جشنواره زمستانی 1402 وب‌رمز

فریم ورک های PHP بستری برای ایجاد برنامه‌های وب PHP است. این فریمورک‌ها از کتابخانه‌های کد (code libraries) برای توابع متداول استفاده می‌کنند، و تعداد کدهای اصلی مورد نیاز برای نوشتن را کاهش می‌دهند. در واقع فریم ورک های PHP ساختار اساسی را برای ساده‌سازی توسعه برنامه‌های وب فراهم می‌کند و اکثر توسعه‌دهندگان از آنها استفاده می‌کنند چرا که روند توسعه را تسریع می‌کنند. در این مقاله به شما خواهیم گفت فریم ورک PHP چه چیزی است و در ادامه با ۱۱ فریم‌ورک مهم آن که باید بشناسید آشنا خواهیم شد.

مهم‌تر از همه، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های ساخته شده با استفاده از چارچوب‌های PHP به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا نیازهای عملکردی خود را برآورده کنند. بنابراین شکی نیست که فریمورک های PHP همچنان در سال ۲۰۲۱ مورد توجه و محبوبیت قرار خواهند گرفت.

فریم‌ ورک PHP چیست؟

فریم‌ ورک PHP چیست؟ - فریم ورک های PHP

وقتی به توسعه وب و یا طراحی سایت شرکتی فکر می‌کنید، در کنار نام‌های HTML ،CSS و JavaScript، زبان PHP یکی از نام‌هایی است که به ذهن شما خطور می‌کند.(برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله php چیست را مطالعه کنید.)

برخلاف تصور عمومی‌، PHP نمرده است و هنوز هم توسط سایت‌های مشهور از جمله فیس‌بوک و ویکی‌پدیا به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق گفته W3Techs ،PHP در حدود ۷۹ درصد از کل وب‌سایت‌های جهان استفاده می‌شود. این محبوبیت هشت برابر بیشتر از ASP.NET است که نزدیک‌ترین رقیب آن در زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور است.

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید سهم استفاده از PHP در طراحی سایت در سال گذشته ثابت مانده است.

سهم استفاده از PHP در طراحی سایت - فریم ورک های PHP

برنامه‌نویسان PHP اغلب برای ساختن کد خود به یک فریمورک PHP روی می‌آورند. بیایید دریابیم که فریمورک‌های PHP چیست، چرا از آنها استفاده می‌شود و محبوب ترین آنها را بررسی کنیم.

فریمورک PHP بستری برای ایجاد برنامه‌های وب PHP است. در اصل فریمورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها است که اجرای مجزای وظایف متداول را فراهم می‌کند. PHP دارای چندین فریمورک منبع باز پیشرفته و آزمایش شده MVC است.

همچنین در طراحی سایت‌ فروشگاهی، سازمانی، شخصی و سایر سایت‌های بزرگ و کوچک می‌توانید از چارچوب‌های php استفاده نمایید.

چرا باید از چارچوب‌های ‌PHP استفاده کرد؟چرا باید از چارچوب‌های ‌PHP استفاده کرد؟ - فریم ورک های PHP

شاید از خود بپرسید از میان دو گزینه PHP و Python، کدام یک را باید انتخاب کنید؟ و یا آیا باید هاست php تهیه کنیم یا‌ هاست پایتون؟ جواب ساده است، این کاملا به آنچه شما بدان نیاز دارید، بستگی دارد. جهت اطلاعات بیشتر مقاله پایتون چیست را مطالعه کنید.

در ادامه مهمترین دلایلی که باید از چارچوب‌های php استفاده نمایید شرح داده شده است.

۱. سادگی

برنامه‌نویسی PHP دقیقاً مانند نوشتن مقاله انگلیسی برای رایانه است. جدا از اینکه زبان اصلی قابل فهم توسط رایانه‌ها بیت و بایت است، PHP با هر سیستمی سازگار است. نوشتن اسکریپت PHP کاملاً در حال پیشرفت می‌باشد. بنابراین برنامه‌نویسان در طراحی سایت خود، می‌توانند اسکریپت‌های کاملاً سفارشی را بنویسند. جهت مقایسه قیمت طراحی سایت اینجا کلیک نمایید.

۲. هزینه رایگان

هزینه رایگان - فریم ورک های PHP

PHP یک چارچوب منبع‌باز است، به این معنی که رایگان و مفید است و توسط اسناد زیادی پشتیبانی می‌شود. همه این‌ها PHP را به یکی از معتبرترین سیستم‌ها تبدیل کرده است که در برنامه‌های معروف مانند فیس‌بوک، توییتر ، ویکی‌پدیا، وردپرس و … راه پیدا کرده است. منبع‌باز بودن همچنین به این معنی است که PHP برای توسعه‌دهندگان جدید سایت ساز‌ها و طراحی پورتال و… که می‌خواهند استعداد خود را در کدنویسی آزمایش کنند، به راحتی در دسترس است.

۳. سازگاری فوق العاده با CMS‌های معروف

فریم ورک‌های PHP اسکریپت‌نویسی را آسان می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کدها را هر زمان که خواستند تغییر دهند. همه وب‌سایت‌هایی که با PHP نوشته شده‌اند، کاملاً قابل تنظیم هستند و می‌توانند به راحتی مطابق با نیازهای مشتریان تغییر شکل یابند. همچنین سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای وردپرس اینجا کلیک نمایید)، دروپال، جوملا و … اساساً بر اساس PHP طراحی شده‌اند. (جهت خرید‌ هاست وردپرس اینجا کلیک نمایید)

۴. قابلیت همه کاربره

قابلیت همه کاربره - فریم ورک های PHP

هر کد PHP می‌تواند در تمام سیستم عامل‌های متداول اجرا شود ، در نتیجه به طراحان اجازه می‌دهد سایت‌ها را در مراحل مختلف هماهنگ کنند. این به معنای استفاده مقرون به‌صرفه از چارچوب فعلی بوده و به راحتی بر روی سیستم عامل‌هایی مانند UNIX ،Linux و Windows اجرا شده و همچنین ادغام Apache و MySQL را پشتیبانی می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله لینوکس چیست را مطالعه کنید. همچنین شما می‌توانید با خرید‌ هاست لینوکس به‌راحتی و به سادگی از php استفاده نمایید.

۵. قابلیت انعطاف‌پذیری، قابلیت اندازه‌گیری و کاربردی

اهمیت PHP از این نظر به راحتی قابل درک است که بزرگترین شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک با PHP کار می‌کند. کاربردی بودن PHP برای چنین بستر پویایی همچنین منجر به ایجاد یک زبان جدید برای پاسخگویی به نیازهای متنوع توسعه شده است. علاوه بر آن، PHP برخلاف سایر زبان‌های مشابه، نیازی به راه‌اندازی مجدد سرور ندارد و همچنین بر روی سئو سایت تاثیر مثبتی دارد. همچنین در صورت استفاده از CMS‌ها روی سئو وردپرس نیز تاثیر بسزایی دارد.

۶. برنامه‌های افزودنی و addonها

برنامه‌های افزودنی و addonها - فریم ورک های PHP

PHP سازگارترین زبان در زمینه توسعه وب است و به طراحان این امکان را می‌دهد تا ویژگی‌های به روز شده بیشتری را ایجاد کنند و توجه کاربران نهایی را جلب کنند. علاوه بر این، افزونه‌ها به توسعه دهندگان جدید و فروشگاه ساز‌ها کمک می‌کند تا به راحتی از پس چالش‌های برنامه نویسی برآیند. بعنوان مثال با استفاده از افزونه ووکامرس می‌توانند سایت فروشگاهی خود را به راحتی توسعه دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که افزونه ووکامرس چیست، اینجا کلیک نمایید. همچنین می‌توانید از افزونه‌های متعددی نظیر افزونه سئو وردپرس که برای cms‌های مشهور نوشته شده است نیز بهره‌مند شوید. جهت آشنایی با بهترین افزونه های وردپرس اینجا کلیک نمایید.

۷. کتابخانه‌های بزرگ و انجمن‌ها

PHP توسط کتابخانه عظیمی‌از منابع و آموزشها پشتیبانی می‌شود. توسعه دهندگان به دلیل منبع باز بودن آن، می‌توانند از کاربران در سراسر جهان بیاموزند و این یکی از دلایل تعیین کننده ای است که امروزه PHP با هر برنامه توسعه دهنده وب سازگار می‌شود.

انواع فریم ورک های PHP

۱. Laravel

Laravel - فریم ورک های PHP

هنگامی که مردم در مورد چارچوب‌های PHP صحبت می‌کنند، یکی از نام‌هایی که بیشتر اوقات مطرح می‌شود، لاراول است. این چارچوب خاص به دلیل ساختار زیبای آن شهرت دارد که درک آن آسان و کار با آن لذت بخش است.

با استفاده از Lavarel، می‌توانید به سرعت روی پروژه‌های خود تمرکز کنید. با استفاده از لاراول به توابعی مانند احراز هویت کاربر (user authentication)، مدیریت جلسه‌ها (session management) و قابلیت کش (caching) دسترسی پیدا خواهید کرد. به طور کلی، لاراول تمام عملکردهایی را که شما برای ساخت یک برنامه PHP مدرن نیاز دارید، بسته بندی می‌کند.

همچنین لاراول به زیبایی با کتابخانه‌ها و سیستم عامل‌های شخص ثالث مانند Amazon Web Services (AWS) ادغام می‌شود، که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های بسیار گسترده ای بسازید. برای کارهای طولانی مدت ، می‌توانید آنها را در صف قرار دهید تا در پس زمینه به طور همزمان اجرا نشوند، در نتیجه به بهبود عملکرد سایت نیز کمک می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که لاراول چیست، اینجا کلیک نمایید.

۲. CodeIgniter

CodeIgniter - فریم ورک های PHP

CodeIgniter یک چارچوب PHP است که از معماری Model View Controller (MVC) استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، CodeIgniter از مولفه‌های مختلفی برای مدیریت کارهای خاص توسعه استفاده می‌کند. این روش در بین توسعه دهندگان بسیار مورد پسند می‌باشد زیرا شما را قادر می‌سازد برنامه‌های وب بسیار مقیاس پذیر highly-scalable بسازید.

اگر در رابطه با استفاده از چارچوب‌های PHP تازه وارد هستید، CodeIgniter می‌تواند یک انتخاب عالی باشد، زیرا یادگیری و شروع کار آن بسیار آسان است. بعلاوه، این پلتفرم دارای اسناد عالی است، به این معنی که در یادگیری اصول اولیه خیلی مشکلی نخواهید داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این که CodeIgniter چیست اینجا کلیک نمایید.

۳. Symfony

Symfony - فریم ورک های PHP

اگر رقابتی برای انتخاب بهترین چارچوب PHP وجود داشته باشد، Symfony از لحاظ محبوبیت با CodeIgniter و Laravel در یک سطح خواهد بود. وقتی شروع به بررسی این چارچوب کنید، فهمیدن دلیل آن آسان می‌شود.

در کنار داشتن یک اسم جذاب، Symfony بسیار انعطاف پذیر است. این فریمورک، یک بسته نرم افزاری و بسته ای است که به شما امکان می‌دهد عملکردهای PHP مورد نیاز خود را انتخاب کرده یا به راحتی از کل چارچوب استفاده کنید.

برای اطمینان از اینکه برنامه‌های شما آنطور که باید اجرا می‌شوند ، این چارچوب شامل قابلیت تست داخلی نیز می‌شود. با این وجود، طبق تجربه ما، برنامه‌هایی که با استفاده از Symfony ساخته می‌شوند اغلب بهترین عملکرد را ندارند. به علاوه ، این چارچوب در مقایسه با سایر گزینه‌هایی که تاکنون دیده ایم، دارای یک منحنی یادگیری بسیار شیب دار است.

۴. Laminas Project

Laminas Project - فریم ورک های PHP

مردم اغلب از پروژه‌های Laminas، که قبلاً تحت عنوان Zend بودند ، به عنوان یک چارچوب glue یاد می‌کنند، که راهی برای اشاره به ماهیت مبتنی بر glue است. Laminas Projects یک چارچوب مبتنی بر MVC شی گرا است که به شما امکان می‌دهد فقط اجزای مورد نظر خود را به عنوان کتابخانه‌های جداگانه بارگیری کنید.

به بیان دیگر، پروژه‌های Laminas این امکان را برای شما فراهم می‌کند که فقط بر روی اجزا و عملکردهای مورد نظر خود تمرکز کرده و سایر موارد را نادیده بگیرید. به لطف این رویکرد و ماهیت شی گرایی در این چارچوب، شما باید می‌توانید از کدی که می‌نویسید، بارها استفاده کنید. علاوه بر این ، ادغام پلت فرم با کتابخانه‌های خارجی برای گسترش عملکرد آن نیز آسان است.

۵. Phalcon

Phalcon - فریم ورک های PHP

Phalcon یک چارچوب PHP است که کمی‌عجیب است چرا که کد منبع آن با زبان C نوشته شده است، بنابراین در اصل یک اکستنشن C از PHP است. ممکن است این مطلب عجیب به نظر می‌رسد، اما در عمل یکی از سریع ترین چارچوب‌هایی است که از استفاده از آن لذت میبرید.

همچنین Phalcon از نظر منابع بسیار کم مصرف است و از معماری MVC استفاده می‌کند. به علاوه، از این نظر نیز منحصر به فرد است که پس از نصب این چارچوب تقریباً هیچ فایلی ندارید. در عوض، شما فقط ماژول‌ها و کتابخانه‌های مورد نیاز خود را در صورت نیاز اضافه می‌کنید، که این امر یک فرایند توسعه عالی را ایجاد می‌کند.

۶. FuelPHP

FuelPHP - فریم ورک های PHP

FuelPHP یک چارچوب نسبتاً جدید PHP است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد. سازندگان آن ادعا می‌کنند که بهترین روش‌ها را از سایر چارچوب‌های قدرتمند جمع آوری کرده اند و چیزهای جدید و هیجان انگیزی را نیز در آن ایجاد کرده‌اند.

۷. CakePHP

CakePHP - فریم ورک های PHP

در اوایل دهه ۲۰۰۰، CakePHP اولین چارچوب PHP MVC بود که وارد بازار شد. در آن زمان این فریمورک یک گزینه عالی بود، و هنوز هم یکی از بهترین و محبوب ترین چارچوب‌های PHP است که می‌توانید استفاده کنید.

نسخه‌های جدید CakePHP با گذشت زمان بهبود یافته و اجزای جدید زیادی را به آن اضافه کرده اند. با این حال، CakePHP زمانی واقعاً می‌درخشد که نحوه استفاده از ساختار کدگذاری آن را بدانید. این بدان معنی است که با CakePHP، پس از تسلط بر مجموعه قراردادهای (conventions) آن، می‌توانید بر توسعه تمرکز کرده و کارهای بیشتری را سریعتر انجام دهید.

علاوه بر آن، CakePHP مجموعه‌ای شگفت انگیز از کتابخانه‌ها را ارائه می‌دهد که شامل بسیاری از components‌های مفید (همانطور که هر چارچوب PHP باید داشته باشد) است. در طی آزمایشات، متوجه شدیم که CakePHP یکی از کامل ترین مجموعه‌هایی را که می‌توانید پیدا کنید ارائه می‌دهد، بنابراین اگر نیاز به پیاده سازی ویژگی‌های دشوار دارید، CakePHP گزینه بسیار خوبی است.

۸. Yii

Yii - فریم ورک های PHP

Yii یکی دیگر از فریمورک‌های قدرتمند و از بهترین چارچوب‌های PHP است و یک رقیب شایسته است. به وضوح می‌توانیم به شما بگوییم که Yii به دلیل سهولت در تنظیم، می‌درخشد. همچنین در مبحث عملکرد این چارچوب در مقابل Phalcon قرار گرفته و یک امتیاز بزرگ برای آن است.

دقیقاً مانند سایر چارچوب‌های PHP که تاکنون دیده ایم، Yii مجموعه کاملی از اجزای سازنده را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها برای سرعت بخشیدن به توسعه برنامه‌های وب استفاده کنید. علاوه بر این، به دلیل وجود مجموعه ای قوی از ویژگی‌های امنیتی، این فریمورک از ویژگی‌های برجسته‌ای برخوردار است که می‌توانید از آنها برای ایجاد پروژه‌های بسیار ایمن نیز استفاده کنید.

۹. Slim

Slim - فریم ورک های PHP

Slim نیز یکی دیگر از محبوب‌ترین فریم ورک‌های PHP است که به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا به سرعت برنامه‌های وب و API ساده اما قدرتمندی ایجاد کنند.

۱۰. Fat-Free Framework

Fat-Free Framework - فریم ورک های PHP

همانند Slim، چارچوب Fat-Free (F3) یک میکرو فریم ورک (micro-framework) است. مهمترین هدف این فریمورک ایجاد تعادل بین ویژگی‌های کابردی، سادگی، سهولت استفاده و سرعت است.

۱۱. Lumen

Lumen - فریم ورک های PHP

Lumen یکی دیگر از چارچوب‌های میکرو فریم PHP است که توسط خالق Laravel ساخته شده و توسط انجمن آن نگهداری می‌شود. در نتیجه این فریمورک بسیار شبیه لاراول است، بنابراین اگر تجربه قبلی کار با لاراول را داشته باشید، به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

کلام آخر

امروزه زبان‌های برنامه نویسی زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما همچنان برنامه نویسی سمت سرور PHP گزینه برتر است. با این حال، حتی اگر یک PHP کار حرفه ای باشید، کدگذاری تمام قطعات برای هر پروژه جدیدی که شروع می‌کنید، زمان زیادی را می‌برد. در نتیجه باید بهترین چارچوب PHP را برای نیازهای خود انتخاب کنید و در نتیجه می‌توانید از بسیاری از کدنویسی‌های پیچیده صرف نظر کنید و مستقیماً به قسمت جالب توسعه یک پروژه جدید برسید.

در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره کارشناسان مجرب وب‌رمز آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

2 پاسخ به “فریم ورک های PHP؛ ۱۱ فریم‌ورک محبوب که باید بشناسید”

  1. سیم کارت گفت:

    جالب بودند ممنون

  2. سیم کارت اقساطی گفت:

    خیلی عالی بودش ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.