جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

در این مقاله به شما خواهیم گفت که cannibalization چیست. کنیبالیزیشن زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند صفحه در سایت شما برای یک عبارت جستجو شده رقابت کنند. به طور خلاصه برای این که بدانید cannibalization چیست می‌توان گفت این تضاد زمانی رخ می‌دهد که مضمون تکراری در سایت وجود داشته باشد و گوگل نتواند تعیین کند که کدام صفحه باید برای عبارت جستجوی داده شده ظاهر شود. این معمولاً برای اصطلاحات کاملاً عادی که صفحه فرود (قوی) ندارند اتفاق می‌افتد. در این مقاله به شما خواهیم گفت کنیبالیزیشن چیست و با خطرات، راه‌های شناسایی و رفع آن آشنا خواهیم شد.

کنیبالیزیشن چیست؟

کنیبالیزیشن چیست؟ - cannibalization چیست

cannibalization (کنیبالیزیشن) سئو داخلی یکی از مهمترین مسائل است که بر موقعیت صفحات سایت شما موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارد. این پارادوکس را تنها زمانی که متوجه میشوید که به سئو سایت خود رجوع کنید.

به این معنا که ممکن است فکر کنید که همه موارد را از نظر پیوندها، سرصفحه‌ها و محتوا و غیره در اختیار دارید . به درستی مدیریت نموده اید، اما اگر گوگل احساس کند صفحه دیگری با موضوعی مشابه با همان موضوع در سایت شما موجود است، می‌تواند رتبه سایت شما را به طور قابل توجهی مختل کند و موقعیت‌های خوب خود را از دست بدهید. چیزی که می‌دانیم این است که کنیبالیزیشن حتی برای بهترین سایت‌ها با استراتژی‌های محتوای دقیق و درک عمیق نیز رخ می‌دهد.

چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب می‌زند؟

۱. رقابت با خود

رقابت با خود - cannibalization چیست

اگر کلمات کلیدی خود را در سایت خود تکرار کنید، بدین معناست که برای رتبه بندی در گوگل با خودتان رقابت می‌کنید.

۲. کاهش رتبه صفحات

فرض کنید شما دو پست با موضوع مشابه دارید. در این صورت، گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد که کدام مقاله باید برای یک پرس و جو خاص رتبه بالاتری داشته باشد. علاوه بر این، عوامل مهمی‌مانند بک لینک و CTR به جای یک پست در چندین پست کاهش می‌یابد. در نتیجه، احتمالاً همه آنها رتبه پایین تری خواهند داشت.

۳. هشدار گوگل

هشدار گوگل - cannibalization چیست

در تجزیه و تحلیل سئو هر زمان که یک پست را برای کلمه کلیدی متمرکز که قبلاً استفاده کرده اید، بهینه سازی می‌کنید،آن را با یک علامت قرمز نشان می‌دهد.

۴. کاهش قدرت صفحه و کیفیت محتوای درون صفحه

صفحات شما با یکدیگر و همچنین میلیون‌ها صفحه وب دیگر در شبکه رقابت می‌کنند. به جای داشتن یک صفحه بسیار معتبر و مرتبط، شما کلیک‌ها و ترافیک خود را به چند صفحه با ارتباط متوسط تقسیم می‌کنید.

کنیبالیزیشن کلمه کلیدی همچنین نشان می‌دهد که محتوای شما کم عمق است و ممکن است فقط به طور واضح با کلمه کلیدی مورد نظر مرتبط باشد.

هدف قرار دادن کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی مشابه در چندین صفحه، خطر محتوای تکراری و محتوای بی کیفیت را در پی دارد، بنابراین شانس مراجعه و بک لینک شما نیز کاهش می‌یابد.

۵. کاهش ارزش صفحه مربوطه

کاهش ارزش صفحه مربوطه - cannibalization چیست

الگوریتم گوگل به خوبی می‌تواند درک کند که موضوع صفحه وب شما چیست. با این حال، به هیچ وجه کامل نیست. با وجود چندین صفحه که شرایط یکسانی را مورد هدف قرار می‌دهند، این احتمال وجود دارد که گوگل تصمیم بگیرد که صفحه بی ربط یا ضعیف ترین صفحه مهم است و سایر صفحات مشابه را بی ارزش قلمداد کند.

۶. بک لینک‌های رقیق شده و Anchor Text

یک استراتژی مناسب برای ایجاد پیوند، جلب ترافیک و بک لینک به صفحات وب مربوطه است. کنیبالیزیشن کلمه کلیدی، پیوندهای بالقوه را بین چندین صفحه به جای ایجاد پیوندهای زیاد به یک صفحه خاص اطلاعاتی هدایت می‌کنند. همچنین پیوند داخلی شما نیز با مشکلی مشابه روبرو می‌شود و بازدیدکنندگان را به جای یک صفحه معتبر، به صفحات مختلف هدایت می‌کند.

۷. نرخ تبدیل شما کاهش می‌یابد

نرخ تبدیل شما کاهش می‌یابد - cannibalization چیست

تبدیل‌ها نشانه نهایی موفقیت در بسیاری از بخش‌های خدمات سئو سایت، اعم از ثبت نام در خبرنامه یا خرید محصول و یا تبلیغات در گوگل و… هستند. بهینه سازی نرخ تبدیل معمولاً هدف نهایی اکثر کمپین‌های سئو است.

در کنیبالیزیشن بعید است که همه صفحات به یک اندازه تبدیل به موفقیت شوند. ناگزیر یکی از صفحات شما نرخ تبدیل بالاتری نسبت به سایرین نشان می‌دهد. متأسفانه، صفحاتی که کنیبالیزیشن هستند، سرنخ‌ها و تبدیل‌های احتمالی را نیز بین چندین صفحه تقسیم می‌کنند.

چگونه کنیبالیزیشن را شناسایی کنیم؟

چگونه کنیبالیزیشن را شناسایی کنیم؟ - cannibalization چیست

اکنون که می‌دانید کنیبالیزیشن کلمه کلیدی چیست و چرا چنین مشکل مهمی‌است، می‌توانید به دنبال راه‌هایی برای شناسایی و اجتناب از این مسئله باشید.

یادگیری نحوه تشخیص کلمات کلیدی کنیبالیزیشن ساده تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که شروع به بازرسی و تولید محتوای خود با ابزارهای سئو صحیح کنید. شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Analytics یا Search Console برای ردیابی کلمات کلیدی خود استفاده کنید، یا می‌توانید به ابزارهایی مانند SEMRush یا Ahrefs رجوع کنید.

اما قبل از شروع به کار با ابزارهای سئو، یک راه عالی برای شروع، جستجوی ساده سایت در گوگل است. جهت این کار نام سایت خود (YourDomain.com) را در گوگل تایپ کنید. کلمه‌های کلیدی سایت را در جستجوی گوگل مشاهده کنید تا ببینید چند صفحه با یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی می‌شود.

برخی از ابزارهای محبوب به شرح زیر می‌باشند:

۱. Keylogs Keyword Cannibalization Checker

جهت استفاده از این ابزار کافی است با یک حساب گوگل که به وب سایت شما متصل است لاگین شوید و بقیه موارد را Checker به طور اتوماتیک برای شما انجام می‌دهد. همچنین Keylogger Cannibalization Checker یک دوره آزمایشی رایگان را نیز جهت بررسی ابزار ارائه می‌دهد.

۲. ابزار ردیابی SEMrush

SEMrush یک ابزار محبوب ردیابی و نظارت بر سئو است. با این ابزار غیر رایگان، صاحبان سایت به گزارش کنیبالیزیشن در ابزار SEMrush Positioning Tool دسترسی دارند ، که رتبه کنیبالیزیشن را برای کلمات کلیدی وارد شده ارائه می‌دهد.

۳. کنسول جستجوی گوگل

استفاده از بخش گزارش عملکرد کنسول جستجوی گوگل به شما این امکان را می‌دهد که پرس و جوهایی را که بازدیدکننده‌ها انجام دادند و یا عباراتی را از طریق آنها به سایت شما رسیده اند، را مشاهده کنید.
با مراجعه به برگه صفحات، لیستی از URL‌هایی که برای کلمات کلیدی خاص و پرس و جوها رتبه بندی شده اند را مشاهده کنید. اگر بیش از یک نشانی اینترنتی را از سایت خود، برای کلمه کلیدی یکسان مشاهده کردید ، ممکن است با مشکل کنیبالیزیشن مواجه باشید.

۴. SEOScout Cannibalization Checker

Checker Cannibalization SEOScout جایگزینی برای مدیریت صفحات گسترده کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. جهت این کار به سادگی یک حساب کاربری رایگان برای یک دوره آزمایشی 7 روزه ایجاد کنید ، دامنه سایت خود را وارد کنید. این ابزار، گزارشی با جزئیات مربوط به رتبه بندی کلمات کلیدی تکراری را در سایت شما ایجاد می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت محتوای کنیبالیزیشن را ردیابی و حذف کنید.

۵. Moz Keyword Explorer

ابزار Moz Keyword Explorer به شما این امکان را می‌دهد کلمات کلیدی رتبه بندی شده را پیدا کنید ، موقعیت‌های رتبه بندی صفحات را تعیین کنید و تصمیم بگیرید که کدام صفحات را نگه دارید و کدام صفحات نیاز به بازسازی یا حذف دارند. Moz همچنین بارگیری فایلهای صفحه گسترده CSV را آسان می‌کند که می‌توانند به صورت آفلاین لیست کلمات کلیدی تکراری را تجزیه و تحلیل کنند.

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟

چگونه مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟ - cannibalization چیست

اگر به تازگی استراتژی تولید محتوای متنی آنلاین خود را راه اندازی کرده اید، پس بایستی بررسی کنید که چگونه از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اجتناب کنید چرا که یک راه عالی برای آماده سازی خود برای موفقیت در سئو سایت است. اما اگر مدت زیادی است که سایت شما آنلاین است، احتمالاً مشکلی در محتوای برند تجاری خود دارید که باید آن را برطرف کنید.

خبر خوب این است که رفع کنیبالیزیشن کلمه کلیدی ساده تر از چیزی است که فکر می‌کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که استراتژی کلمات کلیدی خود را تغییر دهید. در اینجا چند راه برای از بین بردن مشکلات کلمات کلیدی وجود دارد:

۱. از پیوندهای داخلی برای کاهش تداخل کلمات کلیدی استفاده کنید

اگر در مورد کنیبالیزیشن کلمات کلیدی با مشکلی روبرو هستید، می‌توانید با تنظیم یک استراتژی پیوند بک لینک و سئوی داخلی، به گوگل کمک کنید تا مشخص کند کدام یک از صفحات شما از همه مهمتر است. برای این کار کافیست با استفاده از استراتژی لینک سازی، از پست‌هایی که کمتر مرتبط هستند، به پست‌هایی که می‌خواهید در بالاترین رتبه قرار گیرند، پیوند دهید. جهت اطلاع از این که بک لینک چیست اینجا کلیک نمایید.

۲. حذف صفحاتی که محتوای تکراری و ارزش پایین تری دارند.

حذف صفحاتی که محتوای تکراری و ارزش پایین تری دارند - cannibalization چیست

در حالی که پیوند دادن می‌تواند به از بین بردن برخی از مشکلات مربوط به کلمات کلیدی شما و سئو محلی کمک کند همچنین این نیز ایده خوبی است که به سادگی صفحات موجود در شبکه خود را که ارزش واقعی برای مخاطبان شما ندارند حذف کنید. این به ساده سازی محتوای شما و بهبود استراتژی سئو شما نیز شما کمک می‌کند.

۳. مقاله‌ها را برای حل مشکل کلمات کلیدی کنیبالیزیشن ترکیب کنید

در برخی شرایط، بهترین راه برای حل مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن کلمات کلیدی و تقویت سئو محتوا، ترکیب مقالاتی است که به یک موضوع خاص می‌پردازند. از این گذشته، ما در حال کشف این موضوع هستیم که گوگل و خوانندگان شما به طور کلی محتوای طولانی را بر محتوای کوتاه و تا حدودی مبهم ترجیح می‌دهند.

از طرفی دیگر بسیاری از خوانندگان سایت‌هایی که عکس ندارند را باز نمیکنند بنابراین خیلی مهم است که روی تولید محتوای گرافیکی خود نیز تمرکز نمایید.

همچنین تولید محتوای تصویری با استفاده از ابزارهای ویدئویی یا استفاده از ابزارهای صوتی برای تولید محتوای صوتی نیز گزینه‌های مناسبی هستند.

۴. محتوای خود را مجدداً بهینه کنید تا از کنیبالیزیشن جلوگیری کنید

محتوای خود را مجدداً بهینه کنید تا از کنیبالیزیشن جلوگیری کنید - cannibalization چیست

اگرچه ترکیب محتوا در برخی موارد می‌تواند کارساز باشد، اما اگر از میزان خوبی از ترافیک و بک لینک به هر دو مقاله استفاده می‌کنید، ایده خوبی نیست. در این حالت، اگر می‌خواهید هر دو محتوا را با وجود کلمه کلیدی یا عبارت مشترک آنها حفظ کنید، می‌توانید آنها را دوباره بهینه کنید. یکی از مقالات خود را بر روی عبارتی که در حال بازبینی آن هستید متمرکز کنید و مقاله دیگری را برای پوشش کلمه کلیدی مشابه تنظیم کنید.

۵. برای از بین بردن کنیبالیزیشن کلمه کلیدی از ریدارکت 301 استفاده کنید

سرانجام، اگر هیچ یک از گزینه‌های بالا برای شما کار نمی‌کند، تنها انتخابی که برای شما باقی می‌ماند این است که یا صفحه موجود را به طور کامل حذف کنید یا از یک ریدایرکت 301 استفاده کنید تا به گوگل بگویید هنگام تصمیم گیری در مورد رتبه بندی شما، آن صفحه را نادیده بگیرد. ریدایرکت 301 به شما این امکان را می‌دهد که برخی از مطالب وب سایت خود را با ارسال مستقیم به گوگل برای صفحه مرتبط تری که می‌خواهید رتبه بالاتری داشته باشید، ادغام کنید.

چگونه از کیورد کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟

چگونه از کیورد کنیبالیزیشن جلوگیری کنیم؟ - cannibalization چیست

صرف نظر از آنچه در اینترنت انجام می‌دهید، همیشه باید به نحوه استفاده از کلمات کلیدی و عبارات برای ارتقاء و توسعه کسب و کار خود فکر کنید. برای اطمینان از این که چگونه می‌توانید سئو خود را تا حد ممکن افزایش دهید، ما چند نکته سریع برای بهینه سازی بهتر کلمات کلیدی و اجتناب از کنیبالیزیشن را گردآوری کرده ایم.

۱. اصول اولیه سئو را بشناسید

اجزای مختلفی در سئو وجود دارد. حتی اگر بهترین بهینه سازی کلمات کلیدی را در حوزه فعالیت کاری خود داشته باشید، اگر سایت شما به درستی فهرست بندی نشده باشد، نمی‌توانید کارهای زیادی انجام دهید. چک لیست سئو به شما این اطمینان را می‌دهد که وب سایت شما به درستی ایجاد شده و آماده شروع به تولید رنک بالا است.

البته باید توجه نمایید که میبایست از سئو کلاه سیاه به شدت پرهیز نموده زیرا باعث میشود که رتبه سایت شما در گوگل به شدت پایین آمده و همچنین سئو منفی باعث پنالتی گوگل نیز میشود. به طور مثال، بک لینک pbn یکی از مواردی است که به شدت باعث افت رتبه سئوی شما میشود.

۲. در نظر گرفتن اصول فنی سئو

در نظر گرفتن اصول فنی سئو - cannibalization چیست

به طور کلی سئو تکنیکال شامل مواردی مانند موارد زیر می‌باشد:

  • ایجاد یک معماری سایت موثر با قالب بندی URL، استفاده از زیر دامنه‌ها و استفاده از متا تگ‌های صحیح.
  • طراحی وب سایت با دقت برای اطمینان از بارگذاری سریع صفحات.
  • دسترسی به فهرست سازی و صفحه بندی برای هدایت ربات‌ها در اطراف وب سایت شما.

۳. عبارات کلیدی طولانی را هدف قرار دهید

یکی دیگر از راههای عالی برای افزایش سئو و جلوگیری از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی این است که مطمئن شوید عبارات‌های طولانی (long tail keyword) را هدف قرار می‌دهید. در حالی که کلمات کلیدی بلند ممکن است به اندازه کلمات کلیدی اصلی ترافیک ایجاد نکنند، اما تمرکز بیشتری دارند. این بدان معناست که شما امکان انتخاب طیف وسیع تری از بازدیدکنندگان را دارید و همچنین شانس خود را برای برجسته کردن چندین عبارت در وب سایت خود افزایش می‌دهید.

انتخاب کلمات کلیدی بلند برای سایت شما راحت تر از آن چیزی است که تصور میکنید.

۴. از کلمات کلیدی مهم و متنوع استفاده کنید

از کلمات کلیدی مهم و متنوع استفاده کنید - cannibalization چیست

بسته به صنعتی که کسب و کار شما در آن فعالیت می‌کند، ممکن است موضوعاتی در سایت شما وجود داشته باشد که نیاز به پوشش زیادی دارد. به جای ایجاد یک وبلاگ ۲۰۰۰۰ کلمه، ایجاد یک سری مقاله که همه به هم متصل هستند منطقی‌تر است. یکی از راه‌های اجتناب از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی، استفاده از پیوندها برای ارسال مجدد گوگل و خوانندگان شما به “پایگاه دانش” اصلی یا بخشی از محتوای اصلی است.

۵. استفاده از کلمات کلیدی خود را با دقت بررسی کنید

در نهایت، مطمئن شوید که استراتژی سئو محتوای کاملی دارید که به شما کمک می‌کند در هر صفحه جدید روی کدام کلمات کلیدی تمرکز کنید. هر چه زمان بیشتری برای ردیابی و اندازه گیری استفاده از کلمات کلیدی خود اختصاص دهید، راحت تر می‌توانید از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی اجتناب کنید.

کلام آخر

مهمترین قاعده ای که هنگام بررسی و افزایش رتبه سئو خارجی و داخلی و اجتناب از کنیبالیزیشن کلمات کلیدی باید به خاطر داشته باشید این است:

“هر صفحه در وب سایت شما باید مطلبی ارزشمند و منحصر به فرد به خوانندگان شما ارائه دهد.”

اگر صفحاتی که تولید می‌کنید هدف خاص خود را ارائه دهد، دیگر نیازی نیست نگران کنیبالیزیشن باشید. البته، اطمینان از این که همه صفحات شما کاملاً منحصر به فرد هستند، آسان تر از بررسی مجدد آن است. به ویژه در حالی که تجارت شما در حال رشد و توسعه باشد و شما باید برای سایت خود محتوای الهام بخش جدیدی بیابید.

همانطور که سایت شما در حال گسترش است، شانس شما برای برخورد با کلمات کنیبالیزیشن نیز افزایش می‌یابد. بهترین کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید این است که در مواقع خاص به سادگی محتوای فعلی را به روزرسانی نموده و یا مطالب جدید را جایگزینی محتوا قبلی کنید.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی و یا مشورت متخصصین وب رمز آماده پاسخگویی به سوالات شما در این زمینه هستند.

[faq]

2 پاسخ به “cannibalization چیست؛ خطرات، راه‌های شناسایی و روش‌های رفع آن”

  1. سیم کارت گفت:

    محتواهایی که میذارید واقعا کیفیت بالایی دارند ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.