سئو منفی (Negative Seo) یا سئو سیاه به روش‌ها و ترفندهای غیراخلاقی از سئو سایت اطلاق می‌شود که به‌‎واسطه آن‌ها می‌توان برروی رتبه وب‌سایت‌های رقیب در نتایج جستجوی گوگل تاثیر منفی گذاشت. در این مقاله شما را با ۹ روش سئو منفی و راهکارهای مفابله با آن آشنا خواهیم کرد.

سئو منفی یک موضوع بحث برانگیز در فضای SEO می‌باشد و مطمئنا درمورد آن زیاد شنیده‌اید. اما سئو منفی چه کاری انجام می‌دهد؟ خراب کردن رتبه رقیب واقعا تا چه حد آسان است؟ و چگونه باید بفهمید که کسی در تلاش است شما را با سئو منفی از رقابت خارج کند؟ آیا راهی هست که شما را از سئو منفی در امان دارد؟

در این مقاله ما تلاش کردیم تا کمی به این موضوع بپردازیم.

سئو منفی خارج از سایت

همانطور که از اسم آن پیداست سئو منفی از طریق سئو خارجی یا خارج از سایت بدون هیچ‌گونه دخالت در داخل سایت، آن را هدف قرار می‌دهد، که این کار به طور معمول با دستکاری بک‌لینک‌های سایت یا کپی خارجی مطالب همراه است.

برای یافتن اینگونه فعالیت‌های مخرب، باید بررسی سئو سایت را به شکل کاملا حرفه‌ای و با به‌روزترین ابزارها انجام داد.

۱. Link farm یا مزرعه لینک

به طور کلی یک لینک اسپم تک (حتی اگر در داخل سایت قرار داشته باشد) می‌تواند رتبه‌بندی سایت را خراب کند. به همین دلیل است که سئو منفی به طور کلی شامل لینک‌هایی از گروهی از سایت‌ها یا مزارع لینک است.

یک مزرعه لینک، قطبی از وب‌سایت‌های به هم پیوسته است. در اصل این سایت‌ها از لینک‌های یکدیگر برای افزایش محبوبیت صفحات سایت خود استفاده می‌کنند. یکی از مثال‌هایی که می‌توان برای مزرعه لینک نام برد PBN است. PBN شبکه‌ای از سایت‌هایی است که فقط برای ایجاد لینک ایجاد شده‌اند و معمولا متعلق به یک نفر می‌باشند. بیشتر PBN ها از دامنه منقضی تشکیل شده‌اند. این بدان معنی است که سایت‌ها معمولا برخی از بک‌لینک‌ها را جمع‌آوری کرده و انقضای آن تا زمانی است که آن‌ها بخشی از PBN می‌باشند.

مهاجمان ممکن است تعداد زیادی از لینک‌های متنی را در صفحه رتبه‌بندی قرار دهند که این لینک‌ها ممکن است دقیقا منطبق با صنعت کسب‌وکار شما نباشند یا ممکن است انکر تکست (متن لینک) کلمات کلیدی شما را شامل شوند تا به نظر برسد که شما نمایه لینک پروفایل خود را دستکاری کرده‌اید.

یک نمونه واقعی از حمله سئو منفی در دنیای واقعی سایت WP Bacon است که یک سایت پادکست درباره وردپرس می‌باشد. این سایت با هزارن لینک که انکر تکست فیلم پورنو مورد حمله قرار گرفت. پس از آن در طی 10 روز WP Bacon رنکینگ کلمات کلیدی گوگل حدود 50 پله کاهش یافت. البته این داستان پایان خوشی داشت چراکه مدیر وب مستر پرونده خود را به همراه لینک‌های اسپم که سایت را مورد حمله قرار داده بود ارسال کرد و سرانجام توانست با حل این موضوع رتبه خود را بهبود دهد.

پيشنهاد وب رمز: سئو کلاه سیاه؛ ۱۷ تکنیک خطرناک که به سایت شما ضربه می‌زند

سئو منفی - شروع حمله

چگونه ایمن بمانیم:

سئو منفی - حمله سئوی منفی

جلوگیری از حمله سئو منفی چیزی نیست که شما از پس آن بر بیایید، اما کشف سریع و تلاش برای برگرداندن آن کاملا امکان‌پذیر است. برای این منظور شما باید به طور مرتب بر رشد پروفایل خود نظارت داشته باشید، برای این کار می‌توانید از نمودارهای پیشرفت استفاده کنید که تعداد دامنه‌های ارجاع و لینک‌های موجود در نمایه را به شما ارائه می‌دهد.

سئو منفی - حمله سئو

از طرف دیگر اگر شما زمانی که به طور فعال لینکی نساخته‌اید اما با چنین مشکلی مواجه شدید ممکن است بخواهید که به لینک‌هایی که باعث این مشکل شده‌اند نگاهی بیندازید. برای دیدن این لینک‌ها به داشبورد بک‌لینک‌ها بروید و لینک‌ها را براساس آخرین تاریخ دریافت به صورت نزولی مرتب کنید. این کار باعث می‌شود جدیدترین لینک‌ها در بالای لیست ظاهر شوند و بتوانید به آن‌ها نگاهی بیندازید.

سئو منفی - linking doamin

اگر نمی‌دانید که لینک‌ها از کجا آمده‌اند بد نیست که خطر پنالتی گوگل را نیز بررسی کنید. این یک اندازه‌گیری بسیار دقیق است تا بتوانید بررسی کنید که آیا IP آدرس لینک‌ها از مزرعه پیوند دریافت شده‌اند یا خیر و همچنین به دیگر دامنه‌های پیوند نگاهی بیندازید.

سئو منفی - reload project

برای افزودن ستون خطر پنالتی به نمای خود برروی هدر هر ستون راست کلیک کنید، گزینه خطر پنالتی (Penalty Risk) را انتخاب کنید و روی گزینه OK کلیک کنید. سپس بک‌لینک‌های جدیدی مشکوکی را که تازه کشف کرده‌اید انتخاب کنید و برروی به روز رسانی لینک‌هایی که خطر پنالتی دارند کلیک کنید. در عرض چند دقیقه ستون باید با مقادیر 0 تا 100 جمع شود.

سئو منفی - Export

اگر برروی دکمه اطلاعات یا «info» در کنار خطر پنالتی برای هر لینک کلیک کنید لیستی از عواملی را مشاهده می‌کنید که خطرناک هستند. در نهایت اگر متوجه این موضوع شدید که برخی از لینک‌ها اسپم هستند می‌توانید یک فایل درست کرده و آن‌ها را به آن اضافه کنید.

۲. Scrapers

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو منفی محتوای جعلی است. این محتوای جعلی شامل scrap کردن محتوای سایت شما و کپی کردن آن در سایت‌های دیگر است که اغلب چندین بار اتفاق می‌افتد و گاهی حتی به عنوان بخشی از مزارع لینک که در بالا درباره آن بحث کردیم قرار می‌گیرد.

شما احتمالا می‌دانید که به‌روز رسانی الگوریتم گوگل پاندا برای کشف و مبارزه با جعل و تکثیر محتوا طراحی شده است. بنابراین وقتی گوگل محتوایی را پیدا می‌کند که در چندین سایت تکثیر شده باشد، فقط یک نسخه از آن را برای رتبه‌بندی انتخاب می‌کنند. شما امیدوار هستید که گوگل به اندازه کافی باهوش باشد که منبع اصلی محتوا را شناسایی کند که در بیشتر مواقع نیز این اتفاق می‌افتد. مگر اینکه نسخه جعلی قبل از نسخه اصلی نمایه شود.

به همین دلیل است که اسکراپر اغلب به طور خودکار محتوای جدید را کپی کرده و بلافاصله آن را مجددا ارسال می‌کند. اگر گوگل ابتدا نسخه دزدیده شده را پیدا کند ممکن است آن را به جای نسخه سایت شما رتبه‌بندی کند.

چگونه ایمن بمانیم:

چند ابزار عالی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در برابر اسکرپرها ایمن بمانید. یکی از آن‌ها Copyscape است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که URL محتوای خود را وارد کنید تا دریابید که آیا نسخه‌های تکراری از آن به صورت آنلاین وجود دارد یا خیر.

همچنین یک راه دیگر وجود دارد که استفاده از آن زیاد نیاز به تلاش ندارد. یک برنامه نظارت بر رسانه‌های اجتماعی مانند Awario به شما این امان را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزنید. اگر شما از ابزاری مانند Awario استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد تمایل دارید که هشدارهایی را برای آدرس‌های اینترنتی و عناوین پست‌های خود ایجاد کنید. شما همچنین می‌توانید از این ابزار برای جستجوی نسخه‌های اسکراپ شده محتوای خود نیز استفاده کنید و تنها کاری که برای این منظور لازم است انجام دهید این است که کلمه کلیدی دیگری را به آن اضافه کنید. چکیده‌ای از پست شما باید به صورت چند جمله طولانی وارد شود. با این کار نسخه‌های اسکراپ شده موجود در سایت‌های دیگر را می‌توانید پیدا کنید.

اگر نسخه اسکراپ شده از مطالب خود را در سایتی یافتید بهتر است ابتدا از مدیر آن وبلاگ بخواهید که آن قطعه را حذف کند،

(حتی اگر احتمال دهید که آن‌ها پاسخ شما را نخواهند داد)، سپس اگر این راه کارآمد نبود می‌توانید با استفاده از گزارش نقض گوگل این موضوع را گزارش دهید.

۳. بررسی‌های جعلی (Fake reviews)

سئو منفی - بررسی‌های جعلی

 در سئو محلی بررسی معانی زیادی دارد. هجوم سئو منفی فقط برای رتبه محلی شما بد نیست بلکه برای کسب‌وکار شما نیز بد است. اما بررسی‌ها یا Reviewها دسترسی ساده‌ای دارند و به راحتی می‌توان آن‌ها را دستکاری کرد و این ممکن است اولین کاری باشد که رقیب شما سعی در انجام آن داشته باشد.

چگونه ایمن بمانیم:

بدیهی است که شما باید در لیست‌بندی کسب‌وکار خود در Google my business دقت کنید و به بررسی‌های جدید شرکت خود دسترسی پیدا کنید. بررسی‌های جعلی خط و مشی گوگل را نقض می‌کنند و بر طبق این خط و مشی هرگز نباید نظرات و بررسی‌ها را به نمایندگی از دیگران ارسال کرد یا هویت و ارتباط خود را با مکانی که در حال بررسی آن هستید اشتباه بیان کنید.

زمانی که متوجه یک بررسی جعلی شدید می‌توانید با دنبال کردن این مراحل آن را حذف کنید و پرچم‌گذاری کنید:

1- به گوگل مپ بروید.

2- با استفاده از نام و آدرس، شغل خود را جستجو کنید.

3- کسب‌وکار خود را از نتایج جستجو انتخاب کنید.

4- در سمت چپ صفحه برروی قسمت خلاصه بررسی بروید.

5- با توجه به میانگین امتیاز روی تعداد بررسی ها کلیک کنید.

6- به بازبینی که می‌خواهید پرچم‌گذاری کنید بروید و روی نماد پرچم کلیک کنید.

7- فرم گزارش را تکمیل کنید.

۴.خزنده سنگین (Heavy crawling)

یک رقیب ممکن است زمانی که راه بهتری برای رقابت با شما نداند سعی در خراب کردن سایت شما داشته باشد. عمدتا این کار با خزیدن زیاد در سایت و در نتیجه ایجاد بار سنگین بر سرور حاصل می‌شود. این امر ممکن است باعث کندی سرعت سایت شما شود و یا به کلی سایت شما را خراب کند. اگر موتورهای جستجو هنگام پایین آمدن نتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند، مطمئنن امتیاز خزنده گوگل را از دست خواهید داد. اگر این اتفاق برای چند بار تکرار شود ممکن است در رتبه‌بندی گوگل قرار نگیرید.

چگونه ایمن بمانیم:

اگر متوجه شدید که سایت شما کندتر شده است یا به کلی از کار افتاده است عاقلانه‌ترین کار این است که با شرکت میزبان یا مدیر وب‌سایت خود تماس بگیرید. آن‌ها باید بتوانند به شما بگویند که این بار از کجا می‌آید. اگر این موارد مربوط به سرور بود باید دستورالعمل‌های یافتن خزنده‌ها را پیدا کرده و مشکل را حل کنید.

۵. کلیک تقلبی

کلیک‌ها یک سیگنال بحث برانگیز در سئو هستند. همه افراد بر این باور نیستند که کلیک یک سیگنال برای رتبه‌بندی باشد اما آزمایش‌هایی برروی موارد واقعی وجود دارد که با وضوح نشان می‌دهد نرخ کلیک بالا برروی یک نتیجه جستجو خاص می‌تواند باعث افزایش رتبه شود.

Bartosz Goralewich درواقع شاهد این اتفاق در حمله سئو منفی به سایت مشتری بود. اینطور که به نظر می‌رسد یک ربات CTR برای جستجوی کلمات کلیدی اصلی آن‌ها برنامه‌ریزی شده است و برروی کلمات کلیدی و اصطلاحات برند آن‌ها کلیک می‌کند و نتایج مختلف را ساکن نگه می‌دارد. سپس برروی لیست مشتری کلیک می‌کنند و به سرعت به SERP باز می‌گردند، در نتیجه باعث افت سایت مشتری می‌شوند.

چگونه ایمن بمانیم:

مطمئن شوید که کلمات اصلی CTR خود را در گوگل سرچ کنسول به دقت رصد کرده‌اید. با استفاده از گزینه underSearch> Search Analytics. در اینجا شما هم می‌توانید تمام کلمات CTR مربوط به کلمات کلیدی خود را پیدا کنید و هم نرخ کلیک برای کلمات کلیدی جداگانه را.

سئو منفی داخل سایت

اجرای حملات سئو منفی از طریق سئو داخلی سایت بسیار دشوار است. این موارد شامل هک شدن سایت شما و تغییراتی در اطراف آن می‌شود. در اینجا تهدیدات اصلی که حمله هکرها می‌تواند برای سایت داشته باشد را آورده‌ایم:

۶. تغییر محتوای شما

شما مطمئنن فکر می‌کنید اگر کسی محتوای شما را تغییر دهد متوجه می‌شوید، اما در واقعیت این کار می‌تواند بسیار ظریف انجام شود و فهمیدن آن برای شما دشوار باشد. این حمله شامل اضافه کردن محتوای اسپم به وب‌سایت است. ترفند این کار این است که محتوا اغلب به خوبی پنهان است و شما آن را نخواهید دید مگر اینکه کد HTML را جستجو کنید.

چگونه ایمن بمانیم:

سئو منفی - project

بررسی و ویرایش منظم سایت با استفاده از ابزارهایی مانند Auditor Website بهترین راه برای بررسی مداوم سایت در برابر چنین تهدیداتی است.

سئو منفی - external resource

برای این کار کافی است به سادگی Website auditor را نصب کنید و برای سایت خود یک پروژه ایجاد کنید. برای اجرای مجدد آن برای پروژه‌ای که موجود است باید از دکمه Rebuild Project استفاده کنید. تا زمانی که این کار را به طور مرتب انجام دهید، می‌توانید تغییرات کوچک را مشاهده کنید در غیر این صورت ممکن است متوجه آن نشوید.

سئو منفی - custom search

برای دیدن این لینک‌ها با جزئیات بیشتر به داشبورد All Resource بروید و در بخش منابع خارجی آن را بررسی کنید. اگر شامل افزایش غیرمنتظره‌ای در تعداد این موارد هستید، به لیست سمت راست نگاه کنید تا ببینید که این لینک‌ها به کجا اشاره دارد.

اگر حمله‌ای را شناسایی و از بین برده‌اید نیاز دارید که آن را از ظروف سرباز یا مسافر ایجاد شده پاک کنید. این کار برای جستجوی سفارشی کمک بزرگی است.

۷.نمایه‌سازی سایت

سئو منفی - نمایه‌سازی سایت

نمایه‌سازی سایت یک تغییر ساده است که می‌تواند کل استراتژی سئو شما را ویران کند. یک قانون غیرمجاز کافی است تا گوگل به کلی وب‌سایت شما را نادیده بگیرد.

نمونه‌های مختلفی از این موارد به صورت آنلاین وجود دارد. به عنوان مثال یک مشتری که از یک آژانس سئو راضی نبود اخراج شد و برای انتقام گزینه disallow را به قانون سایت مشتری اضافه کرد.

چگونه ایمن بمانیم:

بررسی مرتب به شما کمک می‌کند تا اولین کسی باشید که در صورت عدم نمایه شدن سایت خود از آن مطلع شوید. با استفاده از Rank Tracker شما می‌توانید بررسی‌های خود را به طور خودکار انجام دهید تا روزانه یا هفتگی این اتفاق بیفتد. اگر سایت شما به صورت ناگهانی از نتایج موتور جستجوی گوگل خارج شود یک یادداشت رها شده در ستون مختلف مشاهده خواهید کرد.

اگر این اتفاق برای تعداد زیادی از کلمات کلیدی رخ دهد به معنای مجازات یا عدم نمایه‌سازی است.

۸. تغییر مسیر

یکی از سناریوهای سئو منفی که ممکن است اتفاق افتد شخصی است که صفحات شما را تغییر مسیر می‌دهد. این برای اکثر مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک تهدیدی نیست اما اگر سایت شما از اقتدار بالایی برخوردار است و لینک‌های محبوبی دارید می‌تواند یک راه حیله‌گرانه باشد تا شخصی به سادگی بازدیدکنندگان را از سایت شما به سایت خود هدایت کند تا Page Rank خود را از این طریق افزایش دهد.

چنین تغییر مسیری برای سایتی که مورد حمله قرار گرفته است یک مشکل موقتی نیست. چراکه اگر گوگل قبل از انجام کار از تغییر مسیر مطلع شود می‌تواند سایت را به دلیل تغییر مسیر به یک سایت مخرب جریمه کند.

چگونه ایمن بمانیم:

در اینجا نیز می‌توانید از ابزار Website Auditor که در نکته یک به آن اشاره کردیم استفاده کنید تا بتوانید متوجه تغییر مسیرهای سایت خود شوید و بفهمید که آیا مسیر جدیدی به سایت شما اضافه شده است یا خیر. این کار را حتما به طور مرتب انجام دهید تا بتوانید متوجه شوید که چه تغییراتی در سایت شما رخ داده است و اگر تغییراتی وجود داشت شما اولین کسی باشید که از آن اطلاع می‌یابید نه گوگل.

۹. هک کردن کلی سایت

سئو منفی - هک کردن کلی سایت

حتی اگر مهاجمان نقشه سئو منفی را در سر نداشته باشند یک هکر می‌تواند با هک کردن سایت شما به سئو آسیب بزند. گوگل می‌خواهد از کاربران خود محافظت کند و هر سایتی را که میزبان بدافزار است جریمه می‌کند. به همین دلیل است که اگر گمان کند سایت هک شده است ممکن است آن سایت را رتبه‌بندی نکند.

چگونه ایمن بمانیم:

جدا از سئو منفی، به دلایل آشکاری که درباره آن بحث شد، هک نشدن باید در اولویت های شما قرار گیرد. بهتر است درمورد هک نشدن نکات بیشتری بیاموزید و از این طریق امنیت سایت خود را افزایش دهید.

2 پاسخ به “۹ روش سئو منفی و راهکارهای مقابله با آن‌ها”

  1. sp گفت:

    سلام . مطلب مفیدی بود متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 996 - میانگین: 4.9

رأی شما ثبت شد.