تگ canonical چیست. گوگل محتوای تکراری را زیاد دوست ندارد. خوب در برخی موارد آن را می‌پذیرد و تحمل می‌کند، اما در کل آن را بیشتر یک چالش می‌داند. تگ کنونیکال چیست و چرا به آن نیاز است؟ انتخاب صفحه برای ایندکس کردن سخت است و نمی‌داند کدام نسخه را رتبه بندی کند. اینجاست که کانونیکال‌ها می‌توانند کمک کنند. در این مقاله به بررسی این موارد خواهیم پرداخت که تگ canonical چیست و در ادامه با انواع، نحوه اجرا، مشکلات متداول در پیاده‌سازی آن و راه حل آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تگ کنونیکال چیست؟

تگ کنونیکال چیست

Canonicals به کاربران وب سایت راه حلی برای حل مشکلات چند صفحه با درج یک قطعه کد HTML در بخش <head> یک وب سایت ارائه می‌دهد. کد HTML برای تعیین اینکه نسخه اصلی همان محتوای تکراری است استفاده می‌شود تا آن را ایندکس کند، که در نهایت سئو شما را بهبود می‌بخشد.

تگ کنونیکال نسخه تکراری یک صفحه است که میتوانید در طراحی سایت خود داشته باشید. ما در این قسمت به سئو اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید سئو چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

شما URL متعارف را با استفاده از یک تگ متعارف در HTML خود تنظیم می‌کنید. سپس، هنگامی‌که گوگل صفحه را می‌خزد، می‌تواند این صفحه را از صفحات تکراری تشخیص دهد.

درک تگ کنونیکال برای سئو و سئو تصاویر سایت ضروری است. اجرای صحیح URL های متعارف می‌تواند به عملکرد سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک کند.

از تگ کنونیکال به چه شکل استفاده می‌شود؟

تگ های Canonical بیت هایی از HTML هستند که به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحه نسخه متعارف است. یک تگ متعارف که در بخش <head></head> کد منبع HTML یک صفحه وب یافت می‌شود، به شکل زیر است:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.com/page/” />

تگ متعارف می‌گوید که صفحه ای که در آن قرار دارید URL اصلی یا متعارف نیست. URL متعارف همان URL است که بعد از “href”  به آن اشاره می‌کند.

این صفحات می‌توانند خود ارجاع شوند (جایی که یک برچسب متعارف به URL خود صفحه اشاره می‌کند) یا می‌تواند به URL صفحه دیگر برای تجمیع سیگنال‌ها ارجاع دهد.

اغلب، ما می‌بینیم که اصطلاحات تگ های متعارف و URL‌ها به جای هم استفاده می‌شوند، در حالی که اینطور نیست. این به این دلیل ساده است که استفاده از تگ rel=”canonical”  متداول ترین روش مورد استفاده برای تنظیم URL های متعارف است – با این حال، به هیچ وجه تنها روش نیست.

پيشنهاد وب رمز: cannibalization چیست

چرا استفاده از canonical‌ برای سئو مهم است؟

تگ های Canonical می‌توانند در بودجه خزیدن شما صرفه جویی کنند و از تولید محتوا در سایت شما در برابر مشکلات محتوای تکراری محافظت کنند. اگر از تگ‌های متعارف استفاده نمی‌کنید، موتورهای جستجو ممکن است منابع ارزشمندی را با فهرست کردن نسخه‌های متعدد از یک محتوا در URL‌های مختلف هدر دهند. این همچنین می‌تواند منجر به جریمه شدن صاحبان سایت به دلیل محتوای تکراری شود.

برای جلوگیری از این مشکلات و بهینه سازی استفاده از بودجه خزیدن وب سایت خود، به طور کلی توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است تگ های متعارف را پیاده سازی کنید. با استفاده از تگ‌های متعارف برای اشاره به نسخه ترجیحی یا اولیه محتوای خود، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو فهرست‌بندی با ارزش‌ترین صفحات شما را در اولویت قرار می‌دهند. این بهینه‌سازی منجر به استفاده کارآمدتر از منابع خزنده، افزایش رتبه‌بندی سئو محتوا و دیده شدن شما در نتایج موتورهای جستجو برای حداکثر تعامل با مشتریان می‌شود.

۱- به گوگل بگوییم کدام نسخه از صفحه را ایندکس کند (فقط یک صفحه را ایندکس می‌کند!)

به گوگل بگوییم کدام نسخه از صفحه را ایندکس کند

اگر به گوگل نگویید که کدام نسخه از صفحه را می‌خواهید در صفحه نتایج موتور جستجو نشان داده شود، گوگل به جای شما تصمیم می‌گیرد. آن‌ها همچنین نمی‌دانند که آیا باید بر روی یک صفحه تمرکز کنند یا آن را به طور مساوی بین چندین صفحه تکراری تقسیم کنند.

۲- کدام نسخه از صفحه را برای پرس و جوهای مرتبط رتبه بندی کنیم.

این کار غیر معمول نیست که در تولید محتوا متنی، محتوا در وب سایت های مختلف پخش شود تا آن را در مقابل مخاطبان جدید قرار دهد.

برای جلوگیری از رتبه بندی صفحات تکراری در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) و برای اطمینان از اینکه محتوای اصلی همان چیزی است که رتبه بندی می‌کند، می‌توانید از URL های متعارف برای تجمیع سیگنال های رتبه بندی استفاده کنید.

۳- به گوگل بگوییم آیا باید “صفحه پیوند” را در یک صفحه ادغام کنند یا آن را بین چندین نسخه تقسیم کنند.

رباتهای عنکبوت‌های گوگل می‌توانند زمان را برای خزیدن در محتوای تکراری تلف کنند، که می‌تواند منجر به از دست دادن برخی از محتوای منحصربفرد تر و با کیفیت شما شود که واقعاً می‌خواهید دیده شوید. به همین دلیل بسیار مهم است که گوگل را در مسیر درست هدایت کنید و وب سایت خود را برای سئو خارج سایت بهینه کنید.

پيشنهاد وب رمز: اشتباهات فاحش در سئو

اصول اجرای آن در وب سایت

۱- از URL‌های مطلق استفاده کنید.

در صورتی که در وب سایت حود در تولید محتوا ویدیویی، بیش از یک محتوای تکراری دارید، شما باید در هر صفحه فقط یک URL کنونیکال را مشخص کنید، در غیر این صورت، احتمالاً متوجه خواهید شد که همه url‌ها توسط گوگل نادیده گرفته شده اند. نسخه های غیر WWW و WWW URL به عنوان صفحات تکراری توسط موتورهای جستجو مشاهده می‌شوند. بنابراین مطمئن شوید که مورد صحیح را مشخص کنید.

برچسب‌های متعارف باید با استفاده از URLهای مطلق به جای نسبی ارجاع داده شوند تا اطمینان حاصل شود که آنها به درستی تفسیر می‌شوند. این بدان معناست که شما باید URL کامل، از جمله دامنه خود را وارد کنید. مثل این:

<link rel=”canonical” href=”https://www.website.com/page-a/” />

و قرار دادن تگ کنونیکال به صورت زیر صحیح نمیباشد:

<link rel=”canonical” href=”/page-a/” />

۲- از URL‌های کوچک استفاده کنید.

از url های کوتاه استفاده کنید> همچنین توجه داشته باشید که توجه داشته باشید که آیا صفحات شما در انتهای URL‌ها از اسلش های انتهایی استفاده می‌کنند یا خیر. اگر یک URL با هر دو اسلش انتهایی و بدون آن وجود داشته باشد، ممکن است Google آنها را به عنوان دو URL جداگانه ببیند. مطمئن شوید که در صورت نیاز، URL متعارف خود را به درستی با اضافه کردن اسلش انتهایی ارجاع دهید.

۳- از نسخه دامنه صحیح استفاده کنید.(HTTPS در مقابل HTTP)

اگر سایت شما بر روی پروتکل HTTPS قرار دارد، حتما به آن به درستی به عنوان URL کنونیکال خود اشاره کنید. چرا که تاثیر پروتکل https بر جلب توجه کاربران و افزایش رتبه سئو داخل سایت بسیار موثر میباشد.

۴- از تگ‌های کنونیکال خود ارجاعی استفاده کنید.

از تگ های کنونیکال خود ارجاعی استفاده کنید

پیاده‌سازی تگ‌های متعارف خود ارجاعی شما را قادر می‌سازد تا از تولید محتوا گرافیکی و سایت خود در برابر محتوای تکراری و مسائل مربوط به cannibalization  محافظت کنید. هنگامی‌که صفحات متعددی دارید که برای جستجوهای مشابه رقابت می‌کنند، این امر هم کاربران و هم موتورهای جستجو را سردرگم می‌کند و در نهایت منجر به کاهش رتبه و ترافیک سایت نیز می‌شود.

تگ های متعارف خود ارجاع دهنده، تگ های متعارفی هستند که به آدرس اینترنتی که در آن یافت می‌شوند اشاره می‌کنند. تگ متعارف خود ارجاع دهنده به این معنی است که منبع اصلی محتوا، نشانی اینترنتی است که تگ متعارف در آن قرار دارد. به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب در URL “https://example.com/example”  وجود دارد، تگ متعارف باید همان URL باشد. نمونه ای از یک تگ متعارف خود مرجع در زیر آمده است.

<link rel=”canonical” href=”https://example.com/example”>

۵- از یک تگ کنونیکال در هر صفحه استفاده کنید.

تمام URL های موجود در سایت را به صورت بالقوه متعارف در نظر می‌گیرد. اگر تکراری در صفحات نقشه سایت پیدا کند، گوگل تصمیم خواهد گرفت که کدام نسخه از تکراری متعارف باشد.

در صورت امکان، مراقب باشید که URL های غیر متعارف را در نقشه های سایت قرار دهید، زیرا گوگل فرض می‌کند URL های مشخص شده در نقشه سایت نسخه های متعارف هستند.

این تضمینی برای مشخص کردن URL های متعارف نیست، اما بهترین روشی است که باید برای تعیین نقشه سایت در نظر گرفت.

پيشنهاد وب رمز: سئو جاوا اسکریپت چیست

نحوه اجرای canonical

نحوه اجرای canonical

هنگامی‌که در تولید محتوا صوتی و متنی یک سایت حاوی چندین صفحه با محتوای یکسان یا بسیار مشابه است، موتورهای جستجو ممکن است تصمیم بگیرند که کدام صفحه را در SERP نمایش دهند. برای مقابله با این مشکل، صاحبان وب‌سایت می‌توانند یک URL متعارف را تعیین کنند، که صفحه مورد نظر خود را برای نمایش نشان می‌دهد.

روش های مختلفی برای تعیین صفحه اصلی وجود دارد که بسیاری از آنها با جزئیات بیشتر در اسناد گوگل توضیح داده شده اند. در اینجا، متداول‌ترین روش‌های مورد استفاده برای تعیین URL متعارف یک صفحه وب را بررسی می‌کنیم.

روش اول: HTML tag (rel=canonical)

اگر می‌خواهید URL متعارف صفحه خود را مشخص کنید، یکی از روش‌های رایج این است که یک تگ متعارف rel مانند <link rel=”canonical”>  را در بخش <head>  کد HTML آن قرار دهید. این رویکرد ساده پرکاربردترین است و به موتورهای جستجو می‌گوید که چه نسخه‌ای از صفحه وب شما باید ایندکس شود و زمانی که کاربران عبارت‌های مورد نظر را تایپ می‌کنند، نمایش داده شود.

به عنوان مثال، اگر دو صفحه در وب سایت شما حاوی محتوای یکسان هستند اما URL های متفاوتی دارند، افزودن این خط کد می‌تواند نشان دهد که صفحه ترجیحی برای نمایش است. به این مثال تگ متعارف نگاهی بیندازید:

<head>

<link rel=”canonical” href=”https://www.example.com/preferred-page.html”>

</head>

روش دوم: هدر HTTP برای اجرای تگ کنونیکال

یک جایگزین برای استفاده از تگ های متعارف، پیاده سازی یک هدر HTTP rel=”canonical”  است. این نوع پیاده سازی برای تعیین یک URL متعارف برای PDF یا سایر اسناد غیر HTML است.

شما باید بتوانید به فایل htaccess. سایت خود دسترسی داشته باشید. در فایل htaccess، یک URL متعارف را با افزودن کدی که به شکل زیر است مشخص کنید:

“Link: <http://www.yourwebsite.com/downloads/filename.pdf>; rel=”canonical

روش سوم: استفاده از نقشه سایت

استفاده از نقشه سایت

گوگل تمام URL های موجود در نقشه سایت را به طور بالقوه متعارف در نظر می‌گیرد. اگر محتوای تکراری در صفحات نقشه سایت پیدا کند، گوگل تصمیم خواهد گرفت که کدام نسخه از محتوای تکراری متعارف باشد.

در صورت امکان، مراقب باشید که URL های غیر متعارف را در نقشه های سایت قرار ندهید، زیرا گوگل و نیز در تبلیغات در گوگل فرض می‌شود URL های مشخص شده در نقشه سایت نسخه های متعارف هستند.

این تضمینی برای مشخص کردن URL های متعارف نیست، اما بهترین روشی است که باید هنگام ساختاربندی نقشه سایت در نظر گرفت.

روش چهارم: تغییر مسیر 301

تغییر مسیر 301

گوگل بیان می‌کند که می‌توانید از تغییر مسیرهای 301 برای تعیین URL های متعارف استفاده کنید. با این حال، باید روشن کنیم که اگر از ریدایرکت های 301 استفاده کنید، فقط URL متعارف در واقع وجود خواهد داشت. سایر نسخه های تکراری به این صفحه تغییر مسیر می‌دهند.

با این حال، تغییر مسیر 301 معمولاً بهترین راه برای حل مشکلات محتوای تکراری برای برخی از مسائل خاص است. وقتی هر دو نسخه HTTP و HTTPS صفحه را دارید. گوگل نسخه‌های HTTPS را ترجیح می‌دهد، بنابراین برای سئو تکنیکال شما خوب است که نسخه HTTP را به نسخه HTTPS هدایت کنید.

زمانی که شما هر دو نسخه غیر WWW و WWW سایت خود را دارید. این به گوگل کمک می‌کند تا سایت شما را بهتر درک کند.

زمانی که هم URL های اسلش دنباله دار و هم بدون اسلش دارید. وقتی یک URL به یک اسلش انتهایی ختم می‌شود و شما یک URL یکسان دارید که اینطور نیست، گوگل ممکن است آنها را دو صفحه متفاوت در نظر بگیرد.

ما در این قسمت به ریدایرکت اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید ریدایرکت چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

روش پنجم: لینک های داخلی

لینک های داخلی

در نظر داشته باشید که google پیوندهایی را که به صفحه اشاره می‌کنند، را در نظر می‌گیرد. برای ارزیابی ارتباط و اهمیت یک صفحه، گوگل هر لینک داخلی و خارجی را که به هر دو صفحه اشاره می‌کند (تکراری) بررسی می‌کند و صفحه ای را با لینک های بیشتر و کیفیت بهتر انتخاب می‌کند.

پيشنهاد وب رمز: لندینگ پیج چیست

اشتباهات متداول در اجرای کنونیکال‌ها

اشتباهات متداول در اجرای کنونیکال ها

اشتباهات ناخواسته هنگام اجرای تگ canonical غیر معمول نیست. در اینجا برخی از خطاهای رایج تر آورده شده است:

۱- مسدود کردن URL کنونیکال از طریق robots.txt

می‌توانید از robots.txt استفاده کنید تا به Google بگویید چه صفحاتی را مجاز نمی‌داند، اساساً کدام صفحات را خزیده و خزیدن نکند.

با این حال، وقتی صحبت از محتوای تکراری به میان می‌آید، مشکل‌ساز است. این به این دلیل است که شما اساساً به Google می‌گویید که به یک صفحه خاص نگاه نکند، بنابراین Googlebot به هیچ وجه صفحه را نمی‌خزد یا فهرست نمی‌کند، به این معنی که سیگنال‌های رتبه‌بندی که ممکن است آن صفحه داشته باشد (هر چند محتوای تکراری) می‌تواند به این صفحه کمک کند. این بدان معناست که سیگنال‌های تعامل، سیگنال‌های محتوا و هر چیزی را که می‌تواند به رتبه‌بندی گوگل کمک کند را از دست می‌دهید.

بنابراین، در مورد محتوای تکراری، گوگل را از خزیدن URL های خاص مسدود نکنید. راه‌اندازی URL‌های متعارف مناسب به این امر کمک می‌کند و گوگل می‌داند که چه صفحاتی را باید نگاه کند.

ما در این قسمت به CTA اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید CTA چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

۲- تنظیم URL کنونیکال به “noindex”

تنظیم URL کنونیکال به "noindex"

اگر ترجیح می‌دهید از ایندکس سازی صفحات صفحه بندی شده جلوگیری کنید، توصیه نمی‌شود آنها را کنونیکال کنید زیرا ممکن است موتورهای جستجو به دستورالعمل های شما پاسخ ندهند.

بهتر است به جای آن از تگ <meta name=“robots” content=”noindex, follow”/>  استفاده کنید. این کار موتورهای جستجو را قادر می‌سازد تا پیوندها را در وب‌سایت شما بخزند و دنبال کنند، اما از نمایه‌سازی هر بخش صفحه‌بندی شده جلوگیری می‌کند.

۳- تنظیم کد وضعیت HTTP 4XX برای URL کنونیکال

علاوه بر این، وقتی صحبت از محتوای تکراری به میان می‌آید، گاهی اوقات تمایل به «پاک کردن» و حذف یا حذف پست‌ها، محصولات و غیره قدیمی‌وجود دارد. مشکل این است که گاهی اوقات آن محتوا به مکان‌های دیگر پیوند داده شده یا به آن ارجاع داده شده است.

به عنوان مثال، ممکن است شخصی محصولی را در پینترست ذخیره کرده باشد و پس از حذف، دیگر قادر به دسترسی به آن نباشد. یک راه حل در اینجا این است که به جای آن به صفحه جدید، محصول و غیره هدایت شوید که باید برای مشتریان بالقوه در دسترس باشد. تنها زمانی که توصیه می‌شود صفحات را به طور کامل بدون تغییر مسیر حذف کنید این است که به اشتباه ساخته شده باشند، بسیار جدید باشند یا ترافیک کمی‌داشته باشند.

اگر به طور تصادفی محتوای قدیمی‌را حذف کردید، مطمئن شوید که مشتری خود را با صفحه خطای 404 تنظیم کرده اید که تجربه کاربر (UX) را بهبود می‌بخشد، نه اینکه آن را خراب کنید. برخی از بهترین صفحات 404 به یاد ماندنی هستند زیرا دارای ترکیب خوبی از UX قوی هستند.

۴- کنونیکال تمام صفحات صفحه بندی شده به صفحه اصلی

هنگامی‌که URL یک پست قبلا منتشر شده را به یک URL جدید تغییر می‌دهید، تغییر مسیرهای خودکار را برای شما ایجاد می‌کند (به عنوان مثال در پست های وبلاگ). با این حال، انتخاب بین تغییر مسیر 301 یا تنظیم یک URL متعارف گاهی اوقات می‌تواند دشوار باشد.

به گفته کارشناس سئو Joost de Valk در Yoast (افزونه سئو وردپرس)، “اگر هیچ دلیل فنی برای عدم تغییر مسیر وجود ندارد، همیشه باید تغییر مسیر را انجام دهید. اگر نمی‌توانید تغییر مسیر دهید به دلیل این که تجربه کاربر را از بین می‌برد یا مشکل ساز است، یک URL متعارف تنظیم کنید.

۵- عدم استفاده از تگ های کنونیکال با hreflang

اگر URL نادرست به عنوان URL متعارف مشخص شده باشد، کار را برای موتورهای جستجو گیج کننده تر و برای خود بدتر می‌کنید.

همچنین اگر URL یک صفحه تغییر کند، اما URL قدیمی‌همچنان به عنوان URL متعارف مشخص شده باشد، موتورهای جستجو ممکن است همچنان URL قدیمی‌را نسخه اولیه صفحه در نظر بگیرند که می‌تواند منجر به مشکلات محتوای تکراری میشود.

علاوه بر این اگر صفحه ای دارای چندین URL باشد و هیچ URL متعارفی مشخص نشده باشد، موتورهای جستجو ممکن است ندانند کدام نسخه از صفحه را فهرست کنند و در نتایج جستجو نشان دهند، که می‌تواند منجر به مشکلات نمایه سازی و رتبه بندی شود.

۶- داشتن چندین تگ rel=canonical

هنگامی‌که بیش از یک URL متعارف در یک صفحه وجود داشته باشد، قطعا خطا دریافت خواهید کرد. برای رفع این مشکل، باید تگ های تکراری را حذف کنید و فقط یکی را در جای خود بگذارید.

۷- استفاده از تگ کنونیکال در <body>

به هیچ عنوان نباید از تگ کنونیکال در body سایت استفاده شود. همچنین هنگامی‌که صفحات AMP شما دارای برچسب های متعارف نیستند، ابزار حسابرسی سایت این موضوع را به عنوان یک مشکل علامت گذاری می‌کند. مهم است که بین نسخه های AMP و غیر AMP صفحه شما، متعارف سازی شود.

می‌توانید با افزودن یک برچسب rel=”canonical”  در بخش <head>  هر صفحه AMP که به صفحه غیرAMP اشاره می‌کند، این مشکل را برطرف کنید.

پيشنهاد وب رمز: AMP چیست

پیدا کردن و رفع مشکلات canonical در سایت

پیدا کردن و رفع مشکلات canonical در سایت

مهم ترین بخش این مقاله مربوط به این قسمت است. پس از اینکه متوجه شدیم تگ کنونیکال چیست و با اهمیت استفاده از آن در فرآیند بهینه سازی سایت آشنا شدیم، قدم اصلی این است مشکلات را پیدا و راه حل هایی برای آن ارائه دهیم.

۱- کنونیکال به 4XX

مشکل چیست؟

Canonical Tag به صفحه ای اطلاق می‌شود که دارای محتوای اصلی برای صفحات تکراری با محتوای یکسان است. اگر یک تگ متعارف به 404 صفحه اشاره داشته باشد، موتورهای جستجوگر را به نادیده گرفتن تگ متعارف سوق می‌دهد زیرا سیگنال اشتباه آشکاری برای نمایه سازی می‌دهد.

صفحات 404 قابل نمایه سازی نیستند و بنابراین نمی‌توان از آنها در تگ های متعارف استفاده کرد. 404 صفحه‌ای که دارای یک برچسب متعارف هستند که به آن‌ها اشاره می‌کند می‌توانند در گزارش عملکرد کنسول جستجوی Google، در نسخه استثنا شده، مشاهده شوند.

راه حل

برای رفع «مشکل 404 صفحه با برچسب‌های متعارف»، یک مدیر وب‌سایت باید تگ‌های متعارف آن صفحات را با کد وضعیت HTTP 200 که محتوای اصلی و واقعی دارند، تغییر دهد.

۲- کنونیکال به 5XX

مشکل چیست؟

خطا زمانی رخ می‌دهد که تگ های کانونیکال شما به صفحه کد وضعیت 4XX یا 5XX اشاره می‌کند. این احتمال وجود دارد که به دلایل مختلف، برخی از صفحات وب سایت شما حذف شوند.

راه حل

در چنین مواردی، اطمینان حاصل کنید که برچسب های متعارف را در تمام صفحاتی که به چنین صفحات 4XX یا 5XX اشاره می‌کنند، حذف کرده اید. می‌توانید URL متعارف را با صفحه کد وضعیت 200 جایگزین کنید یا URL متعارف را که به صفحاتی که دیگر وجود ندارند را حذف کنید.

۳- کنونیکال برای تغییر مسیر

مشکل چیست؟

ریدایرکت های 301 را می‌توان به عنوان یک تغییر مسیر دائمی‌که از یک URL صفحه به صفحه دیگر انجام می‌شود درک کرد. تمامی‌کاربران در صورت 301 ریدایرکت به صفحه جدید ذکر شده هدایت می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر 301 صفحه A را به صفحه B هدایت کنید، کاربران به طور خودکار فقط به صفحه B فرود می‌آیند. با این حال، در مورد تگ های متعارف، هنگامی‌که صفحه A را به صفحه B متعارف می‌کنید، کاربران می‌توانند از هر دو صفحه A و B بازدید کنند.

راه حل

محتوای تکراری می‌تواند یک دردسر واقعی برای سئو و سئو ویدیو باشد، اما دو راه حل ساده وجود دارد:

  1. The 301 redirect
  2. rel=canonical tag

هر دوی این روش‌ها به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا تعیین کنند کدام نسخه از محتوای شما باید در بالای نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده شود و مدیریت محتوای تکراری در وب سایت شما را آسان تر می‌کند.

۴- صفحات تکراری بدون کنونیکال

صفحات تکراری بدون کنونیکال

مشکل چیست؟

در آنالیز سایت زمانی که محتوای تکراری دارید علامت گذاری می‌شود و توصیه می‌کند یک برچسب متعارف اضافه کنید یا صفحه را تغییر مسیر دهید. محتوای تکراری محتوایی در نظر گرفته می‌شود که حداقل 85 درصد مشابه سایر محتوای شما باشد.

اگر یک یا چند صفحه تکراری در اینترنت وجود داشته باشد و هیچ نسخه متعارف مشخصی برای صفحه وب ارائه نشده باشد، ممکن است مشکلی پیش بیاید. از آنجایی که یک برچسب متعارف وجود نخواهد داشت، موتور جستجو مناسب ترین نسخه را برای عبارت جستجو شناسایی می‌کند. با این حال، ممکن است همان نسخه یا URL مورد نظر شما برای ایندکس شدن نباشد.

راه حل

برای رفع این مشکل، تمام موارد تکراری صفحه را بررسی کنید. سپس، نسخه‌ای را که می‌خواهید در نتایج جستجو فهرست‌بندی شود، انتخاب کنید و یک برچسب متعارف خود مرجع به آن اضافه کنید. همچنین، مطمئن شوید که این مورد را به عنوان یک نسخه متعارف در میان تمام نسخه های تکراری دیگر مشخص کنید.

۵- URL کنونیکال شده هیچ لینک داخلی ورودی ندارد.

مشکل چیست؟

آدرس‌های اینترنتی متعارف برای رفع مشکلات محتوای تکراری طراحی شده‌اند. در استراتژی لینک سازی، یک URL متعارف به موتورهای جستجو می‌گوید چه صفحاتی را فهرست کنند، اما به موتورهای جستجو نمی‌گوید چه صفحاتی را بخزند. این یک تمایز مهم است.

وقتی موتورهای جستجو وقت خود را صرف خزیدن در صفحات مفید و مهم نمی‌کنند، می‌گوییم مشکلاتی در بهینه سازی خزیدن وجود دارد. دلایل متعددی وجود دارد که موتورهای جستجو صفحات مفید و مهم را نمی‌خزند. موتورهای جستجو ممکن است در حلقه‌های تغییر مسیر بی‌نهایت گرفتار شوند، زمان زیادی را صرف خزیدن صفحاتی کنند که نمی‌خواهید در وهله اول ایندکس شوند یا همچنان در وب‌سایت شما به بن‌بست می‌رسند. (صفحاتی که هیچ پیوندی به صفحات دیگر ندارند.)

این اتلاف است، به ویژه از آنجایی که موتورهای جستجو برای هر وب سایت به اصطلاح «بودجه خزیدن» (زمان اختصاص داده شده برای خزیدن یک وب سایت) دارند. اگر صفحات شما دارای پیوندهای متعارف شکسته هستند، اینها به عنوان URL های متعارف درک نمی‌شوند.

مشاهده این خطا می‌تواند به این معنی باشد که تگ های متعارف شما به صفحات وب غیر موجود اشاره می‌کنند و در نتیجه روند خزیدن و نمایه سازی محتوای شما را پیچیده می‌کند.

راه حل

از robots.txt می‌توان برای جلوگیری از مشکلات بهینه سازی خزیدن استفاده کرد. همچنین اگر صفحاتی با پیوندهای متعارف شکسته پیدا کردید، مطمئن شوید که آنها را به URL های متعارف صحیح به روز کنید.

۶- استفاده از صفحه کنونیکال نشده در نقشه سایت

مشکل چیست؟

مشکل زمانی رخ می‌دهد که تمام صفحات غیر متعارف در نقشه سایت وجود داشته باشند. گوگل توصیه می‌کند که URL های غیر متعارف از نقشه سایت حذف شوند زیرا این امر باعث سردرگمی ‌موتورهای جستجو می‌شود که کدام صفحه را فهرست و رتبه بندی کنند و رتبه سئو محلی را کاهش میدهد.

راه حل

اطمینان حاصل کنید که فقط نسخه canonical صفحه در نقشه سایت گنجانده شده است. این تضمین می‌کند که نسخه مناسب صفحه در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) رتبه بندی می‌شود.

۷- کنونیکال از HTTPS به HTTP

مشکل چیست؟

Google صفحات HTTPS را به صفحات HTTP معادل به عنوان متعارف ترجیح می‌دهد، به جز زمانی که مشکلات یا سیگنال های متناقضی مانند موارد زیر وجود داشته باشد:

  • صفحه HTTPS دارای گواهینامه SSL نامعتبر است.
  • صفحه HTTPS حاوی وابستگی های ناامن (به غیر از تصاویر) است.
  • صفحه HTTPS کاربران را به یک صفحه HTTP یا از طریق آن هدایت می‌کند.
  • صفحه HTTPS یک پیوند rel=”canonical”  به صفحه HTTP دارد.

راه حل

برای جلوگیری از اینکه Google به اشتباه صفحه HTTP را متعارف کند، از اقدامات زیر اجتناب کنید:

  • از گواهی‌های بد TLS/SSL و تغییر مسیرهای HTTPS به HTTP اجتناب کنید زیرا باعث می‌شوند Google به شدت HTTP را ترجیح دهد. پیاده سازی HSTS نمی‌تواند این اولویت قوی را نادیده بگیرد.
  • نسخه HTTP صفحات خود را در نقشه سایت یا حاشیه نویسی های hreflang به جای نسخه HTTPS وارد نکنید.
  • از اجرای گواهی SSL/TLS برای نوع میزبان اشتباه خودداری کنید. به عنوان مثال، example.com در حال ارائه گواهی برای subdomain.example.com.  گواهی باید با URL کامل سایت شما مطابقت داشته باشد، یا یک گواهی عام باشد که می‌تواند برای چندین زیر دامنه در یک دامنه استفاده شود.

۸- کنونیکال از HTTP به HTTPS

مشکل چیست؟

از پروتکل دامنه صحیح استفاده کنید (HTTP در مقابل HTTPS). یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد هنگام تعویض از HTTP به HTTPS مرتکب می‌شوند این است که فراموش می‌کنند تگ‌های متعارف خود را اصلاح کنند.

به عبارت دیگر، اگر وب‌سایت خود را بر روی HTTPS اجرا می‌کنید، تگ متعارف می‌تواند به موتور جستجو بگوید که به جای آن به نسخه HTTP نگاه کند. اگر ریدایرکت های 301 خود را به درستی تنظیم نکنید، آن تغییر مسیر گوگل را در یک حلقه بی پایان به HTTPS قرار میدهد.

راه حل

سیستم های ما صفحات HTTPS را به صفحات HTTP به صورت پیش فرض ترجیح می‌دهند، می‌توانید با انجام هر یک از اقدامات زیر از این رفتار اطمینان حاصل کنید:

  • تغییر مسیرها را از صفحه HTTP به صفحه HTTPS اضافه کنید.
  • یک پیوند rel=”canonical” از صفحه HTTP به صفحه HTTPS اضافه کنید.
  • اجرای HSTS

۹- صفحه کنونیکال نشده ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند.

صفحه کنونیکال نشده ترافیک ارگانیک دریافت می‌کند

مشکل چیست؟

اگر بیش از یک صفحه غیر متعارف در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شود و ترافیک جستجوی ارگانیک بالاتری دریافت کند، ممکن است یک هشدار فعال شود. اگر تگ های متعارف شما به درستی تنظیم نشده باشند یا موتور جستجو موارد متعارف اضافه شده را نپذیرد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

راه حل

برای رفع این مشکل، دوباره بررسی کنید که آیا تمام تگ های rel=canonical شما به درستی در صفحات وب پیاده سازی شده اند یا خیر. همچنین می‌توانید از ابزار بازرسی URL توسط Google استفاده کنید تا بررسی کنید آیا URL متعارف مشخص شده شما متعارف در نظر گرفته می‌شود یا خیر.

پيشنهاد وب رمز: search intent ‌چیست

نتیجه گیری

استفاده صحیح از تگ‌های متعارف برای استراتژی سئو سایت اساسی است زیرا از بروز مشکلات صفحات تکراری و نمایه‌سازی جلوگیری می‌کند. با این حال، اگر به اشتباه تنظیم شود، متعارف سازی ممکن است نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد و حتی می‌تواند به دلیل محتوای تکراری منجر به رتبه بندی پایین تر شود.

از بهترین شیوه‌هایی که در بالا توضیح داده شد پیروی کنید، اما همیشه هر موقعیت را جداگانه ارزیابی کنید.

حالا نوبت شماست! به ما بگویید که چگونه تصمیم می‌گیرید از یک برچسب متعارف در صفحات وب خود استفاده کنید. تجربه شما از پیاده سازی تگ های canonical در وب سایت خود چیست؟

در صورت نیاز به راهتمایی و مشاوره بیشتر میتوانید با کارشناسان و متخصصین محرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

تگ‌های کانونیکال روشی قدرتمند برای اطلاع دادن به گوگل و سایر موتورهای جستجوگر و افزایش سئو کلاه سفید در مقابل سئو کلاه سیاه هستند که می‌خواهید چه URLهایی را فهرست کنند. اگر نسخه‌های متفاوتی از یک صفحه دارید، می‌توانند از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنند: برای مثال، نسخه اصلی و چاپی همان صفحه، شناسه‌های جلسه یا تنوع رنگی یک محصول.

یک تگ متعارف (rel="canonical) قطعه ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری، تقریبا تکراری و مشابه تعریف می‌کند.

در مراحل انجام سئو و بهینه سازی، از تگ‌های متعارف برای اینکه گوگل بداند کدام نسخه از صفحه را می‌خواهید در نتایج جستجو نشان داده شود، برای ادغام ارزش لینک از صفحات تکراری و همچنین برای بهبود خزیدن و نمایه‌سازی وبسایت شما استفاده می‌شود.

همه صفحات (از جمله صفحه متعارف) باید دارای یک تگ متعارف باشند تا از هر گونه تکرار احتمالی جلوگیری شود. حتی اگر هیچ نسخه دیگری از یک صفحه وجود نداشته باشد، آن صفحه همچنان باید دارای یک برچسب متعارف (نظیر انکرتکست) باشد که به خود پیوند می‌دهد. ما در این قسمت به انکرتکست اشاره کردیم اما اگر راجع به آن اطلاعات ندارید و نمی دانید انکر تکست چیست، پیشنهاد میکنیم برای درک بهتر ادامه مطلب، مقاله هایی حول آن مطالعه فرمایید.

چگونه مشکلات رایج کنونیکال را برطرف کنیم. دو راه اصلی برای رفع مشکلات متعارف در یک وب‌سایت وجود دارد: با پیاده‌سازی تغییر مسیرهای 301، و/یا با افزودن برچسب‌های متعارف به صفحات سایت خود تا به Google بگویید کدام یک از چندین صفحه مشابه ترجیح داده می‌شود. گزینه مناسب بستگی به مشکلی دارد که سعی در حل آن دارید.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.