اوبونتو چیست. در بحث های آنلاین، ممکن است اصطلاح “اوبونتو” را شنیده باشید که اغلب در زمینه بحث در مورد جایگزین های ویندوز است. اما اوبونتو چیست و چرا مردم استفاده از آن را انتخاب می‌کنند؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت Ubuntu چیست و با ۶ دلیل استفاده و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم شد.

تاریخچه اوبونتو

تاریخچه اوبونتو

همانطور که قبلاً ذکر شد ، اوبونتو یکی از توزیع‌های لینوکس است که در هاست لینوکس از آن استنفاده می‌شود. کد منبعی که توزیع اوبونتو لینوکس را تشکیل می‌دهد، از توزیع لینوکس بسیار قدیمی‌تر شناخته شده از نام Debian سرچشمه می‌گیرد (به اصطلاح به دلیل این که توسط دو نفر به نام دبرا و یان ایجاد شده است).

Debian هنوز یک سیستم عامل بسیار قابل استفاده است اما به دلیل به روزرسانی های نادر و عدم پشتیبانی از نصب و نگهداری کاربر پسند ، مورد انتقاد قرار گرفت (اگرچه این مناطق اخیراً پیشرفت را نشان داده اند).

سپس شخص از یک آفریقای جنوبی (که ثروت خود را به Verisign با حدود 500 میلیون دلار فروخت) تصمیم گرفت که یک لینوکس کاربرپسندتر ایجاد کند. او توزیع دبیان را گرفت و تلاش کرد تا آن را به یک توزیع دوستانه تر که او را اوبونتو می‌نامید ، تبدیل کرد. وی متعاقباً شرکتی به نام Canonical Ltd را برای ارتقاء و پشتیبانی از اوبونتو لینوکس تشکیل داد.

اوبونتو از قدرت آن زمان فراتر رفته است. Dell و سایر فروشندگان سخت افزار اکنون رایانه هایی را که از قبل با Ubuntu Linux و Ubuntu بارگذاری شده اند ، ارائه می‌کنند و معمولاً در صدر جدول در Distrowatch.com قرار می‌گیرند (وب سایت که محبوبیت توزیع های مختلف لینوکس را ردیابی می‌کند).

Ubuntu چیست؟

 اوبونتو چیست؟

اوبونتو در سال 2004 توسط یک شرکت بریتانیایی Canonical معرفی شد. اوبونتو مبتنی بر Debian – توزیع محبوب در آن زمان – بود ولی نصب آن دشوار بود. در نتیجه، اوبونتو به عنوان یک جایگزین کاربر پسندتر پیشنهاد شد.

Canonical به عنوان مدیر اوبونتو مسئول انتشار یک نسخه جدید اوبونتو هر شش ماه یکبار است. همچنین Canonical سرورهای میزبانی را برای انجمن اوبونتو فراهم می‌کند و به مردم در سراسر جهان اجازه می‌دهد تا در آزمایش باگ‌های نرم‌افزاری، پاسخ به سؤالات و ارائه پشتیبانی فنی به صورت رایگان مشارکت کنند.

 دلایل استفاده از اوبونتو

 دلایل استفاده از اوبونتو

دلایل زیادی برای انتخاب اوبونتو وجود دارد، اما چند مورد از قانع‌کننده‌ترین آنها به شرح زیر است:

۱. کاربر پسند

User Friendliness

اوبونتو برای رابط کاربری خود از محیط های دسک تاپ لینوکس استفاده می‌کند. از ورژن اوبونتو 17.10 ، گنوم پیش فرض است. GNOME صفحه را با توضیحات به هم نمی‌زند ، در عوض از نمادها برای تسهیل ناوبری استفاده می‌کند. به طور پیش فرض ، GNOME پانل فعالیت‌ها را در نوار وظیفه سمت چپ نشان می‌دهد.

۲. امنیت و حریم خصوصی

Privacy and Security

اوبونتو در برابر ویروس هایی که باعث خرابی کامپیوترها می‌شوند، نفوذ ناپذیر است. صفحه آبی مرگ دیگر وجود ندارد. Canonical نسخه‌های جدید اوبونتو را هر شش ماه یکبار منتشر می‌کند و به‌روزرسانی‌های رایگان را به طور منظم ارائه می‌کند.

۳. نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها

Software and Apps

انجمن جهانی FOSS و Canonical می‌توانند تمام کمک‌ها و مشاوره های مورد نیاز شما را ارائه دهند. اوبونتو یکی از پرکاربردترین سیستم عامل های لینوکس با جامعه آنلاین بسیار بزرگ است.

۴. توزیع‌های سبک

Some Ubuntu Flavors Are Lightweight

در اکثر رایانه های شخصی امروزی، در کمتر از یک دقیقه بارگیری می‌شود. اوبونتو منبع فشرده ای نیست یعنی بر روی دستگاه های ارزان قیمت به راحتی کار می‌کند. رابط پیش فرض می‌تواند با کمتر از 1 گیگابایت رم اجرا شود. علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های دسکتاپ اوبونتو حتی سبک‌تر هستند. به عنوان مثال، لوبونتو می‌تواند بر روی سیستم هایی با حداقل 512 مگابایت رم اجرا شود.

۵. رایگان و منبع‌باز

Ubuntu Is Free To Use

اوبونتو کاملا رایگان و منبع باز است، با کد مشترک، کار مشترک و اصول مشترک. برای استفاده، آزمایش یا نصب آن نیازی به متخصص بودن ندارید.

۶. حریم خصوصی پیشرفته

Enhanced Privacy

دقیقاً مانند هر سیستم عامل دیگر ، اوبونتو سیاست حفظ حریم خصوصی داده های خود را دارد. سه اصل اساسی وجود دارد که اوبونتو از نظر پردازش اطلاعات شخصی دنبال می‌کند:

  • اوبونتو داده های شخصی را درخواست نمی‌کند مگر اینکه واقعاً برای اهداف قانونی به چنین اطلاعاتی احتیاج داشته باشد.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی کاربران خود را با هر کسی به اشتراک نمی‌گذارد ، مگر اینکه محصولات و خدمات خود را به مشتریان خود ارائه دهد ، قانون را رعایت کند و از حقوق آن محافظت کند.
  • اوبونتو اطلاعات شخصی را ذخیره نمی‌کند ، مگر اینکه برای عملکرد خدمات لازم باشد ، محصولات را تأمین کند ، قانون را رعایت کند یا از حقوق آن محافظت کند.

 توزیع عالی برای آشنایی با لینوکس

اوبونتو یک سیستم عامل عالی برای افرادی است که با لینوکس شروع به کار می‌کنند. نصب آن آسان است و می‌تواند اکثر برنامه های محبوب را به راحتی اجرا کند. با این حال، تغییر به لینوکس دارای اشکالاتی است.

اگر تصمیم گرفته‌اید اوبونتو را امتحان کنید، می‌توانید آن را نصب کامل یا بوت دوگانه انجام دهید. بوت دوگانه به شما این امکان را می‌دهد که هم ویندوز و هم اوبونتو را روی یک کامپیوتر اجرا کنید. همچنین فراموش نکنید که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

ویژگی‌های اوبونتو

ویژگی‌های اوبونتو

  • شما به راحتی می‌توانید سیستم عامل اوبونتو را نصب، مدیریت و استفاده کنید.
  • اوبونتو با پشتیبانی کامل از سخت افزار به کاربران اجازه می‌دهد چاپگرها، درایورها و غیره را برای کار موثر نصب کنند.
  • کاربران می‌توانند برنامه‌های مورد نظر خود را از راه‌انداز اوبونتو راه‌اندازی کنند. اوبونتو یک رابط بصری دارد که به کاربران کمک می‌کند تا برنامه ها، فایل‌ها و سایر موارد مورد نیاز را به طور یکپارچه پیدا کنند.
  • دارای یکپارچگی قوی دسکتاپ، از جمله انواع مختلف فایل‌ها مانند لنزهای صوتی، ویدیویی و عکس است.
  • همراه با نرم افزار Thunderbird به کاربران امکان دسترسی به ایمیل‌ها را می‌دهد.
  • اوبونتو دارای یک جستجوی هوشمند برای یافتن محتوای مورد نظر در سیستم اوبونتو است.

مزایا و معایب اوبونتو

مزایا و معایب اوبونتو

مزایای اوبونتو

  • شما به راحتی می‌توانید سیستم عامل اوبونتو را راه اندازی کنید. اگر دانش فنی قوی دارید، می‌توانید خودتان سیستم را راه اندازی کنید. همچنین رابط کاربری اوبونتو بسیار بهبود یافته است.
  • شما می‌توانید سیستم عامل اوبونتو را به صورت رایگان دریافت کنید که به راحتی قابل دانلود و نصب بر روی هر سیستمی‌است.
  • اگر اوبونتو را با ویندوز مقایسه کنیم، سیستم اوبونتو کمتر در برابر بدافزار آسیب پذیر است، بنابراین در هزینه نصب آنتی ویروس های مختلف صرفه جویی می‌شود. همچنین، فایروال داخلی را در سیستم عامل اوبونتو دریافت خواهید کرد که سیستم را ایمن تر می‌کند.
  • شما می‌توانید سیستم عامل اوبونتو را بر اساس نیاز خود سفارشی کنید. همچنین، می‌توانید ابزارهای جدیدی را برای انجام آزمایش های مختلف اضافه کنید.
  • مانند هر توزیع لینوکس دیگر، اوبونتو با پشتیبانی جامعه عالی ارائه می‌شود که تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.
  • شما می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلف رایگان استفاده کنید که به راحتی می‌توانند بر روی سیستم اوبونتو نصب شوند.

معایب اوبونتو

  •       لیست محدودی از برنامه های کاربردی موجود است که می‌توانند در سیستم عامل اوبونتو استفاده شوند.
  •       اوبونتو گزینه خوبی برای مبتدیان نیست زیرا آشنایی با دستورات اولیه مورد استفاده در لینوکس چالش برانگیز است.
  •       اوبونتو را گزینه خوبی برای توسعه بازی‌ها از منظر گیمر نمی‌بینید.
  •       با اوبونتو، ممکن است مشکلات سازگاری داشته باشید.
  •       بسته های موجود برای اوبونتو بزرگ هستند و شامل مواردی هستند که حتی ضروری نیستند.

امنیت اوبونتو

امنیت اوبونتو

اوبونتو منبع باز است و تحت بررسی های مداوم و بررسی اعضای جامعه خود قرار دارد. در نتیجه ، هرگونه آسیب پذیری امنیتی را می‌توان به سرعت شناسایی و از بین برد. به طور کلی ، توزیع لینوکس نسبت به سایر سیستم عامل‌ها دارای نقص امنیتی کمتری است.

علاوه بر این ، اوبونتو از Apparmor استفاده می‌کند، یک هسته تقویت کننده که نحوه رفتار برنامه‌ها را محدود می‌کند و منابع آنها را محدود می‌کند. این کار می‌کند که پروفایل هایی درج شده در هسته قرار دهید.

Apparmor شامل پرونده های متنی است که حاوی قوانین دسترسی برای هر برنامه است. البته Apparmor می‌تواند میزان نقض امنیت را کاهش دهد زیرا برنامه‌ها مجوزهای نامحدودی ندارند.

علاوه بر این ، تعدادی از شیوه های امنیتی وجود دارد که اوبونتو از آنها پشتیبانی می‌کند ، مانند نصب خودکار به روزرسانی های امنیتی ، استفاده از SUDO به جای کاربر Root Linux ، اجرای رمزهای عبور پیچیده ، تنظیم سرور مجازی، پیکربندی فایروال با استفاده از UFW و فعال کردن iptables.

نصب اوبونتو

نصب اوبونتو از طریق USB Stick ساده ترین روش برای شروع است. در ادامه نحوه انجام آن آمده است.

۱. دانلود اوبونتو

دانلود اوبونتو

لینوکس بخشی از جامعه منبع باز است، به این معنی که هر کسی می‌تواند در توسعه نرم افزار مشارکت داشته باشد. سیستم عامل های لینوکس مانند اوبونتو نیز به صورت رایگان در دسترس هستند. جهت اطلاع از اینکه لینوکس چیست اینجا کلیک نمایید.

یک فرد می‌تواند اوبونتو را به صورت رایگان دانلود کرده و آن را روی هر رایانه شخصی، لپ تاپ یا وب سرور یا سرور مجازی لینوکس مستقیماً از وب سایت اوبونتو نصب کند. یک فایل ISO حاوی سیستم عامل اوبونتو با انتخاب نسخه دلخواه شما دانلود می‌شود.

۲. نصب balenaEtcher

نصب balenaEtcher

ابزارهای بی شماری برای ویندوز 10 ، MacOS و اوبونتو برای تهیه دستگاه های USB قابل بوت وجود دارد. Creator Disk Startup یک گزینه داخلی در اوبونتو است. با این حال ، استفاده از نرم افزار Balenaetcher یکی از ساده ترین گزینه‌ها است.

این نرم افزار منبع باز و رایگان برای بارگیری است و می‌تواند برای MacOS ، Windows و Linux استفاده شود. نصب برای نسخه MACOS مورد نیاز است. از طرف دیگر Balena نسخه قابل حمل برای ویندوز را ارائه می‌دهد. Balenaetcher را به صورت رایگان بارگیری کنید.

۳. ایجاد رسانه نصب

ایجاد رسانه نصب

پس از نصب balenaEtcher، باید USB stick نصب را تولید کنید. برای انجام این کار، به دستگاهی با حداقل 4 گیگابایت فضای ذخیره سازی نیاز دارید تا اوبونتو را روی آن نصب کنید.

پس از قرار دادن فلش درایو خود در رایانه، balenaEtcher را باز کنید. از آنجایی که فرآیند ایجاد درایو USB شما را فرمت می‌کند، قبل از ادامه، از هر داده‌ای یک نسخه پشتیبان یا کپی تهیه کنید.

اولین قدم این است که با کلیک بر روی Select image و رفتن به مکانی که ISO اوبونتو را در آن ذخیره کرده اید، یک تصویر را انتخاب کنید. مرحله بعدی انتخاب هدف است. درایو USB خود را از گزینه کشویی نمایش داده شده روی صفحه انتخاب کنید.

برای شروع مراحل، Flash را انتخاب کنید و مراحل روی صفحه را دنبال کنید. قبل از شروع Etcher به Applications > Utilities > Disk Utility بروید. درایو USB خود را در Disk Utility با قرار دادن آن انتخاب کنید. پاک کردن را از نوار ابزار انتخاب کنید. با این کار یک کادر محاوره ای ظاهر می‌شود که در آن باید MS-DOS (FAT) را به عنوان قالب و نقشه پارتیشن GUID را به عنوان طرح انتخاب کنید.

۴. راه‌اندازی مجدد رسانه نصب

راه اندازی مجدد رسانه نصب

بعد از اینکه balenaEtcher فرآیند فلش کردن خود را کامل کرد، زمان آن رسیده است که اوبونتو را از درایو USB خود نصب کنید. برای انجام این کار باید رایانه خود را در رسانه نصب تازه آماده شده خود تنظیم مجدد کنید.

این بدان معنی است که شما باید از بوت لودر یا بایوس رایانه خود برای اولویت بندی درایو USB اوبونتو در هنگام بوت در همه سیستم عامل‌ها استفاده کنید. برای دسترسی به Startup Manager، هنگام راه اندازی رایانه، کلید Option/Alt را فشار دهید. Ubuntu USB stick خود را از این صفحه انتخاب کنید. هنگامی‌که رایانه شما دیسک USB را به عنوان دستگاه بوت تشخیص داد، می‌توانید نصب اوبونتو را شروع کنید.

۵. Ubuntu Setup

Ubuntu Setup

نصب پس از کلیک بر روی نصب اوبونتو آغاز می‌شود. همچنین می‌توانید با انتخاب Try Ubuntu ، نسخه زنده اوبونتو را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب Ubuntu ، دستورالعمل های روی صفحه نصب را دنبال کنید. با این کار گزینه های زیادی برای نصب (استاندارد یا حداقل) ، کجا و نحوه نصب اوبونتو و اینکه آیا به روزرسانی می‌کنید یا خیر، می‌رود.

از شما خواسته می‌شود پس از اتمام نصب، رایانه خود را مجدداً راه اندازی کنید. پس از آن ، وارد نصب تازه اوبونتو خود شوید و از مزایای لینوکس لذت ببرید.

Releases‌های اوبونتو

Version Code name
4.1 Warty Warthog
5.04 Hoary Hedgehog
5.1 Breezy Badger
6.06 LTS Dapper Drake
6.1 Edgy Eft
7.04 Feisty Fawn
7.1 Gutsy Gibbon
8.04 LTS Hardy Heron
8.1 Intrepid Ibex
9.04 Jaunty Jackalope
9.1 Karmic Koala
10.04 LTS Lucid Lynx
10.1 Maverick Meerkat
11.04 Natty Narwhal
11.1 Oneiric Ocelot
12.04 LTS Precise Pangolin
12.1 Quantal Quetzal
13.04 Raring Ringtail
13.1 Saucy Salamander
14.04 LTS Trusty Tahr
14.1 Utopic Unicorn
15.04 Vivid Vervet
15.1 Wily Werewolf
16.04 LTS Xenial Xerus
16.1 Yakkety Yak
17.04 Zesty Zapus
17.1 Artful Aardvark
18.04 LTS Bionic Beaver
18.1 Cosmic Cuttlefish
19.04 Disco Dingo
19.1 Eoan Ermine
20.04 LTS Focal Fossa
20.1 Groovy Gorilla
21.04 Hirsute Hippo
21.1 Impish Indri

تفاوت اوبونتو و لینوکس

تفاوت اوبونتو و لینوکس

لینوکس خانواده ای از سیستم عامل های مبتنی بر هسته لینوکس – هسته یک سیستم عامل است. لینوکس امکان برقراری ارتباط بین قطعات سخت افزاری و نرم افزاری را فراهم می‌کند.

لینوکس بر پایه یونیکس است و بر اساس هسته لینوکس ساخته شده است. در سال 1991 منتشر شد و برای سرورهای وب مستقر در دیتاسنترها نظیر آپاچی و  nginx، کنسول های بازی، سیستم های جاسازی شده، دسکتاپ و رایانه های شخصی در دسترس است. این در نسخه های مختلف به نام توزیع می‌آید.

از طرفی اوبونتو یک توزیع لینوکس بر پایه دبیان است. برای رایانش ابری، سرورها، دسکتاپ‌ها و دستگاه های اینترنت اشیا (IoT) مناسب است. تفاوت اصلی بین لینوکس و اوبونتو این است که اولی یک خانواده سیستم عامل مبتنی بر یونیکس است، در حالی که اوبونتو یکی از انواع توزیع های لینوکس است.

هسته Ubuntu GNOME

پوسته GNOME صفحه نمایش گرافیکی محیط دسک تاپ GNOME است. GNOME نزدیکترین جایگزینی برای Ubuntu Unity Dash قبلی هستند ، و همچنین روشی جدید هستند که افراد برنامه‌ها را پیدا می‌کنند و ویندوزهای در حال اجرا را مدیریت می‌کنند.

با فشار دادن فعالیت‌ها در گوشه سمت چپ بالای دسکتاپ اوبونتو شروع کنید. صفحه کم رنگ می‌شود و مجموعه جدیدی از کنترل‌ها ظاهر می‌شود:

  • ویندوز و زبانه‌ها به صورت مناسب در وسط صفحه تنظیم می‌شوند تا آنچه را که میخواهید فعال کنید ، انتخاب کنید ، آنچه را که می‌خواهید انتخاب کنید یا هر کاری را که انجام می‌دهید ببندید.
  • می‌توانید فضای کاری را از گزینه های موجود در سمت راست تغییر دهید. شما می‌توانید هر لحظه بین دسک تاپ های مجازی بیشمار در اوبونتو و لینوکس حرکت کنید و فضای صفحه نمایش اضافی را به شما می‌دهد.
  • نوار جستجو در بالای صفحه برنامه های موجود ، پرونده‌ها و برنامه های موجود را جستجو می‌کند.

کلام آخر

اوبونتو یک سیستم عامل منبع باز است که به صورت رایگان در دسترس است. به راحتی می‌توانید اوبونتو را بدون هیچ مشکلی بارگیری و نصب کنید. اوبونتو ویژگی های متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌دهد و آن را از هر توزیع لینوکس محبوب تر می‌کند. این از دبیان گرفته شده است.

بنابراین ، این ویژگی های مشابه Debian را نشان می‌دهد. اوبونتو از ویژگی های مختلفی برخوردار است و آن را برای توسعه دهنده و کاربر روزمره مفیدتر می‌کند. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب وب رمز تماس حاصل نمایید.

سوالات متداول

اوبونتو (تلفظ oo-BOON-too) یک توزیع لینوکس مبتنی بر دبیان منبع باز است. اوبونتو با حمایت شرکت Canonical Ltd. توزیع خوبی برای مبتدیان است. این سیستم عامل در درجه اول برای رایانه های شخصی (PC) در نظر گرفته شده بود اما می‌توان پس از خرید سرور و یا انواع میزبانی های وب و نیز پس از خرید سرور اختصاصی و یا مجازی نیز استفاده کرد. جهت اطلاعات بیشتر به راهنمای خرید سرور مجازی و اختصاصی مراجعه نمایید.

لینوکس مبتنی بر هسته لینوکس است، در حالی که اوبونتو مبتنی بر سیستم لینوکس است و یک پروژه یا توزیع است. لینوکس ایمن است و بیشتر توزیع های لینوکس برای نصب به ضد ویروس احتیاج ندارند، در حالی که اوبونتو، یک سیستم عامل مبتنی بر دسک تاپ ، در بین توزیع های لینوکس بسیار امن است.

اوبونتو یک سیستم عامل منبع باز است، در حالی که ویندوز یک سیستم عامل پولی و دارای مجوز است. این یک سیستم عامل بسیار قابل اعتماد در مقایسه با ویندوز 10 است. مدیریت اوبونتو آسان نیست. شما باید دستورات زیادی را یاد بگیرید، در حالی که در ویندوز 10، کنترل و یادگیری بخش بسیار آسان است.

اوبونتو یکی از بهترین سیستم عامل‌ها برای هکرها است. دستورات هک اولیه و شبکه ای در اوبونتو برای هکرهای لینوکس ارزشمند هستند.

وقتی یک کاربر معمولی کامپیوتر در مورد اوبونتو یا لینوکس می‌شنود، کلمه "دشوار" به ذهن خطور می‌کند. این قابل درک است: یادگیری یک سیستم عامل جدید هرگز بدون چالش نیست، و از بسیاری جهات اوبونتو با کامل بودن فاصله زیادی دارد. من می‌خواهم بگویم که استفاده از اوبونتو در واقع آسان تر و بهتر از استفاده از ویندوز یا سرور مجازی ویندوز است.

منبع : ubuntu.com howtogeek.com en.wikipedia.org hostinger.com techtarget.com monovm.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخشی از آمار خدمات وب رمز

تعداد خدمت ارائه شده

150
پروژه سئو
420
پروژه طراحی سایت
69000
خدمات هاست
220000
ثبت دامنه

در وب‌رمز رضایت مشتریان اولویت ماست

کارفرمایان در مورد ما چه می‌گویند

خانم مهندس درفشی

خانم مهندس درفشی

مدیر سایت "آژانس ارتباطات دان"
آقای مهندس منظمی

آقای مهندس منظمی

مدیر "هلدینگ گام"
خانم مهندس اسدی

خانم مهندس اسدی

مدیر دیجیتال مارکتینگ "ایران ادونچر"
آقای مهندس طالب زاده

آقای مهندس طالب زاده

مدیر مجموعه مهاجرتی - تحصیلی "کانادا از ایران"

برخی برندها که افتخار خدمت به آنها را داشتیم

جایگاه برند معظم شما اینجاست..

webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers
webramz customers

تعدادآرا: 966 - میانگین: 4.8

رأی شما ثبت شد.