جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

آیا میدانید litespeed چیست. مدت زیادی است که از وب سرور LiteSpeed (LSWS) برای اهداف گوناگونی در سرتاسر وب، استفاده می شود. اگر به دنبال راه حلی بهینه سرور برای وب سایت خود هستید، وب سرور لایت اسپید برای شماست! برای آنکه بدانید litespeed چیست می‌توان گفت لایت اسپید یک راه حل اختصاصی وب سرور است که قدمت آن به سال 2003 باز می گردد. همچنین نسخه‌های بعدی LSWS به عنوان یکی از سریع ترین گزینه های موجود در بازار می باشد. همچنین در نظرسنجی آپریل ۲۰۲۰ سایت W3Techs، لایت اسپید را در 5 رتبه برتر قرار داد و نشان داد لایت اسپید تاکنون نیاز بیش از ۶.۴٪ از وب سایت های آنلاین را تامین کرده است. در این مقاله به شما خواهیم گفت لایت اسپید چیست و در ادامه با ویژگی‌ها، مزایا و چگونگی نصب آن روی ابونتو و سنت او‌اس آشنا خواهیم شد.

سرور چیست؟

سرور چیست؟ - litespeed چیست

سرور کامپیوتری است که به برنامه‌ها و/یا سخت‌افزارهای خاصی مجهز می باشد. این نرم افزارها به سرور این امکان را می‌دهند که خدماتی را به سایر رایانه‌ها (مشتریان) در شبکه ارائه دهد. سرورها انواع و قابلیت های مختلفی دارند. سیستم حمل و نقل را تصور کنید. ما می توانیم سیستم حمل و نقل را به عنوان هر چیزی در نظر بگیریم که می تواند چیزی یا شخصی را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کند. یک دوچرخه می تواند یک نفر، یک ماشین چهار نفر، یک اتوبوس 50 نفر و یک هواپیما می تواند ۵۰۰ نفر را جابجا کند. همه آنها روشهای حمل و نقل هستند، اما هر کدام ظرفیت متفاوتی دارند. همین امر در مورد سرورها نیز صدق می کند.

وب سرور، نوعی سرور است که مجهز به پروتکل HTTP (پروتکل انتقال هایپرتکست) بوده و در پاسخ به درخواست های ارسال شده توسط مشتریان، صفحات وب مورد نظر را ارائه می کند. برای مثال، اگر www.webramz.com/blog را در مرورگر خود به عنوان مشتری تایپ کنید، در واقع یک صفحه وب ذخیره شده در سروری با دامنه ای به نام webramz.com به نام blog درخواست می کنید. در پاسخ به درخواست شما، وب سرور مربوطه صفحه بلاگ را به شما نمایش می دهد. اما اگر به اشتباه www.webramz.com/blg را تایپ کنید، سرور یک پیغام خطایی برمی‌گرداند که می‌گوید صفحه وب یافت نشد! جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این که وب سرور چیست اینجا کلیک نمایید.

وب‌سرور لایت‌اسپید چیست؟

وب‌سرور لایت‌اسپید چیست؟ - litespeed چیست

LiteSpeed Web Server (LSWS) یک نرم افزار وب سرور اختصاصی و سبک است که عملکرد سریع و حفظ منابع را بدون به خطر انداختن امنیت سرور ارائه می دهد. لایت اسپید یک وب سرور محبوب است که روی انواع سرور مجازی در لوکیشن‌های مختلف مانند سرور مجازی ایران، سرور مجازی آلمان و VPS فرانسه و همچنین هاست اشتراکی نیز قابل اراه بوده و مقیاس پذیری، امنیت و تعادل بار بالا را ارائه می دهد. همچنین قابلیت‌های ضد DDoS داخلی را فراهم می‌کند و امکان اتصال به ازای هر IP و کاهش پهنای باند را فراهم می‌کند.

وب‌سرور لایت‌اسپید چگونه کار می‌کند؟

وب‌سرور لایت‌اسپید چگونه کار می‌کند؟ - litespeed چیست

Litespeed یک وب سرور پیشرو، بی نظیر در عملکرد ، تعادل بار و منابع قابل مدیریت است. لایت اسپید یکی از بهترین وب سرورهای امن است که به زبان های برنامه نویسی C و C++ نوشته شده است. جورج وانگ سازنده این خلاقیت فوق العاده، برای تقویت تجربه وب سرور در جهان است.

قبلاً از سرور آپاچی برای میزبانی وب سایت ها و پایگاه داده خود استفاده می کردیم. سرور لایت اسپید یک جایگزین عالی برای سرور آپاچی با امنیت بیشتر و ویژگی های کاربر پسند است. جهت اطلاع از این که آپاچی چیست اینجا کلیک نمایید.

اگر تجربه قبلی استفاده از آپاچی را دارید، برای مدیریت وب سرور لایت اسپید نیازی به یادگیری مطالب جدید ندارید. تنظیمات کلی، ویژگی‌ها و سیستم‌عامل‌ها مشابه آپاچی هستند و البته ویژگی‌های کاربرپسند پیشرفته‌تری نیز دارند.

اگر سرور آپاچی فعلی شما نمی‌تواند ترافیک و داده‌های زیادی را مدیریت کند، می‌توانید فوراً یک وب سرور Litespeed سفارش دهید و آن را با راهنمای تنظیم آسان نصب کنید. اگر از CMS (سیستم مدیریت محتوا) مانند وردپرس، جوملا، مجنتو یا دروپال استفاده می کنید، سرعت فوق العاده ای خواهید داشت که در هنگام استفاده از سرور آپاچی روی سرور لینوکس هرگز ندیده اید. جهت اطلاع از این که لینوکس چیست اینجا کلیک نمایید.

انواع لایسنس‌های وب‌سرور لایت‌اسپید

انواع لایسنس‌های وب‌سرور لایت‌اسپید - litespeed چیست

هشت مجوز LiteSpeed مختلف وجود دارد. هر نوع مجوز از تعداد دامنه های مختلف، محدودیت RAM و تعداد worker های مختلفی پشتیبانی می کند. در ادامه نحوه تعریف LSWS از این سه مؤلفه آورده شده است:

دامنه: به تعداد کل دامنه ها اعم از دامنه اصلی و زیر دامنه ها اشاره دارد.

RAM Limit: به حداکثر مقدار RAM اختصاص داده شده به وب سرور اشاره دارد.

Worker: به تعداد فرآیندهای LiteSpeed که برای انجام کار وب سرور تولید می شوند اشاره دارد.

در ادامه هشت گزینه مجوز LiteSpeed آورده شده است:

Workers Domain Limit RAM Limit License Type
1 1 2GB Free Starter
1 5 8GB Site Owner
1 5 Unlimited Site Owner Plus
1 Unlimited 8GB Web Host Lite
1 Unlimited Unlimited Web Host Essential
2 Unlimited Unlimited Web Host Professional
4 Unlimited Unlimited Web Host Enterprise
Configurable Unlimited Unlimited Web Host Elite

آموزش نصب لایت‌اسپید بر روی ابونتو 20.04

آموزش نصب لایت‌اسپید بر روی ابونتو 20.04 - litespeed چیست

جهت نصب لایت اسپید روی اوبونتو مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱: مخزن LiteSpeed را به اوبونتو 20.04|18.04 اضافه کنید.

مرحله ۲: OpenLiteSpeed را در اوبونتو 20.04|18.04 نصب کنید.

مرحله ۳: PHP را روی اوبونتو 20.04|18.04 نصب کنید.

مرحله ۴: تنظیم رمز عبور ادمین.

مرحله ۵: دسترسی به OpenLiteSpeed Web Admin در Ubuntu 20.04|18.04

مرحله ۶: ایجاد یک میزبان مجازی آزمایشی در OpenLiteSpeed

مرحله ۷: پورت listening پیش فرض را تغییر دهید

آموزش نصب لایت‌اسپید بر روی centOS 8

آموزش نصب لایت‌اسپید بر روی centOS 8 - litespeed چیست

جهت نصب سرور OpenLiteSpeed مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۱) مخزن OpenLiteSpeed را پیکربندی کنید.
مرحله ۲) PHP را از مخازن OpenLiteSpeed نصب کنید.
مرحله ۳) سرور پایگاه داده MariaDB را نصب و ایمن کنید.
مرحله ۴) OpenLiteSpeed را با دستور dnf نصب کنید.
مرحله ۵) رمز عبور پیش فرض مدیر را تغییر دهید

ویژگی‌های لایت‌اسپید

جایگزین قابلیت Drop-in

جایگزین قابلیت Drop-in

اگر آپاچی را روی سرورهای وب خود اجرا می‌کنید و می‌خواهید سرعت خود را افزایش دهید، انجام این کار با وب سرور لایت اسپید بسیار آسان است. لایت اسپید یک جایگزین کشویی برای آپاچی است و 100٪ با راه حل‌های خرید‌ هاست محبوب سازگار است. این بدان معناست که هر چیزی که تحت آپاچی کار می‌کند تحت LSWS شما نیز کار خواهد کرد.

فرایند انتقال آپاچی به لایت اسپید بسیار آسان است. هیچ تغییری در فایل‌های .htaccess یا httpd.conf شما وجود ندارد. تغییر به وب سرور لایت اسپید از جمله تمام تنظیمات و راه اندازی مجدد آن، بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشد،

اگر از cPanel/WHM استفاده می‌کنید، حتی یک افزونه رایگان وجود دارد که می‌توانید از آن برای مدیریت LiteSpeed از یک رابط گرافیکی استفاده کنید. جهت اطلاع از اینکه سی پنل چیست اینجا کلیک نمایید.

مدیریت سرور صفر با دان تایم صفر

مدیریت سرور صفر با دان تایم صفر - litespeed چیست

ویژگی راه‌اندازی مجدد وب سرور لایت اسپید به فرآیندهای در حال انجام اجازه می‌دهد تا قبل از خروج به پایان برسند، در حالی که فرآیندهای جدید را بلافاصله شروع می‌کنند تا جای خود را بگیرند. این بدان معنی است که تنظیمات سرور جدید را می‌توان (بر روی فرآیندهای جدید) بدون وقفه در هیچ فرآیندی اعمال کرد.

مدیریت اتصالات همزمان

مدیریت اتصالات همزمان - litespeed چیست

لایت اسپید ابزارهایی برای غیرفعال کردن httpd.conf و همچنین htaccess فراهم می‌کند. هنگام انتقال به این وب سرور، کاربران نیازی به پیکربندی مجدد سرور ندارند. همچنین این وب سرور از تنظیماتی که کاربر قبلاً داشته، استفاده می‌کند و آنها را با استفاده از معماری رویداد محور پردازش می‌کند.

Edge Side Includes

Edge Side Includes - litespeed چیست

ESI یک زبان نشانه گذاری است که به شما این امکان را می‌دهد که بخش‌هایی از صفحه پویا خود را به عنوان قطعات جداگانه تعیین کنید، سپس این صفحات با هم مونتاژ می‌شوند تا کل صفحه را ایجاد کنند. به بیان ساده تر، ESI به شما امکان می‌دهد در صفحه ای که به صورت عمومی‌ذخیره شده است، حفره‌هایی ایجاد کنید و سپس آن حفره‌ها را با محتوای ذخیره شده خصوصی پر کنید.

کش LiteSpeed LSCache

کش LiteSpeed LSCache - litespeed چیست

LiteSpeed Enterprise در تمام برنامه‌های میزبانی لایت اسپید گنجانده شده است. یکی از ویژگی‌های عالی نسخه LiteSpeed Enterprise، LiteSpeed Cache است. کش LiteSpeed دارای ویژگی‌های مشابه Apache mod_cache است اما به روشی کارآمدتر پیاده سازی شده است و مانند Varnish عمل می‌کند. LSCache یک حافظه پنهان خروجی برای محتویات پویا است، بنابراین استفاده از آن به صفحات PHP محدود نمی‌شود.

سازگاری با کنترل پنل

سازگاری با کنترل پنل - litespeed چیست

به عنوان یک جایگزین عالی، لایت اسپید می‌تواند به طور کامل با کنترل پنل نوشته شده برای Apache، از جمله cPanel، Plesk، DirectAdmin و غیره، ادغام شود. جایگزینی Apache با وب سرور لایت اسپید کمتر از 15 دقیقه طول می‌کشد، لایت اسپید همه توابع آپاچی را جایگزین می‌کند، استفاده را ساده می‌کند و انتقال به سرور جدید را برای تیم شما آسان می‌کند.

ModSecurity

ModSecurity - litespeed چیست

وب سرور لایت اسپید با تمام ویژگی‌های محبوب آپاچی از جمله Rewrite Engine و ModSecurity سازگار است.

Server APIs

Server APIs - litespeed چیست

LSWS از سرورهای API برای برقراری ارتباط با سرورهای وب و استفاده از برنامه‌های کاربردی خارجی پشتیبانی می‌کند. لایت اسپید حداکثر کارایی را برای برنامه‌های خارجی مانند Python، PHP و Ruby دارد.

مزایای لایت‌اسپید

سخت افزار مورد نیاز خیلی بزرگ نیست

سخت افزار مورد نیاز خیلی بزرگ نیست - litespeed چیست

این امر در هنگام استفاده از منابع بالا و سنگین اولویت دارد. با توجه به نیازهای سخت افزاری کمتر، می توان هزینه های مربوط به نیازهای وب سایت را نیز کاهش داد و بر روی سایر نیازهای وب سایت تمرکز کرد.

یادگیری آسان

یادگیری آسان - litespeed چیست

این وب سرور از یک فرمت معمولی آپاچی استفاده می کند به علاوه یک کنترل پنل که استفاده از آن بسیار آسان است. از نظر ظاهری، کار با رابط کاربری آن نیز آسان‌تر است، به طوری که عملکردهای پنل را می‌توان سریع‌تر از آپاچی به خاطر آورد.

ارائه انجمن ها و جامعه مشتری عالی

ارائه انجمن ها و جامعه مشتری عالی - litespeed چیست

برای کسانی که در استفاده از وب سرور لایت اسپید مشکل دارند، می‌توانند برای اطلاعات مورد نیاز با پشتیبانی لایت اسپید تماس بگیرید. همچنین برای کسانی که امکان تماس با پشتیبانی دشوار است، انجمن‌های LSWS بسیاری وجود دارند که می‌توانند بهترین انتخاب باشند.

تراکنش ها راحت تر از فرمت آپاچی هستند

تراکنش ها راحت تر از فرمت آپاچی هستند - litespeed چیست

همانطور که قبلا ذکر شد، سهولت فرآیند انتقال، هدف اصلی انتشار LSWS است. لایت اسپید امکان استفاده از پنل‌ها و قابلیت‌های نرم افزاری و عدم نیاز به تغییر فرمت‌های موجود را فراهم می‌کند.

کیفیت ایمنی تضمین شده بیشتر

کیفیت ایمنی تضمین شده بیشتر - litespeed چیست

LSWS نیز به حالت امنیتی لایت اسپید ویژه مجهز شده است. همچنین اضافه کردن مودها برای جلوگیری از DDos و کاهش اتصال آسان، امنیت آن را بالاتر می‌برد.

استفاده از لایت اسپید به عنوان وب سرور می‌تواند گزینه ای برای کسانی باشد که فرمت کردن در آپاچی برایشان مشکل است

موارد استفاده لایت‌اسپید

LSCache و WordPress

LSCache و WordPress - litespeed چیست

اگر سایت وردپرس یا ووکامرس دارید و LSCache را در حساب میزبانی خود فعال کرده اید، می‌توانید تنظیمات کش را به راحتی با افزونه LSCWP WordPress مدیریت کنید.

برای نصب افزونه در وردپرس خود لطفاً دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

۱- افزونه LSCWP را از صفحه دایرکتوری پلاگین وردپرس دانلود کنید.

۲- وارد داشبورد وردپرس خود شوید، به Plugins بروید و روی Add New و Upload Pluginکلیک کنید.

۳- فایل فشرده LSCWP را انتخاب کرده و روی Install Now کلیک کنید.

۴- با رفتن به Plugins » LiteSpeed Cache » Settings و علامت زدن کادر Enable LiteSpeed Cache، افزونه را فعال کنید.

LiteMage در Magento 2

LiteMage در Magento 2 - litespeed چیست

LiteMage Cache یک جایگزین کش بهبود یافته برای ماژول پیش فرض PageCache Magento 2 و انتخاب‌های Varnish Cache ارائه می‌دهد. ماژول LiteMage 2 Cache جایگزین گزینه Varnish Cache در انتخابگر کش رابط مدیر خواهد شد.

در بیشتر موارد، LiteMage Cache می‌تواند عملکرد فروشگاه‌های شما را به طور مستقیم بهبود بخشد. همچنین LiteMage Cache پیچیدگی پشته شما را کاهش می‌دهد.

Gzip Compression و LiteSpeed

وب سرور لایت اسپید می‌تواند پاسخ‌های فشرده شده را برای محتوای ایستا و تولید شده به صورت پویا ارسال کند. سطح فشرده سازی و موقعیت‌هایی که در آن رخ می‌دهد را می‌توان در بخش فشرده سازی gzip در کنسول WebAdmin (پیکربندی > سرور > تنظیم) پیکربندی کرد. اما ابتدا باید مطمئن شوید که Enable Compression روی Yes تنظیم شده است.

مقایسه لایت‌اسپید و سایر وب‌سرورها

در ادامه گزارش آمار استفاده از Nginx در مقابل Apache در مقابل لایت اسپید را به عنوان وب سرور در وب نشان می‌دهیم.

مقایسه لایت‌اسپید و آپاچی

مقایسه لایت‌اسپید و آپاچی - litespeed چیست

وب سرور لایت اسپید گزینه‌های رایگان و پولی را ارائه می‌دهد. وب سرور لایت اسپید یک سرور سبک وزن است که منابع را بدون به خطر انداختن عملکرد، امنیت، سازگاری یا راحتی حفظ می‌کند. لایت اسپید می‌تواند چندین مشتری همزمان با حداقل مصرف حافظه و CPU را مدیریت کند. آپاچی در دسته بندی وب سایت‌ها، استفاده بهتری دارد. از جمله علوم و آموزش، الکترونیک و فناوری رایانه، هنر و سرگرمی، سلامت و دسته‌های دیگر.

آپاچی در اکثر کشورها از جمله ایالات متحده، ژاپن، آلمان، فرانسه و 157 کشور دیگر پیشرو است. اما وب سرور لایت اسپید در ایران پیشرو است.

مقایسه apache و nginx

مقایسه apache و nginx - litespeed چیست

همانطور که گفتیم سرور لایت اسپید که اخیراً محبوبیت پیدا کرده است، منابع را بدون به خطر انداختن عملکرد، امنیت یا سازگاری حفظ می‌کند. به طور خلاصه، وب سرور لایت اسپید از نظر عملکرد بسیار بهتر از سرور NGINX است.

از طرفی NGINX یکی از محبوب ترین وب سرورها است. در ابتدا به عنوان متعادل کننده بار و پروکسی معکوس ساخته شد. اما به دلیل عملکرد بالای آن، بسیار محبوب شد و توسط بسیاری از سایت‌ها مورد استفاده قرار گرفت. Nginx توسط 33.1٪ از تمام وب سایت‌هایی که وب سرور آنها را می‌شناسیم، استفاده می‌شود. جهت اطلاعات بیشتر در خصوص این که nginx چیست اینجا کلیک نمایید.

کلام آخر

اگر شما یک طراح وب یا یک مشتری میزبان وب هستید، ممکن است این مطالب برای شما کمی‌گیج کننده به نظر برسد. اما امیدوارم اهمیت یک وب سایت سریع و قوی و یک سرور امن را بدانید.

مهم نیست که به کدام صنعت تعلق دارید، بهتر است در مورد نقاط قوت و ضعف سرور خود ایده روشنی داشته باشید و بدانید که چگونه می‌توانید بر عملکرد وب سایت سرور خود تأثیر بگذارید.

اگر سرعت بیشتر، بارگذاری سریع صفحه و امنیت پیشرفته می‌خواهید، لایت اسپید بهترین فناوری میزبانی وب را ارائه می‌دهد. از این فرصت استفاده کنید تا تجربه میزبانی وب خود را با بسته‌های میزبانی وب Litespeed وب رمز تقویت کنید.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.