کاربرد زبان های برنامه نویسی بک اند روز به روز در حال افزایش است. با این حال، انتخاب از بین زبان‌های برنامه نویسی بک اند مناسب چالش برانگیز است، چه یک زبان آموز تازه کار باشید و یا یک استارتاپ یا یک مدیر تجارت بزرگ. در این راستا، در این مقاله به شما خواهیم گفت محبوب ترین زبان های برنامه نویسی بک اند کدامند و در ادامه با مزیت‌ها و معایب آن‌ها آشنا خواهیم شد.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی چیست

زبان برنامه نویسی زبانی است که برنامه نویسان از آن برای طراحی سایت و توسعه برنامه های نرم افزاری، اسکریپت‌ها یا سایر مجموعه دستورالعمل‌ها برای اجرای رایانه‌ها استفاده می‌کنند.

اگرچه بسیاری از زبان‌ها شباهت‌های مشترکی دارند، اما هر کدام نحو خاص خود را دارند. هنگامی‌که یک برنامه نویس قوانین، نحو و ساختار زبان را یاد می‌گیرد، کد منبع را در یک ویرایشگر متن یا IDE می‌نویسد. سپس، برنامه نویس اغلب کد را به زبان ماشینی که توسط کامپیوتر قابل درک است، کامپایل می‌کند. زبان های اسکریپت که نیازی به کامپایلر ندارند، از مترجم برای اجرای اسکریپت استفاده می‌کنند.

برنامه نویسی فرانت اند چیست؟

یک توسعه‌دهنده وب Front End تصاویر بصری ایجاد می‌کند – نمایش بصری درخواست کاربر در یک مرورگر، نیازی که در اواسط دهه 1990 با توسعه اینترنت تجاری‌سازی شده و امروزه می‌شناسیم آغاز شد.

اولین وب سایتی که تاکنون از چند لینک در مورد پروژه وب جهانی تشکیل شده است. در حالی که هنوز به توسعه‌دهنده Front End نیازی نبود، زبان و پروتکلی وجود داشت که به عنوان پایه‌ای برای وب‌سایت‌های هیجان‌انگیزتر در آینده عمل می‌کرد. جداول HTML (زبان نشانه گذاری فرامتن) گامی‌انقلابی برای سازماندهی محتوا در وب سایت‌ها بود و گرافیک در اوایل دهه 1990 به جذابیت بصری افزود. وب‌سایت‌های اولیه هنوز با استانداردهای امروزی بی‌معنا و نامفهوم بودند، اما این یک گام مهم در توسعه وب بود.

توسعه Front End و زبان های برنامه نویسی و فریم ورک های فرانت اند در اینترنت پویا و تعاملی ای ادغام شده است و ما روزانه از آن استفاده می‌کنیم. توسعه Front End سه زبان برنامه نویسی، چارچوب های جاوا اسکریپت و مهارت های طراحی را برای ایجاد یک وب سایت بر اساس مجموعه ای خاص از نیازها ترکیب می‌کند.

مزایای زبان های فرانت اند

HTML و CSS و جاوا اسکریپت

  • HTML5، CSS و جاوا اسکریپت ستون فقرات توسعه Front End هستند.
  • زبان های Front End در طول زمان تغییر کرده و بهبود یافته اند.
  • توسعه دهندگان از چارچوب‌ها و کتابخانه های کد برای کارایی استفاده می‌کنند.

برنامه نویسی بک اند چیست؟

برنامه نویسی بک اند چیست

 Back End از مجموعه ای از زبان های توسعه دهنده Back End و فریم ورک های بک اند برای بهتر کردن زبان Front End یک توسعه دهنده استفاده می‌کند. در حالی که یک توسعه دهنده Front End تجربه کاربری را در یک مرورگر ایجاد می‌کند، توسعه دهنده Back End منطقی را ایجاد می‌کند که این درخواست‌ها را به واقعیت تبدیل می‌کند. از برخی جهات، یک توسعه دهنده Back End مغز و منطق وب سایت را ایجاد می‌کند.

توسعه دهنده Back End از Ruby، Python، PHP، SQL و دیگر زبان های برنامه نویسی Back End برای توسعه و حفظ منطق Back End یک وب سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی استفاده می‌کند.

 توسعه دهندگان Back End می‌توانند فنی تر و سازماندهی شده باشند، اما همچنان بخشی از یک تیم بزرگتر هستند. در حالی که آنها باید بدانند که چگونه منطقی را ایجاد کنند که به طور موثر داده‌ها را برای برآورده کردن یک درخواست جذب می‌کند، باید نیازها و محدودیت های بالقوه خود را با توسعه دهنده Front End در میان بگذارند. آنها همچنین مسئول حفظ این سیستم منطقی هستند. توسعه دهندگان Back End با پایگاه های داده، سرورها، یک رابط برنامه نویسی کاربردی (API) کار می‌کنند که ساختاری برای تعامل اجزا و یکپارچه سازی همه این فرآیندها ایجاد می‌کند.

 توسعه دهندگان Back End از زبان های برنامه نویسی Back End مانند Ruby، Python، PHP، Java، Net Framework و ابزارهای مدیریت داده مانند SQL و MySQL برای برآوردن درخواست کاربر و طراحی وب سایت شرکتی استفاده می‌کنند.

تفاوت فرانت اند با بک اند

بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند در سال ۲۰۲۳

بهترین زبان های برنامه نویسی بک اند در سال 2023

1- Java

جاوا

جاوا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، شی گرا و همزمان است که توسط Sun Microsystems در سال 1995 توسعه یافت. این زبان از موتور JVM (ماشین مجازی جاوا) استفاده می‌کند که یک محیط زمان اجرا برای اجرای کد جاوا و برنامه های کاربردی آن فراهم می‌کند. کد بایت جاوا را به زبانی ترجمه می‌کند که ماشین‌ها بتوانند آن را تفسیر کنند. JVM بخشی از JRE (محیط زمان اجرا جاوا) است.

جاوا دارای ویژگی های کلیدی خاصی به شرح زیر است:

  1. شی گرا: این بدان معناست که کد به عنوان مجموعه ای از اشیاء ساختار یافته و مدل شده است که می‌توانند دستکاری، کنترل و به راحتی گسترش یابند.
  2. پایه: زبان جاوا بسیار ابتدایی است و زمانی که مفهوم OOP (برنامه نویسی شی گرا) را درک کردید، تسلط به آن بسیار ساده است.
  3. مستقل از پلتفرم: جاوا به هیچ پلتفرم خاصی وابسته نیست، زیرا در طول کامپایل، به یک قالب بایت کد مستقل کامپایل می‌شود که می‌تواند توسط JVM بر روی هر پلتفرمی‌توزیع و ترجمه شود.
  4. قوی: جاوا مدیریت حافظه و مدیریت استثنایی خوبی دارد که باعث می‌شود کدهای مستعد خطا را به حداقل برساند.
  5. Multi-Threading:جاوا می‌تواند چندین کار را به طور همزمان انجام دهد، زیرا این ویژگی به صرفه جویی در حافظه کمک می‌کند.

مزایای جاوا

  • به دلیل سیستم تخصیص پشته آن به نام LIFO  (Last In First Out)، می‌توانیم مدیریت داده‌ها را کارآمدتر انجام دهیم.
  • API های مختلفی ارائه شده است که می‌تواند برای اتصال به پایگاه داده، شبکه، تجزیه فایل های XML و غیره استفاده شود.
  • زبان جاوا امنیت را به عنوان بخش ذاتی طراحی خود دارد که برای استفاده ایمن توسعه یافته است. JVM قبل از اجرا کردن کد بایت را از طریق شناسه منحصر به فرد خود تأیید می‌کند.

معایب جاوا

  • پیوند به صورت پویا انجام می‌شود، که برنامه را کند می‌کند زیرا پیوند در زمان اجرا فراخوانی می‌شود.
  • همچنین، ترجمه بایت کد به زبان ماشین در زمان اجرا انجام می‌شود که سرعت را نیز کاهش می‌دهد.

2- JavaScript

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی برای ساخت فروشگاه اینترنتی است که به شما امکان می‌دهد ویژگی های پیچیده را در صفحات وب پیاده سازی کنید. هر جا که یک صفحه وب چیزی بیش از نشستن و نمایش اطلاعات ثابت برای شما انجام می‌دهد، به طور مثال نمایش به روز رسانی محتوا، نقشه های تعاملی، متحرک 2 بعدی / گرافیک های سه بعدی، اسکرول جوک باکس های ویدئویی و … می‌توانید شرط ببندید که جاوا اسکریپت احتمالاً در این کار دخیل است.

جاوا اسکریپت سومین لایه از لایه فناوری‌های وب استاندارد است، که دو مورد از آنها (HTML و CSS) را با جزئیات بیشتری در بخش‌های دیگر حوزه یادگیری پوشش داده‌ایم. جهت اطلاع از این که جاوا اسکریپت چیست اینجا کلیک نمایید.

سه لایه فناوری های وب استاندارد؛ HTML، CSS و جاوا اسکریپت

  • HTML زبان نشانه گذاری است که ما از آن برای ساختاردهی و معنا بخشیدن به محتوای وب خود استفاده می‌کنیم، به عنوان مثال تعریف پاراگراف ها، عنوان‌ها و جداول داده یا جاسازی تصاویر و ویدیوها در صفحه.
  • CSS زبانی از قوانین سبک است که ما از آن برای اعمال یک استایل به محتوای HTML خود استفاده می‌کنیم، به عنوان مثال رنگ های پس زمینه و فونت‌ها را تنظیم می‌کنیم و محتوای خود را در چندین ستون قرار می‌دهیم.
  • فریم ورک های جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که به شما امکان می‌دهد محتوای به روز رسانی پویا ایجاد کنید، چند رسانه ای را کنترل کنید، تصاویر را متحرک کنید، و تقریباً هر چیز دیگری.

پيشنهاد وب رمز: ری اکت چیست

3- Python

پایتون

پایتون یک زبان برنامه نویسی متن باز، شی گرا و تعاملی است که نام آن از یک برنامه تلویزیونی به نام “سیرک پرواز مونتی پایتون” توسط گیدو ون روسوم در سال 1991 گرفته شده است. پایتون یک زبان سطح بالا و ساده برای یادگیری برای مبتدیان به دلیل نحو آسان آن است. همچنین مستقل از پلتفرم است.

پيشنهاد وب رمز: جنگو چیست

برخی از ویژگی های کلیدی فریم ورک های پایتون نظیر فلسک و جنگو عبارتند از:

  • تایپ پویا: انواع داده‌های متغیر نیازی به صراحت ندارند زیرا در زمان اجرا تخصیص داده می‌شوند.
  • گسترده و قابل ادغام: زبان های دیگر مانند C و C++ را می‌توان با پایتون یکپارچه کرد. از این رو به آن می‌گویند که قابل توسعه باشد.
  • سطح بالا: این به کاربران خود امکان می‌دهد به جای نگرانی در مورد معماری سیستم یا مدیریت حافظه، روی حل مشکل تمرکز کنند.
  • تفسیر شده: اجرای کد پایتون خط به خط انجام می‌شود و از آنجایی که نیازی به کامپایل نیست، اشکال زدایی آن آسان است.
  • کتابخانه استاندارد گسترده: ماژول‌ها و عملکردهای داخلی زیادی در کتابخانه آن وجود دارد که تلاش کدنویسی را کاهش می‌دهد. همچنین کتابخانه های زیادی مانند عبارات منظم، مرورگرهای وب، تست و غیره وجود دارد.
  • سادگی: پایتون برای درک و خواندن آسان تر است. از این رو، به تمرکز بر روی راه حل‌ها به جای نحو کمک می‌کند.
  • پشتیبانی رابط کاربری گرافیکی: رابط کاربری گرافیکی را می‌توان با استفاده از پایتون توسعه داد.

پيشنهاد وب رمز: flask چیست

مزایای پایتون

  • ماژول های شخص ثالث متعددی توسط پایتون موجود است و از این رو آن را با سایر پلتفرم‌ها قابل تعامل می‌کند.
  • پایتون از ادغام با زبان هایی مانند C و دیگران پشتیبانی می‌کند.
  • دارای کتابخانه‌های پشتیبانی عظیمی‌است که دارای پروتکل‌های اینترنتی، ابزارهای وب سرویس، عملیات رشته‌ای و رابط‌های سیستم‌عامل هستند که به دلیل در دسترس بودن برخی از آنها، کد طولانی برای نوشتن را کاهش می‌دهند.
  • به دلیل ویژگی یکپارچه‌سازی، قابلیت‌های تست واحد و صلاحیت کنترل تشدید شده، بهره‌وری فرد را افزایش می‌دهد و می‌تواند برای برنامه‌های شبکه چند پروتکل استفاده شود.

معایب پایتون

  • از آنجایی که پایتون تفسیر می‌شود، اجرای آن را نسبتاً کند می‌کند و نمی‌توان از آن در جاهایی که به سرعت بالا نیاز است استفاده کرد.
  • پایتون برای توسعه موبایل ترجیح داده نمی‌شود زیرا به دلیل عدم امنیت ضعیف در نظر گرفته می‌شود. یکی از برنامه های ساخته شده بر روی پایتون، Carbonnelle است.
  • پایتون در مقایسه با موارد محبوبی مانند JDBC و ODBC دسترسی به پایگاه داده اولیه دارد. از این رو، نمی‌توان از آن در جایی استفاده کرد که داده های قدیمی‌پیچیده باید پردازش شوند.
  • محدودیت‌های طراحی را به دلیل ویژگی تایپ پویا اعمال می‌کند، که خطاهای زیادی در زمان اجرا ایجاد می‌کند، بنابراین نیاز به زمان تست بیشتری دارد.

4- Ruby

Ruby

روبی یک زبان برنامه نویسی است که توسط یوکیهیرو ماتسوموتو در اواسط دهه 1990 کدگذاری شده است. روبی یک زبان منبع باز، شی گرا، پویا و بازتابنده است. مانند جاوا، مستقل از پلتفرم است و از این رو می‌تواند روی ویندوز، مک و تمام نسخه های یونیکس اجرا شود. روبی از یک اصل به نام POLA (اصل کمترین شگفتی) پیروی می‌کند که به این معنی است که این زبان سردرگمی‌کاربران با تجربه را کاهش می‌دهد.

برخی از ویژگی های روبی عبارتند از:

  • شی گرا: این بدان معناست که همه چیز در روبی به شکل اشیا بیان می‌شود. هر شی یک کلاس خواهد داشت و هر کلاس یک سوپرکلاس خواهد داشت. تمام قوانین نوشته شده برای اشیا برای کل روبی اعمال می‌شود.
  • انعطاف‌پذیری: در Ruby می‌توانیم قطعات را به راحتی اضافه، حذف و سفارشی کنیم. قطعات موجود قابل تغییر هستند و چنین محدودیتی وجود ندارد.
  • تایپ پویا: برنامه‌ها در Ruby کامپایل نمی‌شوند. یک متغیر می‌تواند انواع اشیاء را در خود جای دهد. Ruby هنگام فراخوانی نام متد را بدون توجه به نوع شی جستجو می‌کند.
  • Mixin: یکی از ویژگی های منحصر به فرد روبی این است که تنها یک ارث دارد. عمدتاً روی ماژول هایی کار می‌کند که نمونه های زیادی ندارند. متناوبا، یک ماژول را می‌توان با کلاس یکی کرد.
  • Hashing: یکی از انواع مجموعه جفت های کلید-مقدار است که با کاما از هم جدا می‌شوند.
  • Open: این بدان معناست که کلاس‌ها و متدهای روبی را می‌توان با علامت سوال و علامت تعجب خاتمه داد.

مزایای روبی

  • به دلیل نحو ساده قابل درک است.
  • Ruby کتابخانه ای به نام Gems دارد که قابلیت های گسترده ای را برای برنامه های کاربردی وب که ما توسعه می‌دهیم را امکان پذیر می‌کند.

معایب روبی

  • تعداد افرادی که Ruby را به سایر زبان های برنامه نویسی انتخاب می‌کنند بسیار کمتر است.
  • Ruby سرعت اجرای پایینی دارد.

5- PHP

PHP

«PHP: Hypertext Preprocessor» که مخفف «صفحه اصلی شخصی» بود، یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی منبع باز است که در سمت سرور استفاده می‌شود. استفاده از آن در غول های بزرگ مختلف مانند سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس (وردپرس چیستپرستاشاپ و فیس بوک بسیار محبوب است. زبان PHP فقط توسط سروری که PHP نصب شده است قابل تفسیر است. فایل آن با پسوند “.php” به پایان می‌رسد. در مقایسه با سایر زبان ها، PHP یک زبان پایدار در نظر گرفته می‌شود. جهت اطلاع از این که PHP چیست اینجا کلیک نمایید.

فریم ورک های PHP نظیر codeignetor و react دارای برخی از ویژگی های منحصر به فرد به شرح زیر است:

  • می‌توان آن را با سایر پایگاه های داده مانند Oracle، MySQL، Sybase، PostgreSQL، Microsoft SQL Server و Informix ادغام کرد.
  • دارای کتابخانه های گسترده ای برای استفاده از ماژول های مختلف و برای نمایش داده‌ها است.
  • یک زبان تفسیر شده و همچنین مستقل از پلت فرم است
  • در PHP، تمام کلمات کلیدی، متدها، کلاس‌ها و توابع تعریف شده توسط کاربر به حروف بزرگ و کوچک حساس نیستند و تنها زمانی که یک متغیر تعریف شده باشد، به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند.
  • PHP محتوای پویا تولید می‌کند.
  • دارای یک سیستم گزارش خطا داخلی است، بنابراین به ایجاد هشدار/خطا کمک می‌کند.
  • با ارائه گزارش دسترسی بلادرنگ، خلاصه‌ای از آخرین دسترسی‌ها را برای کاربر ایجاد می‌کند.
  • نیازی به اعلان انواع داده در PHP نیست زیرا باید در حین اجرا بر اساس مقدار متغیر گرفته شود. از این رو زبانی با تایپ آزاد نامیده می‌شود.

مزایای PHP

  • هزینه تعمیر و نگهداری و بهینه سازی سایت و توسعه کمتر کم است و عملکرد خوبی دارد.
  • از آنجایی که منبع باز است، نصب سریع آن و استفاده آسان از آن آسان است. توسعه‌دهنده می‌تواند یکی از چارچوب‌های موجود را انتخاب کند، بنابراین زمان توسعه را کاهش می‌دهد.
  • پایگاه کد بسیار سازماندهی شده، تمیز و کدگذاری آسان است. نحوه یادگیری و استفاده از نحو نیز آسان است.
  • به پایگاه داده های مختلف نسبتاً سریع متصل می‌شود، از این رو عمدتا برای توسعه برنامه های کاربردی وب استفاده می‌شود.
  • آزمایش برنامه های کاربردی مبتنی بر PHP آسان است زیرا تست واحد را می‌توان به راحتی انجام داد. همچنین اتوماسیون را برای کارهای دیگر ارائه می‌دهد.
  • PHP دارای ابزارهای داخلی است که امنیت برنامه های وب را از تهدیدات امنیتی خارجی مانند دستکاری داده ها، جعل، هک و غیره فراهم می‌کند.

معایب PHP

  • برای برنامه های کاربردی وب بزرگ و پیچیده ترجیح داده نمی‌شود.
  • به دلیل نوع ضعیف آن ممکن است منجر به اطلاعات نادرست برای توسعه دهنده شود.
  • PHP از اصلاح رفتار اصلی برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کند
  • PHP نیاز به کد اضافی دارد تا برای همه چیز نوشته شود، در حالی که فریمورک PHP نظیر مجنتو و اپن کارت اینطور نیست. جهت اطلاع از این که فریم ورک چیست اینجا کلیک نمایید.

6- #C

#C

سی شارپ یکی دیگر از زبان‌ های برنامه نویسی وب مدرن و همه منظوره است که می‌تواند برای انجام طیف وسیعی از کارها و اهدافی که در حرفه های مختلف قرار دارند، استفاده شود. سی شارپ در درجه اول در فریم ورک دات نت ویندوز استفاده می‌شود، اگرچه می‌توان آن را روی یک پلتفرم منبع باز اعمال کرد. این زبان برنامه نویسی بسیار همه کاره، یک زبان برنامه نویسی شی گرا (OOP) و نسبتاً جدید در بازی است، اما در عین حال یک زبان برنامه نویسی قابل اعتماد است.

در مقایسه با زبان‌های قدیمی‌مانند پایتون و پی‌اچ‌پی، سی شارپ با نزدیک به بیست سالگی به خانواده برنامه‌نویسی اضافه شده است. جهت اطلاع از این که پایتون چیست اینجا کلیک نمایید. این زبان در سال 2000 توسط Anders Hejlsberg از مایکروسافت، یک مهندس نرم‌افزار دانمارکی با سابقه خلاقیت‌های محبوب توسعه داده شد. اندرس در ایجاد تعداد انگشت شماری از ابزارها و زبان های برنامه نویسی قابل اعتماد، از جمله TypeScript مایکروسافت و دلفی، جایگزین مناسبی برای توربو پاسکال، شرکت کرده است.

سی شارپ همچنین در فهرست ده زبان برنامه نویسی برتر در فهرست TIOBE ظاهر شده است.

7- ++C

++C

C++ یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است و امروزه به طور گسترده برای برنامه نویسی رقابتی استفاده می‌شود. دارای ویژگی های برنامه نویسی ضروری، شی گرا و عمومی‌‌است. C++ روی پلتفرم های زیادی مانند ویندوز، لینوکس، یونیکس، مک و غیره اجرا می‌شود.

برخی از زبان های کامپیوتری برای هدف خاصی نوشته شده اند. مانند، جاوا در ابتدا برای کنترل توسترها و برخی وسایل الکترونیکی دیگر ابداع شد. C برای برنامه نویسی سیستم عامل توسعه یافته است. پاسکال برای آموزش تکنیک های برنامه نویسی مناسب مفهوم سازی شد. اما C++ یک زبان همه منظوره است.

پيشنهاد وب رمز: معرفی سیستم های مدیریت محتوا

8- Kotlin

Kotlin

Kotlin یک زبان برنامه نویسی استاتیک و همه منظوره است که توسط JetBrains توسعه یافته است، که IDE های کلاس جهانی مانند IntelliJ IDEA، PhpStorm، Appcode و غیره را ساخته است. این زبان برای اولین بار توسط JetBrains در سال 2011 معرفی شد و یک زبان جدید برای JVM است. کاتلین یک زبان شی گرا و “زبان بهتری” نسبت به جاوا است، اما همچنان با کد جاوا کاملاً سازگار است.

Kotlin توسط گوگل حمایت می‌شود و به عنوان یکی از زبان های رسمی‌برای توسعه اندروید در سال 2017 اعلام شد.

9- Scala

Scala

اسکالا یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، سطح بالا است. اسکالا یک زبان برنامه نویسی شی گرا خالص است که از رویکرد برنامه نویسی تابعی نیز پشتیبانی می‌کند. برنامه های اسکالا می‌توانند به بایت کد تبدیل شوند و می‌توانند روی JVM (ماشین مجازی جاوا) اجرا شوند. اسکالا مخفف زبان مقیاس پذیر است. همچنین زمان اجرا جاوا اسکریپت را فراهم می‌کند. اسکالا به شدت تحت تأثیر جاوا و برخی از زبان های برنامه نویسی دیگر مانند Lisp، Haskell، Pizza و غیره است.

اسکالا از ماشین مجازی جاوا (JVM) برای اجرای بایت کد استفاده می‌کند. کد آن در بایت کد کامپایل شده و توسط ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. بنابراین برای شروع توسعه با آن فقط به JVM نیاز دارید. اسکالا همچنین می‌تواند از تمام کلاس های جاوا استفاده کند و به ما اجازه می‌دهد کلاس سفارشی خود را ایجاد کنیم.

این برنامه به گونه ای طراحی شده است که با توجه به نیازهای کاربران خود رشد کند، از نوشتن اسکریپت های کوچک گرفته تا ساختن یک سیستم عظیم برای پردازش داده ها.

اسکالا در پردازش داده، محاسبات توزیع شده و توسعه وب استفاده می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها برای زیرساخت مهندسی داده‌ها از آن استفاده میکنند.

پيشنهاد وب رمز: ASP.NET چیست

10- Perl

Perl

Perl یک زبان برنامه نویسی است که در ابتدا برای دستکاری اسکریپت توسعه داده شد. اما اکنون Perl برای اهداف مختلفی از جمله توسعه وب، توسعه رابط کاربری گرافیکی، مدیریت سیستم و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. این یک زبان برنامه نویسی پایدار و متقابل است.

برای توسعه وب از Perl CGI استفاده می‌شود. CGI دروازه ای است که با مرورگر وب و پرل در یک سیستم تعامل دارد.

کاربرد معمول آن استخراج اطلاعات از یک فایل متنی و چاپ گزارش برای تبدیل یک فایل متنی به فرم دیگری است. این به این دلیل است که نام خود را پس از عبارت “Practical Extraction and Report Language” گرفته است.

برنامه های نوشته شده در پرل اسکریپت پرل نامیده می‌شوند، در حالی که برنامه های سیستمی‌‌برای اجرای اسکریپت های پرل برنامه پرل نامیده می‌شوند.

پرل یک زبان تفسیری است. هنگامی‌که یک برنامه Perl اجرا می‌شود، ابتدا به یک کد بایت کامپایل می‌شود، سپس به دستورالعمل های ماشین تبدیل می‌شود. بنابراین نوشتن چیزی در Perl به جای C باعث صرفه جویی در وقت شما می‌شود.

11- Go

Go

Go که با نام Golang نیز شناخته می‌شود، یک زبان برنامه نویسی متن باز، کامپایل شده و تایپ شده استاتیک است که توسط گوگل طراحی شده است. ساده، با کارایی بالا، خوانا و کارآمد ساخته شده است.

Golang از نام دامنه وب سایت رسمی‌‌ golang.org آمده است که واقعاً مفید است، زیرا «Golang» بسیار قابل جستجوتر از «Go» در Google است. بنابراین زندگی را برای کسانی که ممکن است به دنبال اطلاعاتی در مورد زبان برنامه نویسی باشند کمی‌‌آسان تر می‌کند.

زبان برنامه نویسی Go به این دلیل به وجود آمد که همه چیز در پایگاه های کد گوگل بسیار پیچیده تر می‌شد.

Go به سرعت محبوبیت پیدا کرد و به دلیل سادگی، خوانایی، کارایی و ماهیت همزمان، به انتخاب اول بسیاری از توسعه دهندگان تبدیل شد. همزمان به این معنی است که می‌تواند چندین کار را همزمان اجرا کند.

Go برای برنامه نویسی سمت سرور (بک اند)، توسعه بازی، برنامه نویسی مبتنی بر ابر و حتی علم داده استفاده می‌شود. همچنین برای ساخت ابزارهای خط فرمان محبوب است.

Go یکی از ساده ترین زبان های برنامه نویسی موجود است. به راحتی می‌توانید آن را انتخاب کنید.

مزایای go

  • جامعه فعال و مستندات خوب
  • Go دارای اسناد محکم و خوانا است. می‌توانید اسناد را در وب سایت رسمی‌ بخوانید.
  • جدای از مستندات، Go همچنین دارای یک انجمن حامی‌و فعال در پشت خود است، بنابراین همیشه می‌توانید در زمانی که گیر کرده اید کمک دریافت کنید.
  • Go یک زبان برنامه نویسی چند منظوره است، به این معنی که شما می‌توانید از آن برای تعدادی از موارد مانند توسعه وب، علم داده، محاسبات ابری و غیره استفاده کنید.

اگر می‌خواهید حرفه ای در برنامه نویسی مبتنی بر ابر داشته باشید، باید Go را یاد بگیرید، زیرا پلتفرم هایی مانند Amazon Web Services، Kubernetes و Google Cloud Platform  (GCP) همگی از Go پشتیبانی می‌کنند.

پيشنهاد وب رمز: Laravel چیست

12- Solidity

Solidity

Solidity زبان برنامه نویسی اولیه برای توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک چین اتریوم است. یکی از نکات مهم اتصال Solidity Ethereum به این واقعیت اشاره دارد که Solidity یک زبان قرارداد محور است. در نتیجه، قراردادهای هوشمند مسئول ذخیره منطق برنامه‌نویسی در تعامل با بلاک چین هستند.

زبان برنامه نویسی سطح بالا که به صورت ایستا تایپ می‌شود شباهت های قابل توجهی با زبان های محبوبی مانند پایتون، سی پلاس پلاس و جاوا اسکریپت، لاراول دارد. مهمتر از همه، Solidity برای کار بر روی ماشین مجازی اتریوم یا EVM طراحی شده است که بر روی گره های اتریوم مرتبط با بلاک چین میزبانی می‌شود.

اساسا، اهمیت برنامه نویسی Solidity برای بلاک چین اتریوم در توانایی توسعه برنامه های بلاک چین در سطح صنعتی است. این توسط تیم شبکه اتریوم، به ویژه برای طراحی و ایجاد قراردادهای هوشمند بر روی پلتفرم های بلاک چین ایجاد شده است.

Solidity به ایجاد قراردادهای هوشمند کمک می‌کند، که می‌تواند اجرای منطق کسب و کار را به دنبال ایجاد زنجیره ای از سوابق تراکنش در سیستم بلاک چین تضمین کند. عملکرد اولیه Solidity بر توسعه کد در سطح ماشین در کنار تسهیل کامپایل کد در ماشین مجازی اتریوم یا EVM تمرکز دارد. طراحی Solidity نیز مشابه سایر زبان های برنامه نویسی است و شامل متغیرها، کلاس ها، عملیات حسابی، توابع، دستکاری رشته‌ها و مفاهیم دیگر است.

13- Rust

Rust

زبان برنامه نویسی Rust اساساً در مورد توانمندسازی است: مهم نیست چه نوع کدی را می‌نویسید، Rust به شما این امکان را می‌دهد که به دورتر بروید و با اطمینان خاطر در دامنه های مختلف نسبت به قبل برنامه ریزی کنید.

برنامه نویسانی که نیاز دارند به کنترل سطح پایین تر بپردازند، می‌توانند این کار را با Rust انجام دهند، بدون اینکه ریسک معمول خرابی یا حفره های امنیتی را متحمل شوند، و بدون نیاز به یادگیری نکات ظریف یک زنجیره ابزار بی ثبات. بهتر از آن، این زبان به گونه ای طراحی شده است که شما را به طور طبیعی به سمت کد قابل اعتماد راهنمایی کند که از نظر سرعت و استفاده از حافظه کارآمد باشد.

معرفی موازی سازی در Rust یک عملیات نسبتا کم خطر است: کامپایلر اشتباهات کلاسیک را برای شما تشخیص می‌دهد. و می‌توانید با بهینه‌سازی‌های تهاجمی‌تر در کد خود مقابله کنید، با این اطمینان که تصادفاً خرابی یا آسیب‌پذیری ایجاد نمی‌کنید.

اما Rust به برنامه نویسی سیستم های سطح پایین محدود نمی‌شود. این به اندازه کافی رسا و ارگونومیک است تا برنامه های CLI، سرورهای وب و بسیاری از انواع دیگر کدها را برای نوشتن بسیار دلپذیر کند.

Rust یک زبان کامپایل ایستا سریع و کارآمد با حافظه با سیستم نوع غنی و مدل مالکیت است. می‌توان از آن برای تقویت سرویس‌های حیاتی برای عملکرد استفاده کرد و در عین حال ایمنی حافظه و امنیت رشته را تضمین کرد، و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا در زمان کامپایل اشکال‌زدایی کنند.

علاوه بر آن Rust دارای اسناد عالی و یک کامپایلر کاربر پسند با ابزارهای پیشرفته مانند مدیریت بسته های یکپارچه و ویرایشگر چندگانه با ویژگی هایی مانند بازرسی نوع و تکمیل خودکار است. Rust از تمام خرابی‌ها جلوگیری می‌کند و بسیار جالب است که rust به طور پیش فرض مانند جاوا اسکریپت، روبی و پایتون ایمن است. این  زبان بسیار قدرتمندتر از C/C++ است، زیرا ما نمی‌توانیم کد موازی اشتباهی بنویسیم و هرگز نمی‌توان خطا را مشاهده کرد. در نمایش بسیاری از پارادایم های برنامه نویسی بسیار سریع است.

14- NodeJS

NodeJS

جاوا اسکریپت یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان است. امروزه میلیون‌ها وب سایت از آن استفاده میکنند و انبوهی از توسعه دهندگان و طراحان را برای ایجاد ویژگی هایی برای وب جذب کرده است. اگر در برنامه نویسی تازه کار هستید، جاوا اسکریپت به راحتی یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است.

برای 20 سال اول، جاوا اسکریپت عمدتاً برای اسکریپت نویسی سمت مشتری استفاده می‌شد. از آنجایی که جاوا اسکریپت فقط در تگ <script> قابل استفاده بود، توسعه دهندگان مجبور بودند در چندین زبان و فریمورک بین اجزای front-end و back-end کار کنند. بعداً Node.js آمد، که یک محیط زمان اجرا است که شامل همه چیزهایی است که برای اجرای یک برنامه نوشته شده با جاوا اسکریپت لازم است.

خیلی ها میپرسند Node.js چیست؟ آن هم مانند انگولار یک محیط زمان اجرا تک رشته ای، منبع باز و کراس پلتفرم برای ساخت برنامه های کاربردی شبکه و سمت سرور سریع و مقیاس پذیر است و بر روی موتور زمان اجرا جاوا اسکریپت اجرا می‌شود و از معماری I/O مبتنی بر رویداد و غیر مسدود کننده استفاده می‌کند که آن را کارآمد و برای برنامه های بلادرنگ مناسب می‌کند. جهت اطلاع از این که Node.js چیست اینجا کلیک نمایید.

Node.js به زبان های C، C++ و JavaScript نوشته شده است.

پيشنهاد وب رمز: Angular چیست

نتیجه گیری

در این مقاله، امیدواریم اطلاعات خوبی از برخی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی Backend که برای ساخت سایت و موارد دیگر استفاده می شوند، به شما داده باشیم. بر اساس توضیحاتی که برای همه نشان داده شده است، این شما هستید که باید زبانی را که با توجه به نیازهای خود لازم دارید، انتخاب کنید.

این بدان معنا نیست که فقط این زبان‌ها وجود دارند. روز به روز، تعداد زیادی از زبان های برنامه نویسی جدید در حال ظهور هستند که می‌توانند در پروژه شما نیز گنجانده شوند. بنابراین،شما باید ابتدا اهداف و الزامات یکپارچه سازی را قبل از انتخاب یک زبان برنامه نویسی شناسایی کند.

برای یافتن اطلاعات بیشتر و گرفتن مشورت در این زمینه استفاده از سایت وب رمز را به شما پیشنهاد میکنیم.

[faq]

سوالات متداول

CodeIgniter هنوز وجود دارد اما نام این فریم ورک مترادف با یک راه حل با کیفیت پایین شده است به همین دلیل ما لاراول را به عنوان جایگزین بهتری به شما توصیه می‌کنیم. Laravel و CodeIgniter هر دو چارچوب PHP منبع باز هستند.

زبان برنامه نویسی مجنتو PHP است. سیستم مدیریت سایت از پایگاه داده های رابطه ای استفاده می‌کند. PHP یک زبان رایج سمت سرور و یک زبان برنامه نویسی پرکاربرد در بین توسعه دهندگان وب تجارت الکترونیک در سراسر جهان است.

Opencart یک سیستم مدیریت فروشگاه آنلاین است که با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP و پایگاه داده MySql ساخته شده است. این چارچوب و سیستم با بسیاری از عملکردهای اساسی فروشگاه خرید یکپارچه شده است.

جنگو همچنین یک چارچوب بسیار مقیاس‌پذیر است که توسعه‌دهندگان می‌توانند از آن برای ساخت پروژه‌های کوچک استفاده کنند و بعداً به سمت توسعه برنامه‌های پیچیده با قابلیت مدیریت ترافیک سنگین کاربر و حجم زیادی از داده‌ها بروند. صرف نظر از ایده شما، جنگو می‌تواند بهترین راه حل برای پروژه تجاری شما باشد.

چارچوب js یک چارچوب و کتابخانه منبع باز جاوا اسکریپت است که توسط فیس بوک توسعه یافته است و برای ساخت رابط های کاربری تعاملی و برنامه های کاربردی وب به سرعت و کارآمد با کد بسیار کمتری نسبت به جاوا اسکریپت وانیلی استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.