنید و سپس از یک آدرس ایمیل یا یک حساب Google یا Microsoft برای ثبت نام استفاده کنید. برای ورود و دسترسی به ChatGPT باید یک حساب کاربری در وب سایت OpenAI ایجاد کنید، اما رایگان است.

اگر هرگز حسابی ایجاد نکرده‌اید، روی «Sign Up» کلیک کنید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید تا اطلاعات خود را وارد کنید. OpenAI برای ایجاد یک حساب کاربری در وب سایت خود به یک شماره تلفن معتبر برای تأیید نیاز دارد.

از آنجایی که خارج از کشور هستید نیازی به خرید شماره مجازی نیست و با وارد کردن شماره تلفن خودتان و وارد کردن کد در کادر می‌توانید از چت جی پی تی بدون نیاز به هیچ vpn استفاده کنید.

نتیجه گیری

حال که مقاله به پایان رسید وقت آن رسیده است که شما به سوال chatgpt چیست، پاسخ دهید و هر آنچه را که از این مقاله متوجه شدید را در زمان استفاده به کار گیرید تا دچار ابهام نشوید.

همانطور که در مقاله هم اشاره شد از طریق چت جی پی تی می‌توان طراحی سایت هم انجام داد. اما به نظر شما یک هوش مصنوعی همانند یک انسان خلاق امکان طراحی وب سایت را دارد یا خیر؟

قطعا خیر. از هوش مصنوعی به خصوص چت جی پی تی می‌توان ایده‌های جالبی دریافت کرد. ولی این که طراحی یک سایت را به صورت کامل به آن بسپاریم چندان درست نیست. وب سایت‌های مختلفی همچون وب رمز با ایده‌های جدید و نابی که در اختیار دارند، بهترین طراحی سایت را برای شما انجام می‌دهند.

سوالات متداول

یک هوش مصنوعی که از طریق آن می‌توان به انجام کارهای مختلفی همچون تولید محتوای متنی، کد نویسی و … پرداخت.

به سوالاتی که در زمینه سیاسی، اخلاقی، اطلاعات حساس و … نیاز داشته باشد، پاسخ نمی‌دهد.

  • انجام چند وظیفه به صورت همزمان
  • سرعت بالا
  • بیش از 175 میلیارد پارامتر

یکی از بخش‌های علوم کامپیوتر است که به ساخت ماشین‌های هوشمند می‌پردازد.

  • حل مسائل مربوط به برنامه نویسی
  • جستجوی اطلاعات
  • پاسخ به سوالات
و …

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.