جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

هر زبان برنامه نویسی برای کار خاصی مناسب است. بنابراین برنامه نویسی در طراحی سایت، زبان خاص خودش را دارد. در این مقاله به پاسخ به این سوال که زبان‌های برنامه نویسی وب چه هستند و چرا از زبان های برنامه نویسی برای ساخت سایت استفاده می‌کنیم خواهیم پرداخت.

این زبانها نوعی زبان برنامه نویسی هستند که اپلیکیشن یک نرم افزار به خصوص را کنترل می کنند.

یک نمونه از آن جاوا اسکریپت است که عملکرد یک مرورگر وب را کنترل می کند. مثلا یکی از عملکردهای جاوا اسکریپت، event-driven است (براساس سیستم رخداد عمل می کند) یعنی هر وقت اتفاقی بیافتد شروع به کار می کند. صفحه ای که حاوی پیامی است ظاهر می شود و به کاربر امکان انتخاب عملیات موردنظر را می دهد. از اینرو آن را زبان برنامه نویسی سمت مرورگر می نامند.

زبان برنامه نویسی سمت مرورگر چیست؟

زبان برنامه نویسی - برنامه نویسی سمت مرورگر

این نوع زبانها مانند دیگر فرم های زبان برنامه نویسی است اما مرورگر در برخی از آنها مفسر است. زبان برنامه نویسی سمت سرور یک نوع متفاوت از زبان برنامه نویسی است اما در آن مفسر یک دستگاه مجازی در داخل سرور است. در حقیقت یک مفسر مجازی، کد را می خواند و آن را به کد HTML ای که مرورگر بتواند آن را بخواند، تبدیل می کند، در مرورگر هم همین اتفاق می افتد (HTML code -> byte code -> screen). در این مورد، screen جایی است که متن روی صفحه کاربر نمایش داده می شود.

چرا از زبانهای برنامه نویسی استفاده می کنیم؟

زبان برنامه نویسی - استفاده از زبان برنامه نویسی

متاسفانه کامپیوترها مانند انسانها نیستند و زبان ما را نمی فهمند و نمی توانند دستوراتی که می گوییم را اجرا کنند. بنابراین برای انجام یک کار به خصوص باید از زبان برنامه نویسی استفاده کنیم. در کل زبانهای برنامه نویسی بسیاری وجود دارند و هر کدام از آنها برای انجام یک کار به خصوص به کار می روند. مثلا JavaScript یک زبان برنامه نویسی سمت مرورگر است و معمولا برای pop-up و در وب برای ارزیابی درست کار کردن یک برنامه به کار می رود.

پیشنهاد وب رمز: آیا طراحی سایت با وردپرس یک انتخاب مناسب است؟

یکی دیگر از فواید JavaScript این است که می توان با حرکت دادن موس بر روی تصاویر آنها را تغییر داد. زبانهای برنامه نویسی دیگری هم وجود دارند که از آنها می توان مثلا برای ساخت صفحات وب پویا استفاده کرد که منظور از آن این است که صفحه می تواند دو چیز را نشان دهد؛ اگر کاربر از Firefox استفاده میکند پیامی حاوی شما در حال استفاده از فایرفاکس هستیدبر روی صفحه نمایش داده می شود واگر کاربر از Internet Explorer استفاده کند پیام شما در حال استفاده از اینترنت اکسپلورر هستیدنمایش داده می شود. این یک نمونه از صفحات پویاست، البته با استفاده از زبان برنامه نویسی می توان کارهای بسیاردیگری انجام داد.

میان زبان برنامه نویسی و HTML تفاوت بارزی وجود دارد و آن اینست که تنها با HTML نمی توان صفحات وب پویا ساخت بلکه فقط می توان آن را برای ساخت ساختار و تا حدودی استایل صفحات وب به کار برد.

چگونه می توان زبان برنامه نویسی را آموخت؟

در درجه اول باید زبان برنامه نویسی را که انتخاب کرده اید درک کنید و بدانید از آن برای چه کاری می توانید استفاده کنید. اگر به دنبال زبان برنامه نویسی سمت مرورگر هستید، JavaScript و برای زبان برنامه نویسی سمت سرور، PHP گزینه های خوبی هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد PHP می توانید به سایت رسمی آن PHP.net مراجعه کنید و برای یافتن منابع JavaScript می توانید آن را در گوگل جستجو کنید. برای میزبانی سایت های ساخته شده با پی اچ پی نیاز به خرید هاست لینوکس خواهید داشت و برای میزبانی سایت های طراحی شده با زبان جاوااسکریپت نیاز به خریداری هاست Nodejs دارید.

 

 

5 پاسخ به “زبانهای برنامه نویسی وب چه هستند”

  1. mahdi گفت:

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما

  2. میلاد گفت:

    سلام وقت بخیر یه سوالی خدمت شما داشتم
    بنده یه قالب نصبی نصب کردن در سی پنل بعد این فایل نصبی در سیستم بنده پاک شده بنده فقط محتوا قالب در سی پنل برداشتم الان چجوری میتونم دوباره اینو نصب کنم

    • مینو تیموری گفت:

      دوست عزیز دیتابیسش رو هم دارید یا نه ؟ و اینکه برنامه سایت وردپرسه یا چیز دیگه؟
      اگر دیتابیس رو داشته باشید میتونید دوباره تو سی پنل تنظیم کنید.

  3. samin گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    در پاراگراف دوم مربوط به ” زبان برنامه نویسی سمت مرورگر چیست؟” در قسمت توضیحات منظورتان از مفصر ،به معنای مترجم وتفسیرگر است؟اگر بله …
    املای درست این کلمه ” مفسر” می باشد .لطفا اصلاحش کنید.

    • مینو تیموری گفت:

      دوست عزيز ممنون كه توجه كرديد و اطلاع داديد. اصلاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.