همانطور که روز به روز وب‌سایت‌ها به عنوان یک ابزار مهم در جهان دیجیتال رشد می‌کنند، نیاز به روش‌های بهبود در دیده شدن وب‌سایت در موتورهای جستجوی معتبر همچون گوگل، فراگیرتر می‌شود. در این مسیر، سایت مپ یکی از عوامل کمک کننده سئو است که به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت شما کمک می‌کند.

در این مقاله خواهیم گفت سایت مپ چیست، روش‌های ساخت آن کدامند و چه نکاتی را باید در تهیه آن رعایت کنیم.

سایت مپ (Sitemap) چیست؟

نقشه سایت، به عنوان یک فایل، اطلاعات جامعی را درباره صفحات، ویدیوها و سایر فایل های موجود در وب‌سایت شما فراهم می‌کند. این فایل با دقت روابط بین صفحات را نمایش می‌دهد، که به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد وب‌سایت شما را بهتر خزش کنند و در نتیجه، نتایج جستجو را بهبود بخشند.

چرا باید سایت مپ داشته باشیم؟

سایت مپ یک ابزار بسیار حیاتی برای بهبود نتایج جستجو و رتبه‌بندی در موتورهای جستجویی مانند گوگل است. این فایل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار سایت را به درستی درک کنند و تمام صفحات آن را به طور کامل ایندکس کنند.

  1. اولین دلیل برای داشتن سایت مپ، کمک به ایندکس شدن تمام صفحات است. حتی در سایت‌های بزرگ، ممکن است برخی از صفحات به درستی ایندکس نشوند که با سایت مپ این مشکل رفع می‌شود.
  2. سایت مپ به موتورهای جستجو اولویت بندی صفحات را می‌آموزد. این امر به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات مهمتر را در نتایج جستجوی کاربران بالاتر نشان دهند.
  3. سومین دلیل، یافتن و رفع خطاهای خزش است. با استفاده از سایت مپ، می‌توانید خطاهای خزش را شناسایی و رفع کنید تا موتورهای جستجو به راحتی در سایت شما حرکت کنند.
  4. سایت مپ باعث افزایش ترافیک ارگانیک می‌شود. با ایندکس شدن سریعتر صفحات در موتورهای جستجو، ترافیک سایت شما نیز افزایش می‌یابد.
  5. داشتن سایت مپ بهبود سئو سایت را تضمین می‌کند. با بهبود سئو، امکان رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو و افزایش دیده شدن سایت فراهم می‌شود.

آیا داشتن سایت مپ بر سئو سایت تاثیر دارد؟

یکی از تأثیرات مثبت داشتن نقشه سایت بر سئو این است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت را به سرعت و آسانی پیدا و ایندکس کنند. بخصوص برای وب‌سایت‌های پیچیده یا با حجم زیاد محتوا، داشتن نقشه سایت امری ضروری است زیرا این موتورها ممکن است مشکلاتی در پیدا کردن تمام صفحات این وب‌سایت‌ها داشته باشند.

  • نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بهتر بفهمند کدام صفحات وب‌سایت مهم‌تر هستند. با اولویت‌بندی صفحات در نقشه سایت، می‌توانید به موتورهای جستجو اعلام کنید که کدام صفحات را می‌خواهید در نتایج جستجو بالاتر دیده شوند.
  • به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تغییرات وب‌سایت را به راحتی شناسایی کنند. با به‌روزرسانی نقشه سایت به هنگام تغییراتی که در وب‌سایت ایجاد می‌شود، موتورهای جستجو مطلع می‌شوند و این تغییرات را به‌روزرسانی می‌کنند.
  • نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا تصاویر و ویدئوهای وب‌سایت را نیز ایندکس کنند. با ایجاد نقشه سایت برای تصاویر و ویدئوها، موتورهای جستجو می‌توانند این محتواها را در نتایج جستجوی مربوط به تصاویر و ویدئوها پیدا کنند.

چگونه باید فایل sitemap را ایجاد کنیم؟

۱- آموزش ایجاد نقشه سایت با generator

برای سایت‌های وردپرسی، ابتدا افزونه “google sitemap generator” را از قسمت افزونه‌ها دانلود و فعال کنید. این افزونه به صورت خودکار تمام صفحات سایت شما را بررسی کرده و آدرس نقشه سایت را تولید می‌کند. سپس با این آدرس می‌توانید سایت خود را در سرچ کنسول گوگل معرفی کنید.

اگر سایت شما وردپرسی نیست، می‌توانید از سایت https://www.xml-sitemaps.com/ استفاده کنید. با وارد کردن آدرس سایت، این سرویس تمام صفحات سایت شما را بررسی کرده و فایل نقشه سایت را ایجاد می‌کند. سپس این فایل را باید در هاست خود بارگذاری کنید. این سرویس به صورت رایگان تنها ۵۰۰ صفحه را بررسی می‌کند.

۲- ساخت سایت مپ با افزونه Yoast SEO

ایجاد sitemap با افزونه Yoast SEO

عکس از سایت searchenginewatch.com

با استفاده از افزونه Yoast SEO در وردپرس، می‌توانید به راحتی نقشه‌ی سایت خود را ایجاد کنید. برای شروع، به تب “امکانات” در بخش “عمومی” افزونه Yoast SEO در پیشخوان وردپرس بروید. در اینجا، گزینه “نقشه‌های XML سایت” را پیدا کرده و فعال کنید.

سپس تغییرات خود را ذخیره کنید. حالا نقشه‌ی سایت شما آماده است. برای دیدن آن، آدرس دامنه‌ی خود را به همراه “/sitemap.xml” وارد کنید. به عنوان مثال، “https://yourdomain.com/sitemap.xml”.

این کار به شما این امکان را می‌دهد تا ساختار وب‌سایت خود را به بهترین شکل به موتورهای جستجو نشان دهید و باعث افزایش رتبه‌بندی و ترافیک وب‌سایتتان شوید.

۳- ساخت نقشه سایت با Rank Math

ایجاد نقشه سایت با Rank Math

عکس از سایت searchenginewatch.com

Rank Math یک افزونه سئوی قدرتمند برای وردپرس است که به شما امکان می دهد به راحتی نقشه سایت خود را ایجاد و مدیریت کنید. ابتدا افزونه Rank Math را از مخزن وردپرس یا وب سایت Rank Math دانلود و نصب کنید. پس از نصب، افزونه را فعال کنید.

به منوی وردپرس بروید و روی گزینه “Rank Math” کلیک کنید. سپس از زیر منوی باز شده، “تنظیمات” را انتخاب کنید.

در صفحه تنظیمات Rank Math، به دنبال بخش “Sitemap Settings” یا “تنظیمات نقشه سایت” باشید. این بخش محل تنظیمات مربوط به نقشه سایت شما است. در بخش تنظیمات نقشه سایت، می توانید تنظیمات مختلفی را برای سفارشی سازی نقشه سایت خود انجام دهید. پس از انجام تنظیمات دلخواه خود، حتماً روی دکمه “ذخیره تنظیمات” کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند.

برای مشاهده نقشه سایت خود، می توانید به آدرس وب سایت خود به همراه “/sitemap_index.xml” در انتهای آن بروید.

برای اینکه گوگل از نقشه سایت شما اطلاع پیدا کند، باید آن را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید.

آموزش معرفی نقشه سایت به گوگل

معرفی نقشه سایت به گوگل

عکس از سایت searchenginewatch.com

پس از ساخت نقشه سایت، نوبت به معرفی آن به گوگل می‌رسد تا موتور جستجوی گوگل بتواند ساختار و صفحات سایت شما را به درستی درک کند و این امر به سئوی سایتتان کمک کند. مراحل زیر را برای معرفی نقشه سایت به گوگل دنبال کنید.

  1. ابتدا وارد حساب Google Search Console شوید. با اکانت جیمیل خود که در آن سایتتان را ثبت کرده‌اید، وارد شوید.
  2. در منوی سمت چپ سرچ کنسول، روی گزینه “Sitemap” کلیک کنید.
  3. در کادر “Add a new sitemap”، آدرس URL کامل نقشه سایت خود را وارد کنید.
  4.  روی دکمه “SUBMIT” کلیک کنید تا نقشه سایت شما به گوگل معرفی شود.

پس از چند لحظه، نقشه سایت شما در لیست “Submitted Sitemaps” ظاهر می‌شود. اگر با خطایی مواجه شدید، باید آدرس URL نقشه سایت یا فرمت آن را بررسی کنید.

با این مراحل، نقشه سایت شما به گوگل معرفی می‌شود و موتور جستجوی گوگل می‌تواند ساختار و صفحات سایتتان را به درستی درک کند.

سایت مپ استاتیک مناسب است یا داینامیک؟

با توجه به نیازها و خصوصیات وب‌سایت، انتخاب بین سایت مپ استاتیک و داینامیک می‌تواند تأثیر مهمی بر تجربه کاربری و مدیریت وب‌سایت داشته باشد. اگر وب‌سایت شما کوچک است و به‌روزرسانی‌های مکرری نمی خواهد، استفاده از سایت مپ استاتیک می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. این نوع سایت مپ، در ایجاد و نگهداری ساده و آسان است، اما نیاز به به‌روزرسانی دستی دارد و با تغییرات در وب‌سایت همگام نمی‌شود.

اما اگر وب‌سایت شما بزرگ یا پویا است و نیاز به به‌روزرسانی‌های مکرر دارد، سایت مپ داینامیک می‌تواند گزینه‌ای بهتر باشد. این نوع سایت مپ به‌طور خودکار با تغییرات در وب‌سایت به‌روزرسانی می‌شود و نیاز به به‌روزرسانی دستی را کاهش می‌دهد. اما ممکن است نیاز به پلاگین‌ها یا اسکریپت‌های سفارشی داشته باشد و کمی پیچیده‌تر از سایت مپ استاتیک باشد.

برای انتخاب نوع مناسب سایت مپ، بهتر است نیازهای خاص وب‌سایت خود را ارزیابی کرده و گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بهترین شکل با آنها مطابقت دارد.

URL کدام صفحات نباید در سایت مپ باشد؟

نقشه سایت باید تنها صفحاتی را که از نظر سئو مهم هستند، شامل شود. برای مثال، صفحه اصلی، صفحات لندینگ، مقالات، صفحات محصولات و گروه محصولات، صفحات تماس با ما و درباره ما و غیره.

اما صفحاتی که از لحاظ سئو مهم نیستند یا به نحوی موجب ایجاد سردرگمی برای موتورهای جستجو می‌شوند، نباید در نقشه سایت قرار بگیرند. به عنوان مثال:

  • صفحات با محتوای کم یا بدون محتوا
  • صفحات با خطا
  • صفحات ریدایرکت شده
  • صفحات دارای تگ noindex
  • صفحات ورود به سیستم، ثبت نام یا پرداخت
  • صفحات آرشیو
  • صفحات Pagination
  • صفحات با URLهای ایجاد شده توسط فیلتر
  • صفحات مسدود شده توسط robots.txt

این صفحات می‌توانند موجب ایجاد اشکالات در ایندکس‌گذاری سایت شوند و به جایی هدایت نکنند. بنابراین، ایده‌آل است که این صفحات در نقشه سایت لیست نشوند و فقط صفحات اصلی و مهم سایت در آن قرار گیرند.

سایر نکات مهم سایت مپ که باید بدانید!

با رعایت نکات مهمی که دربارهٔ سایت‌مپ باید بدانید، می‌توانید یک سایت‌مپ بهینه و کارآمد برای وب‌سایت خود ایجاد کنید.

  • در ابتدا، محدودیت‌هایی در حجم و تعداد صفحات وجود دارد. باید حجم هر فایل نقشه‌سایت کمتر از ۱۰ مگابایت باشد و تعداد صفحات آن کمتر از ۱۰ هزار عدد باشد.
  • فرمت فایل نقشه‌سایت بسیار مهم است. استفاده از فرمت XML بهترین گزینه است، اما می‌توانید از فرمت‌های RSS یا TXT نیز استفاده کنید.
  • در آدرس‌دهی به صفحات، باید مراقب باشید که آدرس‌ها متناسب با دامنه اصلی باشند و از استفاده از حروف فارسی در آن‌ها به‌جاها کاسته شود.
  • بروزرسانی منظم سایت‌مپ بسیار اساسی است، به‌ویژه زمانی که محتوای جدیدی به وب‌سایت اضافه می‌شود. بروزرسانی خودکار توصیه می‌شود، اما برای وب‌سایت‌های کوچکتر، بروزرسانی دستی نیز ممکن است.
  • در نام‌گذاری فایل نقشه‌سایت، نام آن اهمیتی ندارد ولی حتما باید از پسوند XML استفاده کنید.
  • برای کمک به موتورهای جستجو، می‌توانید از ابزارهای آنلاین برای ساخت نقشه‌سایت استفاده کنید و پس از ساخت، آن را در کنسول جستجوی گوگل ثبت کنید. با استفاده از ابزار Sitemap Test Tool در کنسول جستجوی گوگل، می‌توانید خطاهای احتمالی نقشه‌سایت خود را بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که به طور منظم نقشه‌سایت خود را بروزرسانی کنید تا موتورهای جستجو به‌روز شده و صفحات سایت شما را به طور کامل ایندکس کنند.

📝 اگر دانش کافی برای ایجاد و بروزرسانی سایت مپ ندارید، حتما از یک متخصص سئو کمک بگیرید.

آموزش بخش‌های سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

آموزش سایت مپ در سرچ کنسول گوگل

بخش Sitemaps در سرچ کنسول گوگل به شما کمک می‌کند تا نقشه‌های سایت خود را که به گوگل ارسال کرده‌اید، مدیریت کنید. در این بخش می‌توانید اطلاعاتی راجع به وضعیت هر نقشه، تعداد URLهای کشف شده و آخرین باری که گوگل نقشه را خوانده است، مشاهده کنید.

  • Submitted sitemaps: در این بخش لیستی از نقشه‌های سایت را مشاهده می‌کنید که به گوگل ارسال کرده‌اید و گوگل آنها را تأیید کرده است.
  • Sitemap: نوع و نام نقشه‌های ثبت‌شده را نشان می‌دهد.
  • Type: نوع نقشه را نمایش می‌دهد (مانند XML Sitemap یا RSS Sitemap).
  • Submitted: تاریخ و زمان ارسال نقشه به گوگل را نشان می‌دهد.
  • Last read: تاریخ و زمان آخرین بار خوانده شدن نقشه توسط گوگل را نشان می‌دهد.
  • Status: وضعیت نقشه را نشان می‌دهد (مانند success یا error).
  • Discovered URLs: تعداد URLهایی که از طریق این نقشه کشف شده‌اند را نشان می‌دهد.
  • Details: با کلیک روی هر نقشه در بخش Submitted sitemaps، می‌توانید جزئیات بیشتری راجع به آن نقشه را مشاهده کنید.
  • Sitemap index: خلاصه‌ای از نقشه، شامل تعداد URLها و آخرین تاریخ به‌روزرسانی را نشان می‌دهد.
  • Coverage: جزئیات مربوط به URLهای کشف شده از طریق نقشه را نشان می‌دهد، از جمله اینکه آیا URLها ایندکس شده‌اند یا خیر و چه خطاهایی وجود دارد.
  • Files: لیستی از فایل‌های نقشه را نشان می‌دهد.

نتیجه گیری

نقشه سایت نقشی حیاتی در کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر ساختار سایت شما و در نهایت، ارتقای رتبه سئو ایفا می‌کند. با استفاده از ابزارها و افزونه‌های مختلف به راحتی می‌توانید نقشه سایت خود را ایجاد کرده و آن را در سرچ کنسول گوگل ثبت کنید.

این کار به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر روی ایندکس شدن صفحات سایتتان توسط گوگل داشته باشید و از بروز مشکلاتی که ممکن است برای سایتتان پیش بیاید، جلوگیری کنید.

برای ساخت نقشه سایت خود اقدام کنید و از مزایای آن در سئو و ارتقای رتبه وبسایتتان بهره‌مند شوید. علاوه بر این، وب‌رمز به عنوان ارائه دهنده خدمات جامع سئو، آماده ارائه مشاوره و خدمات تخصصی در زمینه ساخت و بهینه‌سازی نقشه سایت و سایر فاکتورهای سئو به شما عزیزان می‌باشد.

سوالات متداول

نقشه سایت یا سایت مپ فایلی است که شامل لیستی از تمام صفحات مهم وب سایت شما می باشد. این فایل به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا ساختار سایت شما را به درستی درک کنند و به راحتی تمام صفحات آن را پیدا کنند.

بله، می توان از چند روش برای ساخت نقشه سایت استفاده کرد. اما استفاده از یک روش مطمئن مانند استفاده از افزونه های سئو، پیشنهاد می شود.

ثبت نقشه سایت در گوگل ضروری نیست، اما به شدت توصیه می شود. چرا که با این کار به موتورهای جستجو کمک می کنید تا به سرعت و آسانی تمام صفحات سایت شما را پیدا کنند و این امر می تواند به بهبود رتبه سئو سایت شما کمک کند.

  • صفحاتی که به تازگی ایندکس شده اند.
  • صفحاتی که دارای محتوای تکراری هستند.
  • صفحاتی که دارای خطای 404 هستند.
  • صفحاتی که برای موتورهای جستجو به صورت noindex تنظیم شده اند.

نقشه سایت با کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر ساختار سایت شما، می تواند به بهبود سئو سایت شما کمک کند.

منبع : searchenginejournal.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

70000
خدمات هاست و سرور
220000
خدمات ثبت دامنه
450
پروژه طراحی سایت
150
پروژه سئو سایت

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 4 - میانگین: 4.5

رأی شما ثبت شد.