اگر شغل شما دیجیتال مارکتینگ است، برای موفقیت در کارتان میتوانید از چندین روش استفاده نمایید. یکی از مهم ترین روش ها بررسی متریک‌های سئو سایت شما است؛که نشان می‌دهد به چه اندازه ای در بهینه سازی سایت مان موفق هستیم، کمک شایانی خواهد کرد.در این مقاله شما را با روش های اندازه‌گیری موفقیت کمپین های سئو آشنا خواهیم کرد.

چگونه موفقیت کمپین‌های سئو را اندازه‌گیری کنیم؟

خوشبختانه برای بررسی متریک‌های سئو ابزارهای بسیاری در سطح اینترنت وجود دارد تا از این طریق بتوانید این معیارها را بررسی کنید. دو تا از بهترین خدمات،گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس که بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد و همچنین از این دو ابزار به راحتی می‌توانید متریک‌های مورد نیاز خود را جمع آوری کنید. بدین صورت می توانید برای بهینه سازی سایت را افزایش دهید.
چرا باید متریک‌های با اهیمت در سئو را پیگیری کنیم؟ در این مقاله 12 از مهم ترین ها را برای بررسی معرفی کرده‌ایم تا متوجه اهمیت این متریک شوید.

۱. ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک به معنای این است، مخاطبانی که شما از نمایش در صفحات موتورهای جستجو (SEARPs) کسب می‌کنید بدون پرداخت هزینه تبلیغات در گوگل خواهد بود. افراد با جستجو کلمه کلیدی مورد نظرشان در موتورهای جستجو به آدرس سایت شما خواهند رسید.
این جوهر وجود بهینه سازی یا سئو وب سایت شما خواهد بود. شما می‌خواهید رتبه بندی وب سایت خود را از طریق کلمات کلیدی مرتبط بدست بیاورید. به گونه‌ای شما گوشه‌ای از بازار را از طریق موتورهای جستجو دریافت خواهید کرد.
این متریک سئو، بسیار مهم که تمام ترافیک ارگانیک وب سایت را اینگونه پیگیری کنیم بنابراین شما می‌توانید ببینید چگونه بسیاری از مخاطبین سایت شما را مشاهده کنند این را به عنوان یک نتیجه برای استراتژی بهینه سازی باید در نظر بگیریم.

ترافیک ارگانیک یکی از متریک های سئو است

در زیر مواردی برای اینکه مخاطبین چگونه سایت شما را می بینند، معرفی کرده ایم.

۱-۱:صفحه فرود

در این اینجا کل ترافیک در جهان را به شما نشان می‌دهد. شما همچنین برای پیگری ترافیک ارگانیک نیاز به یک صفحه فرود خواهید داشت. چرا؟ زیرا از این طریق می‌توانید متوجه شوید چگونه باید سئو سایت خود را بهبود دهید.

اگر شما متوجه شده باشید برخی از صفحات در صفحه اول رتبه‌بندی شده‌اند و برخی از صفحات در رتبه های 7 هستند، در این صورت می‌دانید که باید تلاش‌های سئو خود را نسبت به آن دسته از صفحاتی که ناکارآمد هستند افزایش دهید.

بررسی متریک های سئو، صفحه فرود جزی از این متریک های هستند

 

۱-۲: موقعیت مکانی

این معیار بهینه سازی سایت بسیار با اهمیت است، برای پیگیری اینکه ترافیک ارگانیک شما از کدام مکان های جغرافیایی بدست آمده است. علی الخصوص اگر سئو سایت شما درست باشد و مخاطبان به دنبال مکان‌های خاص جغرافیایی باشند به راحتی می‌توانند شما را پیدا کنند و یا اگر شما قصد گسترش کسب و کار خود را برای معرفی بازارهای جدیددارید. این متریک سئو را در نظر یگیرید بسیار به شما کمک خواهد کرد.

اول باید ترافیک ارگانیک را توسط کشورها پیگیری کنید. شاید بسیار تعجب کنید که یک روش بسیار قوی را خارج از کشور خواهید داشت. بدین صورت شما می‌توانید با آپدیت استراتژی بازاریابی خود به این بازارها هم دست پیدا کنید.

به طور کلی؛ اگر شما شاهد ترافیک ارگانیک سنگین از کشورهای که برای کسب و کار شما سودآور نیستند، ممکن است بخواهید بدانید چرا این اتفاق افتاده است. شاید شما نیاز به تغییر استراتژی خود در سئو برای تمرکز بیشتر برکشورهای هدف خود داشته باشید.

 

تعیین موقعیت های جغرافیایی

 

حتی اگر اکثریت قریب به اتفاق ارگانیک شما از داخل کشورتان باشد، ممکن است محصول یا خدمات شما بیشتر از دیگران برای برخی  مخاطبان که احتیاج نداشته باشند نشان داده شود.

اگرمتوجه شدید افرادی در برخی مکان های جغرافیایی مانند برند شما را در سایر شهرها جذب می کنند، بهترین راه منابع بازاریابی بیشتری را وارد این شهرها کنید تا فروش خود را افزایش دهید. اگر شهرهای که برای کسب و کار شما مهم هستند عملکرد خوبی نداشته باشند؛ ممکن است نشانه‌ای باشد که شما نیاز دارید که تجربه وب سایت خود را بهینه سازی(سئو) کنید تا این بخش مخاطب را هدف قرار دهید.

یکی دیگر از متریک های سئو؛ مکان های جغرافیایی هستند

 

شاید نام برند شما برای مناطق شهرهای دیگر هم جذاب باشد. به همین دلیل خوب است که برای ترافیک ارگانیک توسط این شهرها هم بررسی گردد.

مجددا، منابع خود را اختصاص دهید تا بتوانید بهترین بازگشت سرمایه یا ROI  را بدست بیاورید.

حتما متریک سئو جغرافیایی را برای کار خود در نظر بگیرید.

۲. نرخ پرش ارگانیک

نرخ پرش (نرخ بانس ریت) به ما می‌گویید که چند نفر پس از دیدن یک صفحه سایت شما “پرش” را انجام داده انده. این به عنوان یک درصد از بازدیدکنندگان با تعداد کمتر اندازه گیری می شود  .
اگر متوجه شدید میزان پرش بالای دارید؛ به این معنی است باید یکسری کار بر روی سایت خود انجام دهید تا بتوانید مخاطب را در سایت خود نگه دارید. به طور مثال لینک‌های مربوط به پست‌های مرتبط را در صفحات سایت قراردهید یا مواردی که مورد علاقه کاربران است را در سایدبار کناری قرار دهید.

نرخ پرش از سایت

 

۲-۱: صفحه فرود

ممکن است بخواهید نرخ تبدیل را با صفحه فرود بسنجید. حالا چرا از این طریق؟ به این دلیل که نرخ تبدیل در صفحه بدست می‌آید یا دست می‌روند. اگر متوجه شدید که یک صفحه نرخ تبدیل بسیار بالاتر از دیگری دارد، به این دلیل است که صفحات دیگر یک پیام بازاریابی موثر ندارد.

 ۳.نرخ تبدیل ارگانیک

به خاطر داشته باشید: ارگانیک ترافیک تنها مخاطبان را جذب سایت شما می‌کنند  و به این معنا نیست که شما فروش انجام خواهید داد.  به همین دلیل است که شما نیاز به اندازه گیری نرخ تبدیل دارید. این متریک سئو برای تعیین سود سرمایه گذاری شمات با اهمیت خواهد بود.

شما می‌خواهید میزان تبدیل کل رویدادهای ارگانیک را بررسی کنید. بدین ترتیب، شما یک ایده دارید که مخاطبان را چگونه از موتورهای جستجو جذب سایت خود کنید. با این حال، شما باید بخش های مختلف را بررسی کنید تا از این طریق عوامل تاثیرگذار بر نرخ تبدیل را متوجه شوید.

 ۳-۱:صفحه فرود

ممکن است بخواهید نرخ تبدیل را با صفحه فرود بسنجید. حالا چرا از این طریق؟ به این دلیل که نر خ تبدیل در صفحه بدست می آید یا دست می روند. اگر متوجه شدید که یک صفحه نرخ تبدیل بسیار بالاتر از دیگری دارد، به این دلیل است که صفحات دیگر یک پیام بازاریابی موثر ندارد.

۳-۲:موقعیت مکانی

با پیگیری تبدیل ارگانیک توسط مکان‌های جغرافیایی، شما ممکن است متوجه شوید که درخواست پیام‌های شما به مخاطبان در مناطق خاص است. اگر متوجه شدید پیام شما با افراد در یک یا چند مکان متفاوت است، باید هزینه این مناطق را افزایش دهید.

۳-۳: دستگاه ها

تقریبا غیر ممکن است که یک سهم بازار را جذب کنید مگر اینکه شما مخاطب یک برند تلفن همراه درخواست کنید.
اگر متوجه شدید که تبدیل کاربران دسکتاپی بصورت غیر معمول بیشتر از تبدیل‌های گوشی های تلفن همراه و تبلت است، به طور حتم سایت شما برای یک مخاطب تلفن همراه بهینه نیست. برخی تست ها را انجام دهید و با تیم توسعه دهنده خود تماس بگیرید تا تجربه کاربری برای تلفن همراه افزایش دهید.

دستگاه ها برای متریک سئو

 

۳-۴:مرورگرها

اگر تنها یک مرورگر وجود داشت، سئو کارها و طراحان سایت شغل بسیار راحت تری داشتند، اما متاسفانه همچین چیزی وجود ندارد.
به همین دلیل شما نیاز به بررسی نرخ تبدیل از مرورگر برای ترافیک ارگانیک دارید.
اگر متوجه شدید مخاطبان در یک مرورگر خاص بیشتر از حد معمول از مرورگرهای دیگر است، این بدین معنا است که سایت شما در مرورگرهای دیگر به خوبی نمایش داده نمی‌شود. راه حل این است که با تیم برنامه نویسی خود تماس بگیرید و تاکید کنید که سایت شما در مرورگرهای محبوب بخوبی نمایش داده شود.
من اخیرا با یک مشتری کار کردم و متوجه شدم که سایت آنها به خوبی بر روی گوشی گلکسی سامسونگ به خوبی کار نمی‌کند. هنگامی که ما مشکل را رفع کردیم، مشتری ما 50.000 دلار افزایش سود داشتند.

۴. صفحه خروج برای ارگانیک ترافیک ها

صفحه خروج یا exit page  صفحات آخری که افراد قبل از اینکه سایت را ترک کنند، بازدید می‌کنند. این مهم است که شما صفحاتی که خروج بالای دارند را پیگیری کنید. چرا نرخ بالای دارد؟ ممکن است که مشکلاتی در این آخرین صفحه وجودداشته باشد.
براساس این متریک سئو سایت، باید تمام مشکلاتی که در صفحات سایت شما وجود دارد را پیدا کنید و آنها را برطرف کنید. بدین طریق می توانید با بررسی این موارد رتبه سایت خود را  افزایش دهید.

این صفحات، صفحاتی هستند که هیچ گونه جذابیتی برای مخاطبین ندارد و چنین دلیلی باعث می‌گردد که مخاطبین به دیگر سایت ها مراجعه کنند. از این رو باید بررسی کنید و تمام مواردی که باعث می‌شود مخاطب از این صفحه خارج شود را پیدا و  مشکلات را برطرف کنید.

صفحه خروج

۵. تجزیه و تحلیل از ترافیک ارگانیک گوگل و بینگ

اگرچه موتور جستجوی گوگل جزی از محبوب‌ترینها در نظر گرفته می شود، اما این تنها موتور جستجو نخواهد بود. بسیاری از مشتریان شما هم از بینگ هم استفاده می‌کنند. به همین دلیل شما باید تجزیه و تحلیل موتورهای جستجو خود را در بین این دو انجام دهید.

اگر شما متوجه شدید، در ترافیکی که پیش بینی کرده‌اید قرار نگرفته اید از یک موتورجستجو  استفاده کنید یا موتور جستجوی خود را تغییر دهید؛ احتمالا ایده ی عالی برای بروزرسانی استراتژی خود در جستجوگرها است.

ترافیک ارگانیک از متریک های سئو

 

اغلب می‌بینیم که مردم در هنگام نگاه کردن به این آمار به اندازه کافی بر روی بینگ تمرکز نمی‌کنند.

۶. کلمات کلیدی در گوگل

شما ممکن است بخواهید از یک ابزار ردیابی کلمات کلیدی مانند SEMrush  برای تعیین کلمات کلیدی که سایت شما در گوگل قرار داده است استفاده کنید. بدین صورت شما می‌دانید سایت شما براساس چه کلمات کلیدی رتبه بندی می شود، اما راه های متعددی وجود دارد که شما  بتوانید از این داده ها استفاده کنید تا استراتژی سئو خود را پیاده سازی کنید.

کلمات کلیدی در سئو

توجه داشته باشید که براساس چه کلمات کلیدی می‌خواهید رتبه بندی را انجام دهید و ممکن است بخواهید در کمپین های seo تمرکز کنید.
به عنوان یک سرمایه می‌توانیم تمرکز برای موفقیت موجود بهره کافی را ببریم. اگر شما متوجه شوید که رنک سایت شما برای 10 کلمه برتر بعضی از کلمات کلیدی تبدیل بالای خواهند داشت، همچنین از این کلمات کلیدی در کمپین‌های بازاریابی محتوایی استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که در آنجا باقی بمانید. همچنین  استفاده از کلمات کلیدی با رنک بالا به احتمال زیاد بیشترین ترافیک را برای شما خواهد آورد، پس مطمئن شوید صفحات فرودی که می‌سازید مرتبط با کلمات کلیدی هست که کاربران جستجو می‌کنند و نرخ پرش کمتری دارند.

۷. سئو محلی

اگر کسب و کار شما یک یا چند محل فیزیکی داشته باشد که مشتریان محلی بطور مستقیم بتوانند از آن بازدید کنند، بسیار اهمیت دارد که از دید محلی خود پیگیری کنید.

به طور خاص، آیا وب سایت شما در 3 بسته محلی برای کلمات کلیدی مرتبط بر روی وب سایت شما ظاهر می‌گردد؟ آیا مخاطبان نام شهریا نام شهر شما را به علاوه نام صنعت تان تایپ می‌کنند، نمایش داده می‌شود؟ اگر همچین اتفاقی نمی‌افتد بهتر است که بر روی سئو محلی خود بیشترکار کنید.

۸. نرخ کلیک (CTR)

سرچ کنسول گوگل یک گزارش از تجزیه و تحلیل جستجو کاربران را ارائه می‌دهد که میانگین درصد از مخاطبانی که برروی لینک‌های  بعد از نتایج جستجو کلیک می‌کنند، نشان می‌دهد. این درصد به عنوان نرخ کلیک (CTR)  می گویند.
شما باید به این مورد توجه کنید زیرا به شما نشان خواهد داد که چگونه صفحات شما در نتایج موتورهای جستجو یا SERPs  رتبه بندی می‌شود. همچنین نشان می‌دهد که محتوا برای مخاطبان شما به چه مقداری جذاب اشت.
اگر مخاطبان مانند چیزی که جستجو کردن را در نتایج جستجو ببینند، بر روی لینک کلیک می‌کنند و اما محتوای مورد نظرشان نباشد؛ به سراغ نتایج دیگری خواهند رفت.

۸-۱: صفحه فرود

بررسی نرخ کلیک (CTR)  به شما نشان می‌دهد که چگونه از سئو پول بسازید. این صفحاتی هستند که بیشترین توجه را از نتایج جستجو به خود جلب کرده اند. شما همچنین باید به صفحاتی با کمترین ctr  توجه کنید و آنها را بهینه کنید.

صفحه فرود برای تعیین نرخ کلیک

 

۸-۲:کلمات کلیدی با ارزش

یکی دیگر از روش ها چک کردن آمارهای نرخ کلیک(ctr)  از وضعیت جستجوی بالای کلمات کلیدی در سرچ کنسول گوگل است. اگر متوجه شدید که مدت زمان زیادی طول می‌کشد که بر روی لینک‌های شما کلیک می‌شود، باید بررسی کنید که چه کلمات کلیدی برای این صفحه تعیین شده است و همچنین مطمئن شوید محتوای صفحات شما دقیقا مطابق با اهداف جستجوگران باشد. ممکن است ایده بسیار خوبی برای تست عناصر تبدیل بهینه سازی بر روی این صفحات باشد.

اگر در سمت راست صفحه سرچ کنسول، شما مشاهده کردید نرخ کلیک (ctr) برای یک کلمه ارزشمند بسیار پایین است، باید به صفحات مورد نظربرای اصلاح توجه کنید و همچنین متوجه شوید که چرا چنین اتفاقی افتاده است. ممکن است عنوان یا توضیحات (متادیسکیرپشن)  مربوط به صفحه نباشد یا جذاب نباشند.

۹. صفحات ایندکس شده در کنسول سرچ گوگل

از یک چیز مطمئن هستم: هیچ کسی نمی‌خواهد صفحه وبی که ایندکس نشده است در نتایج جستجو پیدا کنند. به همین دلیل است که شما نیاز به توجه در تعدادی از صفحات در وب سایت خود دارید که ایندکس شده اند.

اگر متوجه شدید که مدت زمان غیر معمولی برای صفحات ایندکس شده شما نشان داده می‌شود، می توانید بصورت دستی آنها را در سرچ کنسول گوگل با استفاده از گزینه  Crawl>Fetch as Googleثبت کنید.

صفحات ایندکس شده در کنسول گوگل

همچنین شما باید توجه داشته باشید که تعداد صفحات ایندکس شده نسبت به چه تعداد از صفحات ثبت شده، هستند. مجددا؛  اگر متوجه شدید درصد بسیار کوچکی از صفحات ایندکس شده اند،می توانید بصورت دستی از طریق سرچ کنسول گوگل درخواست ایندکس صفحات را کنید.

سایت مپ

۱۰.کرال یا خزیدن صفحات به صورت روزانه

همچنین سرچ کنسول گوگل به شما نشان می‌دهد تعداد صفحات کرال شده در 90 روز گذشته چه تعدادی  است.

اگر هزار صفحه داشته باشید و تنها درصد کمی از آن کرال (خزیده) می‌شوند، این مورد می‌تواند به یک مشکل در بودجه خزیدن شما اشاره کند. گوگل نمی‌خواهد صفحات درونی سایت شما را کرال کند، اگر به نظر برسد که ربات ها بسیاری از منابع سیستم شما را برای انجام کار مصرف می‌کنند.

۱۱.عناوین و توضیحات تکراری

شما همچنین می‌توانید در سرچ کنسول گوگل ) (Google Search Console برای بررسی تعداد عناوین و توضیحات تکراری سایت خود استفاده کنید. به عنوان یک قاعده کلی، محتوای تکراری محاسبه نمی‌شود. زمانی که چندین صفحه دارای تگ‌های عنوان و متای توصیف(متادیسکریپشن) مشابه هستند. ربات ها به موتورهای جستجو می‌گویند که تمام این صفحات شبیه هم هستند؛ این می‌تواند اقتضائات موضعی و توانایی شما را برای رتبه بندی این اصلاحات تضعیف کنند.

اگر متوجه شوید که محتوای تکراری در سایت خود داشته اید، این ایده خوبی برای بروزرسانی صفحات سایت است که آنرا منحصر به فرد یا مسدود کنید.

۱۲. خطاهای کرالرها

همچنین سرچ کنسول گوگل خطاهای کرال ها (خزنده) را نشان می‌دهد. اگرچه گزارش پیش‌ فرض خطاهای سایت نشان می‌دهد، شما می‌توانید از فیلترها برای مشاهده خطاها در بخش بندی (segment)  استفاده کنید. هرگونه خطای کرالرها را شما باید پیدا کنید و به موقع رفع خطا کنید.

 تمام متریک های سئو را دنبال کنید

تعداد بسیار زیادی متریک وجود دارد و در این مقاله مهم ترین های آن را برای شما بیان کرده‌ایم و این می تواند برای شروع کار بسیار عالی باشد.

هرچه بیشتر در بازاریابی دیجیتال کار می‌کنیم، بیشتر یاد می‌گیریم. توصیه می‌شود بصورت عمقی در تجزیه و تحلیل خود نفوذ کنید و تعیین کنید کدام یک از این متریک‌های سئو برای سنجش موفقیت سئو سایت شما موثر است.

اگر متریک‌های مهم‌تری از نظر شما وجود دارد را در کامنت به ما هم معرفی کنید و اینکه بگویید از نظر شما کدام یک از این متریک‌ها مهم‌تر هستند و به چه‌دلیلی این اهمیت دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.