بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها (ASO) که مخفف APP STORE OPTIMIZATION است فرآیندی است که برای شناساندن اپلیکیشن به کاربران و جذب آن‌ها در مارکت‌هایی از جمله Google Play Store انجام می‌شود. در این مقاله شما را با ۸ راهکار بهینه سازی اپلیکیشن برای اپ استورها آشنا خواهیم کرد.

درباره بهینه‌سازی اپ استور

بهینه سازی اپلیکیشن - درباره بهینه‌سازی اپ استور

بهینه‌سازی اپلیکیشن در اپ استور را با نام‌های متعددی می‌شناسند؛ از جمله بازاریابی اپ استور، و سئوی موبایل اپ. تمرکز ASO روی کاربرد حرفه‌ای منابع مربوط به افزایش رنک موبایل اپ‌ها مستقیماً درون اپ استور است (همانند آیتونز، گوگل پلی و ویندوز استور). موبایل‌هایی که اپ‌ها برای آن‌ها طراحی شده‌اند عبارتند از:  آیفون‌ها / آیپدها، اندروید و یا تلفن‌های ویندوز.

هدف ASO تقریبا همیشه دانلود اپ می‌باشد، اما اهداف تکمیلی عبارتند از:

  • افزایش میزان بازدید
  • ریتینگ و نظرات مثبت اپ
  • تعامل با مخاطبین
  • تنوع مجراهای بازاریابی

آیا می‌دانید که چگونه باید در ASO سرمایه‌گذاری کرد؟ شما ابتدا باید بدانید که کاربران اپ استور و دانلود‌های اپ به سرعت در حال افزایش می‌باشند.

طبق Statista.com  قرار بود ۲۷۰ میلیارد اپ در سال ۲۰۱۷ دانلود شود، اما این مقدار در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۲۴.۸ میلیارد دانلود بود، که در واقع این مقدار افزایش پیدا کرده است.

در مقایسه با کاهش رشد رسانه‌های اجتماعی در چند ماه گذشته، به علاوه افزایش در کاربرد جهانی دستگاه‌های موبایل، ASO ممکن است تاکتیکی باشد که شما باید آن را جزء اولویت‌های خودتان قرار دهید.

پیشنهاد وب رمز: ۱۳ ابزار تحلیل شبکه های اجتماعی که دیجیتال مارکترها باید بشناسند

بهینه‌سازی ارگانیک: بنیانASO شما

 بهینه سازی اپلیکیشن - بنیان ASO

عامل کلیدی که در بسیاری از رویکردهای ارائه بازاریابی ASO وجود ندارد، بهینه‌سازی سرچ ارگانیک و ادغام اپ استورها در یک آمیخته بازاریابی گسترده‌تر است. بین ASO و سئو سایت بیشتر شباهت و اشتراک وجود دارد تا رقابت مستقیم.

 تفاوت بین ASO و سئو چیست؟

ASO اغلب به سئو (بهینه‌سازی موتور جستجو) اپ استور برمی‌گردد. هر دو فرایند شباهت‌هایی با هم دارند؛ همانند بهینه‌سازی کلمات کلیدی، لینک پشتیبان و بهینه‌سازی تبدیل. تفاوت اصلی بهینه‌سازی اپ استور و بهینه‌سازی موتور جستجو عوامل رنکینگ می‌باشد. به علاوه ASO برای اپ‌های موبایل طراحی شده است، در حالیکه سئو مربوط به وب‌سایت‌ها می‌باشد. گوگل بیش از ۲۰۰ عامل را لحاظ کرده و در حال توسعه لیست خود می‌باشد. لیست عوامل رنک‌دهی برای ASO خیلی کوتاه‌تر است. با این حال افراد زیادی هنوز مطمئن نیستند که کدام یک از آن‌ها نقش اصلی را برعهده دارند. اکنون زمان آن است که به این موضوع پایان دهیم.

چک لیست زیر تفاوت‌ها و شباهت‌های بین ASO و سئو را نشان می‌دهد:

مقایسه ASO و سئو - بهینه سازی اپلیکیشن

چرا بهینه سازی اپلیکیشن در  اپ استور حائز اهمیت است؟

بیش از دو میلیون اپ در آیتونز کانکت وجود دارد و بیش از ۳.۳ میلیون اپ توسط گوگل پلی استور ارائه شده است (منبع استاتیستا). این احتمال وجود دارد که اپ شما در حال رقابت باشد. هدف اصلی بهینه‌سازی اپ استور، افزایش دانلود‌ها و تعداد کاربران است. لذا اولین گام برای حداکثر کردن میزان دانلود این است که اپ شما بدست مشتریان برسد. اما چگونه می‌توانید از پس این کار برآیید؟ برای اینکه بدانید چگونه رشد ارگانیک خود را تقویت کنید باید ابتدا بدانید افراد چگونه به دنبال اپ‌ها می‌گردند و آن‌ها را پیدا می‌کنند.

بهینه سازی اپ در اپ استور چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه توضیح خواهیم داد که بهینه سازی اپلیکیشن در اپ استور چگونه انجام می‌شود :

۱.اولین چیزها را در اولویت قرار دهید: از یک استراتژی واضح ASO استفاده کنید

آیا برای اینکه بازار خود را بشناسید تحقیق کرده‌اید؟ درک مشتریان شما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. لذا شما می‌توانید به هنگام آماده‌سازی اطلاعات اپ خود از این بینش‌ها استفاده کنید. اینکه آن‌ها به هنگام سرچ برای اپ‌هایی که مشابه شماست به دنبال چه کلمات کلیدی می‌گردند؟ به چه زبانی صحبت می‌کنند؟ زمانیکه به این اطلاعات دست پیدا کردید می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

۲.نامی مناسب برای اپ خود انتخاب کنید

نام اپ شما (یا همان عنوان اپ) چیزی است که کاربر ابتدا آن را مشاهده می‌کند. به همین دلیل است که باید نام اپ خود را عاقلانه انتخاب کنید. مطمئن شوید که عنوان شما به اپتان مربوط است؛ خواندن آن ساده و نام آن منحصر به فرد است. اگر عنوانتان خوشایند بود افراد آن را در ذهن نگاه خواهند داشت که در واقع این باعث می‌شود ارزش شناخت اپ شما بالاتر رود . به هنگام انتخاب نام مناسب از یاد نبرید که تعداد کاراکترها را نیز در نظر داشته باشید. اخیراً شما می‌توانید در گوگل پلی استور از ۵۰ کاراکتر و در اپل اپ استور از ۳۰ کاراکتر استفاده کنید.

 چک‌لیستی برای عنوان اپ شما:

  • مرتبط به اپ
  • خوانایی ساده
  • منحصر به فرد
  • طول ۵۰ کاراکتر در گوگل پلی
  • طول ۳۰ کاراکتر در اپل اپ استور

۳.بدانید که باید برای موبایل اپ خود تحقیقات کلمه کلیدی را چگونه انجام دهید

در اینجا هدف به کار گرفتن یک مجموعه کلمه کلیدی است که می‌خواهید در اپ استورها یافت شوند.

 به هنگام انجام تحقیق کلمه کلیدی سوالات زیر را در ذهن داشته باشید:

  • ویژگی‌های اصلی اپ یا بازی شما چیست؟
  • برای توصیف این ویژگی‌ها از چه مترادف‌هایی استفاده می‌کنید؟
  • اپ‌های مشابه چه نامیده شده‌اند؟
  • دسته‌بندی اپ شما مربوط به چیست؟
  • معمولا مردم از چه عباراتی در این دسته‌بندی استفاده می‌کنند؟

جستجوی کلمات کلیدی مناسب یک فرایند پیوسته است. لذا هنوز لازم نیست که به مجموعه کلمات کلیدی خود خیلی فکر کنید. ابزارهای بهینه‌سازی اپ استور زیادی وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. App Radar یکی از جامع‌ترین ابزارهاست که شما می‌توانید با آن کلمات کلیدی خود را ردیابی کرده، آن‌ها را ارزیابی کنید و نکاتی در اختیار شما قرار بگیرد تا بتوانید رنک خود را بهبود بخشید. هم اکنون شروع کنید.

۴.توصیفی از اپ خود بنویسید

توصیف اپلیکیشن - بهینه سازی اپلیکیشن

توصیف اپ یک بخش مهم دیگر از متا داده‌های اپ شماست. این توصیف اطلاعاتی را درمورد اپ شما در اختیار کاربران قرار می‌دهد و خلاصه‌ای از ویژگی‌های اصلی آن‌ها را بیان می‌کند. توصیف اپ تنها به کاربران مربوط نمی‌شود، بلکه برای الگوریتم اپ استورها نیز به درد می‌خورد. در گوگل پلی استور گوگل کلمات  کلیدی‌ای را می‌یابد تا شما را شاخص‌دهی می‌کند، البته این بدین معنی نیست که شما می‌توانید تمام کلمات کلیدی خود را در توصیف قرار دهید و منتظر باشید تا معجزه رخ دهد. سعی کنید کلمات کلیدی خود را در جملات به صورت طبیعی ترکیب کنید. بدین سرعت توصیف شما برای خوانندگان جذاب خواهد بود و مرتبط به الگوریتم خواهد شد.

توصیف در اپل اپ استور از نظر کلمه کلیدی کمتر مرتبط است، چراکه شما می‌توانید آن‌ها را در یک فیلد اضافه تعیین کنید. با این حال این هنوز یک راه بسیار عالی برای متقاعد کردن کاربران به دانلود کردن اپ شماست. توصیف شما باید حاوی اطلاعاتی باشد که درک آن ساده و ساختار آن نیز واضح باشد. شما می‌توانید خلاقانه عمل کنید و از نقاط دایره‌ای و یا ایموجی‌ها استفاده کنید. تنها به یاد داشته باشید که توصیف در هر دو استور تنها به ۴ هزار کاراکتر محدود می‌شود.

۵. آیکون اپ خودتان را با تست A/B به درستی انتخاب کنید.

اکنون که شما می‌دانید باید به منظور دیده شدن اپتان چگونه دست به قلم شوید، زمان آن است که از جنبه‌ای دیگر به این قضیه پرداخته شود: جلوه بصری.

آیکون اپ شما چیزی است که توجه زیادی را به خود جلب می‌کند و یکی از دلایل اصلی کلیک افراد روی نتایج جستجو است.  لذا از آن می‌توان به عنوان عنصر اصلی بهینه‌سازی اپ استور یاد کرد. به هنگام طراحی آیکون خود به این فکر کنید که اپ شما در چه مورد است و چگونه می‌توانید این مفهوم را به صورت بصری برسانید. اگر اپ یا بازی شما برای سرگرمی است آیکون شما باید نشان دهنده آن باشد. به یاد داشته باشید که کم همیشه زیاد است، لذا از عناصر و متن زیاد در آیکون خود استفاده نکنید. یک راه عالی برای این که بدانید مخاطبین هدف شما چه عکس‌العملی دارند استفاده از تست A/B است.

ایده پشت آن ایجاد تغییراتی در آیکون و یافتن اینکه کدام یک از این آیکون‌ها بیشترین کلیک را دریافت می‌کنند می‌باشد. برای مثال جالب است که تست کنید کدام رنگ‌ها یا کاراکترها مورد علاقه کاربران است. زمانیکه این اطلاعات را بدست آوردید می‌توانید طبق آن آیکون خود را طراحی کنید.

 چک لیست برای تست A/B

  • تحلیل و جمع‌آوری داده
  • ایراد تغییرات
  • اجرا و آزمایش
  • ارزیابی نتایج
  • پیاده‌سازی تغییرات
  • شروع به پیروی از نتایج آزمایش‌ها

۶.از اپ خود اسکرین‌شات و ویدیو تهیه کنید

ویدئو اپلیکیشن - بهینه سازی اپلیکیشن

چیزهای زیادی به جز آیکون اپ وجود دارند که به ارتباط بصری مربوط می‌شوند. زمانیکه شما کاربران را به صفحه اپ خود هدایت کردید باید آن‌ها را متقاعد کنید که اپ شما را دانلود کنند، اگرچه اسکرین‌شات‌ها و ویدیوها ممکن نیست مستقیماً روی رنگ اپ شما تاثیر بگذارند اما نقش مهمی را در بهینه‌سازی تبدیل بازی می‌کنند که یک فاکتور مهم از بهینه‌سازی اپ استور است.

اسکرین‌شات‌ها و ویدیوهای اپ به شما این فرصت را می‌دهند تا کاربرد اپ و بازی خود را نشان داده و اهمیت آن را به نمایش بگذارید. در حقیقت حدود ۵۰ درصد افراد تصمیم خودشان را براساس تاثیر اولیه می‌گیرند، به همین دلیل است که شما باید به جزئیات جلوه‌های بصری خود توجه کنید. زمانیکه صحبت از اسکرین‌شات می‌شود شما ابتدا می توانید یک طرح پرتره یا کلی انتخاب کنید. به صورت خلاصه این بدین معنی است که شما می‌توانید تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید اسکرین‌شات شما عمودی باشد یا افقی. مشابها آیکون، ممکن است یافتن اینکه چه چیزی بهتر به درد شما می‌خورد با تست A/B قابل شناسایی باشد. اسکرین‌شات‌های زیبا پیش‌نمایشی از اپ شما را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و حتی می‌توانند برای آن‌ها داستانی تصویری تعریف کنند. تعریف داستان تصویری می‌تواند در ویدیو‌های شما نیز به کار رود. به این‌ها پیش‌نمایش عکس در  اپل اپ استور (که اخیراً به آن اپ استور کانکت یا آیتونز کانکت نیز می‌گفتند) یا اپ استور  ویدیو در گوگل پلی گفته می‌شود.

۷.لیست‌بندی اپ و محلی‌سازی آن

لیست بندی اپ - بهینه سازی اپلیکیشن

اکنون که شما لیست‌بندی اپ خود را در دست دارید و جلوه‌های بصری شما نیز آماده شده است زمان آن است که به مرحله بعدی بروید. شاید تنها این کار را به زبان انگلیسی انجام داده باشید و فکر کنید که همه به زبان انگلیسی به دنبال شما می‌گردند.

اما این تفکر صحیح نیست.  اگر می‌خواهید که اپ یا بازی شما جهانی شود باید آن را با بازار وفق دهید. ما به این کار محلی‌سازی یا ASO بین‌المللی می‌گوییم. این بدین معنی نیست که شما باید از ابتدا شروع به کار کنید، شما می‌توانید از متا داده‌های موجود خودتان کلمات کلیدی یا اسکرین‌شات‌هایتان استفاده کرده و آن‌ها را به زبان‌های دیگر محلی‌سازی کنید، چراکه محلی‌سازی حائز اهمیت است. به کمک محلی‌سازی شما می‌توانید میزان مشاهده جستجوی اپ استور خودتان را بهبود بخشیده و مخاطبین هدفتان را توسعه دهید. اساساً شما اپ خود را در اختیار کاربرانی قرار می‌دهید که به زبان مادری‌شان جستجو می‌کنند. ارائه اپلیکیشن شما به مخاطبین گسترده‌تر می‌تواند منجر به دانلود و درآمد بیشتر شود. کاربران سرچ‌ها را به زبان مادری خود ترجیح می‌دهند و بیشتر به آن اعتماد دارند. خیلی احتمال دارد که با این وجود آن‌ها روی ابر شما کلیک کرده و آن را دانلود کنند.

۸.ریت‌ها و نظرات اپ

بازخورد از جانب کاربران شما بخش مهمی از ASO به حساب می‌آید. هر دو استور نظرات و بازبینی‌هایی که کاربران برای اپ شما باقی می‌گذارند را مهم می‌شمارند. هرچه ریت شما بیشتر باشد شما توسط فروشگاه‌ها مرتبط‌تر شناخته می‌شوید و رنک آن نیز بالاتر می‌رود.

مزایای ASO چه هستند؟

مزایای ASO - بهینه سازی اپلیکیشن

همانطور که شما می‌دانید بیشتر کاربران اپ‌ها را با سرچ در اپ استور پیدا می‌کنند. شاید متوجه شده باشید که بهینه‌سازی اپ استور در صورتیکه شما بخواهید اپتان در معرض کاربران مناسبی قرار بگیرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت بیشتر افراد بحث دارند که بهینه‌سازی شما یک استراتژی موثر بازاریابی برای اپ‌ها و بازی‌های موبایل است. در اینجا شما می‌توانید متوجه شوید که چگونه باید از بهینه‌سازی اپ استور بهره ببرید.

  • بهبود میزان مشاهده و تمایز در اپ استورها

مهم نیست که اپ یا بازی شما چقدر خوب است، اگر نتواند در استورها پیدا شود دیگر خوب نیست. لذا اجازه ندهید که کار سختتان ندیده باقی بماند، شروع به بهینه‌سازی کنید.

  • همیشه توسط کاربران مربوطه یافت شوید

اینکه شما پیدا شوید کافی نیست، بلکه اپ باید توسط کاربران مناسبی یافت شود؛ کاربرانی که به دنبال شکار اپی همانند اپ شما هستند. ASO به شما در این زمینه کمک می‌کند.

  • افزایش دانلودهای ارگانیکتان

یک استراتژی خوب ASO در واقع راهی عالی برای افزایش نصب ارگانیک و تضمین نتایج بلندمدت است. با نظارت منظم اطمینان حاصل کنید که تلاش‌های شما منجر به موفقیت می‌شود.

  • هزینه‌های کسب کاربر را کاهش دهید

به جای اینکه پولتان را برای تبلیغات صرف کنید می‌توانید با تمرکز روی رشد ارگانیک به کمک ASO هزینه کسب کاربر خود را کاهش دهید. این نه تنها پول شما را پس‌انداز می‌کند،بلکه رشد پایدار شما را نیز تضمین می‌کند.

  • افزایش درآمد و نرخ تبدیل

تبلیغ‌ها در خریدهای درون‌برنامه‌ای و راه‌های مشابه برای کسب درآمد از یک اپ تنها بخشی از این فرایند می باشند. اگر کاربران از طریق تبلیغ وارد اپ شما شوند و آنرا دانلود نکنند شما آن‌ها را از دست می‌دهید. به همین دلیل است که ASO الزامی است.

  • چشم‌انداز کاربری خودتان را گسترش دهید

با در دسترس قرار دادن اپ خود به دیگر زبان‌ها می‌توانید کاربرانی را از کل دنیا پیدا کنید. ASO به شما کمک می‌کند که اپ خود را جهانی کنید.

نحوه عملکرد بهینه سازی اپ در مارکت‌

نحوه عملکرد بهینه سازی اپلیکیشن

پیش از اینکه بیشتر درمورد بهینه‌سازی اپ استور صحبت کنیم، لازم است که به درستی اساس آن را بدانیم. اگر شما کاملاً در زمینه بازاریابی اپ موبایل مبتدی هستید، پست بلاگ ما درمورد این عبارت توضیح خوبی به شما ارائه می‌دهد و یک نقطه شروع خوب است.

زمانیکه اپ شما توسعه داده شد و با بنیان‌های بازاریابی اپ آشنا شدید می‌بایست تصمیم بگیرید که اپ و بازی شما کجا منتشر شود. شما می‌توانید آن را در گوگل پلی یا اپل اپ استور و یا روی هر دوی آن‌ها راه‌اندازی کنید. بهتر است که با جزئیات بیشتری به بررسی این دو استور بپردازیم.

عوامل رنک‌دهی اپل اپ استور و گوگل پلی استور

گوگل پلی و اپل اپ استور از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای دسته‌بندی نتایج جستجو استفاده می‌کنند. حتی اطلاعات دقیقی نیز در این زمینه در دسترس نیست، اما می‌توان نتیجه گرفت که عوامل موثر بر رنگینگ اپ استور چه هستند.

عوامل رنگ‌دهی اپل اپ استور

  • نام اپ
  • یو آر ال اپ
  • زیرنویس اپ
  • فیلد کلمه کلیدی
  • خرید درون برنامه‌ای
  • ریت و نظرات
  • آپدیت‌ها
  • دانلودها و تعامل
  • بعضی از عوامل مخفی

عوامل رنگ‌دهی گوگل پلی استور

  • نام اپ
  • توصیف اپ
  • لینک‌های پشتیبان
  • خرید درون برنامه‌ای
  • نظرات
  • آپدیت‌ها
  • دانلودها
  • تعامل بعضی از عوامل مخفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 862 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.