جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ (influencer marketing) یا بازاریابی تاثیرگذار یکی از شاخه‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند بخش مهمی از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال باشد که در عین‌حال چون این نوع از بازاریابی بیشتر در سوشال مدیا اتفاق می‌افتد به بازاریابی شبکه های اجتماعی نیز کمک می‌کند. در این مقاله شما را با ۵ استراتژی کاربردی اینفلوئنسر مارکتینگ و ۶ راهکار برای پیداکردن اینفلوئنسر مناسب برای کمپین دیجیتال مارکتینگ را آشنا خواهیم کرد.

در یک دهه پیش بازاریابی تاثیرگذار تنها محدود به سلبریتی‌ها و چند بلاگر خاص بود. اکنون به نظر می‌رسد بحث اینفلوئنسرها  بازار را اشباع کرده و حتی کلاهبرداری هم می‌کنند. اگر درمورد بازاریابی اینفلوئنسر یا تاثیرگذار قبلاً تحقیق کرده‌اید شاید اطلاعاتی متناقض بدست آورده باشید و توصیه‌هایی مبنی بر این شنیده باشید که باید حتما از اینفلوئنسرها کمک بگیرید و یا اینکه آن‌ها برای پیشرفت شما لازم نیستند.

هدایت استراتژی‌های بازاریابی تاثیرگذار نسبت به استراتژی‌های برند کار سخت‌تری است، اما ما در این جا شما را راهنمایی کرده‌ایم. در ادامه نکته‌ها را مطالعه کنید تا ببینید می‌توانید از بازاریابی تاثیرگذار استفاده کنید یا خیر.

بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ چیست و کسب‌وکار شما چرا به آن نیاز دارد؟

اینفلوئنسر مارکتینگ - بازاریابی تأثیرگذار

زمانیکه یک فضای کوچک با چند بازیکن کلیدی به وجود آمد بازاریابی تاثیرگذار بسرعت تبدیل به یک صنعت ۸ میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۰ می‌شود، و زمانیکه صحبت از بازاریابی تاثیرگذار می‌شود اینستاگرام بهترین پلت‌فرم برای برندهاست تا بتوانند به سرعت به مخاطبین جدید دست پیدا کنند. همچنین اینستاگرام بهترین مجرا برای کارهای اجتماعی می‌باشد، با نرخ تعامل ۳.۲۱ درصد در مقایسه با ۱.۵ درصد در تمام شبکه‌های اجتماعی، کاربران اینستاگرام بیشتر به دنبال نظر دادن، لایک کردن و به اشتراک‌گذاری محتوایی که مصرف می‌کنند هستند.

پیشنهاد وب رمز: بازاریابی دهان به دهان یا تبلیغات دهان به دهان؛ ۱۰ تکنیک و ۵ نمونه موفق آن

ارزش بازاریابی به کمک افراد تاثیر گذار

اینفلوئنسر مارکتینگ - ارزش بازاریابی تاثیرگذار

درحالیکه بازاریابی تاثیرگذار اینستاگرام یک استراتژی کاملاً شناخته شده است، شبکه های زیاد دیگری هستند که برای ایفلوئنسرها یا تاثیرگذاران به وجود آمده‌اند. طبق گزارش Adweek این صنعت قرار است تا سال ۲۰۲۰ به ارزشی ده میلیارد دلاری دست پیدا کند، دیگر شبکه‌ها همانند اسنپ‌چت، یوتیوب و تیک‌تاک دارای مجموعه اینفلوئنسرهای خودشان با تعداد متفاوتی هستند.

نمایندگی بازاریابی تأثیرگذار Mediakix از بازاریابان در انتهای سال ۲۰۱۸ نظرسنجی کرد تا ببیند احساس آن‌ها درمورد تأثیرگذاران در سال جدید چه خواهد بود.

۸۹ درصد از آ‌ن‌ها که نظرسنجی شدند بیان کردند ROI آن‌ها از بازاریابی تاثیرگذار نسبت به دیگر شبکه‌ها بهتر و قابل مقایسه بود. نظرسنجی مشابهی بیان کرد که ۶۵ درصد از بازاریابان به دنبال افزایش بودجه‌شان برای سال ۲۰۱۹ هستند و اکنون که شما می‌دانید ما در صنعت کجا هستیم بهتر است ببینیم چگونه باید یک استراتژی ایجاد کرد.

اینفلوئنسر مارکتینگ - ارزش گذاری بازاریابی تاثیرگذار

چگونه باید یک استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ به وجود آورد

اینفلوئنسر مارکتینگ - استراتژی

همانند هر تاکتیک بازاریابی یک برنامه تاثیرگذار به دنبال اهداف و برنامه‌هایی آگاهانه است. شما با ارسال چیزهایی رایگان به هرکسی که آن را تقاضا کند و یا به دوستان و خویشاوندانتان به موفقیتی استراتژیک دست پیدا نمی‌کنید.

۱.تحقیق کنید

برای داشتن یک استراتژی تحقیق مرحله اول است. شبکه‌ای که می‌خواهید روی آن تمرکز داشته باشید را در ابتدا انتخاب کنید. همیشه می‌توانید بعداً به دیگر شبکه‌ها نیز گسترش پیدا کنید، اما اگر تازه شروع کرده‌اید تنها به یک شبکه پایبند باشید. برند شما باید هم اکنون در این شبکه حضور داشته باشد و یا خود را در آن گسترش دهد. جمعیت موجود در هر شبکه متفاوت است.

صنعتی که در آن فعالیت دارید نیز حائز اهمیت است. برندهای فشن و زیبایی در اینستاگرام و یوتیوب می‌درخشند. صنعت بازی‌های ویدیویی نیز  Twitch را محاصره کرده است.

۲.بودجه‌ای تعیین کرده و برای آن جبرانی را نیز در نظر بگیرید

اینفلوئنسر مارکتینگ - بودجه‌

اکنون که می‌دانید در صورت پول خرج کردن برای چه‌چیزی پول خرج کنید باید بودجه داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که برای برنامه‌ریزی، اجرا و بازبینی استراتژی‌تان بودجه را تقسیم‌بندی کنید. اجرای یک کمپین موفق بازاریابی تاثیرگذار تنها راه‌اندازی آن و تعیین استراتژی نیست، بلکه داشتن یک کمپین نیازمند نظارت دقیق و پیگیری می‌باشد. برخلاف یک استراتژی اتوماتیک تبلیغاتی، تاثیرگذاران انسان‌ها هستند و اغلب شراکت نیز بین آن‌ها رخ می‌دهد. لذا بعضی‌ها ممکن است نسبت به زمانیکه باید پست بگذارند تعهد نداشته باشند و یا در گذاشتن تگ‌های مورد تقاضای شما یا فراخوان‌هایتان دچار خطا یا اشتباه شوند. شما باید حواستان به این روابط باشد تا بتوانید از پس آن‌ها برآمده و رویکردتان را با تجربه درمورد اینکه چه‌چیزی به دردتان می‌خورد و چه‌چیزی در جاویژه شما نیست اصلاح کنید.

۳.تصمیم‌گیری درمورد اهداف و پیام‌ها

اینفلوئنسر مارکتینگ - تصمیم‌گیری

دو دلیل اصلی برای استفاده از بازاریابی تأثیرگذار، افزایش آگاهی برند و افزایش فروش است. با این حال به جای اینکه این اهداف گسترده را به عنوان دو هدف خود تعیین کنید بهتر است که به فکر این باشید که برند شما به چه‌چیزهایی نیاز دارد. شاید بخواهید جمعیت مشتری‌های شما جوان‌تر باشند و یا بخواهید با یک محصول جدید وارد یک گروه جدیدی از کاربران شوید و یا گرایش برایتان اهمیت نداشته باشد و بخواهید تأثیرگذاران درمورد ارزش برند شما صحبت کنند.

۴.تاثیرگذاران خود را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ - ارتباط با تاثیرگذارانبه مرحله اول برگردید: تحقیق. با وجود برنامه‌ایی که حول شبکه خود ایجاد کرده‌اید اهداف و انواع تأثیرگذارانی که قرار است آن‌ها را مورد هدف قرار دهید به مرحله تحقیق برمی‌گردیم تا بتوانیم تاثیرگذار مناسبی که می‌توانید با او کار کنید را پیدا کنیم.

در طول این تحقیق موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

  • آیا این تأثیرگذار هم اکنون درمورد خدمات شما چیز مشابهی را به اشتراک گذاشته است؟ برای مثال، اگر شما یک رستوران هستید و می‌خواهید یک منوی جدید بیرون دهید باید به دنبال تأثیرگذارانی بگردید که بیشتر درمورد بیرون غذا خوردن و یا غذاهایی که می‌خورند صحبت کنند.
  • آیا این تاثیرگذاران قانونی هستند؟ بدین معنی که داخل صفحه آن‌ها شوید و روی پست‌هایشان کلیک کنید، نسبت ضعیف تعامل به تعداد فالوورها و کامنت‌هایی که به نظر اسپم می‌آیند نشانه‌های یک اکانت جعلی می‌باشند.
  • آیا آن‌ها قبلاً با برندی مشابه کار کرده‌اند؟ بسته به اینکه به دنبال چه تاثیرگذاری هستید، یک تأثیرگذار فصلی قادر خواهد بود به شما چمدانی را نشان دهد که شامل نمونه کارهایش می‌باشد. هرچه بیشتر روی یک تاثیرگذار سرمایه‌گذاری کنید بیشتر دلتان می‌خواهد آن‌ها را مورد مطالعه دقیق قرار دهید.

۵.استراتژی خودتان را مرور کرده و آن را تغییر دهید

اینفلوئنسر مارکتینگ - مرور استراتژی

حتی اگر کمپین تأثیرگذار شما نیست در حال پیشرفت باشد شما باید تاریخ‌هایی از پیش تعیین شده داشته باشید تا در آن‌ها میزان پیشرفتتان را بسنجید. بخش بعدی این دستورالعمل به پیگیری نتایج شما برمی‌گردد. تمام کمپین‌ها موفق نیستند اما خوشبختانه با هر کمپینی که ایجاد می‌کنید متوجه می‌شوید که چگونه باید موفق شوید.

چگونه اینفلوئنسر مناسب کمپین‌ اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام خود را پیدا کنیم

۱.تعامل اینستاگرام آن‌ها را بررسی کنیم

زمانیکه یک تاثیرگذار دارای نرخ بالای تعامل است بدین معنی است که فالوورهای آن‌ها به آن‌ها توجه می‌کنند و با دیدن محتواهایشان دست به عمل می‌زنند. به همین دلیل است که بسیاری از نمایندگی‌های اینستاگرام و کسب‌وکارها از نرخ تعامل به منظور ارزیابی اینکه چه کسی یک تاثیرگذار ایده‌آل است استفاده می‌کنند. عموما شما باید نسبت تعامل را به اندازه ۲ تا ۳ درصد در پست‌های اینفلوئنسرها در نظر بگیرید. نسبت ۴ تا ۶ درصد عالی است. درحالیکه پست‌هایی با میزان ده‌ها لایک و یا ۲۰ لایک ویروسی به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید نرخ تعامل تأثیرگذار را در اینستاگرام محاسبه کنید تعداد متوسط لایک و کامنت‌های پست‌هایشان را به تعداد فالوورهایشان تقسیم کنید و سپس آن را در ۱۰۰ ضرب کنید تا درصد آن را بدست آورید.

۲.کیفیت فالوورهای آن‌ها را بررسی کنید

نیاز به گفتن نیست که شما باید کسب‌وکار خود را با تأثیرگذارانی که با مخاطبین هدف شما ارتباط دارند تراز کنید. برای مثال، اگر شما یک برند فیتنس هستید بهتر است با تاثیرگذارانی شریک شوید که دارای همان مخاطبین هدف و درواقع مشتریان ایده‌آل شما هستند؛ همانند مربیان یوگا و یا وزنه‌بردارها.

برای اینکه ارزیابی کنید آیا مخاطبین تاثیرگذار اینستاگرام با مخاطبین شما تطابق دارند باید به چیز‌هایی همانند توزیع جغرافیایی (که فالوورهای تاثیرگذار آن در آنجا قرار دارند)، رده سنی، جنسیت، زبان، درآمد تقریبی و غیره دقت کنید.

۳.محتوایی که پست می‌کنند را بررسی کنید

اینفلوئنسر مارکتینگ - بررسی محتوای پست شده

همینطور که شما درمورد کیفیت فالوورهای تاثیرگزار تحقیق کرده‌اید، تحلیل محتوایی که یک تأثیرگذار در مجراهایش به اشتراک می‌گذارد (از جمله مجراهای خارج از اینستاگرام) به شما درک بهتری از جاویژه آن‌ها می‌دهد. در حقیقت بدون اینکه قبلاً محتوای آن‌ها را ارزیابی کنید. شراکت ریسکی را با یک تاثیرگذاری که در جاویژه‌ای که شما در آن بازار یابی می‌کنید؛ فعالیت ندارد شروع کرده‌اید.

۴.تعداد فالوورهایشان را بررسی کنید

همانطور که هم اکنون صحبت کردیم تعداد فالوور‌هایی که یک تاثیرگذار دارد به اندازه‌ای که قبلاً اهمیت داشت اهمیت ندارد. چراکه نرخ تعامل با افزایش تعداد فالوورها کاهش پیدا می‌کند و تاثیرگذار آن با فالوورهای کمتر اغلب دارای نرخ تعامل بیشتری در پست‌هایشان هستند، درحالیکه تاثیرگذارانی با مخاطبین زیاد دچار افت نرخ تعامل شده‌اند و ارتباط مستقیم کمتری با فالوورهایشان دارند. درواقع به طور کلی می‌توان گفت این ایده بدی نیست که با تأثیرگذارانی شریک شوید که دارای فالووینگ زیاد هستند، تنها اطمینان حاصل کنید که آن‌ها به درد  کسب‌وکار شما می‌خورند.

۵.بازدید آن‌ها را بررسی کنید

در اینستاگرام بازدید به عنوان تعداد کاربران منحصر به فردی که محتوای شما را مشاهده می‌کنند در نظر گرفته می‌شود و این معیار برای تعیین ارزش تاثیرگذار بسیار مهم است. متاسفانه هیچ راهی نیست که خودتان بتوانید بازدید تاثیرگذار را محاسبه کنید. بنابراین شما باید از آن‌ها تقاضای آمار اجتماعی‌شان را کنید (بسیاری از تاثیرگذاران این نوع اطلاعات را در کیت‌های رسانه‌ای خود دارند) و یا می‌توانید از یک ابزار سوم شخص همانند Fohr card و SocialBlade استفاده کنید.

Fohr card  ابزارهایی را به کسب‌وکارها پیشنهاد می‌دهد تا بتوانند تعیین کنند آیا یک تاثیرگذار دارای فالووینگ معتبری در اینستاگرام هست یا خیر. برای مثال، ابزار Follower Health که در بالا آورده شده است یک نسبت فالوور و فالووینگ از تاثیرگذار، نام کاربری بیو و تعداد پست‌ها را دریافت می‌کند و سپس براساس این که تاثیرگذار در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها چه رنکی را دریافت کرده محاسباتش را انجام می‌دهد.

۶.بودجه‌بندی

اینفلوئنسر مارکتینگ - بودجه بندی

به هنگام تصمیم‌گیری درمورد اینکه باید با کدام تاثیرگذار شراکت کرد در ذهن داشته باشید که آن‌ها قرار است چقدر هزینه کنند. همانطور که قبلاً بحث کردیم بین کسب‌وکارها شایع است که محصولاتی را به صورت رایگان به تاثیرگذاران هدیه دهند، به جای اینکه بخواهند به آن‌ها یک نرخ یکسان بپردازند و با این حال همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد. بعضی از تاثیرگذاران تنها افت نرخ ثابت را قبول می‌کنند درحالیکه دیگران براساس تعداد فروش‌ها یا سرنخ‌هایی که برای کسب‌وکار تولید می‌کنند هزینه دریافت می‌کنند. اگر تازه پا در میدان بازاریابی تاثیرگذار گذاشته‌اید بهتر است با یک تاثیرگذار کوچک شراکت کنید (البته این به میزان بودجه بازاریابی شما نیز بستگی دارد). طبق تحقیقات ما به طور متوسط زمانیکه از کسب‌وکارها سوال شد چقدر برای پست‌های اسپانسر اینستاگرام می‌پردازند، ۶۶ درصد از آن‌ها گزارش دادند که آن‌ها برای هر پست زیر ۲۵۰ دلار هزینه می‌پردازند، درحالیکه ۲۷ درصد از آن‌ها بین ۲۵۰ تا هزار دلار هزینه می‌کنند.

چگونه باید پست‌های اسپانسر شده بازاریابی تاثیرگذار اینستاگرام خود را فاش کنیم

با وجود کشمکشی که در کمیسیون تجارت فدرال درمورد شراکت اینستاگرام وجود دارد، بسیاری از کسب‌وکارها به هنگام شراکت با تاثیرگذاران در اینستاگرام به دنبال امنیت هستند. به عنوان یک دارنده کسب‌وکار این وظیفه شماست تا اطمینان حاصل کنید تاثیرگذارها مطابق با کمیسیون تجارت فدرال عمل می‌کنند یا خیر. شما باید به تاثیرگذار خودتان جهات مشخصی را بدهید تا بتوانند شراکت شما را فاش کنند.

چگونه باید پیگیر موفقیت استراتژی بازاریابی تاثیرگذار اینستاگرام خود باشید

این شگفت‌انگیز نیست که یکی از بزرگترین سوالات برای کسب‌وکارهایی که تازه شروع به کار با بازاریابی تأثیرگذار اینستاگرام کرده‌اند، این است که چگونه باید بازگشت سرمایه خودشان را ردیابی و ارزیابی کنند؟

حقیقت این است که به منظور توسعه یک استراتژی موثر بازاریابی تاثیرگذار برای کسب‌وکارتان شما باید بدانید که کمپین‌های تاثیرگذار چه عملکردی دارند، بدین معنی که اهداف و معیارهایتان را تعیین کنید.

طبق تحقیقات ۷۹ درصد از کسب‌وکارها موفقیت پست‌های اسپانسر شده‌شان را با میزان تعاملی که دریافت می‌کنند میسنجند، اما این معیار نیز قرار است تغییر کند.

همانطور که کسب‌وکارها بیشتر متوجه ظرفیت اینستاگرام به عنوان فروش و مجرای کشف مشتری شدند ما نیز انتظار داریم که توجه کمپین‌های بازاریابی تاثیرگذار نیز تغییر کند و این نیز در نحوه ردیابی کسب‌وکارها برای موفقیت بازاریابی تأثیرگذار اینستاگرام‌شان نهفته می‌باشد. درواقع درحالیکه تعامل (لایک‌ها، کامنت‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها) در گذشته اولویت داشت، در سال ۲۰۱۹ بیشتر کسب‌وکارها قرار است به اهداف انتهای قیف خودشان تمرکز داشته باشند؛ مانند فروش‌ها، ترافیک و تبدیل‌ها. بدین صورت بهتر است که سیستم‌های ردیابی تبدیل را در جای مناسبی قرار دهید، مانند لینک‌های وابسته تا بتوان بدرستی تبدیل‌ها را از کمپین خودتان ردیابی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 914 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.