جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که ASP.NET چیست. به طور خلاصه می‌توان گفت .NET یک پلت فرم توسعه یافته ای از ابزارها، زبان‌های برنامه نویسی و کتابخانه‌ها است که برای ساخت انواع برنامه‌های مختلف ایجاد شده است. در واقع برای آن که بدانید ASP.NET چیست می‌توان گفت ASP.NET پلتفرم توسعه دهنده NET را با ابزارها و کتابخانه‌های در آمیخته و آن را در جهت ساخت برنامه‌های وب گسترش می‌دهد. در این مقاله به شما خواهیم گفت ASP.NET چیست و با مزایا، نحوه کار و نصب آن روی ویندوز آشنا خواهیم شد.

تاریخچه ASP.NET

تاریخچه ASP.NET - ASP.NET چیست

ASP.NET از ASP سنتی گرفته شده است. ASP مخفف صفحات فعال سرور (active server pages) است. در اصل مایکروسافت این فناوری وب را ارتقا داده و در چارچوب انقلابی دات نت خود جای داده است. در ابتدا، دو نسخه بتا از ASP.NET در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱ منتشر شد. سپس در سال ۲۰۰۲، مایکروسافت اولین نسخه از فریمورک دات نت خود را یعنی نسخه 1.0 را در ۵ ژانویه ۲۰۰۲ راه اندازی کرد. ASP.NET 1.0 بخشی از این چارچوب بود. در واقع ASP.NET بر اساس فناوری زبان run time مایکروسافت ساخته شده است، به این معنی که می‌تواند با هر زبان .NET به صورت یکپارچه استفاده شود.

همچنین، برنامه افزودنی ASP.NET SOAP امکان پردازش پیام‌های SOAP را برای اجزای ASP.NET فراهم می‌کند.

فریم‌ورک ASP.NET چیست؟

فریم‌ورک ASP.NET چیست؟

فریمورک ASP.NET همانند فریم ورک های PHP و زبان پایتون یک زبان اسکریپت‌نویسی مربوط به شرکت مایکروسافت است (جهت اطلاع از این که php چیست و پایتون چیست اینجا کلیک نمایید.) و با هدف افزودن ویژگی‌های خاص به پلتفرم .NET ایجاد شده و شامل ابزارها و کتابخانه‌هایی است که به طور خاص برای ساخت سایت و برنامه‌های وب سرور، طراحی وب سایت، طراحی پورتال سازمانی، ساخت فروشگاه اینترنتی و … ایجاد شده و به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد وب سایت‌های تعاملی و طراحی سایت ریسپانسیو را میدهد. (جهت اطلاع از این که وب سرور چیست، اینجا کلیک نمایید.)

همچنین به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از زبانهایی مانند Visual C #، Visual Basic، Visual C ++ و Visual F # برای ایجاد و طراحی سایت شرکتی و طراحی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنند. همچنین فریمورک ASP.NET روی هاست ویندوز ارائه می‌شود.

asp.net core چیست

asp.net core چیست - ASP.NET چیست

ASP.NET Core نسخه (Open Source) منبع باز ASP.NET است که بر روی سیستم عامل‌های MacOS، Linux و Windows اجرا می‌شود. ASP.NET Core برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و در اصل طراحی مجدد نسخه‌های قبلی (که فقط برای ویندوز قابل استفاده بودند،) می‌باشد که قابلیت استفاده در سیستم عامل‌های دیگر را نیز فراهم نموده است.

ASP.NET چگونه کار می‌کند؟ (معماری ASP.NET یا ASP.NET Architecture)

ASP.Net چارچوبی است که برای توسعه برنامه تحت وب و طراحی پورتال سازمانی استفاده می‌شود. ساختار و معماری اصلی فریمورک ASP.Net به شرح زیر است:

معماری ASP.NET - ASP.NET چیست

Language

زبانهای متنوع و زیادی وجود دارند که روی فریمورک .net قابل استفاده هستند. از جمله آنها، زبان‌های VB.net و C # را می‌توان نام برد. همچنین از این زبان‌ها می‌توان برای توسعه برنامه‌های وب و ساخت فروشگاه اینترنتی نیز استفاده کرد.

Library

.NET Framework شامل مجموعه ای از کتابخانه‌های کلاس استاندارد است. رایج ترین کتابخانه ای که برای برنامه‌های وب در .net استفاده می‌شود کتابخانه وب (Web library) است. کتابخانه وب تمام مولفه‌های لازم را که برای توسعه برنامه‌های تحت وب تحت شبکه استفاده میشود را در بر دارد.

Common Language Runtime

زیرساخت زبان مشترک (Common Language Runtime) یا به طور خلاصه CLR یک پلتفرمی‌است که برنامه‌های Net در این پلتفرم اجرا می‌شوند. در واقع CLR برای انجام فعالیتهای کلیدی استفاده می‌شود. مهمترین این فعالیت‌ها شامل بررسی استثنائات (Exception handling) و جمع آوری زباله‌ها (Garbage collection) است.

مزایای فریم‌ورک asp.net

مزایای فریم‌ورک asp.net - ASP.NET چیست

۱۲ مزیت مهمی که ASP.NET نسبت به سایر مدل‌های توسعه وب ارائه می‌دهد، به شرح زیر می‌باشند:

۱. کاهش تعداد کدها

کاهش تعداد کدها - ASP.NET چیست

ASP.NET تعداد کدهای مورد نیاز برای ساخت برنامه‌های بزرگ را به شدت کاهش می‌دهد.

۲. امنیت بیشتر

با استفاده از احراز هویت ویندوز درونی (built-in Windows authentication) و قابلیت پیکربندی هر برنامه (per-application configuration) در ASP.NET، برنامه‌های شما ایمن‌تر هستند.

۳. عملکرد (Performance) بهتر

عملکرد (Performance) بهتر - ASP.NET چیست

ASP.NET با بهره گیری از بایندینگ اولیه (early binding)، امکان کامپایل کردن به صورت just-in-time compilation، بهینه سازی بومی‌(native optimization) و ذخیره سازی حافظه (caching)، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

۴. ارائه ابزارهای عالی

چارچوب ASP.NET با استفاده از جعبه ابزار (ToolBox) عالی و طراح غنی در محیط توسعه یافته و یکپارچه ویژوال استودیو تکمیل می‌شود. ویرایشگر WYSIWYG، کنترل‌های کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) سرور و automatic deployment تنها برخی از ویژگی‌های این ابزار قدرتمند است.

۵. سادگی

سادگی - ASP.NET چیست

چارچوب ASP.NET مزیت آسان شدن برنامه‌ها را نیز فراهم می‌کند زیرا ASP.NET انجام وظایف معمول، از ارسال فرم ساده و تأیید اعتبار مشتری تا استقرار و پیکربندی سایت را بسیار ساده می‌کند.

۶. انعطاف پذیری

در ASP.NET، کد منبع و HTML تواما با هم هستند. بنابراین نگهداری و نوشتن صفحات ASP.NET آسان است. همچنین کد منبع بر روی سرور اجرا می‌شود. این امر، قدرت و انعطاف پذیری زیادی را برای صفحات وب فراهم می‌کند.

۷. بالا بودن سرور

بالا بودن سرور - ASP.NET چیست

تمام پردازش‌ها توسط زمان اجرا (ASP.NET runtime) از نزدیک کنترل و مدیریت می‌شوند، بنابراین اگر فرآیند از بین رفته باشد، می‌توان فرآیند جدیدی را به جای آن ایجاد کرد، که به شما کمک می‌کند تا برنامه شما دائماً برای رسیدگی به درخواست‌ها در دسترس باشد.

۸. برنامه سمت سرور

ASP.NET یک فناوری کاملاً سمت سرور است، بنابراین کد ASP.NET قبل از ارسال به مرورگر، روی سرور اجرا می‌شود.

۹. استفاده از زبان‌های مختلف

استفاده از زبان‌های مختلف - ASP.NET چیست

ASP.NET مستقل از زبان برنامه نویسی می‌باشد و به شما این امکان را می‌دهد زبانی را که به بهترین وجه مناسب برنامه شما هست را انتخاب کنید و یا برنامه خود را با استفاده از زبانهای مختلف ایجاد کنید.

۱۰. امکان دیپلوی آسان

ASP.NET امکان دیپلوی (deployment) آسان را نیز فراهم می‌کند. همچنین نیازی به ثبت مولفه‌ها نیز نیست زیرا اطلاعات پیکربندی آن در داخل خودش می‌باشد.

۱۱. شناسایی فعالیت‌های غیر قانونی

شناسایی فعالیتهای غیر قانونی - ASP.NET چیست

وب سرور به طور مداوم صفحات، اجزا و برنامه‌های موجود بر روی آن را کنترل می‌کند. اگر متوجه کمبود حافظه، حلقه‌های بی نهایت (infinite loops) و یا سایر فعالیت‌های غیرقانونی شود، بلافاصله آن فعالیت‌ها را از بین می‌برد و دوباره از نو شروع به کار می‌کند.

۱۲. هماهنگی با ADO.NET

همچنین ASP.NET با استفاده از قابلیت اتصال به داده و قالب بندی صفحه به راحتی با ADO.NET کار می‌کند. ADO.NET یک برنامه کاربردی است که سریعتر اجرا می‌شود و تعداد زیادی از کاربران را بدون مواجه شدن با مشکل افت عملکردی به راحتی مدیریت می‌کند.

تفاوت بین NET. و ASP.NET

تفاوت بین NET. و ASP.NET - ASP.NET چیست

Asp.net و ASP باهم تفاوت دارند. در واقع Asp.net بر پایه .NET و برای اهداف خاصی ایجاد شده است. در ادامه تفاوتهای این دو را شرح داده‌ایم:

  • ASP.NET از پلتفرم اصلی .Net برای پردازش درخواست‌های وب در C# یا F# استفاده میکند و نیز با استفاده از کتابخانه‌هایی خاص، الگوهای وب رایج، مانند MVC یا Model View Controller را روی پلت فرم NET گسترش می‌دهد.
  • همچنین ASP.NET دارای extensions ‌های ویرایشگر برای تکمیل کد، برجسته سازی دستوری (syntax highlighting) و سایر قابلیت‌های خاص برای توسعه صفحات وب است. به عنوان مثال، Razor، یک نحو قالب بندی صفحه وب و ابزاری عالی برای ساخت صفحات وب پویا با استفاده از C# است.
  • علاوه بر این، سیستم احراز هویت شامل کتابخانه‌ها، پایگاه داده‌ها و صفحات template برای مدیریت ورود به سیستم، از جمله احراز هویت چند عاملی و احراز هویت خارجی است.
  • ASP.NET مزیت دیگری نیز تحت عنوان کراس پلتفرم (cross-platform) دارد، بنابراین در هر سیستم عاملی از جمله macOS، Windows، Linux و Docker قابل اجرا است.

نحوه نصب ASP.NET و IIS بر روی ویندوز ۱۰

نحوه نصب ASP.NET و IIS بر روی ویندوز ۱۰ - ASP.NET چیست

  • جهت نصب Asp.net روی ویندوز 10، روی نوار جستجوی ویندوز 10 کلیک کنید. سپس Control Panel را تایپ کنید. سپس روی Control Panel کلیک کنید.
  • روی گزینه Programs and Features کلیک کنید.
  • سپس روی گزینه Turn Windows features on or off کلیک کنید.
  • برای نصب ASP.NET، گزینه .NET Framework 4.7 Advanced Services را انتخاب کنید.
  • همچنین برای نصب IIS، گزینه Internet Information Services را انتخاب نمایید.
  • با کلیک بر روی نماد +، لیست گزینه‌های فرعی را مشاهده خواهید کرد. در این قسمت، همه گزینه‌ها را انتخاب کنید و سپس روی گزینه تأیید کلیک کنید.

asp.net چیست - windows features

فریم‌ورک ASP.NET برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

فریم‌ورک ASP.NET برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟ - ASP.NET چیست

به طور کلی، ASP.NET یک چارچوب عالی برای استفاده در هنگام توسعه وب سایت‌ها و برنامه‌های وب است. این فریم ورک قابل اعتماد، سریع، آسان، رایگان و شناخته شده است. ASP.NET به شما امکان کنترل کامل توسعه وب را می‌دهد و می‌تواند در هر پروژه ای بزرگ یا کوچک مورد استفاده قرار گیرد. اگر قبلاً از ASP.NET استفاده نمی‌کنید، چرا همین الان آن را امتحان نمیکنید؟

کلام آخر

به طور خلاصه ASP.NET، نسخه نسل جدید Microsoft’s ASP و یک چارچوب برنامه نویسی است که برای ایجاد وب سایت‌ها، برنامه‌های وب و فناوری‌های کلاس سازمانی استفاده می‌شود. برنامه‌های توسعه یافته ASP.NET به صورت جهانی قابل دسترسی هستند که منجر به مدیریت کارآمد اطلاعات می‌شود. خواه در حال ساخت یک وب سایت کوچک یا یک برنامه وب بزرگ شرکتی هستید که بین چندین شبکه توزیع شده است، ASP.NET تمام ویژگی‌هایی را که احتمالاً به آنها احتیاج دارید را به صورت کامل در اختیار شما قرار می‌دهد.

شما می‌توانید با مناسب ترین قیمت طراحی سایت روی هاست ویندوز ایران که توسط شرکت وب‌رمز ارائه می‌شود، و نیز استفاده از خدمات سئوی وب‌رمز، سایت خود را به بهترین شکل و با مناسب‌ترین قیمت راه‌اندازی نمایید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره می‌توانید در این خصوص با کادر مجرب و متخصصین وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

[faq]

یک پاسخ به “فریم ورک ASP.NET چیست؛ ۱۲ مزیت، نحوه کار و نصب آن روی ویندوز”

  1. آهنگ پیشواز رایتل گفت:

    مرسی از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.