Microsoft Sql Server چیست. Microsoft SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) است که از طیف گسترده ای از پردازش تراکنش ها، هوش تجاری و برنامه های تحلیلی در محیط های IT شرکت‌ها پشتیبانی می کند. مایکروسافت SQL Server یکی از سه فناوری پایگاه داده پیشرو در بازار به همراه Oracle Database و IBM’s DB2 است. Microsoft SQL Server یکی از اصلی‌ترین سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای در بازار است که طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی را برای هوش تجاری و تجزیه و تحلیل در محیط‌های شرکتی ارائه می‌کند. در این مقاله به شما خواهیم گفت Microsoft Sql Server یا اس کیو ال سرور چیست و با ۱۳ ابزار و ۵ نسخه آن آشنا خواهیم شد.

Microsoft Sql Server یا اس کیو ال سرور چیست؟

مایکروسافت SQL Server مانند سایر نرم افزارهای RDBMS، بر روی SQL ساخته شده است، یک زبان برنامه نویسی استاندارد که مدیران پایگاه داده (DBA) و سایر متخصصان فناوری اطلاعات از آن برای مدیریت پایگاه داده ها و پرس و جوی داده های موجود در آنها استفاده می کنند. بر اساس زبان Transact-SQL، مجموعه ای از پسوندهای برنامه نویسی زبان استاندارد را شامل می شود و برنامه آن برای استفاده هم در محل و هم در فضای ابری در دسترس است.

Microsoft SQL Server به لطف رابط بصری و گزینه ها و ابزارهایی که دارد برای ذخیره تمام اطلاعات مورد نظر در پایگاه داده های رابطه ای و همچنین برای مدیریت چنین داده هایی بدون پیچیدگی ایده آل است. این امر به خصوص برای وب سایت هایی که قابلیت ثبت نام کاربران برای ورود به سیستم را دارند، حیاتی است.

Microsoft SQL Server (MS SQL Server) یک نرم افزار مدیریت پایگاه داده است که می تواند بر روی سیستم عامل ویندوز سرور نصب شود. پایگاه های داده برای همه انواع شرکت ها مهم هستند و بسیاری از راه حل های نرم افزاری از پایگاه های داده ای استفاده می کنند که می توانند متمرکز و توزیع شوند.

Microsoft SQL Server (MS SQL Server) یک نرم افزار مدیریت پایگاه داده است که می تواند بر روی سیستم عامل ویندوز سرور نصب شود. پایگاه های داده برای همه انواع شرکت ها مهم هستند و بسیاری از راه حل های نرم افزاری از پایگاه های داده ای استفاده می کنند که می توانند متمرکز و توزیع شوند. دیتابیس sql server در طراحی وب سایت از جمله طراحی سایت فروشگاهی، سایتهای شخصی، طراحی سایت شرکتی، برنامه های سایت ساز و نرم افزارهای فروشگاه ساز، طراحی پورتال سازمانی استفاده می‌شود.

همچنین در صورت تهیه هاست ویندوز، هاست بکاپ، هاست دانلود و یا تهیه پلسک و استفاده از asp.net (جهت اطلاع از این که پلسک چیست کلیک نمایید.) نیز امکان دسترسی به دیتابیس را خواهید داشت. جهت اطلاع از این که هاست دانلود چیست کلیک نمایید.

نحوه عملکرد SQL Server

نحوه عملکرد SQL Server

SQL Server مانند سایر فناوری‌های RDBMS، عمدتاً حول یک ساختار جدول مبتنی بر ردیف ساخته شده است و عناصر داده مرتبط را در جداول مختلف به یکدیگر متصل می‌کند و از نیاز به ذخیره اضافی داده‌ها در مکان‌های مختلف در یک پایگاه داده اجتناب می‌کند.

در خرید سرور، SQL Server مدل رابطه‌ای همچنین یکپارچگی ارجاعی و سایر محدودیت‌های یکپارچگی را برای حفظ دقت داده‌ها فراهم می‌کند. این موارد بخشی از پایبندی گسترده‌تر به اصول ایمنی، سازگاری، جداسازی و دوام هستند که در مجموع به عنوان ویژگی‌های ACID شناخته می‌شوند و برای تضمین پردازش قابل اعتماد تراکنش‌های پایگاه داده طراحی شده‌اند.

خدمات و ابزارهای SQL Server

خدمات و ابزارهای SQL Server

مانند سایر فناوری‌های RDBMS، SQL Server عمدتاً حول یک ساختار جدول مبتنی بر ردیف ساخته شده است که عناصر داده مرتبط را در جداول مختلف به یکدیگر متصل می‌کند و از  ذخیره اضافی داده‌ها در مکان‌های مختلف در یک پایگاه داده اجتناب می‌کند. مدل رابطه‌ای یکپارچگی ارجاعی و سایر محدودیت‌های یکپارچگی را برای حفظ دقت داده‌ها فراهم می‌کند. این موارد بخشی از پایبندی گسترده‌تر به اصول اتمی، سازگاری، جداسازی و دوام هستند که در مجموع به عنوان ویژگی‌های ACID شناخته می‌شوند و برای تضمین پردازش قابل اعتماد تراکنش‌های پایگاه داده و مدیریت سرور طراحی شده‌اند.

Sql روی انواع سرور ها از قبیل سرور اشتراکی، خرید سرور اختصاصی و یا در صورت خرید سرور hp و یا خرید سرور مجازی پیاده سازی میشود.

1. Machine Learning Services

Machine Learning Services

خدمات یادگیری SQL Server به افراد اجازه می‌دهد تا یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها را بدون ارسال داده‌ها در سراسر شبکه یا محدود شدن توسط حافظه رایانه‌های خود انجام دهند. این سرویس‌ها با توزیع‌های R و Python مایکروسافت ارائه می‌شوند که حاوی بسته‌های رایج مورد استفاده برای علم داده، به همراه برخی بسته‌های اختصاصی (مانند revoscalepy، RevoScaleR، microsoftml) هستند که می‌توانند برای ایجاد مدل‌های ماشین در مقیاس استفاده شوند.

تحلیلگران می‌توانند ماشین کلاینت خود را برای اتصال به سرور SQL راه دور پیکربندی کنند و اجرای اسکریپت را انجام دهند، یا می‌توانند اسکریپت‌های R یا Python را به عنوان یک اسکریپت خارجی در داخل یک پرس و جو T-SQL اجرا کنند. مدل یادگیری ماشین آموزش دیده را می‌توان در یک پایگاه داده ذخیره کرد و برای امتیازدهی استفاده کرد.

2. Service Broker

Service Broker

Service Broker در داخل یک نمونه، محیط برنامه نویسی استفاده می‌شود. Service Broker برای کاربردهای متقاطع، از طریق TCP/IP ارتباط برقرار می‌کند و اجازه می‌دهد تا اجزای مختلف از طریق تبادل پیام، همگام شوند. Service Broker که به عنوان بخشی از موتور پایگاه داده اجرا می‌شود، یک پلت فرم پیام رسانی و صف پیام قابل اعتماد برای برنامه‌های کاربردی SQL Server فراهم می‌کند.

خدمات کارگزار خدمات شامل بخش‌های زیر است:

  •       انواع پیام
  •       قراردادها
  •       صف‌ها
  •       برنامه‌های خدماتی
  •       مسیرها

3. Replication Services

Replication Services

در دسترس بودن پایگاه‌های داده و ارتباط داده‌ها برای کسب‌وکارها حیاتی است و پشتیبان‌گیری و تکثیر پایگاه‌های داده را یک ضرورت می‌سازد. با تکثیر MS SQL Server، این امکان وجود دارد که یک کپی یکسان از پایگاه داده اصلی خود ایجاد کنید یا تغییرات را بین چندین پایگاه داده همگام سازی کنید و یکپارچگی و یکپارچگی داده ها را حفظ کنید. این پست وبلاگ انواع تکرار SQL Server را فهرست می‌کند، نحوه عملکرد تکرار در SQL Server را توضیح می‌دهد، و نحوه انجام تکرار SQL Server را شرح می‌دهد.

4. Analysis Services (خدمات تجزیه و تحلیل)

خدمات تجزیه و تحلیل

SQL Server Analysis Services (SSAS) قابلیت‌های OLAP و داده کاوی را برای پایگاه داده‌های SQL Server اضافه می‌کند. موتور OLAP از حالت‌های ذخیره سازی MOLAP، ROLAP و HOLAP برای داده‌ها پشتیبانی می‌کند. Analysis Services از استاندارد XML for Analysis به عنوان پروتکل ارتباطی اساسی پشتیبانی می‌کند. با استفاده از پرس و جوهای MDX و LINQ میتوان به داده‌ها دسترسی داشت. عملکرد خاص داده کاوی از طریق زبان پرس و جو DMX در معرض دید قرار می‌گیرد.

خدمات تجزیه و تحلیل شامل الگوریتم‌های مختلفی از جمله درخت‌های تصمیم، الگوریتم خوشه‌بندی، الگوریتم ساده بیز، تحلیل سری‌های زمانی، الگوریتم خوشه‌بندی توالی، تحلیل رگرسیون خطی و لجستیک و شبکه‌های عصبی برای استفاده در داده‌کاوی است.

5. Reporting Services (خدمات گزارش دهی)

خدمات گزارش دهی

SQL Server Reporting Services (SSRS) یک محیط تولید گزارش برای داده‌های جمع آوری شده از پایگاه داده‌های SQL Server است. از طریق یک رابط وب مدیریت می‌شود. خدمات گزارش دهی دارای یک رابط خدمات وب سرور نظیر iis (جهت اطلاع از این که IIS چیست کلیک نمایید.) برای پشتیبانی از توسعه برنامه‌های کاربردی گزارش دهی سفارشی است. گزارش‌ها به صورت فایل‌های RDL ایجاد می‌شوند. جهت اطلاع از این که وب سرور چیست، کلیک نمایید.

6. Notification Services (خدمات اطلاع رسانی)

خدمات اطلاع رسانی

خدمات اطلاع رسانی در ابتدا به عنوان یک افزونه پس از انتشار برای SQL Server 2000 معرفی شد، خدمات اطلاع رسانی به عنوان بخشی از پلت فرم مایکروسافت SQL Server برای اولین و تنها بار با SQL Server 2005 همراه شد.

SQL Server Notification Services مکانیزمی‌برای تولید اعلان‌های مبتنی بر داده است که برای مشترکین Notification Services ارسال می‌شود. یک مشترک برای یک رویداد یا تراکنش خاص (که در سرور پایگاه داده به عنوان یک ماشه ثبت می‌شود) ثبت نام می‌کند. هنگامی‌که رویداد رخ می‌دهد، خدمات اطلاع رسانی می‌تواند از یکی از سه روش برای ارسال پیام به مشترک در مورد وقوع رویداد استفاده کند. این روش‌ها شامل SMTP، SOAP یا با نوشتن روی یک فایل در سیستم فایل است. خدمات اطلاع رسانی توسط مایکروسافت با انتشار SQL Server 2008 در آگوست 2008 متوقف شد و دیگر جزء رسمی‌پشتیبانی شده از پلت فرم پایگاه داده SQL Server نیست.

7. Integration Services (خدمات یکپارچه سازی)

خدمات یکپارچه سازی

SQL Server Integration Services (SSIS) قابلیت‌های ETL را برای SQL Server برای واردات داده‌ها، یکپارچه‌سازی داده‌ها و نیازهای انبار داده فراهم می‌کند. خدمات یکپارچه سازی شامل ابزارهای رابط کاربری گرافیکی برای ایجاد جریان‌های کاری مانند استخراج داده‌ها از منابع مختلف، جستجوی داده‌ها، تبدیل داده‌ها – از جمله تجمیع، حذف مجدد، غیرعادی سازی و ادغام داده‌ها – و سپس صادرات داده‌های تبدیل شده به پایگاه‌های داده یا فایل‌های مقصد است.

8. Full Text Search Service (سرویس جستجوی متن کامل)

سرویس جستجوی متن کامل

سرویس جستجوی کامل متن SQL Server یک سرویس ایندکس  سازی و جستجوی تخصصی برای متن‌های بدون ساختار ذخیره شده در پایگاه داده‌های SQL Server است. فهرست جستجوی متن کامل را می‌توان بر روی هر ستونی با داده‌های متنی مبتنی بر کاراکتر ایجاد کرد. این کار اجازه می‌دهد تا کلمات را در ستون‌های متن جستجو کنید.

9. SQLCMD

SQLCMD

SQLCMD یک برنامه خط فرمان است که با مایکروسافت SQL Server ارائه می‌شود و ویژگی‌های مدیریتی SQL Server را نشان می‌دهد. این برنامه اجازه می‌دهد تا پرس و جوهای SQL از خط فرمان نوشته و اجرا شوند. همچنین می‌تواند به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد و اجرای مجموعه ای از دستورات SQL به عنوان یک اسکریپت عمل کند. چنین اسکریپت‌هایی به عنوان یک فایل .sql ذخیره می‌شوند و برای مدیریت پایگاه‌های داده یا برای ایجاد طرح واره پایگاه داده در حین استقرار پایگاه داده استفاده می‌شوند.

10. Visual Studio

Visual Studio

Microsoft Visual Studio شامل پشتیبانی بومی‌برای برنامه نویسی داده با Microsoft SQL Server است. می‌توان از آن برای نوشتن و اشکال زدایی کدهایی که توسط SQL CLR اجرا می‌شود استفاده کرد. همچنین شامل یک طراح داده است که می‌تواند برای ایجاد، مشاهده یا ویرایش طرحواره‌های پایگاه داده به صورت گرافیکی استفاده شود. کوئری‌ها را می‌توان به صورت بصری یا با استفاده از کد ایجاد کرد. SSMS 2008 به بعد، هوشمندی را برای پرس و جوهای SQL نیز فراهم می‌کند.

11. SQL Server Management Studio

SQL Server Management Studio

SQL Server Management Studio یک ابزار رابط کاربری گرافیکی است که با SQL Server 2005 به بعد برای پیکربندی و مدیریت تمام اجزای موجود در Microsoft SQL Server گنجانده شده است. این ابزار شامل ویرایشگرهای اسکریپت و ابزارهای گرافیکی است که با اشیاء و ویژگی‌های سرور کار می‌کنند.

SQL Server Management Studio جایگزین Enterprise Manager به عنوان رابط مدیریت اولیه برای Microsoft SQL Server از SQL Server 2005 شده است. نسخه ای از SQL Server Management Studio نیز برای SQL Server Express Edition موجود است که به عنوان SQL Server Management Studio Express (SSMSE) شناخته می‌شود.

12. Azure Data Studio

Azure Data Studio

Azure Data Studio یک ویرایشگر پرس و جوی متقابل پلتفرم است که به عنوان دانلود اختیاری در دسترس است. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا پرس و جو بنویسند و نتایج پرس و جو را استخراج کنند؛ اسکریپت‌های SQL را به مخازن Git اختصاص دهید و عیب یابی‌های اولیه سرور را انجام دهید. Azure Data Studio از سیستم‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌کند.

این برنامه در سپتامبر 2018 در دسترس عمومی‌قرار گرفت. قبل از انتشار نسخه پیش‌نمایش برنامه با نام SQL Server Operations Studio شناخته می‌شد.

13. Business Intelligence Development Studio

Business Intelligence Development Studio

استودیوی توسعه هوش تجاری (BIDS) IDE از مایکروسافت است که برای توسعه تجزیه و تحلیل داده‌ها و راه‌حل‌های هوش تجاری با استفاده از سرویس‌های تجزیه و تحلیل سرور SQL مایکروسافت، خدمات گزارش‌دهی و خدمات یکپارچه‌سازی استفاده می‌شود. این مبتنی بر محیط توسعه Microsoft Visual Studio است، اما با برنامه‌های افزودنی و انواع پروژه‌های مخصوص سرویس‌های SQL Server، از جمله ابزارها، کنترل‌ها و پروژه‌های گزارش‌ها (با استفاده از خدمات گزارش)، مکعب‌ها و ساختارهای داده کاوی (با استفاده از سرویس‌های تحلیل) سفارشی شده است. از SQL Server 2012 به بعد، این IDE به SQL Server Data Tools (SSDT) تغییر نام داده است.

انواع نسخه‌های SQL Server

انواع نسخه‌های SQL Server

1. SQL Server 2012

SQL Server 2012

SQL Server 2012 ویژگی‌های جدیدی مانند فهرست‌های ستونی را ارائه کرد که می‌توان از آنها برای ذخیره داده‌ها در قالب ستونی برای انبار داده‌ها و برنامه‌های تحلیلی و گروه‌های در دسترس AlwaysOn استفاده کرد.

2. SQL Server 2014

SQL Server 2014

SQL Server 2014 OLTP درون حافظه ای را اضافه کرد که به کاربران امکان می‌دهد برنامه‌های پردازش تراکنش آنلاین (OLTP) را در مقابل داده‌های ذخیره شده در جداول بهینه سازی شده برای حافظه به جای جداول مبتنی بر دیسک استاندارد اجرا کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های جدید در SQL Server 2014 پسوند بافر استخر بود که حافظه پنهان حافظه بافر SQL Server را با یک درایو حالت جامد ادغام می‌کند (یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی شده برای افزایش توان ورودی/خروجی با بارگذاری داده‌ها از‌هارد دیسک‌های معمولی).

3. Microsoft SQL Server 2016

Microsoft SQL Server 2016

Microsoft SQL Server 2016 که در ژوئن 2016 به طور کلی در دسترس قرار گرفت، به عنوان بخشی از استراتژی فناوری “اول موبایل، اول ابر” که دو سال قبل توسط مایکروسافت اتخاذ شد، توسعه یافت. SQL Server 2016 ویژگی‌های جدیدی را برای تنظیم عملکرد، تجزیه و تحلیل عملیاتی بی‌درنگ، و تجسم داده‌ها و گزارش‌دهی در دستگاه‌های تلفن همراه اضافه کرد، به‌علاوه پشتیبانی از ابر ترکیبی که به DBA‌ها اجازه می‌دهد پایگاه‌های داده را روی ترکیبی از سیستم‌های داخلی و خدمات ابر عمومی‌اجرا کنند.

4. SQL Server 2017

SQL Server 2017

Microsoft SQL Server بیش از 20 سال به طور انحصاری بر روی ویندوز اجرا می‌شد. اما، در سال 2016، مایکروسافت اعلام کرد که قصد دارد DBMS را در لینوکس نیز در دسترس قرار دهد، با نسخه جدیدی که به عنوان پیش‌نمایش فناوری جامعه در نوامبر منتشر شد و در ابتدا SQL Server vNext نامگذاری شد. بعداً این به روز رسانی به طور رسمی‌SQL Server 2017 نام گرفت و در اکتبر همان سال به طور کلی در دسترس قرار گرفت.

5. SQL Server 2019

SQL Server 2019

SQL Server 2019 (15.x) Big Data Clusters را برای SQL Server معرفی می کند. همچنین قابلیت ها و بهبودهای بیشتری را برای موتور پایگاه داده SQL Server، سرویس های تجزیه و تحلیل سرور SQL، خدمات یادگیری ماشینی SQL Server، SQL Server در لینوکس و SQL Server Master Data Services ارائه می دهد.

ویژگی‌های امنیتی در SQL Server

ویژگی‌های امنیتی در SQL Server

ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای که در تمامی‌نسخه‌های Microsoft SQL Server با SQL Server 2016 SP1 پشتیبانی می‌شوند، شامل سه فناوری اضافه شده به نسخه 2016 می‌شوند: Always Encrypted، که به کاربر اجازه می‌دهد داده‌های رمزگذاری شده را بدون نیاز به رمزگشایی، امنیت سطح ردیف اول را به‌روزرسانی کند، که داده‌ها را فعال می‌کند. دسترسی باید در سطح ردیف در جداول پایگاه داده کنترل شود. و پوشش داده پویا، که به طور خودکار عناصر داده‌های حساس را بدون دسترسی کامل از کاربران پنهان می‌کند.

توابع و ویژگی‌های مایکروسافت SQL Server

توابع و ویژگی‌های مایکروسافت SQL Server

به طور خلاصه می‌توان به برخی از ویژگی‌های اصلی Microsoft SQL Server اشاره کرد:
1. هوشمندی بر روی تمام داده‌های خود با خوشه‌های Big Data: قادر به پرس و جو کردن کل داده‌های خود از SQL Serve به Oracle بدون تکرار.
2. انتخاب زبان و پلتفرم: از ویندوز یا لینوکس تا استقرار Kubernetes.
3. قابلیت‌های پایگاه داده هوشمند: حافظه داخلی، پشتیبانی از حافظه مداوم، tempbd بهینه سازی شده در حافظه
4. رمزگذاری و انطباق داده‌ها: سیستم حفاظت، نظارت و طبقه بندی داده‌ها آن را به یکی از امن ترین پلت فرم‌ها بر اساس پایگاه داده موسسه ملی استاندارد و فناوری به مدت 9 سال تبدیل کرده است.
5. BI موبایل و مقیاس پذیری: به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی سیستم‌های مدیریت پایگاه داده خود را با هر دستگاه و سرویس‌های Azure برای عملکرد بهتر و قابلیت‌های تحلیلی روی داده‌ها یکپارچه کنید.

چه نسخه‌هایی از Microsoft SQL Server موجود است؟

چه نسخه‌هایی از Microsoft SQL Server موجود است؟

Mainstream editions

1. Enterprise

Enterprise:: به عنوان کامل ترین نسخه، برای سازمان‌هایی در نظر گرفته شده است که نیاز به کار با سطوح بالایی از خدمات برای بارهای کاری حیاتی دارند.

2. Standard

استاندارد: طراحی شده برای ارائه ابزاری به کسب و کارهای کوچک که مدیریت داده‌های اولیه را برای اجرای برنامه‌های آنها فراهم می‌کند و از ابزارهای توسعه رایج برای محیط‌های داخلی یا ابری پشتیبانی می‌کند.

3. Express

Microsoft SQL Server Express نسخه ای از سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای SQL Server مایکروسافت است که دانلود، توزیع و استفاده آن رایگان است. این نسخه شامل یک پایگاه داده است که به طور خاص برای برنامه های کاربردی تعبیه شده و در مقیاس کوچکتر هدف قرار گرفته است.

4. Developer

توسعه دهنده: با ادغام تمام عملکردهای Enterprise، برای همه آن دسته از توسعه دهندگان طراحی شده است که مایلند یک سیستم آزمایش و توسعه برای کامپایل هر نوع برنامه در SQL Server داشته باشند، نه برای یک محیط تولید، بلکه فقط برای آزمایش در دسترس باشند.

5. Web

SQL Server Web Edition یک گزینه با TCO پایین برای میزبانی وب است.

6. Business intelligence

معرفی شده در SQL Server 2012 و با تمرکز بر Self Service و Corporate Business Intelligence می‌باشد. این نسخه شامل قابلیت‌های نسخه استاندارد و ابزارهای هوش تجاری است: Power Pivot، Power View، مدل معنایی BI، خدمات داده اصلی، خدمات کیفیت داده و تجزیه و تحلیل درون حافظه xVelocity.

7. Workgroup

SQL Server Workgroup Edition شامل عملکرد اصلی پایگاه داده است اما خدمات اضافی را شامل نمی‌شود. توجه داشته باشید که این نسخه در SQL Server 2012 منقضی شده است.

8. Express

SQL Server Express Edition یک نسخه کوچک شده و رایگان از SQL Server است که شامل موتور پایگاه داده اصلی است. در حالی که هیچ محدودیتی در تعداد پایگاه‌های داده یا کاربران پشتیبانی‌شده وجود ندارد، محدود به استفاده از یک پردازنده، حافظه 1 گیگابایتی و فایل‌های پایگاه داده 10 گیگابایتی است (فایل‌های پایگاه داده 4 گیگابایتی قبل از SQL Server Express 2008 R2) به عنوان جایگزین در نظر گرفته شده است.

Specialized editions

1. Azure

Microsoft Azure SQL Database نسخه مبتنی بر ابر Microsoft SQL Server است که به عنوان یک پلتفرم به عنوان یک سرویس ارائه شده در Microsoft Azure ارائه شده است.

2. Azure MPP

سرور SQL یک راه حل متقارن چند پردازشی (SMP) است. در اصل این بدان معنی است که از یک سرور استفاده می کند. بسیاری از پایگاه های داده طراحی شده برای انبارهای داده که پروژه های کلان داده را پشتیبانی می کنند، از معماری های پردازش موازی گسترده (MPP) استفاده می کنند تا مقیاس پذیری و پرس و جوهایی با کارایی بالا در حجم داده های بزرگ ارائه دهند.

3. فشرده (SQL CE)

یک مدیر اتصال SQL Server Compact یک بسته را قادر می سازد تا به پایگاه داده SQL Server Compact متصل شود.

4. توسعه دهنده

SQL Server Developer Edition شامل همان ویژگی‌های SQL Server Enterprise Edition است، اما با مجوز محدود شده است که فقط به عنوان یک سیستم توسعه و آزمایش استفاده شود و نه به عنوان سرور تولید. از اوایل سال 2016، مایکروسافت این نسخه را رایگان در اختیار عموم قرار داد.

5. تعبیه شده (SSEE)

SSEE همچنین مخفف SQL Server Embedded Edition است. نسخه استاندارد SQL Server پایگاه داده مدیریت داده های پایه و هوش تجاری را برای دپارتمان ها و سازمان های کوچک ارائه می دهد تا برنامه های خود را اجرا کنند و از ابزارهای توسعه رایج برای درون محل و ابر پشتیبانی می کند.

6. ارزیابی

SQL Server Evaluation Edition که به عنوان Trial Edition نیز شناخته می‌شود، تمام ویژگی‌های نسخه Enterprise را دارد، اما به ۱۸۰ روز محدود می‌شود، پس از آن ابزارها به کار خود ادامه می‌دهند، اما خدمات سرور متوقف می‌شوند.

7. Fast Track

SQL Server Fast Track به طور خاص برای ذخیره سازی انبار داده در مقیاس سازمانی و پردازش هوش تجاری است و بر روی سخت افزار معماری مرجع اجرا می‌شود که برای Fast Track بهینه شده است.

8. LocalDB

LocalDB که در SQL Server Express 2012 معرفی شد، یک نسخه حداقلی و بر اساس تقاضا از SQL Server است که برای توسعه دهندگان برنامه طراحی شده است. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک پایگاه داده جاسازی شده استفاده کرد.

9. سیستم پلتفرم تجزیه و تحلیل (APS)

Formerly Parallel Data Warehouse (PDW) یک ابزار SQL Server پردازش موازی (MPP) که برای انبارداری داده در مقیاس بزرگ مانند صدها ترابایت بهینه شده است.

10. Datawarehouse Appliance Edition

از پیش نصب شده و پیکربندی شده به عنوان بخشی از یک دستگاه با مشارکت Dell & HP پایه در معماری Fast Track. این نسخه شامل SQL Server Integration Services، Analysis Services، یا Reporting Services.sqlcmd نمی‌شود.

Discontinued editions

1. موتور داده مایکروسافت

نسخه 1.0 مبتنی بر SQL Server نسخه 7.0 است. پس از آن، Microsoft SQL Server Data Engine جایگزین آن شد.

2. موتور داده مایکروسافت SQL Server

همچنین به نام Desktop Engine، Desktop Edition نامیده می‌شود، بر اساس SQL Server 2000 است. برای استفاده به عنوان یک جزء برنامه در نظر گرفته شده است، ابزارهای مدیریت رابط کاربری گرافیکی را شامل نمی‌شود. بعداً، مایکروسافت ابزار مدیریت وب را نیز در دسترس قرار داد. همراه با برخی از نسخه‌های مایکروسافت اکسس، ابزارهای توسعه مایکروسافت، و نسخه‌های دیگر SQL Server.[22] پس از SQL Server 2000، SQL Server 2005 Express Edition جایگزین آن شد.

3. نسخه شخصی

SQL Server 2000 محدودیت حجم کار یا اتصال مانند MSDE داشت، اما محدودیت اندازه پایگاه داده نداشت. شامل ابزارهای مدیریت استاندارد است.

4. مرکز اطلاعات

SQL Server 2008 R2 Datacenter یک نسخه با امکانات کامل از SQL Server است و برای مراکز داده ای طراحی شده است که به سطوح بالایی از پشتیبانی برنامه و مقیاس پذیری نیاز دارند. از 256 پردازنده منطقی و حافظه تقریباً نامحدود پشتیبانی می‌کند و با نسخه Premium StreamInsight عرضه می‌شود

5. نسخه CE ویندوز

در SQL Server 2000 [25] معرفی شد و با SQL Server 2005 Mobile Edition جایگزین شد.

6 SQL Server 2005 نسخه موبایل

SQL Server 2005 Compact Edition پس از 1 نسخه جایگزین شد.

7. SQL Server 2005 Compact Edition

پس از 1 نسخه جایگزین با SQL Server Compact 3.5.

سرور SQL چیست و چگونه در تجارت مدرن کاربرد دارد؟

سرور SQL چیست و چگونه در تجارت مدرن کاربرد دارد؟

همانطور که میدانید فناوری هایی که از SQL استفاده می‌کنند چشمگیر است. امروزه SQL به زبان استاندارد داده برای تمام فناوری های پردازش داده در مقیاس بزرگ و کوچک تبدیل شده است. SQL بسیار محبوب و گسترده است زیرا دارای یک نحو ساده است که یادگیری آن برای همه برنامه نویسان آسان است.

همچنین SQL قدرتمند و گویا است. می‌توانید با استفاده از چند دستور کوتاه از آن بخواهید که یک عملیات بسیار پیچیده را انجام دهد. SQL دارای پایه های ریاضی محکمی‌ است که آن را صحیح، کامل و به خوبی تعریف می‌کند. با وجود اینکه این زبان بیش از 40 سال قدمت دارد، امتحان خود را پس داده است.
اگر قصد دارید با داده‌ها کار کنید، یادگیری SQL بخشی ضروری از آموزش شما است. بهترین راه برای یادگیری SQL از طریق تمرین است.

دلیل انتخاب MSSQL

دلیل انتخاب MSSQL

Microsoft SQL Server به شما این امکان را می‌دهد که داده‌های خود را به راحتی در برنامه‌ها ادغام کنید و از مجموعه گسترده ای از خدمات شناختی برای استفاده از هوش مصنوعی در هر مقیاس داده، چه در محیط داخلی و چه در محیط‌های ابری به لطف ادغام با هوش مصنوعی Azure بهره ببرید.

موتور پایگاه داده microsoft sql server

موتور SQL به عنوان نرم افزاری تعریف می شود که دستورات SQL را برای دسترسی به پایگاه داده رابطه ای و بازجویی از داده ها شناسایی و تفسیر می کند. موتور SQL معمولاً به عنوان موتور پایگاه داده SQL یا موتور جستجوی SQL نیز شناخته می شود.

خدمات یکپارچه سازی (SSIS)

SSIS مخفف SQL Server Integration Services است. SSIS بخشی از نرم افزار داده مایکروسافت SQL Server است که برای بسیاری از وظایف انتقال داده استفاده می‌شود.

خدمات یکپارچه سازی (SSIS)

خدمات گزارش دهی (SSRS)

خدمات گزارش دهی (SSRS)

SQL Server Reporting Services (SSRS) یک زیر سیستم SQL Server است که امکان ایجاد گزارش‌های گرافیکی، موبایل و چاپی را با استفاده از SQL Server و سایر منابع داده فراهم می‌کند. SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) است که از پردازش تراکنش‌ها، هوش تجاری و برنامه‌های تحلیلی پشتیبانی می‌کند.

خدمات تجزیه و تحلیل (SSAS)

خدمات تجزیه و تحلیل (SSAS)

SSAS سرویس‌های تجزیه و تحلیل مایکروسافت SQL Server است که یک ابزار پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP) داده کاوی و گزارش‌دهی است که در هوش تجاری برای کارکرد داده‌ها برای کاربران نهایی استفاده می‌شود. مایکروسافت تعدادی از خدمات مرتبط با هوش تجاری و انبار داده را در SQL Server گنجانده است.

کلام آخر

با استفاده از SQL می توانید برخی از داده ها را مشاهده کنید. داده ها را از جداول خاص انتخاب کنید. فیلتر به داده ها اضافه کنید یا داده ها را دستکاری کنید. شما می توانید همه این کارها را با استفاده از زبان SQL انجام دهید. بنابراین، SQL را به عنوان API یا Application Programming Interface، زبان اصلی که برای تعامل با پایگاه داده خود استفاده می کنید، در نظر بگیرید.

جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب و متخصص وب رمز تماس حاصل نمایید.

[faq]

سوالات متداول

پرس و جوهای پایگاه داده که با استفاده از SQL نوشته می‌شوند همیشه یکسان باقی می‌مانند. از سوی دیگر، SQL Server یک نرم افزار اختصاصی است که برای اهداف تجاری توسعه یافته است. از این رو، اغلب به روز می‌شود. نسخه‌های مختلفی از SQL Server برای استفاده در دسترس هستند، هر نسخه جدید دارای برخی عملکردهای پیشرفته است.

از آگوست 2022، محبوب ترین سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) در جهان، Oracle و MySQL و Microsoft SQL Server سه رتبه اول را به خود اختصاص دادند.

  • SQL Server.
  • خدمات تجزیه و تحلیل (SSAS)
  • خدمات یکپارچه سازی (SSIS)
  • خدمات گزارش دهی (SSRS)
  • SQL Server Management Studio (SSMS)
  • ابزارهای داده سرور SQL (SSDT)
  • Azure Data Studio.

SQL مخفف Structured Query Language است، زبانی برای دستکاری و صحبت در مورد داده‌ها در پایگاه داده‌ها. این اولین بار در سال 1970 مورد استفاده قرار گرفت و در سال 1986 توسط IBM در ارتباط با چندین پروژه برای دولت ایالات متحده به یک استاندارد تبدیل شد.

منبع : www.microsoft.com www.techtarget.com en.wikipedia.org intelequia.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.