جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

اگر می‌خواهید از موتورهای جستجو رتبه دریافت کنید، بهتر است یک چک‌لیست سئو سایت به‌صورت کامل و جامع تهیه کنید. برای اینکه کار شما راحت‌تر شود، ما چک‌لیست کامل سئو برای سال 2018 تهیه‌کرده‌ایم و در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

چک لیست سئو - مرور چک لیست سئو

بیایید باهم این چک‌لیست را مرور کنیم:

● چک‌ لیست اولیه سئو
● فهرست کلمات کلیدی
● چک‌ لیست سئوی داخلی
● چک‌ لیست سئو تکنیکال
● چک‌ لیست محتوا
● چک‌ لیست لینک سازی داخلی

۱. چک‌لیست اولیه سئو

در گام اول، بایستی اهداف اولیه سئو را بررسی کنیم. در این مرحله شما باید بدانید برای کسب رتبه از موتورهای جستجو به چه ابزارها و پلاگین‌هایی نیاز دارید.

۱-۱: راه‌اندازی سرچ کنسول  گوگل

سرچ کنسول گوگل یکی از قدرتمندترین ابزارهای رایگان سئو است که خود گوگل آن را ارائه داده است. اکثر سئو کاران از این ابزار برای ارتقای رتبه وب‌سایتشان استفاده می‌کنند.
همچنین این ابزار به‌منظور ردیابی عملکرد سایت در سرچ گوگل طراحی شده است. سرچ کنسول گوگل امکانات کاملاً ویژه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بررسی کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را برای وب‌سایت به همراه دارند
• ثبت نقشه سایت
• رفع خطاهای وب‌سایت
• دریافت هرگونه پیام مرتبط با سایت خود
• و…

به‌طور خلاصه اگر درباره سئوی سایت خود جدی هستید، راه‌اندازی کنسول جستجو گوگل اولین قدم برای آن است.

پیشنهاد وب رمز: لیست ابزارهای سئو در سال 2018

۲-۱: راه‌اندازی گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس بهترین ابزار است که به شما نشان می‌دهد افراد چگونه سایتتان را پیدا کرده‌اند یا اینکه به کدام قسمت‌های سایت شما رفته‌اند.
چک لیست سئو - راه اندازی گوگل آنالیتیکس
ازجمله ویژگی‌های بسیار عالی که گوگل آنالیتیکس به شما ارائه می‌دهد، عبارت است از:

۱. مقدار ترافیک دریافتی از گوگل
۲. پیدا کردن صفحاتی از وب‌سایتتان که بیشترین ترافیک را منتقل می‌کند.
۳. مقدارافزایش ترافیک سایت شما.
۴. شناسایی سایت‌های دیگر و موتورهای جستجو که به شما ترافیک ارسال می‌کنند.
۵. میانگین بانس ریت، تعداد بازدید از صفحات و زمان ماندگاری در سایت (time on site)

نکته: گوگل آنالیتکیس را به کنسول جستجو گوگل متصل کنید. با این کار شما اطلاعات مربوط به سئو را در داخل گوگل آنالیتیکس خواهید یافت.

۳-۱: نصب یوست سئو (مخصوص کاربران وردپرس)

یوست سئو یکی از محبوب‌ترین پلاگین‌هاست. افرادی که وب‌سایت خود را با وردپرس راه‌اندازی کرده‌اند می‌توانند برای سئو داخلی خودشان از یوست سئو استفاده کنند.
کارکردن با افزونه یوست سئو هم برای بهینه‌سازی سایت‌ وردپرسی و هم برای موتورهای جستجو بسیار آسان است. شما با استفاده از این افزونه به‌راحتی می‌توانید سئو داخلی سایت خود را انجام دهید. این افزونه تمام مواردی که برای سئو داخلی انجام نشده باشد را به شما نشان خواهد داد.
چک لیست سئو- نصب یوست سئوهمچنین این افزونه به مواردی از سئو تکنیکال مانند robots.txt و سایت مپ (نقشه وبگاه) کمک خواهد کرد

۲. چک‌لیست کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی یکی از قدم‌های ابتدایی برای ارائه خدمات سئو است؛ بنابراین بسیار مهم است که این قدم را به‌درستی بردارید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه با سرعت کلمات کلیدی را که مشتریان شما جستجو می‌کنند پیدا کنید.

۱-۲: پیدا کردن کلمات کلیدی با google Suggest

پیشنهاد گوگل یا google suggest یکی از بهترین روش‌ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی است.

با ما همراه باشید تا چگونگی کارکرد google suggest را برای شما بازگو کنیم:
قدم اول، یک کلمه کلیدی را در گوگل وارد کنید.

چک لیست سئو- گوگل suggession

اما نباید دکمه اینتر را فشار دهید یا دکمه “سرچ گوگل ” را بزنید. در عوض شما باید بررسی کنید گوگل چه کلمات کلیدی را به شما نشان خواهد داد:
چک لیست سئو- کی وردهای suggession

به کلماتی که گوگل به شما نشان می‌دهد google suggest می‌گویند. ازآنجاکه این کلمات کلیدی مستقیماً از گوگل می‌آید، شما ازاینجا می‌توانید متوجه شوید که مردم چه چیزهایی مرتبط با کلمه کلیدی که وارد کرده‌اید جستجو می‌کنند.
نکته: ابزار keywordtool.io را هم در نظر بگیرید. این ابزار نیز دیدگاهی از google suggest به شما می‌دهد که فرآیند پیدا کردن کلمات کلیدی را راحت‌تر می‌کند.

۲-۲: پیدا کردن کلیدواژه‌ها در گوگل کی ورد پلنر

گوگل کی ورد پلنر ابزار جستجوی کلمات کلیدی گوگل است. به‌طورکلی این ابزار برای تبلیغات در موتورهای جستجو استفاده می‌شود؛ اما برای تحقیقات کلمات کلیدی سئو نیز بسیار مفید است.
چک لیست سئو-گوگل کی ورد پلنر

 

۳-۲: شناسایی کلمات کلیدی کم رقابت با KWFINDER

ابزارهای بسیاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی وجود دارد اما KWFINDER یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان است. ابزار KWFINDER یکسری المان‌های ویژه و منحصربه‌فردتر از بقیه ابزارها را دارا است.
این المان‌ها می‌توانند اطلاعات خوبی را در اختیار شما قرار دهند. این اطلاعات شامل موارد زیر می‌گردد:

۱. Search volume یا تعداد جستجو
۲. تعیین سختی کلمات کلیدی یا keyword difficulty
۳. Cpc
۴. روند یا trends
۵. تخمین میزان بازدید یا Estimated Visits

با استفاده از این روش می‌توانید کلماتی که رقابت کم‌تری دارند را پیدا کنید و به‌راحتی از گوگل رتبه دریافت کنید.

۴-۲: با استفاده از ابزار ATP عبارت‌های پرسشی را انتخاب کنید

عبارت‌های پرسشی برای پست‌های وبلاگ عالی هستند. به کمک آن‌ها به‌راحتی می‌توانید مخاطبان بسیاری را جذب کنید.
به‌طور مثال: “چطور قهوه دم می‌کنید؟”
اما چگونه این عبارت‌های پرسشی را پیدا می‌کنید؟
اسم این ابزار ATM یا Answer THE Public است که می‌توانید عبارت‌های پرسشی را به کمک آن پیدا کنید و در محتوایتان استفاده کنید.

۳. چک‌لیست سئوی داخلی صفحات

 

۱-۳: قرار دادن کلمات کلیدی در آدرس صفحات سایت

آدرس صفحات سایت شما به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند که بفهمند موضوع صفحات سایت شما در چیست. به همین دلیل است که شما باید کلیدواژه اصلی خودتان را وارد آدرس هر صفحه از سایتتان کنید. به‌طور مثال، کلمه کلیدی در این صفحه ” چک‌ لیست سئو ” است.

شما می‌توانید آدرس صفحه را به‌صورت زیر بنویسید:
webramz.com/چک لیست سئو

۲-۳: استفاده از آدرس کوتاه برای هر صفحه

آدرس‌های سایت خود را تا حد ممکن کوتاه نگهدارید. بر اساس آنالیزهای که روی نتایج یک‌میلیون جستجو در گوگل انجام‌شده است، گوگل سایت‌هایی را ترجیح می‌دهد که کوتاه‌ترین لینک‌ها را دارا هستند.

۳-۳: قرار دادن کلمات کلیدی در برچسب عنوان (Title Tag)

همان‌طور که می‌دانید بایستی از کلمات کلیدی در برچسب عنوان خودتان استفاده کنید. همچنین مخاطبان نیز از این قضیه مطلع هستند که شما کلمات کلیدی اصلی را در این برچسب‌ها قرار می‌دهید.
به‌طور مثال کلمه کلیدی اصلی این صفحه در عنوان “چک‌لیست سئو ” است.

۴-۳: قرار دادن اصلاح‌کننده در تگ عنوان (title Tag modifiers)

اصلاح‌کننده تگ عنوان، کلمات یا عبارتی هستند که برای اضافه کردن به تگ عنوان شما است. با این کار صفحات وب‌سایتتان روی کلمات کلیدی طولانی بسیاری رتبه دریافت خواهد کرد.
به‌طور مثال عبارت‌های زیر می‌تواند در تگ عنوان این مقاله قرار بگیرند:
بهترین، راهنمایی، قدرتمند، نظرات، سریع، آسان، ساده، تقویت، دوره، چک‌لیست و …

۵-۳: استفاده از کلمات کلیدی اصلی در 150 کلمه اول متن

گوگل اهمیت بسیاری به 150 کلمه اول متن شما خواهد داد پس مطمئن شوید، کلمه کلیدی اصلی خودتان را در این 150 کلمه قرار داده‌اید.
به‌طور مثال اگر تصویر زیر نگاه کنید، برای پست seo tools، این عبارت در پاراگراف اول قرار داده‌شده است:
چک لیست سئو- کلمات کلیدی در پست

 

۶-۳: استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های h1، h2 یا h3

مطمئن شوید کلمات کلیدی را در هر صفحه برای تگ‌های h1، h2، h3 قرار داده‌اید. اگر به تصویر زیر نگاه کنید عبارت “seo checklist” در زیر عنوان قرار داده‌شده است. این کار می‌تواند وضعیت شما را در موتورهای جستجو ارتقا دهد.
چک لیست سئو-سئو چک لیست کی ورد

۷-۳: بهینه‌سازی تصاویر

از تصاویری استفاده کنید که مرتبط با محتوای شما باشد. چراکه هنوز گوگل در خواندن تصاویر هوشمند نیست؛ بنابراین شما می‌توانید با بهینه سازی تصاویر کمک کنید تا گوگل متوجه تصاویر شما شود. مثلاً می‌توانید برچسب alt عکس‌ها را بهینه‌سازی کنید. در تگ alt کلمات کلیدی یا عبارات توصیفی مرتبط با همان صفحه را اضافه کنید.

۸-۳: استفاده از مترادف‌ها و کلمات LSI

موتورهای جستجو در تشخیص کلمات کلیدی بسیار هوشمند هستند؛ بنابراین به‌جای اینکه شما از یک کلمه کلیدی 1000 بار استفاده کنید می‌توانید از کلمات مترادف در متن استفاده کنید.
به‌طور مثال ” چگونه یک بلاگ بسازیم ”
خب می‌خواهیم چند بار این عبارت را در صفحه استفاده کنیم. برای مانع‌شدن از ناخوانایی بهتراست که از کلمات مترادف استفاده کنید؛ مانند:
“شروع طراحی بلاگ ”
“نحوه راه‌اندازی بلاگ ”
چگونگی نوشتن بلاگ با استفاده از وردپرس ”
ابزارهای بسیاری برای پیدا کردن چنین کاری وجود دارد؛ مانند LSIGraph

۹-۳: استفاده از لینک‌های خارجی

در مقاله خود به 5 تا 8 وب‌سایت معتبر لینک دهید. به‌طور مثال، شما می‌توانید به سایت ویکی‌پدیا و گوگل لینک بدهید. این کار به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئوlsigraph.com محسوب می‌شود.

۱۰-۳: استفاده از لینک دهی داخلی یا internal link

اگر محتوای جدیدی تولید و منتشر کرده‌اید، به 2 تا 5 صفحه دیگر در سایت خود لینک دهید. از مقاله‌هایی که دارای تعداد زیادی کلمات کلیدی اصلی در آن‌ها نهفته است و به‌نوعی انکر تکست می‌باشند برای لینک دهی داخلی استفاده کنید.
به‌طور مثال، تصویر زیر را نگاه کنید انکر تکست “on-page SEO” به‌عنوان لینک داخلی در متن موردنظر استفاده‌شده است. در کل این انکر تکست به موتورهای جستجو می‌گوید که این لینک در مورد “on-page SEO” است.

۴. چک‌لیست فنی سئو

سئو فنی می‌تواند رتبه سایت شما را ارتقا یا کاهش دهد. خوشبختانه، اصلاح سئو فنی کار سختی نیست، مخصوصاً اگر چک‌لیست زیر را دنبال کنید.

۱-۴: شناسایی خطاهای خزنده‌ها یا Crawl Errors

یک Crawl Error به این معنی است که گوگل برای دیدن یک صفحه بر روی یک سایت به مشکل برخورده است. اگر خزنده نتواند صفحه شما را ببیند، هیچ رنکی از گوگل دریافت نمی‌کنید.
شما می‌توانید به‌راحتی خطاهای خزنده را در کنسول جستجوی گوگل به آدرس Crawl>Crawl stats پیدا کنید.
چک لیست سئو - crawl-errors

 

۲-۴: نحوه نمایش بازدید گوگل از صفحات وب‌سایتتان را پیدا کنید

گاهی کاربران می‌توانند تمام صفحات سایت شما را ببیند اما موتورهای جستجو نمی‌توانند به برخی صفحات دسترسی پیدا کنند. اگر گوگل نتواند به تمام صفحات دسترسی پیدا کند، آن صفحات رتبه‌ای هم از موتورهای جستجو به دست نمی‌آورند. به همین دلیل بهتر است که از ویژگی fetch & render در کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. برای چنین کاری به کنسول جستجو قسمت Crawl > fetch & render بروید و سایت خودتان را در اینجا ثبت کنید.

۳-۴: سایت باید سازگار با موبایل باشد

به‌تازگی گوگل الگوریتم Mobile-First-Inde را اجرا کرده است. اگر وب‌سایت شما متناسب با موبایل بهینه‌سازی نشده باشد، به‌طور حتم از موتورهای جستجو رتبه دریافت نمی‌کند.
خوشبختانه، با استفاده از ابزار google Mobile-Friendly Test می‌توانید متوجه شوید که سایت شما سازگار با موبایل هست یا نه.

۴-۴: اصلاح لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته به سایت ضربه بزرگی می‌زنند. برای پیدا کردن لینک‌های شکسته ساده‌ترین راه مراجعه به سایت ِDrLinkcheck.com است. این‌یک ابزار رایگان است که سایت شما را اسکن می‌کند.

۵-۴: حفاظت سایت با https

https یک نشانه تأیید برای گوگل است؛ بنابراین اگر سایت شما گواهینامه SSl را دریافت نکرده است، همین حالا برای خرید SSL اقدام کنید. از این طریق می‌توانید از امنیت انتقال اطلاعات سایتتان مطمئن شوید. شما می توانید با خیال راحت  گواهینامه ssl  از وب رمز دریافت کنید.

۶-۴: تگ‌های متای (Meta Tags) تکراری را شناسایی و اصلاح کنید

برای پیدا کردن تگ‌های متا، به کنسول جستجوی گوگل وارد شوید در قسمت search appearance> Html Imrovements می‌توانید متوجه شوید سایت شما عنوان‌های تکراری دارد یا خیر.

۷-۴: سرعت بارگذاری سایت را بررسی کنید

آیا سایت شما سریع بارگذاری می‌شود؟ اگر چنین چیزی نیست به‌طور حتم وب‌سایت شما رتبه‌ای نخواهد گرفت. برای چک کردن وب‌سایت خودتان می‌توانید از ابزار Insight PageSpeed استفاده کنید.

این ابزار رایگان به شما اجازه می‌دهد متوجه شوید که سرعت سایت شما برای موبایل و دسکتاپ چقدر است. برای دریافت سرعت بالاتر بهتر است هاست وردپرس یا هاست NVMe استفاده کنید یا در موارد خاص خرید سرور اختصاصی ایران در دستور کار قرار دهید.

۵. چک‌لیست محتوا

اگر می‌خواهید از گوگل رتبه دریافت کنید، نیاز به تولید محتوای باکیفیت دارید. به همین دلیل تولید محتوا بخش بزرگی از استراتژی سئو سایت است. در این بخش می‌خواهیم نوع محتوایی که می‌تواند به رتبه گرفتن وب‌سایت شما کمک کند را قدم به قدم توضیح دهیم.

۱-۵: ایجاد محتوای شگفت‌انگیز با تکنیک ” آسمان‌خراش یا skyscraper”

تکنیک آسمان‌خراش یا sky scrap یک فرمول بسیار قدرتمند برای انتشار محتوای شگفت‌انگیز است. در حقیقت، از این تکنیک برای دو برابر کردن ترافیک موتورهای جستجو استفاده می‌شود.
برای ایجاد محتوا شگفت‌انگیز با تکنیک آسمان‌خراش 3 گام را باید انجام دهید:

گام اول، یک موضوع بسیار محبوب در صنعت خود را پیدا کنید.
گام دوم، یک محتوای عالی بر اساس موضوع موردنظرتان، تولید کنید.
گام سوم، محتوای موردنظرتان را در رسانه‌های مختلف تولید کنید.

۲-۵: محتوای خود را به تکه‌های مختلف تقسیم کنید

مخاطبان دوست ندارند محتوای طولانی را بدون هیچ وقفه‌ای بخوانند. برای اینکه توجه مخاطب را جلب کنید، محتوای خودتان را درون یک کادر قرار دهید.

۳-۵: استفاده از نشانه‌گذاری یا Schema Markup

نشانه‌گذاری یا Schema Markup به موتورهای جستجو کمک می‌کند به‌صورت کامل و بهتری متوجه محتوای وب‌سایت شما شوند. در حقیقت، گوگل اعلام کرده است که نشانه‌گذاری کمک شایانی به رتبه گرفتن وب‌سایت شما می‌کند. پس از اجرایی کردن نشانه‌گذاری در وب‌سایتتان می‌توانید با استفاده از ابزار تست گوگل، درستی کار خود را امتحان کنید.

۴:۵- تمرکز بر فرمت‌های محتوایی که در سال 2018 کار می‌کنند.

محتوایی تأثیرگذار است که باکیفیت و بر اساس نیاز مخاطبان تولید شود. به‌صورت کلی باید محتوای معتبر تولید شود.
چه محتویاتی محتواییات معتبر هستند؟

• مطالب نوشته‌شده توسط کاربران
• تحقیقات مانند نظرسنجی و مطالعات در صنعت موردنظرتان
• مطالعات موردی و نمونه‌های زندگی واقعی
• تولید محتویات همیشه‌سبز که در همه زمان می‌توانند باارزش باشند

۵-۵: استفاده از چندرسانه‌ای‌ها

استفاده از چندرسانه‌ای در محتوا، باعث افزایش رتبه شما در موتورهای جستجو می‌شود و محتوای شما را بهتر می‌کند.
بنابراین بهتر است که از چندرسانه‌ای زیر در محتوایتان استفاده کنید:

۱. تصاویر
۲. نمودار
۳. اینفوگرافیک
۴. تجسم
۵. فیلم
۶. نظرسنجی تعاملی و آزمون‌ها

۶. چک‌لیست لینک سازی

زمانی که کارهای سئو وب‌سایتتان را انجام می‌دهید، کلید اصلی آن ساختن لینک‌های مربوطه است. گوگل اعلام کرده است که بک لینک جز یکی از سیگنال‌های رده‌بالاست. متأسفانه، لینک ساختن کار راحتی نیست، به همین دلیل بسیاری از سئوکاران از این قسمت صرف‌نظر می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید در سال 2018 برای وب‌سایتتان رتبه بگیرید، این لینک‌ها باید وجود داشته باشند. در این بخش می‌خواهیم در مورد لینک سازی صحبت کنیم.

۱-۶: ایجاد لینک‌های قدرتمند با پست مهمان

راه درست و اشتباه پست مهمان کدام است؟
راه درست این است که یک محتوای جذاب و منحصربه‌فرد تولید کنید و در سایت‌های معتبر صنعت خودتان منتشر کنید و راه اشتباه این است که محتوای خودتان را در هر سایتی که محتوا دریافت می‌کند، منتشر کنید.

۲-۶: لینک‌های رقبایتان را پیدا کنید

زمانی که شما می‌توانید از لینک سازی رقبایتان استفاده کنید چرا چرخ را دوباره اختراع می‌کنید؟ برای پیدا کردن لینک‌های رقبایتان نیاز به ابزار لینک سازی دارید. اگر بودجه بسیار بالایی دارید می‌توانید از ابزار پولی moz استفاده کنید.

مهم نیست شما از چه ابزاری استفاده می‌کنید اما باید از روند زیر کار را پیش ببرید:

  • آدرس سایت رقیب خود را وارد کنید
  • آن را به ابزارتان اضافه کنید
  • سرانجام، بسیاری از لینک‌ها موردنظرتان را پیدا کنید.

استفاده از برخی از لینک‌ها غیرممکن است اما بسیاری از لینک‌ها هم وجود دارند که کپی کردن آن‌ها بسیار آسان هستند (مانند لینک‌های پست مهمان و مصاحبه‌های که انجام می‌گیرد)

۳-۶: تولید پادکست مهمان

این شبیه یک پست مهمان است. با این تفاوت که بجای ارائه مقاله به یک سایت یک پادکست تحویل دهید. از این طریق شما می‌توانید بک لینک‌های خیلی خوبی دریافت کنید.

۴-۶: افراد تأثیرگذار در حوزه کاریتان را منشن کنید

بهترین راه‌حل برای جذب مخاطب، منشن کردن افراد بانفوذ در وبلاگتان است. حتماً کاری کنید که آن‌ها متوجه شوند که شما آن‌ها را منشن کرده‌اید. این باعث می‌شود که آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی‌شان مطالب شما را منشن کنند.

ترجمه و نویسنده: مهسا خورشیدی

منبع : backlinko

4 پاسخ به “چک لیست سئو برای سال ۲۰۱۸”

  1. امیر گفت:

    ممنون از ترجمه مفید بود

    • مینو تیموری گفت:

      همراه گرامی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده است.

  2. پریسا جهانیان گفت:

    ترجمه بسیار خوب و کاربردی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.