برای بسیاری از ما پیش آمده است که تبلیغات آنلاین در پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی موجب کلافگی ما در حین کار کردن شده است. بازاریابی اجازه ای (Permission marketing) نوعی از بازاریابی دیجیتال اثرگذار است که با کسب اجازه از کاربر و جلب رضایت او شروع به تبلیغ می‌کند. در این مقاله شما را با مزایای بازاریابی اجازه ای و چالش‌های آن، تفاوت آن با بازاریابی وقفه ای، روش‌ها و ۳ نمونه کاربردی آن آشنا خواهیم کرد.

بازاریابی اجازه‌ای چیست؟

بازاریابی اجازه ای - بازاریابی اجازه‌ای چیست؟

بازاریابی اجازه‌ای اصطلاحی است که به مشتریانی که قصد دریافت پیشنهادات و اطلاعیه‌های بازاریابی از یک برند را دارند گفته می‌شود. این ایده توسط یک کارشناس بازاریابی به نام سث گودین ابداع شد و دو قسمت دارد: بازاریابی اجازه‌ای صریح و بازاریابی اجازه‌ای ضمنی.

بازاریابی اجازه‌ای روشی است که برای شروع ارتباط نیاز به رضایت صریح کاربر دارد. اولین بار این نام در کتابی به همین نام که توسط گودین در سال ۱۹۹۹ منتشر شد ظاهر شد. امروزه که کاربران با میلیون‌ها تبلیغات مزاحم در اینترنت مواجه می‌شوند بازاریابی اجازه‌ای هنوز هم کار می‌کند.

هنگامی که شما درخواست برقراری ارتباط با کاربران را می‌کنید به عنوان مثال باید چیزی شبیه این مضمون باشد: «سلام، شنیده‌ام که مشکلی پیش آمده است. آیا می‌خواهید من به شما کمک کنم تا آن را برطرف کنید؟»

بازاریابی اجازه‌ای جایگزینی برای بازاریابی وقفه است که یک الگوی منسوخ شده می‌باشد و براساس تکنیک‌های قدیمی کار می‌کند، در بازاریابی وقفه به امید اینکه کسی پاسخ دهد اطلاعاتی را در جمع مردم منتشر می‌کند.

بازاریابی اجازه‌ای مستلزم اخذ مجوز از کاربران در بازاریابی ایمیل، بازاریابی پیامکی و بازاریابی پیام‌رسان فیسبوک است. بنابراین پیروی از اصول این بازاریابی به اعتبار کسب‌وکار شما آسیب نمی‌رساند.

پيشنهاد وب رمز: ۹ تقویم بازاریابی با دانلود رایگان برای عاشقان دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه چیست؟

بازاریابی اجازه ای - بازاریابی ایمیل مبتنی بر اجازه چیست؟

همانطور که مشخص است در این نوع بازاریابی شما فقط به شخصی که برای دریافت اطلاعات و ارتباط با شما رضایت داده است ایمیل می‌فرستید. آن‌ها درواقع می‌دانند که قرار است از طرف شما ایمیل دریافت کنند.

ممکن است شما این سوال را با خود مطرح کنید که چرا کسی قبول خواهد کرد که توسط ما بازاریابی شود؟ دلیل آن این است که در مقابل این کار شما ارزش‌ها و امتیازاتی را به آن‌ها خواهید داد که این ارزش‌ها و امتیازات می‌تواند موارد زیر باشد:

  • یک گزارش رایگان
  • یک محصول آزمایشی رایگان
  • یک تخفیف ویژه
  • دسترسی به ویدیو
  • ثبت‌نام در سمینار
  • پیشنهادات مداوم و محتوای مفید

با این حساب، شخصی که ثبت‌نام می‌کند درگیر یک مبادله ارزش می‌شود. آن‌ها از ایمیل شما ارزش دریافت می‌کنند و شما اجازه ارسال دارید. در کنار مبادله ارزش کاربران چیزی را که می‌خواستند دریافت کردند.

مزایای بازاریابی اجازه‌ایبازاریابی اجازه ای - مزایای بازاریابی اجازه‌ای

۱.اولین ارتباط را با مخاطب درگیر ایجاد می‌کند.

آن دسته از کاربرانی که اجازه بازاریابی را به شما داده‌اند، هدایت گرمی دارند و راحت‌تر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. این روشی است که شما می‌توانید مخاطبان خود را از فیلتر بگذرانید.

۲.هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

اینکه شما بخواهید کسب‌وکار خود را در مقابل همه قرار دهید وقت، هزینه و تلاش بیشتری را می‌طلبد تا بتوانید مخاطبان خود را از بین افراد بی‌علاقه بیرون بکشید. به همین دلیل است که بازاریابی اجازه‌ای شما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند.

۳.دقت شما را در تلاش‌های بازاریابی افزایش می‌دهد.

ترویج تغذیه ورزشی برای افرادی که به ورزشگاه می‌روند هوشمندانه‌تر است. اگر چنین کالاهایی را به هنرمندان، مکانیک، صاحبان خودرو و معلمان نشان دهید احتمالا آن‌ها در حال حاضر به تغذیه ورزشی احتیاجی ندارند. اصول بازاریابی اجازه‌ای شما را دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر به سمت مخاطب هدایت می‌کند.

۴.به ایجاد وفاداری و محبوبیت کمک می‌کند.

درخواست اجازه نشانه احترام به کاربران است. بنابراین احتمال اینکه آن‌ها به برند شما  اعتماد کنند و در هر مرحله از سفر مشتری بیشتر با شما بمانند بیشتر خواهد بود.

آیا بازاریابی اجازه‌ای ارزش دارد؟

بازاریابی اجازه ای - آیا بازاریابی اجازه‌ای ارزش دارد؟

اکنون شما احتمالا متوجه شده‌اید که بازاریابی اجازه‌ای یک‌رو از بازاریابی مقرون به صرفه است، اما این تنها مزیت آن نیست. سایر مزایای آن شامل حفظ روابط قوی با مشتری، ایجاد محبوبیت و تقویت نتایج نیز وجود دارد.

با صرفه‌جویی در زمان نسبت به آنچه مشتریان می‌خواهند ببینند احتمالا آن‌ها به برند شما وفادار می‌شوند. کسب‌وکارها نیز با ارائه بازاریابی ایمیل با کیفیت بالا به مخاطبان برای خود شهرت و محبوبیت مثبت ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، بازاریابی مبتنی بر اجازه منجر به تولید lead های بیشتری می‌شود. هنگامی که شخصی در محتوای شما اشتراک پیدا می‌کند درواقع درباره خدمات ارائه شده توسط کسب‌وکار شما اطلاعات بیشتری کسب می‌کند.

اما بازاریابی اجازه‌ای نقاط ضعفی نیز دارد. به عنوان مثال، به دلیل اینکه ایمیل‌های بازاریابی اجازه‌ای معمولا به صورت خودکار ارسال می‌شوند کسب‌وکارها باید نسبت به ارسال زیاد آن‌ها احتیاط کنند. شرکتی که به مشتریان خود درمورد هر معامله، فروش و یا راه‌اندازی جدید ایمیل ارسال می‌کند می‌تواند صندوق ورودی مخاطب را بیش از حد بارگذاری کند و این علاقه مشتری را کاهش می‌دهد.

همین امر می‌تواند درمورد ایمیل‎‌های بسیار کم نیز صدق کند. مخاطب می‌تواند به همان سرعت که شما را شناخته است کسب‌و‌کار شما را نیز فراموش کند. در نتیجه تعادل در حجم و محتوای ارسالی بسیار مهم است.

هنگام استفاده از بازاریابی اجازه‌ای بهتر است چه نوع محتوایی ارسال کنیم؟

در اینجا چند مورد را برای شما آورده‌ایم:

۱.تبلیغات

در طی یک رویداد تبلیغاتی که منحصر به علایق مشتری است اعلان‌هایی را به مشترکان ارسال کنید.

۲.قدرت عضویت

مشترکان خود را در به اشتراک گذاشتن پیشنهادهایی که فقط مربوط به اعضا است تشویق کنید.

۳.خبرنامه

مشترکان را از آخرین به روزرسانی‌ها یا تغییراتی که در محصول شما وجود دارد در یک خبرنامه مطلع کنید.

به همین ترتیب، ارسال مطالب غیرمرتبط با آنچه مصرف‌کنندگان برای آن ثبت‌نام کرده‌اند می‌تواند آن‌ها را به سمت عدم پذیرش سوق دهد.

چالش‌های بازاریابی اجازه‌ای

بازاریابی اجازه ای - چالش‌های بازاریابی اجازه‌ای

۱.گرفتن رضایت

یکی از چالش‌های بازاریابی اجازه‌ای گرفتن « بله» از مصرف‌کنندگان است. اما چه چیزی باعث می‌شود که این کار انجام شود؟ برای این کار شما باید بتوانید ارزش پیشنهاد خود را بدون اینکه به مصرف‌کننده فشار بیاورید به او منتقل کنید.

یک پیشنهاد فروش بی‌نظیر ارائه دهید. به آن‌ها بیان کنید که زندگی آن‌ها از طریق محصول یا خدمات شما چه تغییر خواهد کرد. یک گزاره ارزشی قانع‌کننده شما را قادر می‌سازد تا خیلی سریع نظر مخاطب را جلب کنید.

۲.Lead های معدود

تعداد Leadهایی که شما از طریق بازاریابی اجازه‌ای بدست می‌آورید احتمالا پایین‌تر از روش‌های سنتی است. زیرا شما نیاز به انتخاب کاربر دارید. از طرف دیگر می‌توانید انتظار داشته باشید که نرخ تبدیل شما بهتر شود و هرگونه افت احتمالی Lead را که ممکن است رخ دهد جبران کند.

۳.زمان‌بندی

زمان بازاریابی اجازه‌ای ممکن است بیش از حد معمول طول بکشد. این بدان دلیل است که شما فقط بخشی از آنچه را که قبلا هدف قرار داده بودید هدف قرار می‌دهید. یکبار دیگر نرخ تبدیل در اینجا اهمیت بیشتری از زمان دارد.

بازاریابی اجازه‌ای در مقابل بازاریابی وقفه‌ای

بازاریابی اجازه ای - بازاریابی اجازه‌ای در مقابل بازاریابی وقفه‌ای

این دو روش دو اصل در کسب‌وکار هستند.

بازاریابی وقفه‌ای بازاریابی است که کاربران ناخواسته آن را دریافت کرده‌اند. از جمله این نوع بازاریابی می‌توان به تبلیغات تلویزیونی و رادیوی، بیلبوردهای تبلیغاتی، پنجره‌هایی که در مرورگرها باز می‌شوند و تبلیغات یوتیوب اشاره کرد که می‌تواند برای کاربران آزاردهنده باشد. این رویکرد وقفه‌ای روشی سریع برای افزایش فروش است اما روند نزولی خود را نیز نشان می‌دهد. این نوع تبلیغات، تبلیغات پرفشاری است که می‌تواند به جای اینکه توجه مخاطب را به ارزش کسب‌وکار شما جلب کند منجر به آزار مخاطب هدف شما شود.

بازاریابی اجازه‌ای به نوبه خود رویکردی است که تمایل به رعایت حریم خصوصی افراد به صورت دوستانه‌تر و با فشار کمتری دارد. از آنجا که درخواست اجازه برای فروش کمی عجیب خواهد بود در این نوع بازاریابی تأکید بر ارائه کمک و ارزش است.

مثال‌های بازاریابی اجازه‌ای

۱.بازاریابی ایمیل

در این نوع بازاریابی انتخاب دوگانه ایمن‌ترین رویکرد است. زییرا اشتراک آن‌ها را تأکید می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که شرکت‌ها ایمیل برای افراد واقعی و درگیر ارسال می‌کند.

۲.بازاریابی چت‌بوت

بازاریابی اجازه ای - بازاریابی چت‌بوت

برای خودکارسازی کار در برخی از مراحل می‌توانید یک چت‌بوت ایجاد کنید. در بازاریابی چت‌بوت شما نمی‌توانید برای کسی پیام ارسال کنید مگر اینکه اجازه این کار را به شما داده باشد. برای شروع ارتباط کاربر باید برروی دکمه «ارسال پیام» در صفحه فیسبوک کلیک کرده و سپس «شروع کار» را در گپ قرار دهد.

۳.بازاریابی پیامکی

بازاریابی اجازه ای - بازاریابی پیامکی

این کانال نیز مانند بازاریابی ایمیل برای ارسال پیام کوتاه متنی که به آن انتخاب پیامک گفته می‌شود نیاز به رضایت کاربر دارد.

۴.اعلان‌های وب

بازاریابی اجازه‌ای - اعلان‌های وب

بازاریابان اعلان‌های وب را برای ارسال فوری اختبار و به روزرسانی‌ها ارسال می‌کنند، اما نمی‌توانند بدون اجازه کاربران این کار را انجام دهند.

بهترین شیوه‌های بازاریابی اجازه‌ای

۱.نحوه شروع و پایان ارتباط را به کاربران بگویید

بهتر است نحوه رضایت را روشن و واضح سازید تا در صورتی که کاربران دیگر به اطلاعاتی که شما به اشتراک می‌گذارید علاقه‌ای نداشتند به راحتی بتوانند آن را متوقف کنند.

۲.انتظارات را تنظیم کنید

به کاربران اطلاع دهید که چند بار با آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد و مباحثی را که تحت پوشش آن‌ها قرار خواهید داد به آنان بگویید تا بتوانند درک کنند که خدمات شما برای آن‌ها مهم است یا خیر.

۳.به کاربران اجازه دهید تنظیمات برگزیده خود را مدیریت کنند

اگر کاربر از فرکانس پیام غافل شد این امکان را به او بدهید تا تنظیمات برگزیده را تغییر دهد. احترام به کاربران روشی برای ایجاد روابط قابل اعتماد و دور نگه داشتن آن‌ها از تجربیات منفی است که این تجربیات ممکن است منجر به عدم اشتراک شود.

۴.شخصی‌سازی را به آن اضافه کنید

از کاربران بخواهید داده‌های خود را در هر مرحله از چرخه خود به اشتراک بگذارند. این کمک خواهد کرد که یک تجربه یکپارچه ایجاد کنید و مشتریان خود را وفادار نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 750 - میانگین: 5

رأی شما ثبت شد.